B&O Voeding misbruikt?

Goedemiddag iedereen,

Ik heb via via een oude B&O SN14 voeding op de kop kunnen tikken. Functioneert niet, geeft ~192-40 mV (ja, van hoog naar laag) op de uitgang wanneer potmeter van 0 - 25Kohm wordt gedraaid. Nadat ik hem opengemaakt had zag ik dat er al eens aan geprutst was, beide torren waren vervangen (BD137 en MPSA06) en aan één van de eindtorren was ook gesoldeerd. Alle torren nagemeten en alles lijkt in orde.

Enige 'kwetsbare' component wat nog over blijft, is een LM324 die er ook nieuw uitzag. Deze vervangen en resultaat bleef hetzelfde. Toen ik echter de print beter ging bekijken viel me op dat een van de uitgangen van de opamp direct op de 18V~ van de trafo zat. Niet alleen deze, maar de meeste in/uitgangen zaten onlogisch aangesloten.

Mijn conclusie is dan ook dat degene die dit beestje heeft proberen te reanimeren, misschien het verkeerde ic geplaatst heeft? Hij zit juist georienteerd, dus dat is het ook niet.

Op google zijn voor B&O voedingen geen schema's te vinden, SN14 levert al helemaal niets op.

Kent iemand deze voeding of weet iemand welk type in het algemeen vaak gebruikt wordt in dit soort voedingen?

"And that day, not a single fuck was given."
maartenbakker

Golden Member

Kijk eens of een LM723 wel overeenkomt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Helaas, NC's die wel aangesloten zitten.

De enige niet aangesloten pins zijn 1 en 4.

Henry S.

Moderator

Waar is de SN14 onderdeel van?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Sorry voor de onduidelijkheid, ik heb het over een klein labvoedinkje.

Hier een foto van het binnenwerk:
http://www.uploadarchief.net/files/download/2011-09-25%2015_24_48.jpg

Ben zelf heel blij met die trafo btw:)

Er zijn wel wat verschillende quad-opamps, maar niet zo heel erg veel, dacht ik. Je zou eens bij Farnell of zo kunnen kijken naar quad-opamps in die behuizing, en dan nagaan of de aansluiting logisch is. Ik zou denken dat je de in- en uitgangen en voeding zou moeten kunnen vinden (of in ieder geval een paar), door te bekijken hoe het ding in het circuit zit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Op 25 september 2011 15:40:58 schreef RLTY:
Sorry voor de onduidelijkheid, ik heb het over een klein labvoedinkje.

Een B&O strømforsyning, daar is weinig over te vinden.

Hoe pakt een MC1466L uit, die is in latere modelen gebruikt. Alleen kan er niet iets zomaar rechtstreeks op de trafo zitten. Teken het eens uit.

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is:

Pin 1: NC
Pin 2: Richting potmeter voor stroombegrenzing
Pin 3: Via diode naar pin 8
Pin 4: NC
Pin 5: Lijkt me een uitgang, gaat naar de basis van de MPSA06
Pin 6: Oa via een C naar een 2k2 weerstand naar pin 5
Pin 7: 18V~
Pin 8: Diode naar pin 3, via twee diodes (anode van diode 1 zit op kathode van diode 2 en omgekeerd) waarvan een diode er niet blijkt te zitten naar de +Vout, en tegelijk ook direct naar de spanningsregelingpot, waarvan overigens de andere pin direct op de - van de brugcel zit. De 'afwezige' diode heeft er wss nooit gezeten aangezien de pads totaal 'clean' vertind zijn.
Pin 9: Gaat naar de andere kant van de diodes die van pin 8 kwamen, en daarmee dus ook direct op de +Vout.
Pin 10: Direct op de andere aansluiting van de stroomregelingspot (zie ook Pin 2)
Pin 11: Richting een aantal vermogensweerstanden die met de BD137 in verbinding staan
Pin 12: Met wat weerstanden naar 2 instelpotjes die volgens mij de fijnafstelling van de stroomregeling zijn
Pin 13: Via een condensator - voor zover ik kan zien 250µ - naar pin 14.
Pin 14: zie 13, en via een draadbrug naar een diode in het voedingsgedeelte, lijkt op een enkelfasige gelijkrichting, diode zit met zn achterste op de andere 18V~ pad.

Tot zover deze autopsie.

Henry S.

Moderator

Lijkt heel veel op een MC1466L schakeling, datasheet, die is obsolete. In het verre oosten nog te krijgen, UTsource zal rond de $10 vragen, maar dan kan het 2e hands zijn.

@Henry S. ja dat zou hem zo maar eens kunnen zijn! Zie dat je dat al gezegd had, overheen gelezen zeker... :facepalm:

Ik ga kijken of die niet toevallig nog ergens uit te halen is, zou mooi zijn als ik deze tot leven kan wekken. Vraag me wel af welke idioot random ic's in schakelingen 'vervangt'...

BTW, mocht iemand een MC1466L hebben liggen, zeg me wat je ervoor moet hebben;)

Ik heb gezocht en zelfs tussen de Stuut & Bruin voorraad zaten er geen meer. Ik ben bang dat een mc1466 vinden niet gaat lukken, dus ik ga deze voeding ombouwen.

Het plan is een LM723 en 2 2N3055's plus de 30V 3.4A trafo.

Iemand nog tips, ook mbt. stroombegrenzing? Ik wil hem namelijk wel graag op 2A max hebben.

Henry S.

Moderator

http://www.utsource.net/MC1466L.html
Verder doen veel elektronicawinkels zaken met Huijzer zodat je deze zonder kvk kunt bestellen (met een toeslag natuurlijk). Zie http://www.huijzer.nl/index_readon.php?content_id=4&categoryid=1

Bedankt voor de link, maar ik ben gisteren na wat zoeken uitgekomen
op een schema voor een labvoeding uit de elektuur (1982), ooit hier gespost
door turbokeu. Gebouwd rond een lm723 met een paar opamps, leek me een mooi design, heb de componenten al hier liggen.
Enige probleem is dat mijn printer het gisteren begeven heeft dus de print
moet helaas nog even wachten tot mijn etsfabriek weer op gang komt :(

Henry S.

Moderator

Blijft natuurlijk zonde om een rariteit daar voor op te offeren.

Ben ik met je eens, maar ik ben niet v an plan een paar tientjes aan een obsolete ic uit te geven. Ik bewaar de originele print natuurlijk voor als ik ooit nog een mc1466 mocht vinden :)
Zou het misschien zin hebben in v/a een gezocht te plaatsen?

Henry S.

Moderator

Niet geschoten is altijd mis, maar als het via V&A niet lukt hou dan in het achterhoofd dat obsolete alleen maar duurder wordt. ;)

Jeroen

Moderator

Via eBay kun je 'm nog vinden. Ik weet alleen niet of die handelaren uit China te vertrouwen zijn, hoewel het vaag zou zijn als ze zo'n obscuur IC na gaan maken.

http://cgi.ebay.nl/IC-MC1466L-MOT-CDIP-14-/250823569080?pt=LH_DefaultD… lijkt me redelijk geprijsd, enige probleem is natuurlijk het risico idd. Ik wacht toch even een paar dagen de v/a af. Daarna kan ik altijd nog iets anders kopen.

Henry S.

Moderator

Ik zou via ebay niet zo snel zaken doen met Chinezen, dan betaal ik liever wat meer.

maartenbakker

Golden Member

Dit ziet er toch redelijk vertrouwd uit. Al 27 verkocht, 99,6% positive feedback.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

check maar eens eventjes op toolhaus.org
deze laat zien wat en waarom negatieve feedback gegeven werd.
Ik zou er mijn geld niet aan geven.

via ebay wordt hem wss toch niet.
Ik heb al een reactie op mijn v/a, hopelijk is de prijs een beetje reeel.

maartenbakker

Golden Member

Even bladeren leverde 3 negatieve feedbacks op de afgelopen weken tussen honderden positieve. 1 van verkeerd gemarkeerde onderdelen (zoals je ook bij Nedis en vele andere betrouwbare Europese adressen kan aantreffen) en 2 identieke van een Italiaan die zijn spullen niet kreeg (er zijn verkopers die om die reden absoluut niet naar Italie willen versturen). Ik zeg dat het in dit geval erg zal meevallen.

Maar V&A is natuurlijk nog een stuk handiger!

Ik heb definitief een donor gevonden. Geweldig hoeveel er op deze v/a gereageerd werd.
Erg veel behulpzame mensen op deze site!

Henry S.

Moderator

Kijk eens aan :). Nu hopen dat er niet nog meer verrassingen in zitten.