Ik heb in mijn boot een 75 kW elektromotor geplaatst, een 75 kW frequentieregelaar van ABB (ACS 601-01-003) en een 85 kVa Aggregaat.
De regelaar en de motor heb ik eerst 'los' getest (zie dit filmpje).
Nu ik alles netjes ingebouwd heb blijkt de frequentieregelaar niet meer te werken.
Alles wat ik zonder schema kan meten heb ik gemeten, dc-bus is netjes 540 volt, eindtrap werkt, etc.
De regelaar meld op het beeldschermpje een verkeerd dc-voltage, en geeft foutmeldingen van 'dc overvoltage' of 'dc undervoltage' en geeft geen startvrijgave (ook zonder melding) Als af en toe wel startvrijgave komt en op start gedrukt wordt dan komt er een 'overload' of 'short-circuit' foutmelding. Ook zonder aangesloten motorkabels geeft hij een short-circuit melding
We vermoeden dat er ergens in de interne meting / beveiliging iets mis gaat (zener stuk?) maar zonder schema komen we niet ver. Weet iemand hoe we aan een schema kunnen komen of heeft iemand deze?
Hieronder enkele foto's van de installatie:
Cummings / stamford aggregaat (ex-noodstroom, bijna geen uren).
Van generator met 4 meter 5x35mm2 naar schakelkast.
Schakelkast met zekeringen en 185A relais, hierna weer 4 meter 5x35mm2.
frequentieregelaar.
Tijdelijk bij regelaar de nul aan de aarde gekoppeld (zal later in hoofdschakelkast gebeuren)
Van frequentieregelaar naar motor met 3x25mm2+16mm2as.
En dan verder weer mechanisch.
Met het vermogensdeel is niets mis, de eindtrap ook niet.
De stuurprint van de eindtrap, hier is wat viezigheid te zien, maar lijkt gewoon te werken.
Voor het schoonmaken...
DC-Bus 60 volt...maar als ik met de multimeter meet op de dc-bus meet ik keurig 540 volt...
Oja dit is de buitenkant van de boot (toen de oude diesel er nog in zat). Het is een vrachtscheepje van 26,4 meter uit 1914 welke ik aan het opknappen ben.
Wie heeft er tips / schema's etc???
ABB langs laten komen en repareren kost waarschijnlijk meer dan ik voor de hele regelaar betaald heb (printen uitwisselen zal dat wel worden ben ik bang)