nieuwe draad in oude buizen?

Stalen buis zonder naad mag blijven zitten daar is op zich niets mis mee. RGD (rijksgebouwendienst) schreef nog tot half jaren 80 ijzeren buis voor.Rubberaderdraad altijd vervangen.Veder zijn hulpstukken als kniebochten en T-stukken ook niet meer toegestaan.

zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!

Of vervangen van de leidingen een verplichting is weet ik niet, maar ik wil het wel graag. Ten eerste moet de groepenkast toch vervangen worden, want de draaischakelaars van de groepen zijn lam. Ten tweede zou ik hier en daar wat schakelaars en wcd's willen vernieuwen om esthetische redenen - en bij alles wat ik openmaak komt er bros olielinnen/canvas/o.i.d. tevoorschijn dat onder mijn vingers verpulvert. Kortom: ik ben klaar voor renovatie, hoop alleen dat de muren dicht kunnen blijven.

DE OLDE

Overleden

Op 27 mei 2010 18:18:44 schreef Hollands licht:
[...]

Dit is geen goed advies, sommige zepen zijn agressief voor de isolatie van de bedrading,
3M heeft wel daarvoor een speciale glijpasta.

Vroeger toen men de canvas-omsponnen draad gebruikte, smeerde men er wel eens groene zeep aan als glijmiddel. Met de "nieuwe" pvc isolatie zou ik dat maar niet doen :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Wij gebruiken op werk soms als we bijvoorbeeld een lang stuk coax moeten trekken in een buis waar van we weten dat er wel een aantal bochten in zitten, die glijmiddel en dat werkt prachtig, mijn baas vertelde mij laatst dat hij vroeger ook wel draad met zeep in leidingen trok, en dat deze een tijdje soort van vastgelijmd zitten in de pijp en dan zit er geen beweging meer in.

stef

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je mag de stalen buis laten zitten. Maar als je de kans hebt om deze te vervangen zou ik het doen.
Maar het is natuurlijk onzinnig om alle buizen uit de muur te halen.
Kortom: Het mag.

En wat verder beweerd wordt:
Alle nieuwe draad mag de nieuwe kleuren hebben, maar de oude kleuren mogen ook.
Door elkaar mag, maar is zeer zeker niet aan te bevelen.
Oude installaties moeten voldoen aan de voorschriften die van toepassing waren tijdens de aanleg, maar niet ouder dan die van 1973.

Het alleen vervangen van draad is geen (grondige/ingrijpende) renovatie, en dus mag je gewoon de oude voorschriften toepassen.
Of het verstandig is, is vraag 2

Ik zou in elk geval uitsluitend nieuwe draad toepassen.
Als het effe kan overal geaarde stopkontakten zetten,
en, wat zeer belangrijk voor je veiligheid is, aardlekschakelaars toepassen.
Maar dit alles is een advies, en zeker geen verplichting.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
DE OLDE

Overleden

Toepassen van verbeteringen is altijd toe te juichen. Als een installatie zo veel gewijzigd wordt dat hij in het geheel zou moeten voldoen aan de nieuwste eisen en dat een reden zou zijn om niets te doen , beter zoveel mogelijk verbeteren in redelijkheid.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 27 mei 2010 22:33:56 schreef Toeternietoe:
Alle nieuwe draad mag de nieuwe kleuren hebben, maar de oude kleuren mogen ook.
Door elkaar mag, maar is zeer zeker niet aan te bevelen.

Ik dacht nou juist 1 ding wel zeker te weten: dat het niet door elkaar mag. Maargoed, ik ben dus ook geen expert op dit gebied zoals ik al zei.

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

Ik ben ook geen expert maar het klinkt wel logisch. Zeker met het oog op de opmerking van de Olde net boven jouw post.

Ik hoopte zelf ook al op een dergelijke redelijkheid in de norm:

Op 27 mei 2010 07:38:33 schreef GJ_:
Als je bij het vervangen van draden door de norm verplicht word ook de pijpen te vervangen zou de norm zelf ondeugdelijk zijn.

Het vervangen van oude draden is redelijk te doen en maakt de installatie een stuk veiliger. Het vervangen van de pijpen is onmogelijk zonder je halve huis af te breken. Een verplichting om die pijpen te vervangen zou mensen er dus van weerhouden de oudere draad te vervangen.

Het blijkt dus dat die redelijkheid erg ver gaat.

Klopt en klinkt me logisch. Hoewel 'door elkaar' dan wel met enig gezond verstand toegepast moet worden. Als ik in 1 doos groen en groengeel heb zitten dan zou mijn oog dat nog weleens kunnen missen, met alle gevolgen van dien.

Alleen meende ik ooit gehoord te hebben dat als je het aan ging passen, dat meteen voor de hele installatie moest gebeuren. Kennelijk niet dus.

If you want to succeed, double your failure rate.

Nog een reden om draad met oude kleuren te vervangen:

Na de draad met canvas is er ook nog een tijd draad met kunststof isolatie geweest in de oude kleuren. Als je dat nu tegenkomt is daar het koper zo stuf dat het haast niet meer buigt en snel breekt. Daarbij met de vaak verfrommelde korte stukjes draad door de kleine normaal dozen vindt ik geheel vervangen als dat mogelijk is vaak beter.

Nog een leuke m.b.t. ondeugdelijke normen/draadkleuren; Vroeger was grijs de randaarde, tegenwoordig word grijs gebruikt voor L2.

Nog een leuke m.b.t. ondeugdelijke normen/draadkleuren; Vroeger groen = fase = onveilig, rood = nul = veilig. Terwijl buiten de elektrowereld de kleuren rood en groen de omgekeerde betekenis hebben (bijv. verkeerslichten).

@GJ; In de norm is ook nog een regel zoals Toeternietoe beschrijft, hieronder ge-quote. Dit houd dus altijd in dat bestaande installaties niet aangepast hoeven te worden bij het verschijnen van een nieuwere norm. Aan de nieuwere norm moet pas worden voldaan bij een grondige renovatie. Het begrip grondige renovatie leid tot veel verwarring bij bijvoorbeeld het maken van een uitbreiding.

Op 27 mei 2010 22:33:56 schreef Toeternietoe:
Oude installaties moeten voldoen aan de voorschriften die van toepassing waren tijdens de aanleg, maar niet ouder dan die van 1973.

Volgens mij 1963. I.i.g. RD draad mag niet meer, VD draad groen/rood/grijs mag wel.

Op 27 mei 2010 22:33:56 schreef Toeternietoe:
Het alleen vervangen van draad is geen (grondige/ingrijpende) renovatie, en dus mag je gewoon de oude voorschriften toepassen.

Mijn interpretatie van de nen1010 is anders, maar we zijn met dit soort onderwerpen aanbeland in het grijze schemergebied van de norm. Als je draad vervangt dan vervang je normaal gesproken ook de groepenkast en het schakelmateriaal, dan lijkt me dat i.i.g. een grondige renovatie.

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op vrijdag 28 mei 2010 12:45:33 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Op 28 mei 2010 10:41:10 schreef Jan klaasen:
Nog een reden om draad met oude kleuren te vervangen:

Na de draad met canvas is er ook nog een tijd draad met kunststof isolatie geweest in de oude kleuren. Als je dat nu tegenkomt is daar het koper zo stuf dat het haast niet meer buigt en snel breekt. Daarbij met de vaak verfrommelde korte stukjes draad door de kleine normaal dozen vindt ik geheel vervangen als dat mogelijk is vaak beter.

Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Bij mij in de flat zit draad uit ongeveer 1970 in de oude kleuren, en dat is in puike staat. Zowel de isolatie als het koper. Koper wordt ook niet zomaar moe.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bjokal

Golden Member

Mischien leuk voor mensen die in huis de boel "authentiek" willen hebben,
berker levert schakelaars in jaren 30 stijl.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
DE OLDE

Overleden

Op 28 mei 2010 12:30:56 schreef erik1234:
Nog een leuke m.b.t. ondeugdelijke normen/draadkleuren; Vroeger was grijs de randaarde, tegenwoordig word grijs gebruikt voor L2.

Nog een leuke m.b.t. ondeugdelijke normen/draadkleuren; Vroeger groen = fase = onveilig, rood = nul = veilig. Terwijl buiten de elektrowereld de kleuren rood en groen de omgekeerde betekenis hebben (bijv. verkeerslichten).

Gr.

Erik

Oude Duitse apparaten gebruikten rood voor aarde!!! Heel leuk met een geaarde strijkbout in een woning met aarde zonder ALS . ;bij montage van een nieuwe steker. Spanning op het ijzer.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 28 mei 2010 14:03:16 schreef bjokal:
berker levert schakelaars in jaren 30 stijl.

Laatst heb ik dat spul afgemonteerd. Prachtig mooi, maar tel het dubbele werk voor het afmonteren t.o.v. normaal schakelmateriaal. Ook de afwerking (behang o.i.d.) rondom de inbouwdozen vereist bijzondere aandacht. Is ook in porselein verkrijgbaar.

Gr.

Erik

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 mei 2010 14:03:16 schreef bjokal:
Mischien leuk voor mensen die in huis de boel "authentiek" willen hebben,
berker levert schakelaars in jaren 30 stijl.

Ook leverbaar met TV/Sat aansluiting en er zelfs een ethernet variant , en zijn dimmers leverbaar.
Berker had in 1930 een goede vooruitziende blik, alleen de USB en de HDMI variant, daar zag men toen nog geen heil in.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Deze dus

Alleen moeten de cai- en satdozen "bewerkt" worden |:-( om het te laten passen binnen het afdekraam.

Gr.

Erik

Ik moet toegeven dat het er gelikt uitziet. Toch zou het mijn keuze niet zijn. Het is wel jaren 30 stijl, maar geen jaren dertig, Het anachronisme straalt er van af. Zelfs in mijn jeugd in de jaren vijftig waren randaarde stopcontacten in woonhuizen vrijwel niet aanwezig en wat er dan was, was opbouw, geen inbouw. Laat staan dat er CAI/SAT dozen waren.

Je kunt als je daarvoor kiest het dan ook met oude kleuren bedraden. Maar wat heeft het voor zin, als niemand het ziet zonder het open te schroeven?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V