Even ter referentie, ik belicht hetzelfde printmateriaal met 4 x 15 watt UV buizen (afstand 10 cm) gedurende 4 minuten, dus ruim tien maal zo lang.
Even ter referentie, ik belicht hetzelfde printmateriaal met 4 x 15 watt UV buizen (afstand 10 cm) gedurende 4 minuten, dus ruim tien maal zo lang.
kleur de banen op je ontwerp met een marker anders eens extra zwart en belicht dan gewoon eens 3 kwartier dat zal moeten werken
Op 25 februari 2011 16:02:27 schreef alex278
Eh?Overigens vind ik 't drama over '100 euro aan printen weggegooid' over the top. Als je niet weet wat je aan het doen bent, tsja, dan moet je niet meteen hele lappen print gaan lopen etsen.
Na meer dan 100 printen op de ouderwetse manier en na al een 8 kleine en 6 grote(150*200mm) foto-printen weet ik wel hoe het gaat dus de opmerking boven is niet geheel op zijn plaats.
Geef liever een oplossing op wat het probleem zou kunnen zijn.
Op 25 februari 2011 16:18:06 schreef rick6213:
kleur de banen op je ontwerp met een marker anders eens extra zwart en belicht dan gewoon eens 3 kwartier dat zal moeten werken
De banen zijn op voor en rugzijde al extra gezwart.
belicht dan gewoon eens 3 kwartier?????? verder alles goed? na 25sec met mijn bak heb je al een overbelichting!
Op 25 februari 2011 16:15:14 schreef tombaugh:
Even ter referentie, ik belicht hetzelfde printmateriaal met 4 x 15 watt UV buizen (afstand 10 cm) gedurende 4 minuten, dus ruim tien maal zo lang.
ik belicht met 3 philips UV-A 15w buizen(die dikke) op 5cm afstand.
Welk TYPE van lampen heb je dan? Ik heb hier 6 Philips TL44D25/09 in zitten en ik moet al 90 sec belichten. afstand lamp -> print is 7 cm.
Er loopt dus grondig wat fout. Dubbel check of je ONTWIKKELT met Natriumhydroxide en daarna grondig spoelt en dan ETSEN met Natriumpersulfaat of ijzerperchloride. Want zoals jij alles uitlegt, heb ik zo mijn twijfels over de juistheid van je handelingen.
Op 25 februari 2011 17:16:13 schreef vanzwam:
Welk TYPE van lampen heb je dan? Ik heb hier 6 Philips TL44D25/09 in zitten en ik moet al 90 sec belichten. afstand lamp -> print is 7 cm.
Philips Actinic BL 15w 42cm*2,5cm. lamp > plaat speciaal ontspiegeld helder glas 4,5cm > print. Onder de lampen zilverfolie als spiegelreflex en iedere lamp zijn eigen voeding en speciaal ontsteker.
layout op fotoplaat > belichten 18sec. > ontwikkelen in 6gr/½Ltr natriumhydroxide > afspoelen > etsen in 500gr/2Ltr natriumpersulfaat.
Heb je toevallig een laserprinter? Dat scheelt een hoop ellende
Belichting tijd heb ik nog twijfels, maar als het kwarts glas is, nu ja. Wat is de temperatuur van je Natriumhydroxide oplossing? Die mag zeker niet warmer zijn dan 25°,ander loop je alsnog het risico dat de fotolaag te dun wordt,en met het etsen volledig verdwijnt.
gewoon kraan temperatuur dus een graad of 15.
[Bericht gewijzigd door Boi op vrijdag 25 februari 2011 18:03:21 (81%)
Waar kan ik op internet kalkpapier voor HP business inkjetprinter krijgen?
Moderator
@ Boi: let een beetje op de dubbelposts. Er staat niet voor niets een edit knop bij iedere post.
Wat gebruik je nou precies als etsmiddel? Want dat is het punt waarop het mis gaat als ik het verhaal zo lees?
Op 25 februari 2011 11:19:48 schreef Boi:
We hebben een etsoplossing aangemaakt van 200gr/Ltr Natriumpersulfaat, de print hangt er al een 15min in en de oplossing kleurt bruinig en verder gebeurt er weinig, aan de randen van de print kan je zien dat er wel al wat koper is weggeetst maar duurt wel erg lang.Na een halfuur, en gekeken met een lamp er achter, kan je bijna dwars door de hele print heen kijken, etsoplossing is nu goor bruin en de volgende print naar z'n kloten.
Wat ik hierop uit maak, lijkt mij vrijwel zeker een veel te korte belichtingstijd.
Het bruin worden van jou etsmiddel wordt veroorzaakt door de fotolak die je met een sterk etsmiddel aan het oplossen bent.
De randen van een onbelichte print worden via de zijkanten weg ge-etst.
Na een lange tijd is de gehele fotolak weg ge-etst, vandaar die bruine kleur.
Het blauwe wat je normaal hoort te zien is kopersulfaat wat vrijkomt
door het weg ge-tste koper.
Ik gebruik exact dezelfde chemicalien, en printmateriaal, en belicht ze op een glasplaatje op een Philips gezichtsbruiner.
Hierop heb ik een vel kalkpapier gelegd als difuser.
Belichtingstijd 3 minuten.
Toch het advies om eens in deze richting te proberen.
Andere mensen hierboven zitten ook ergens rond de 3 minuten.
Een gezichtsbruiner heeft nog niet een 10de van de intensietijd die mijn lampen hebben, dus jouw 3 minuten zijn niet te vergelijken met mijn proefstrookje die echt bij 25sec al een grote overbelichting aangeven.
We hebben een etsoplossing aangemaakt van 200gr/Ltr Natriumpersulfaat, de print hangt er al een 15min in en de oplossing kleurt bruinig en verder gebeurt er weinig, aan de randen van de print kan je zien dat er wel al wat koper is weggeetst maar duurt wel erg lang.
Toen je deze print in de ontwikkelaar had, zag je toen ook meteen de sporen verschijnen?
Als dat wel het geval is, dan moeten die sporen zeker eerder weg ge-etst zijn dan de buitenste randen.
En in het etsbad? zie je daar ook duidelijk de printbanen?
Golden Member
Is er geen foutje ingeslopen?
Is het niet 180 sec.?
Ik heb in een grijs verleden ook een lichtbak gemaakt met 4 18W UV buizen en de belichtings tijd was ongeveer 2 min.
Ik ga mee met Karetje veel te korte belichtings tijd.
Post eens een foto van een proefstrookje.
Zo ziet het er bij mij uit, na +/- 10 minuten.
4de print in hetzelfde etsbad (blauw etsmiddel, zoals het hoort)
Linksonder zie je, wat je na 10 sec. al moet zien (roze met koperkleurige banen)
edit:
post eens 2 fotos
1 van de print in het ontwikkelbad, en 1 van de print, tijdens het etsen.
Ook ter vergelijking:
Mijn lichtbak bevat 5 UV-lampen van 18W, op 1cm van mekaar. Ik gebruik echte spiegels als reflector. Belichtingstijd = 90 seconden.
Ontwikkelen doe ik met Bungard-spul. Ik maak meteen 2 liter aan, dat in een harmonikafles bewaard wordt. Bij gebruik gaat dat in een plastic bak, die voor 2.30 minuten in de microgolf gaat - de temperatuur is dan hoger dan 20°C. Na gebruik onmiddelijk terug in de fles - gaat met gemak meer dan een jaar mee, en je weet dat je de goede mix hebt.
Als er bij een belichtingstijd van 25 sec. al overbelichting optreedt, zou ik denken dat de ontwikkelaar veel te sterk is. Dan zie je wel een verschil tussen meer- en minder-belichte delen, maar uiteindelijk gaat alles er af...
Uit de berichten van de topic starter lees ik dat alles ongelooflijk ongestructureerd aangepakt wordt. En maar printen verknoeien.
- Zorg nu eerst eens voor een goed positief (goed zwart) om te belichten
- Als die lichtbak zo intens is als je zelf zegt, zou ik opzoek gaan naar een andere. Eentje waarmee je 2-3 minuten moet belichten, da's ook wat vergevingsgezinder. Mijn eerste lichtbak, gemaakt van een vrij nieuwe gezichtsbruiner, deed er ongeveer twee minuten over.
- Regel dat je ontwikkelaar goed is, ik los een dopje gootsteenontstopperkorrels (3 x woordwaarde) op in een liter koud water
- Zorg dat je etsvloeistof goed is, maak eventueel nieuwe aan volgens het etiket (
- Maak dan goede een goede proefstrook waarmee je verschillende belichtingstijden in acht neemt.
- Bij het ontwikkelen wordt je layout donkerder, het belichte stuk geeft een paarsige waas af.
- Gooi dan de boel in je etsvloeistof. Alles wat belicht is, moet meteen roze kleuren.
Misschien niet gespoeld na het ontwikkelen? Ontwikkelaar is basisch en etsmiddel zuur; dat is water en vuur.... (rijmt leuk )
18 Sec belichte kan als je een tijdklok gebruikt met een instelbaarheid op tienden van seconden en je gebruikt lampen die direct aan zijn. Met TL duurt het al minstens 5 sekonden voor ze aan zijn en dan moeten ze nog op temperatuur komen !
[....] gare print heb ik nog nooit meegemaakt, en de printen die ik heb liggen zijn al een jaar of drie oud. [....]
Wat is nou drie jaar... Ik denk aan een jaar of vijf in een vochtig en warm tuinschuurtje !
Laat die lichtbak vóór de eogenlijke belichting een kwartier opwarmen, net als de lamp van je scanner.
Ik belichtte altijd met een PRO bak, met 6 Volle UV buizen van 20 Watt en deed dat zo'n 6 minuten. De tekrningen waren weliswaar met mecanorma gemaakt en dus echt ondoorzichtig), maar het printte geweldig.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 25 februari 2011 21:17:30 (11%)
Hehe, gebruik je wel FOTOGEVOELIGE printplaten? Of gebruik je gewone?
Na meer dan 100 printen op de ouderwetse manier en na al een 8 kleine en 6 grote(150*200mm) foto-printen weet ik wel hoe het gaat dus de opmerking boven is niet geheel op zijn plaats.
Geef liever een oplossing op wat het probleem zou kunnen zijn.
Als je zoveel ervaring hebt, moet je toch ook wel kunnen zien waar het fout gaat lijkt me?
Das altijd het probleem met slecht gelukte printen; er zijn een aantal parameters waarmee het kan misgaan. Maar daar heb je tussenstappen voor.
Er zijn al vele goede tips genoemd, probeer ze uit:
een goed ontwikkelde print heeft gewoon lak op de banen en BLOOT koper ertussen dat weggeëtst kan worden. Probeer een goed ontwikkelde print te herkennen, als het daarvoor al zit moet je eigenlijk niet meer gaan etsen. Probeer proefstrookjes uit: zeer belangrijk. Je kan spelen met belichtingstijden en ook met concentraties ontwikkelaar.
- - big bang - -
@Boi
Ik begrijp je gefrustreerdheid, maar adviseer je om van elke stap eens een foto (van de print) te gaan maken en hier te posten :
Het is mij namelijk nog niet duidelijk of je na het ontwikkelen al de printbanen op de print ziet zitten of niet. Dus, probeer a.u.b. foto's te maken van de print bij elke stap. Dan kunnen we gerichter speuren naar de oorzaak van jouw ellende. Ik heb namelijk het donkerbruine vermoeden, dat de oorzaak ergens ligt, waar we straks gezamenlijk om kunnen lachen (En je het in dit topic mag posten)
P.S. Gebruik nu niet meteen een volle Euro-kaart om te testen, maar juist een klein printje met een paar dunne printbaantjes erop.
Beter nog, printbaantjes met aflopende dikte tot tienden van een milimeter.