Hallo,
Ik heb onlangs een oven (van circa 1980) gekocht, die kan opwarmen tot 1200 graden. Het betreft een oven met 2 fasen (bruin, zwart, blauw en geelgroen). Aansluitwaarde 5 KW.
De oven heeft een analoge temperatuurregelaar van het merk Shimaden een SR-300 (SR-312), volgens mij betreft het een aan/uit regelaar. Helaas kan ik geen aansluitschema van deze regelaar vinden.
Verder is er een 4 polige relais aanwezig (waarvan drie gebruikt worden om de 2 fase voeding van de oven te schakelen en een speciale schakelaar (een drukschakelaar).
Als ik op de drukschakelaar druk dan begint de oven op te warmen. Bereikt de oven de ingestelde temperatuur (middels een draaiknop) dan valt het relais af, maar ook de drukschakelaar, het gevolg hiervan is dat de oven niet meer opwarmt. Ik had verwacht dat het relais weer ingeschakeld zou worden als de temperatuur weer te laag zou worden (hysteresis), maar dat gebeurt niet. Ik heb nu een aantal vragen:
- Is was/het normaal dat een oven alleen opgewarmd wordt tot de ingestelde temperatuur, is daar een reden voor of is de schakeling fout?
- Kan ik de regelaar vervangen door een digitale PID aan / uit regelaar om de temperatuur constant te houden?