Oven met analoge regelaar, regelaar vervangen door digitale regelaar

Hallo,

Ik heb onlangs een oven (van circa 1980) gekocht, die kan opwarmen tot 1200 graden. Het betreft een oven met 2 fasen (bruin, zwart, blauw en geelgroen). Aansluitwaarde 5 KW.

De oven heeft een analoge temperatuurregelaar van het merk Shimaden een SR-300 (SR-312), volgens mij betreft het een aan/uit regelaar. Helaas kan ik geen aansluitschema van deze regelaar vinden.

Verder is er een 4 polige relais aanwezig (waarvan drie gebruikt worden om de 2 fase voeding van de oven te schakelen en een speciale schakelaar (een drukschakelaar).

Als ik op de drukschakelaar druk dan begint de oven op te warmen. Bereikt de oven de ingestelde temperatuur (middels een draaiknop) dan valt het relais af, maar ook de drukschakelaar, het gevolg hiervan is dat de oven niet meer opwarmt. Ik had verwacht dat het relais weer ingeschakeld zou worden als de temperatuur weer te laag zou worden (hysteresis), maar dat gebeurt niet. Ik heb nu een aantal vragen:

  • Is was/het normaal dat een oven alleen opgewarmd wordt tot de ingestelde temperatuur, is daar een reden voor of is de schakeling fout?
  • Kan ik de regelaar vervangen door een digitale PID aan / uit regelaar om de temperatuur constant te houden?

Op 27 januari 2014 15:44:51 schreef KEESNED:
Het betreft een oven met 2 fasen (bruin, zwart, blauw en geelgroen).

Ben je zeker. Je vermeldt 3draden en aarding.

Voor wat dient die oven? lijkt mij keramiekoven.

Maak eens een paar foto's, één van het toestel op zijn geheel en één van het typeplaatje waar de gegevens op staan.
Anders is het heel moeilijk er iets over te zeggen.

LDmicro user.

Hoi MGP,

Betreft een 380 Volt aansluiting (stekker). Zie de foto's. Op de laatste foto heb ik getracht een schema te tekenen. Het kostte even tijd om foto? te uploaden (foei).

De oven
http://www.uploadarchief.net/files/download/selection_015.jpg

Kast met regelaar en relais en schakelaar. shimaden SR-300.
http://www.uploadarchief.net/files/download/selection_016.jpg

Achterzijde regelaar:
http://www.uploadarchief.net/files/download/selection_017.jpg

Relais. Klockner Moeller (DIL00-40/c, vervanger DIL00M-1D)
http://www.uploadarchief.net/files/download/selection_018.jpg

Stekker
http://www.uploadarchief.net/files/download/selection_019.jpg

Type oven
http://www.uploadarchief.net/files/download/selection_020.jpg

Schema (volgens mij)
http://www.uploadarchief.net/files/download/selection_021.jpg

De oven werkt zoals je getekend hebt, wordt door de knop ingeschakeld en blijft warmen tot de temperatuur is bereikt.
Als het relais van de regelaar aantrekt, schakelt alles uit.

Zo voorkwam de vorige eigenaar dat die bleef aanliggen.

Dit is een 3x230v toestel zoals het nu is bedraad.
Het duurt ook uren vooraleer het op temperatuur is en behoudt waarschijnlijk uren zijn warmte, vandaar dat het toestel volledig afslaat eenmaal de temperatuur bereikt.

Je hebt geen andere regelaar nodig, wel moet je de bedrading veranderen zodat de thermostaat de temperatuur kan blijven regelen.

Edit: blijkbaar heeft de vorige eigenaar een drukknop laten steken waar vroeger een aan/uit schakelaar zat, dat is nog te zien aan het deksel en ook de bedrading aangepast.

LDmicro user.

Hoi MGP,

Bedankt voor de duidelijke antwoorden en oplettendheid, die 4 gaten waren mij nog niet opgevallen. Het is overigens wel 2 * 2220V (één pool van de stekker is niet aangesloten.

Nog even over de regelaar.
Volgens mij zijn de onderste 2 aansluitingen (gemarkeerd "L" en "O", de rode draad en bruine draad) bedoeld voor de voedingsspanning en de 2 aansluitingen daarboven (gemarkeerd "0v" en "220v", de blauwe draad en zwart/bruin) de schakeldraad (temperatuurregeling), de eerste 2 aansluitingen (gemarkeerd "+" "-") zijn die van het thermokoppel.

Als ik nu een aan/uit schakelaar aan één van de onderste aansluitingen verbindt en de bovenste 2 ("0v" en "220v") verbindt met de aansturing van het relais dan zou het volgens mij moeten werken.

Heb je ook nog een idee wat de andere 3 niet gebruikte aansluitingen kunnen zijn (B, E en H (onder):

Boven:
+ - B 0v 220v E
Onder
L O H

Volgens mij zijn de LOH de relaiskontakten 0 gemeenschappelijk, L= low, H=high.

0 - 220V de voeding van de regelaar. +- Thermokoppel en de rest weet ik niet, op de foto van de regelaar is dat niet te zien.

Als je de drukknop vervangt door een schakelaar en de bruine draad (in de klem 220) eruit haalt en isoleert dan zou het moeten werken.

Als test, bruine draad eruit (laat de zwarte zitten) en steek iets in de drukknop zodat hij ingedrukt blijft zitten dan zou het moeten werken.

LDmicro user.

Hoi MGP,

Inmiddels heb ik de schakeling aangepast. Heb nog even gekeken naar het inwendige van de regelaar en zag dat de uitgang ook een relais was (NO, NC), zoals je al aangaf. Ik heb de schakelaar eruit gehaald en direct de 220Vac op de 220 aansluiting gezet. Inmiddels werkt de regelaar als aan / uit.

Helaas kwam ik nog achter een ander probleem. Één wand bleef koud. Na meting bleek één spiraal een oneindige weerstand te hebben, onderbroken dus. Enig idee hoe dat te herstellen is, vervangen kon wel eens lastig zijn, spiraal zit in de steen denk ik?

Ga in ieder geval proberen de vuurvaste wand eruit te krijgen.

Groet Kees

Ben je het zeker? weet dat de oven 3x220V moet hebben.
Ik weet niet hoe dat je veranderd hebt om hem te laten werken op 220V enkelfasig.

LDmicro user.

Hoi MGP,

Op het typeplaatje van de oven staat 220/380 Volt, 2 phasen + 0. Aansluitwaarde 5 KW, weliswaar is dit ingekrast.

Op de stekker zijn alleen zwart, bruin, blauw en geelgroene draden verbonden, voor drie fasen zou er nog een zwarte bij moeten komen dacht ik. 1 pool van de stekker is niet verbonden.

Als ik achter de oven de spanning meet (bij de koude wand) dan meet ik 220V en als ik de weerstand meet oneindig hoog, terwijl anderen op ongeveer 6 Ohm zitten.

Wat denk je zou het toch 3 fase kunnen zijn en zo ja hoe kan ik dat nagaan?

Aan uw schema te zien is dat toestel gemaakt en bedraad voor 3x220V, ik kan mij niet inbeelden dat ze 2x380v (RD en ZW) en de "nul"(BL) gebruiken.
Bij 3x220V heb je geen 'nul'.

Onderweg, in de stekkers of de aansluitdoos moeten ze de aanpassing gemaakt hebben, maar hoe, dat kan ik van hieruit niet zien.

Aan uw metingen te zien is er inderdaad een weerstand kapot.
Maar vooraleer de wand eruit te kappen zou ik toch 100% zeker moeten zijn, want het zal een kostelijk werkje worden.

Van hieruit kan ik je geen raad meer geven, daarvoor moet je alles eens kunnen bekijken.

Niemand in de geburen die dat wel kan?

LDmicro user.

MGP,

Bedankt, ik ga nog even alles goed na, ik laat de regelkast (regelaar en relais) even buiten beschouwing. Als aan de over geknoeid is dan zal dat wellicht zichtbaar zijn. Verder probeer ik met een metaaldetector de onderbreking te vinden, misschien heb ik geluk en vind ik deze en hoef dan alleen dat stuk open te maken.

Op 27 januari 2014 15:44:51 schreef KEESNED:
[*]Is was/het normaal dat een oven alleen opgewarmd wordt tot de ingestelde temperatuur, is daar een reden voor of is de schakeling fout?

Jazeker, dat is hartstikke normaal bij dit soort ovens. Jij hebt de "luxe" uitvoering met een temperatuur-regelaar! De iets simpelere pottenbakkersovens hebben gewoon een driehoekje wat op een bepaalde temperatuur zacht wordt. (Die moet je dus voor iedere sessie opnieuw kopen!). Dat driehoekje zet je tussen drie staafjes, zodra ie zacht wordt, zakt het middelste staafje naar beneden en slaat de oven af. Kortom: zodra de gewenste temperatuur bereikt is, slaat ie af en gaat ie weer afkoelen.

Voor het bakken van klei tot steengoed werkt dat prima. Alsmede voor het sinteren van glazuur. (Ik heb zojuist bedacht dat je dat sinteren kan noemen, of andere mensen dat ook doen weet ik niet. Ik heb het nog nooit iemand zo horen noemen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 januari 2014 10:30:27 schreef KEESNED:
Verder probeer ik met een metaaldetector de onderbreking te vinden, misschien heb ik geluk en vind ik deze en hoef dan alleen dat stuk open te maken.

Ik geloof niet dat ze de gloeispiraal zomaar bloot in de stenen hebben gelegd, er zal wel een metalen buis omheen zitten en dan ben je met een metaaldetector niets.

LDmicro user.

MGP,

Een metalen pijp zat er niet omheen en is ook niet waarschijnlijk i.v.m. sluiting. De spiralen zitten voor zover ik weet altijd los (sleuf) of in mijn geval is de wand er omheen gebakken lijkt het, geen sleuf in ieder geval.

Ik heb nu kleine gaatjes gemaakt tot ik verbinding kom maken met een spiraal, eerst halverwege en gecontroleerd of ik nog verbinding had met de aansluiting, als dat zo was dan weer halverwege verder enzovoorts op die manier kom je snel tot de plek van de gebroken spiralen. Voor zover ik nu kan zien is één plek een redelijk stuk spiraal weggebrand en op de bodem is een spiraal gebroken.

Rest nu nog een methode om dit te herstellen. Een spiraal is nog wel te krijgen, maar hoe verbindt je deze. Lassen of kroonsteen of? Enig idee?

Ga in ieder geval via google verder zoeken.

Op 29 januari 2014 10:48:28 schreef MGP:
[...]
Ik geloof niet dat ze de gloeispiraal zomaar bloot in de stenen hebben gelegd, er zal wel een metalen buis omheen zitten en dan ben je met een metaaldetector niets.

In de oven die ik ken lagen (liggen?) de gloeispiralen gewoon in een sleuf in de stenen.

[edit] Ik heb nog wat meer van de thread gelezen. Het zou mij niks verbazen dat ie geschikt is voor 380/220: Hij schijnt twee fasen van 230V nodig te hebben. Dat verklaart ook de blauwe draad. Over iedere fase moet 230V komen te staan. Heb je 230/380 (dus op iedere fase 230v t.o.v. de nul en 380 tussen de fasen) dan zet je blauw op de nul en een fase op bruin en zwart. 230V over de fasen.

Heb je een 130/230V aansluiting, dan sluit je alledrie de draden op een fase aan en krijg je weer 230V over de spiralen.

In het ene geval staat er 380V tussen bruin en zwart, in het andere geval 230V, maar in de oven zit daar niks tussen aangesloten, dus die merkt daar niks van.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 30 januari 2014 09:03:44 (49%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

rew,

In mijn oven zijn ze echt in de stenen wanden ingebakken zeg maar, moeilijk toegankelijk dus. De huidige ovens die te koop zijn hebben inderdaad een sleuf, waardoor vervanging van spiralen makkelijker is. Zoals gezegd heb ik het euvel reeds gevonden.

Mijn aansluiting die ik gebruik is 380 Volt 3 fase (tussen de fasen 410 Volt), de stekker is zodanig gemaakt dat slechts 2 fasen gebruikt worden. Volgens mij is het dus ook dat tussen deze 2 fase 410 volt zit, afzonderlijk leveren ze dus 220 Volt t.o.v. nul.

Op de achterwand van mijn oven is te zien dat Zwart en Bruin apart naar 2 aparte aansluitingen op bovenzijde gaan. Aan de onderzijde zitten 4 keer 2 paren aansluitingen, waarbij de 2 naast elkaar liggen de paren doorverbonden zijn met een blauwe draad (de nul) en in het midden verbonden met de nul draad. Ik meet weerstand tussen de linker (zeg maar Zwart) aansluiting en alle blauwe aansluitingen. Tussen de rechter bruine aansluiting en alle blauwe aansluitingen is de weerstand oneindig (onderbroken dus), na het doorverbinden van de gebroken spiralen meet ik ook weerstand tussen Bruin en Blauw. Dus als ik de spiralen weet te herstellen (zelfde weerstand en materiaal) dan is het probleem opgelost, hoop ik.

Rest allen de vraag of de spiralen lasbaar zijn (TIG) en/of er ander manieren zijn zoals een hittebestendige kroonsteen. Wellicht dat iemand op dit forum het weet. Vervangen is mijnsinziens geen optie dan moet ik de gehele wand opnieuw maken.

Hullo - Apologies for writing English here. No Dutch and Google translate does strange things! I have the same Shimaden SR-300 controller. I want to connect it to a small kiln. This is the only place I have found with some information. I have puzzled though about the wiring diagram. I assume that the box on the left of the diagram with two diagonal lines is the coil for the relay? If this is correct I am trying to understand why the wire from terminal L (which I think is the regulator output giving power to the relay - ie NC until the temperature is reached) is connected back permanently to the input side of the controller. This would appear to bypass the regulator entirely when the push swith is closed. When the push switch is open power seems to be removed both from the regulator and the relay coil. It seems a strange arrangement so would be grateful for any further clarification. I was just planning to wire mine with live into 220 and neutral into 0 and put a link between 220 and C so that L will power a relay until the temperature is reached. How does this sound? Any advice?
The centre terminal of the bottom 3 is marked C on my unit (common?) rather than O.

Hi Jevpots,

No problem writing in English, a text translated with google translate will most probably causing more problems then your English, which is good.

Your conclusion is right the regulator was bypassed and the oven simply got heated up to the desired temperature and then the heating stopped (for ever I would say).

The answers of some people explained that for Clay and Ceramics that will do the job, because the oven will keep the warmth long enough.

I later changed the wiring in such a way that it would become an on / off controller, but actually reading the posts again it might be a little overdone. I think I did bypass the switch, but I am not sure. I am not an electrical person but more mechanical.

Unfortunatley the oven has gone to heaven or hell, I am not sure, 2 heat wires were broken and I couldn fix it.

I hope this helps you a little bit further.

Regards Kees

Many thanks Keesned for your confirmation. I'll go ahead and wire up mine now and see what happens!
Kind regards

Ik heb onlangs van Shimaden uit Japan de schema's van de SR-300' toegezonden gekregen. Als je daarvoor belangstelling hebt, nerm dan even contact met mij op.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 23 maart 2015 19:41:40 (5%)

Henry S.

Moderator

Zet je emailadres openbaar in je profiel als je niet op spammers zit te wachten.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Sorry, ik snap niet wat je bedeelt, ben nog niet zo thuis in deze communicatievorm. Mijn e-mail ares staat toch in mijn profiel? Wat/waar moet ik dat anders doen?
Ik wil alleen maar de vraagsteller die schakelschema's doen toekomen, van dienst zijn.
Hoe moet dat dan?

Henry S.

Moderator

Normaal staat je emailadres verborgen, in het profiel kan je met een vinkje aangeven dat deze leesbaar voor forumleden wordt.

Je had zelf je emailadres hierboven op het forum gepost, en dat is vanwege spammers die de adressen verzamelen niet verstandig.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Kan bij mijn gegevens geen vinkvakje vinden..

Henry S.

Moderator

Die staat achter "Verberg e-mailadres voor anderen" bij Gegevens wijzigen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.