Op 2 juli 2011 19:52:22 schreef alson:
[...]
Is die 10Gohm die veel tafelmultimeters halen daarvoor niet genoeg?
[...]
Een electrometer? Ik ken geen 6,5 cijferige electrometers, volgens mij zijn ook de nieuwe van Keithley waar je een vermogen voor betaalt hooguit 5,5 cijfers, en de oudere betaalbare nog minder. Ik betwijfel ook ernstig of ze de benodigde nauwkeurigheid hebben, een electrometer is toch minder een precisie instrument dan een DMM naar mijn idee, dat verwacht ik ook niet bij die stromen. Je kan soms wel een DMM aan de X1 uitgang hangen, maar meer cijfertjes op het scherm betekent niet meer nauwkeurigheid.
electrometers hebben meestal inderdaad 4 1/2 digit maar je gebruikt zo een ding ook heel anders.
het is niet de bedoeling om ene meting te doen van 9.9999999999 volt.
( 10 digits op 10 volt bereik .. )
mer wel de bedoeling om 9.9999 uV te kunnen meten..
Met andere woorden de resolutie van dat ding is niet zo denderend maar de precisie en gevoeligheid wel !
Weten jullie trouwens hoe die dingen werken ?
In zo ene keithley wordt via een extra transformator +200 en -200 volt gemaakt. het meetgedeelte 'zweeft' op een instelbaar punt.
een meetversterker kijkt naar het binnkomend signaal en tilt gans dat zwevend blok naar een equivalente spanning.
De boel gaat door tot er nul gemeten wordt. ( vandaar dat je altijd moet opletten met dergelijke meters. die dingen hebben guarding en een aantal schakelaars achteraan om de mode te kiezen. als je mist blaas je het ding op ! er is GEEN protectie ! )
electrometers hebben ok ene gelimiteerde bandbreedte omdat het binnkonede signaal teruggekoppeld wordt via die meetversterker...
je kan het schema van die keithelys vinden op het internet. dat is een heel vreemd ding. ik herinnere me djuiste waarde niet meer maar er zit een speciale weerstand in van enkele tientallen gigaohm ( ding is 5 centimeter lang ) alles is op teflon standoffs zwevend opgebouwd. er worden speciale reed relais gebruikt om van meetbereik om te schakelen ( die zijn ook zwevend opgesteld )
de te meten spanning komt binnen op een van de gates van de dubbel fet ( een jfet ) . de meetversterker stuurt de andere gate.
de sources hangen aan elkaar naar een stroombron. de drains komen van een referentiespanning via twee gepaarde weerstanden. de meetversterker regelt de boel zo dat de stroom door beide fets egaal is.
de uitgang van de meetversterker geeft dan aan hoeveel spanning er binnkomt.
de meting gebeurt dus niet direct. het te meten signaal stuurt de gate van een fet aan (die op zichzelf als enorm hooghomig is , en ze plakken er dan nog wat gigaohms voor... ) het is op de andere fet dat gemeten wordt.
(als de spiegel in balans is zijn beide gatespanningen gelijk. )
Die fet is intern een speciale constructie . ze zijn lasergetrimd ( ze snijden de gate ) . De fabrikant is ene lokaal bedrijf uit Fremont. Ze maken die fets op aanvraag... Toen ik belde vorig jaar hadden ze er 5.. aangezien hun minimum order 100$ is en 1 zo een fet 25$ kost heb ik ze maar allemaal gekocht.. ( anders had ik 50$ handling aan mijn broek.. ).
Dus de eerste die zo ene fet moet hebben heeft het aan zijn rekker... hij zal moeten wachten tot ze er weer eens een paar maken.
Ik heb ook de andere transistoren uit die keithleys, alsook de (obsolete) opamp die erin zit.
Alemaal spul wat heel moeilijk te pakken is. Dus als er eens iemand ene er door blaast : je weet me te vinden.