display ADC naar DAC

Hallo,
Ik zal me even voorstelling, Mijn naam is Stefan(18 jaar)
en ik volg momenteel de opleidng industriële automatisering.

Ik heb vorige week een nieuw project opgekregen, alleen ik loop tegen
een paar problemen aan.

Eerst de opzet van het project.
Ik moet van een Analoog signaal omzetten naar een digitaal signaal.
Van dit 4bit signaal moet ik een 7 sigmenten display aansturen.
en Met dit 4 bit signaal moet ik weer terug converteren met een DAC zodat ik vervolgens weer een analoog signaal heb die ik aan een
Vmeter kan hangen.

Ik heb al heel wat datasheets doorzocht, en ik heb al een idee op papier gezet. alleen ik loop tegen een paar problemen aan.

ADC0804
hoe moet ik hier de Radj uitrekenen?
en hoe moeten de cs/rd/wr en de intr aangesloten worden?

4511
Is dit Ic goed aangesloten op het digitale signaal?

DAC0808
Wat is de werking van de vee, en wat moet ik er mee doen?

LM741
Moet ik bij dit ic de - van het ic aan de gnd aansluiten, (of een spanning aanbieden van -12v?

De schakeling

http://www.uploadarchief.net/files/download/probleem%20schakeling.jpg

Ik ben erg benieuwd naar de reacties :D

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 22 april 2011 17:52:50 (0%)

De cs/rd/wr zijn voor de controle van het datatransport aan de digitale kant van de ADC0804.
Je kunt hem wel "vrijlopend standalone" gebruiken, Elektuur paste hem in ieder geval ooit ( halfgeleidergids uit de jaren '80 ? ) zo toe in een digitale relais volumepot. Ik meen dat er wel wat mee was, allicht staat er iets in de datasheet.

Een *iets* modernere opamp is denk ik handiger, rail to rail ?

Is het niet leuker met basis logica en R2R netwerken zelf wat te onwerpen ?

bedankt voor de snelle reactie.

Ik was van plan om eerst dit schema goed werkend te krijgen, en vanuit daar weer verder uit te bouwen, mogelijk tot een complexere schakeling.

Kan U mischien iets meer vertellen over deze iets modernere opamp?
en wat de voordelen hiervan zijn ten opzichte van de 741.

Dit was het deelschakelingetje dat Elektuur toepaste, ik heb hem even opgezocht. Ik zat overigens fout, het was 1991.
De schakelaar moet je even indrukken om hem te starten. Waarom ze bufferen weet ik niet, het volgt vast uit de datasheet.

https://lh6.googleusercontent.com/_pAm4q07ostw/TbFe9QozgSI/AAAAAAAADqY/0S40aYC4mtY/s640/IMG_0557.JPG

De 741 is een heel nuttige opamp als je alles wit leren over alle mogelijke beperkingen van een real-life opamp vs de theoretische.
In de praktijk zou ik voor lineair knutselen iets CA3140/LM358/LM324-achtigs aanraden, die zijn prima verkrijgbaar, hebben betere eigenschappen en werken aan in- en uitgang tot de negatieve voedingsspanning, zodat je om die reden geen V- meer nodig hebt.
Een extra (ongestabiliseerde) V+ is in het algemeen veel gemakkelijker te realiseren dan een V-.

Ik denk oprecht dat zelf knutselen met R2R dacjes leuker en simpeler is dan met deze ADC/DAC's die gemaakt zijn voor gebruik met een microprocessor. Maar of dat zo is hangt uiteraard van vele zaken af.

Je maakt overigens een prima start, we zien ze hier veel slechter :)

hier heb ik wel iets aan.

nu weet ik precies hoe de ADC0804 aangeloten moet worden.

Ik heb in de datasheets gekeken van de opamps, en ik ben uit gekomen
op CA3140 aangezien dit een directe vervanger is van de 741.
hier heb ik een de CA3140 in mijn schakeling gezet, klopt het zoals ik dit heb gedaan?

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0557g.jpg

en weet u ook of ik mijn 4511 voor mijn 7 sigmenten display goed aanheb gesloten op de 4 digitale uitgangen van mijn ADC0804?

Nee, digitaal is mijn ding niet zo en ik ben te lui om de datasheet te bekijken. ;)
Maar dit is een forum, er komt wel iemand..

Wat is in vredesnaam de achtergrond van deze schakeling?
Je zet een analoog signaal om naar digitaal en met 4 van de bits wordt een 7 segment display gestuurd, vervolgens wordt het digitale signaal weer omgezet naar analoog.
Waar is dat 7 segment display voor nodig? Wat daar op komt te staan is toch volkomen arbitrair. Het wordt wel een leuk knipperlichtje denk ik.
Volgens je eigen omschrijving moet je converteren naar 4 bit, in je schema doe je 8 bit.

Zou het zo kunnen zijn dat de uitgang van de ADC op een set van 2 of 3 displays moet worden aangesloten zodat je de digitale waarde krijgt te zien?

Just find out what you like and let it kill you

Deze opdracht heb ik ook ooit eens op het MBO gehad. percies het zelfde.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

ik heb tijdelijk alleen de 8 bit ic, is het mogelijk om dan van dit ic maar 4 bits te gebruiken?

`hadv` zou je uit kunne leggen waarom dat het 7 sigmenten display dan niet gaat werken?

alvast bedankt.

Wij gebruikte een TIL311 display lekker makkelijk. Of je moet een Binair to BCD converter hebben volgens mij.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

heb je heel toevalling nog het schema van jou schakeling, zodat ik deze met de mijne kan vergelijken?

Nou, het gaat wel werken, maar wat het weergeeft heeft geen numerieke relatie met het aan de ADC aangeboden signaal.
Voorbeeld: bit 0-3 die je aanbiedt aan het display staan alle 4 op 0.
Dan zijn alle led's uit. Echter, deze situatie kan zich voordoen op allerlei momenten en, vooral, met allerlei waarden op de in/uitgang van de ADC. Het kan zijn dat alle uitgangen van de ADC 0 zijn, maar het kan ook zijn dat de andere 4 uitgangen van de ADC 1 zijn.
In je schema hangt de 4511 op bit 0-3. Wat er op bit 4-7 gebeurt 'zie' je niet op het display.
Verder, wat is de vertaling van bit 0-3 naar de 7 segmenten. De 4511 is een BCD naar 7 segments converter. Dit betekent dat waarden 0-9 worden omgezet naar een relevante aansturing van het display. De rest is 'garbage'. Kijk eens in de datasheet en houdt er rekening mee dat de ADC waarden van 0-255 levert.

Just find out what you like and let it kill you

ik heb tijdeijk 8 bit ic tot mijn beschikking, kan ik slechts 4 bits van dit ic gebruiken als ik de spanning op zijn max begrens met een weerstand bij de +in? en stel dat het werkt, is het display dan wel goed aangesloten? of heb ik echt een 4 bit ic nodig voor het aansturen van mijn display?

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Jeroen13: waar heb je ergens je til311 gekocht?

En weet iemand mischien een goed ic wat Van Hex naar 7 sigment kan converteren?

74185 , helaas is Stuut en Bruin al gesloten, die hadden 'm vast nog wel gehad.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 26 april 2011 08:45:13 schreef Stefankeet:
ik heb tijdeijk 8 bit ic tot mijn beschikking, kan ik slechts 4 bits van dit ic gebruiken als ik de spanning op zijn max begrens met een weerstand bij de +in?

Tuurlijk, gebruik de 4 MS bits, dat is zoals getallen na de comma afronden, de spanning begrenzen snap ik niet, de range blijft ongewijzigd (EDIT: dat zou wel moeten als je andere dan de 4 MS bits neemt, de LS bijvoorbeeld, of tussenin)

Op 29 april 2011 13:45:19 schreef Stefankeet:
En weet iemand mischien een goed ic wat Van Hex naar 7 sigment kan converteren?

Als je niet op tijd een IC kunt vinden kun je ook werken met een (hoop) diodes een bcd naar display driver maken, ik heb dat ooit gedaan, ik kan het schema wel ergens zoeken, maar het heeft veel diodes nodig.

[Bericht gewijzigd door Uranium op woensdag 6 juli 2011 13:29:54 (29%)

free_electron

Silicon Member

tsss...

knoop dat display aan de hoogste 4 bits... zpo ben je gelijk van ruis en rotzooi op de onderste vanaf.

radj moet je niet uitrekenen. gewoon een potmeter van 10 er in kwakken. niks aan te rekenen.

die -12 volt snap ik niet. je legt geen negatieve spanningen aan dus heb je dat niet nodig.

d-gnd moet ook aan gnd he ...
van vref moet je af blijven. doe die weerstand maar weg.
cs en rd aan grond.
intr en wr aan dit circuitje hangen

wr --+--|>|------- intr
     |
     |        -|>|---
     |       |       |
      --|>|--+-[10k]-+-- vcc
            _|_
            --- 100nf
             |
            gnd

zo wordt ie zelfstartend.
eigenlijk ben je nog het best door op WR gewoon een 555 te plakken als oscillator.

en zet ne keer pin nummerkes bij je dac0808. der klopt daar iets niet ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM