wat is daar mee? je kan het eens proberen met een antenne van 1 meter. buiten ophangen en wachten tot het gaat onweren.
wat is daar mee? je kan het eens proberen met een antenne van 1 meter. buiten ophangen en wachten tot het gaat onweren.
Ja ik denk niet dat ik het eerst ga maken om dan tot de ontdekking te komen dat het niks doet... Ik zou zeggen dat dat met een antenne van een meter wel zou moeten werken.
Iemand die dit met zekerheid kan bevestigen?
Is er dan niemand die mij kan vertellen of ik wat meet op een gewone multimeter tot 1,5KV als ik deze buiten zet als het onweert, de zwarte draad met een koperen buis in de grond ram en op de + een antenne van 1m lengte?
Ik hoopte dat ik op die manier spanningsveld in KV/m kon meten?
ik denk dat je het niet of gedeltelijk kan meten omdat het spannings veld zich maar heel erg kort ophoud. en je meter daar gewoon te traag voor is wat je wel kan proberen om het te testen is: ga onder een hoogspanning mast staan, je kan er immers er een TL mee laaten branden als je onder een flinke mast gaat staan
Als je op die manier iets kunt meten, komt alle hulp te laat voor je.
Dan ben je al door de bliksem getroffen.
Nee, de gevoeligheid is gewoonweg te laag.
Je zult ook geen pure gelijkspanning meten, want dan zou je op de MG-radio alleen maar een korte tik horen.
Wat is het probleem om zo'n elektuur detector te bouwen, of een MG-ontvanger uit te lezen?
Als dat werkt, kun je altijd verder experimenteren, maar zo heb je wel een referentie in huis.
Hou ons op de hoogte a.j.w.
W.
het probleem is dat ik niet wil zien of het onweert aan een lampje. Dat zie ik ook wel als ik naar buiten kijk. Ik wil een beetje grof weg kunnen meten hoever weg de bliksem inslag is. Hoe sterk het spannings veld is. Dat vind ik leuk om te weten. en uit te zoeken.
Is er niemand die me kan uitleggen hoe ik met dat eerder genoemde IC een antenne van een meter en wat weerstandjes kan maken wat ik zoek?
[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op woensdag 21 april 2004 15:11:45
Je zal dan denk ik een piek detector moeten maken met een paar FET opampjes, die hebben namelijk een hoge ingangsimpedantie, ik denk dat dat erg belangrijk is.
Ik heb nooit eerder met FET's gewerkt. Kun je me daar wat over uitleggen?
Het zou ook werken met een scheermesje en een multimeter ???
http://www.matchrockets.com/earth/lightning.html
G.
Ja idd dat had ik ook gelezen. Zo kwam ik op het idee. Alleen meet die mA weet iemand of dat dan wel werkt?
ik ben nog ff aan het zoeken geweest misschien is dit wat voor je:
http://www.wenzel.com/pdffiles/cloud.pdf
http://www.amasci.com/emotor/chargdet.html
http://www.picotech.com/experiments/cloud_charge
ohja en nog een helemooie maar wel wat moeilijker
eens ga ik me hier op storten als ik een leuk huiskje heb
http://home.wanadoo.nl/haj.quast/Bliksem_detector/Detector_Main.htm
[Bericht gewijzigd door alrik op donderdag 22 april 2004 22:10:18
Hey noh hartstikke bedankt alrik! En sorry dat ik pas zo laat reageer!
[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op donderdag 29 april 2004 10:31:19
Zie teslacoil en dergelijke topic ==>
Op 28 april 2004 20:14:03 schreef ·°*teslaman*°·:
Mijn dag is weer goed!
De eerste onweersbui van het jaar is zojuist over gekomen.
Ik heb meteen mijn ANALOGE multimeter gepakt en een lange antenne en een metalen staafje. Ik heb de ground in de grond gedaan en de antennen rechtop gezet en lekker naar de bliksem flitsen gekeken.
Allemaal hartstikke mooi maar kan iemand mij vertellen waarom ik nou geen F*CK op mijn multimeter meet? Ik heb het op µA en op volt geprobeert maar het metertje gaf nul aan. Misschien door de ground die maar ± 50cm in de grond zat? (ik kreeg hem niet dieper in die droge grond). Of heeft het een andere reden? En zoja kan iemand mij dan vertellen wat de reden is?
Is er iemand die mij dit kan vertellen?
En ik heb nu een betere naam voor wat ik zoek. Misschien dat dat wat meer duidelijkheid schept in alles, namelijk:
Een spanningsveld meter in KV/M!
Iemand? schema's? Ideeen?
Is het mogelijk de gevoeligheid van dit schemaatje wat te verkleinen door de waarde van de 1M? weerstand de verhogen? Bijvoorbeeld 5M??
Ik denk dat het het makkelijkste is als ik zorg dat ik van de meerdere KV's handelbare V's maak voor de LM3915. Iemand die mij kan uitleggen hoe ik dat doe? Dan maak ik gewoon de VU meter die in de datasheet staat en dan sluit ik dat schemaatje aan op de input.
Is het bv mogelijk om de KV's te delen door een factor 2000? Dan geeft het eerste LED van de 10 spannings velden aan vanaf 2KV en de laatste van 20KV. Is dat een idee of gaat dat niet?
Of zelfs dat ik het door een factor 1000 deel en dat ik 2 lm3915's aan elkaar koppel zodat ik vanaf 1KV tot 20KV kan meten met 20LED's of het eventueel op een display kan tonen.
De ingang van dat kleine schakelingetje waarnaar je verwijst doet hetzelfde als de fet-ingang van een opamp.
Dus waar om eerst de spanning delen.
Als je de spanning die over de LED valt aan de ingang van je meetschakeling toevoert, dan ben je er toch?
Die LED gaat alleen branden bij een vrij hoge spanning op de ingang van de FET.
Als je de LED vervangt door een weerstand van, bijv. 1 MOhm, en je voert dat signaal naar je meetingang, ben je klaar volgens mijn bescheiden mening.
Als je toch een hoogspanningsweerstand van zo'n 30 MOhm zou willen gebruiken, ik heb er nog eentje over.
VERVANGT? Dan heb ik toch geen indicatie? Bedoel je niet dat ik die weerstand voor de LED moet zetten?
Of moet ik nou wel de waarde van die 1M? weerstand verhogen voor een lagere gevoeligheid?
In iedergeval al bedankt voor de reactie maar zou je nog iets duidelijker kunnen zijn?
Nee, jeroen.
Die weerstand beschermt je Fet tegen te grote gate-stromen.
Dat moet wel zo blijven.
Wat ik bedoel is dat die led alleen gaat branden bij een bepaalde gedetecteerde spanning.
Heeft nl. 0.7 Volt nodig om te gaan branden.
Vervang je die LED nu, dan kun je over die weerstand een spanning meten afhankelijk van wat de FET opvangt.
Die spanning kun je uitlezen zoals je wilt.
OK? Succes.
Bedoel je dat ik de LED weg kan laten en dit schakelingetje gebruik om het spannings veld te meten met behulp van de LM 3915?
Dus dit voor de VU meter zetten als input signaal?
Yep, als je de LED vervangt door een 1Meg weerstand wel.
Dus de LED eruit 1M? weerstand erin en dan doet dit dienst als input van de VU meter? Klinkt goed. Dat ga ik zo snel mogelijk proberen!
Als ik trouwens inplaats van de LED of 1M? weerstand een 1M? potmeter schakel kan ik daar dan de gevoeligheid mee instellen?
En is het slecht voor de rest van de schakeling als ik de potmeter in dit geval op 0? zou zetten?
Hoeven er trouwens geen weerstanden voor de LED's van deze VU meter?
Er wordt trouwens bij dat kleine schakelingetje gezegt dat deze zo ontzettend gevoelig is. Heeft dat niet tot gevolg dat gewoon constant alle 10 LED's branden van de VU meter?
[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op woensdag 28 april 2004 23:14:45
Goed is dit wat je bedoeld willem?
Ik heb er dus een 1M? potmeter in gezet. In de datasheet staat dat het laatste LEDje brand bij 10V (in bar mode alle 10 LED's dus). Ik zet dus gewoon 9V op de ingang en stel de pot zo in dat het 1 na laatste LEDje gaat branden.
Maybe maak ik nog wel de cascade uit de datasheet met 20 LED's.
Iemand een idee of dit gaat werken?
Lijkt me niet slecht.
Je kunt waarschijnlijk al wat zien als je met een vinger de antenne-kant van de ingangsweerstand aanraakt.
Ik hoor graag van het resultaat.
Succes.
K thanks ik heb al wat onderdelen gehaald vandaag maar die mpf 102 is hier niet te krijgen. Dan moeten ze eerst bellen of hij uberhaupt wel te bestellen is. Dat gaat dus heel lang duren. Daarom wou ik vragen of er iemand was die voor mij kan kijken in dat schema van de elektuur. Dan maak ik wel een weerstandsbrug net als in dat schema. Dat is een skuk makkelijker. En is er dan iemand die voor mij op de 1 of andere manier uit kan zoeken wat voor waarde weerstand ik moet hebben als ik die KV's door een factor 1000 wil delen? Dan wordt dus 1KV 1V en 5KV wordt 5V.