2x2200 watt is mijn frituurpan, dit gaat toch niet samen neem ik aan.
230V X 16A = 3680 Watt max.
2x2200 watt is mijn frituurpan, dit gaat toch niet samen neem ik aan.
230V X 16A = 3680 Watt max.
Vertel eens wat meer over die frituurpan. Merk, type?
Zit er een gewone randaardestekker aan? Is het een huishoudapparaat of is hij bedoeld voor een frietkot?
Op 30 maart 2011 17:58:33 schreef KlaasZ:
Vertel eens wat meer over die frituurpan. Merk, type?
Zit er een gewone randaardestekker aan? Is het een huishoudapparaat of is hij
bedoeld voor een frietkot?
Het is een gewone frituurpan, er zit randaarde aan.
http://www.dagelijksekoopjes.nl/product/7858/princess-koude-zone-frite…
Je hebt kans dat het nét gaat, het is namelijk een lichte overbelasting, en daarbij springt een zekering niet zo snel. Zeker als ze eenmaal opgewarmd zijn, springen ze alleen maar af en toe aan om bij te warmen. Helemaal netjes is het overigens niet.
Op 30 maart 2011 18:00:59 schreef Marcovannoord:
Je hebt kans dat het nét gaat, het is namelijk een lichte overbelasting, en daarbij springt een zekering niet zo snel. Zeker als ze eenmaal opgewarmd zijn, springen ze alleen maar af en toe aan om bij te warmen. Helemaal netjes is het overigens niet.
Er zit dan nog een koelkast op die groep met afzuigkap.
Ik heb het uitgeprobeerd en het gaat goed ! Hoe kan dit!
En het is een 16A automaat.
Marketing?. "Oh, hij is 2x2000 Watt dus dan is ie beter"
Ik las ergens in een productbespreking dat er twee stekkers aan zitten. Klopt dat?
Op 30 maart 2011 18:16:19 schreef KlaasZ:
Ik las ergens in een productbespreking dat er twee stekkers aan zitten. Klopt dat?
ja
Op 30 maart 2011 18:05:23 schreef Jaykeymen:
[...]
Ik heb het uitgeprobeerd en het gaat goed ! Hoe kan dit!
En het is een 16A automaat.
Bij 16A schakelt die niet onmiddellijk uit maar pas na een tijdje. Hoe hoger de stroom boven de 16A komt hoe sneller dat die uitschakelt.
En daarbij komt dat je waarschijnlijk de ene vult, terwijl de andere wordt leeggemaakt. die vult zal dus afkoelen en aanslaan, terwijl die andere op temperatuur blijft. de gelijktijdigheid is dus niet 100%
zorg wel dat ze op een goed dik verlengsnoer zitten (minstens 1,5mm²) of gelijk in het wcd.
Op 30 maart 2011 18:39:08 schreef Progger:
zorg wel dat ze op een goed dik verlengsnoer zitten (minstens 1,5mm²) of gelijk in het wcd.
Dat zou ik niet proberen, veel te dun voor ruim 16A. Ik zou voor minimaal 2.5mm2 gaan.
Andere betere oplossing is een dubbel WCD (2 potten) en twee groepen om het helemaal goed te doen. (Zoiets als een kookplaat oplossing)
Dan heb je geluk dat het nét werkt. Ik zou voor de zekerheid verder niets meer op de groep zetten, en misschien beide (apart) op een lang verlengsnoer zetten, dan daalt de spanning iets. 1,5mm² is i.m.o. genoeg voor 2kW.
Op 30 maart 2011 20:44:18 schreef Marcovannoord:.. een lang verlengsnoer zetten, dan daalt de spanning iets..
Dat is een bijkomstigheid als je echt een lange afstand moet overbruggen. Heb het hier al meer voorbij zien komen maar dit lijkt me niet de oplossing!
Men kan ipv een los snoer ook een kabelhaspel gebruiken, en als dat niet afgerold wordt..
Bovendien is het absoluut niet praktisch om bij iedere frietronde je snoeren weer uit te moeten leggen.
Beter is dan om een extra groep erbij te trekken in een dubbele WCD zoals reeds beschreven. Hiermee vang je twee vliegen in één klap, want je overbelast niet je ene groep, en het is ook prettig als je koelkast blijft draaien.
ik ken die pannen ... zelfs met de oude schroefzekeringen gaat het nog niet samen op 1 groep . beter 1 pan met een dikke kabel op een andere groep aansluiten anders gaat het zekeringen kosten , of je moet er een c 16 automaat of trage zekering inzetten .
Eigenlijk waanzin dat ze dat dan zo op de markt brengen..
maakte vandaag m'n eigen frietpan schoon , en vond druipsporen vanaf de kuip naar beneden , blijkt dat ze in de fabriek een beugeltje voor het mandje met popnagels hebben vastgezet zonder afdichting ertussen .... ding is net 6maanden oud en heb al de pootjes en het handvat van het deksel gemaakt en dat beugeltje opnieuw vastgezet . kwaliteit is ver te zoeken tegenwoordig ja .....
@Piet elektro
Nee, ik raad het ook zéker niet aan, maar ik kan me voorstellen als je zo'n frietpan af en toe op bijvoorbeeld een fuif gebruikt, je niet en volledige extra groep gaat aanleggen. Ik heb zelf inderdaad al meer dan eens een opgerolde haspel zien uitbranden, en dat was met een belasting van maar 1100 watt, dus ik raad het zeker af om die methode te gebruiken.
jep , die hema haspels heb ik ook al vaker gezien met smeltproblemen , een rwpk haspel houdt het wat langer vol als pvc kabel .
de bedoeling van zo'n pan is ook de horeca waar er 2 groepen in de keuken aanwezig zijn , anders is het tripje naar de meterkast standaard.....
Golden Member
Op 30 maart 2011 22:25:45 schreef theove:
Eigenlijk waanzin dat ze dat dan zo op de markt brengen..
In België is dat geen enkel probleem.
Een WCD stroomgroep is hier standaard beveiligd door 20A automaten, dus 4600W max/stroomgroep op 230V.
Op 30 maart 2011 20:44:18 schreef Marcovannoord:
Dan heb je geluk dat het nét werkt. Ik zou voor de zekerheid verder niets meer op de groep zetten, en misschien beide (apart) op een lang verlengsnoer zetten, dan daalt de spanning iets. 1,5mm² is i.m.o. genoeg voor 2kW.
Langere verlengsnoer beter? Mis ik iets?
Voor zover ik weet blijft de belasting het zelfde. De spanning zal iets dalen vanwege de kabellengte, met als gevolg dat de stroom iets hoger wordt. En dat is net hetgene wat je niet wilt.
Golden Member
Op 31 maart 2011 10:43:42 schreef M14:
[...]
Mis ik iets?
Ja!
Weerstand van de belasting blijft identiek, dus lagere spanning op belasting = lagere stroom.
m14 denkt dat een frituur element switchmode is . maar dat er in belgie 20amp zit op wcd groepen is ook niet gek , belgie vond het frituren uit , eerst op een houtvuurtje en daarna vond een belg de dynamo uit om uiteindelijk het frituren te vergemakkelijken , dus die 20amp was al voorbedachte rade voor de toekomst.....
toch 2 uitvindingen waar de hele wereld dagelijks gebruik van maakt.