Tesla coil en dergelijke Deel 3

Dit topic is gesloten

echt mooi filmpje, zou em ook wel willen hebben in mijn tuin... mn kat zal het alleen niet op prijs stellen als ik hem aanzet als ze in de buurt is...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@fry
hehe eerste nederlandse teslathon (voor zover ik weet) goed idee. maarjah moeten er denk ik toch nog wel wat meer mensen komen. misschien is het wel wat om een keer een meeting te organiseren met mensen van co ofzo. als teslaman ook coil klaar heeft ofzo dan zijn er al zon 5 a 6 werkende van alleen mensen van co. (tenminste als ik die van mij dan al goed werkend heb.)

@KillerB
hmm het gaat jouw al beter af met je tesla als mij hoop toch echt dat ik hem binnenkort is een keer goed afgestemd heb

ik ga trouwens dit weekend beginnen met een sstc (eerst maar is het heel simpele schema waarmee je 2 cm corona krijgt. ik heb toch alle materialen nog (spoel draad, pvc buizen en dikker koperdraad)

Jorrit, Ik heb even een secondaire primaire in elkaar gedraait (mijn tesla's staan in een werkplaats) en wat metingen gedaan. Ik vond de piek het makkelijkst tevinden met een 100 ohm weerstand, veel makkelijker als met 1 kohm.
Ik heb ook mijn zoutwater condensator (1 wijnfles, 1 nF) erover gezet, toen kon ik ook de piek vinden. Dus aan het zoutwater hoeft het niet te liggen.
Succes !

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

fry bedoel je nu de primaire of de secondaire want de secondaire heb ik al rond de 500 Khz is die resonant.

ik heb trouwens als primaire spoel 10 windingen (3 mm draad) 20 graden hoek. en 1 cm tussen de windingen.
als condensator 8.3 nF dus die moet wel zo laag kunnen komen volgens mij. maar ik ga morgen nog weer is meten eraan ben de laatste tijd ook een beetje druk met school dus.
in iedergeval bedankt voor alle tips :)

Yeah, met een aardepunt in de buurt gaat het al een stuk beter :)

Hier het resultaat:

http://www.xs4all.nl/~angenen/Roel/beter2.JPG

Klik voor 1600x1200

Ook heb ik hier een filmpje, beetje brakke kwaliteit, maar je kunt alles wel redelijk zien.

Maximale lengte van deze witte streamers ligt nu op iets meer dan 16cm. Nog niet echt heel lang dus, maar ik hoop dat daar nog verbetering in komt. Ik heb dan ook nog steeds niks getuned.

Ik heb een vraag:

Ik heb laatst ergens gelezen hoe je een bobine kan omtoveren naar een mini tesla coil !!!

Ben alleen vergeten site op te schrijven !!!!
en kan het nergens meer vinden :(

iemand een idee hierover??

Ik heb laatst ergens gelezen hoe je een bobine kan omtoveren naar een mini tesla coil !!!

Dat kan niet. Een tesla spoel is een "resonerende luchtkern transformator".
Een bobine heeft een ijzeren kern. Zonder grof sloopwerk krijg je die er niet uit.

Je kan wel hoogspanning uit een bobine krijgen natuurlijk. Google maar op ignitioncoil driver. Of zoek op CO naar de vele threads erover. Er was er laatst weer een.

Gaat steeds beter met je spoel, KillerB :) leuk filmpje.

hehe netjes KillerB

wat heb je nu eigenlijk als aarde gebruikt ?

hoop binnenkort ook van zulk soort vonken uit mijn tesla te zien...
vannavond maar weer is gaan kloten ermee

Ik heb gewoon een radiatorbuis uit de garage gebruikt als aardpunt. Maar ik ben zojuist even naar de gamma geweest en ik heb nu een koperen buis van 2m de grond in gehamerd. Het resultaat is in beide gevallen hetzelfde. Dit voelt alleen wel wat veiliger, ivm met de CV.
Ik kan alleen nog steeds niet de sparkgap vol open zetten. Op de een of andere manier blijft mn condensator dan af en toe doorslaan. En dat terwijl ik al best veel alufolie verwijderd heb aan de randen. Misschien nog wat extra laagjes isolatie...
De BPS is iig nog te hoog. Als ik die wat naar beneden kan krijgen zal het resultaat nog wel beter zijn. Het tunen kan ik eigenlijk pas doen als de condensator eindelijk goed werkt.

Jorrit, over de diepvrieszakjes die ik gebruikt heb:
Het zit in een blauwige doos (~250x60x60) met een afbeelding van aardbeien, wat groente en een stuk vlees. Er staat tevens op "75x" en het merk: "Aromata". Ze komen bij de C1000 vandaan. Er staat wat witte tekst op de zakjes, maar dat maakt verder niet uit voor de werking van de condensator.

Op 27 oktober 2004 17:13:06 schreef KillerB the Supreme:
Ik heb gewoon een radiatorbuis uit de garage gebruikt als aardpunt.

hummm

je koperen staaf is zoals je zegt veel veiliger denk ik

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

oke bedankt.
ik heb zojuist ff nieuwe kabels aan mijn tesla gehangen. een stuk dikker maar toch flexibeler wat een stuk makkeijker werkt. ook heb ik wat langere kabels ingekort.
ben op dit moment mijn primaire aan het stemmen.

oke
ik heb nu mijn primaire ook afgesteld op 500 Khz.

nu de coil weer opnouwen
en dan nog een betere aarde pin zoeken deze werkt brak

oke
de tesla werkte perfect
vette streamers overal heen aan alle kanten streamers tot 20 cm overal corona en ontladingen naar de strike rail.
zeer vet allemaal
wat rustig fotos ervan aan het maken wie geloof ik niet helemaal gelukt zijn.
variac stond op 70 % alles ging goed
dus ging ik het vermogen nog meer opvoeren
op 90 % werd het ineens donker
en toen was mijn nst dood K*T
tenminste dat vermoed ik ben hem nog aan het nakijken.
zou dat gekomen zijn omdat ik geen filter gebruikte ?
ik had wel mijn sparkgap parralel en de condensator in serie.
ik dacht ook dat bij een kleine tesla geen filter hoefde ?

post zodadelijk wel fotos voorzover gelukt

ps. de wet van murphy haat ik op dit moment :P

edit:

nst doorgemten
primair meet ik 6.5 ohm geloof ik zo
en secondair 7.5 Kohm
iemand een idee of dat goed is ?

De weerstand van je NST lijkt wel goed te zijn. Komt er ook geen vonk meer uit als je de polen bij elkaar houdt?
Ik denk eerder dat je Variac het begeven heeft.

Ik gebruik hier zelfs geen variac. Bij mij is het gewoon stekker in het stopcontact en maar hopen dat het werkt ;)

Met 20cm heb je mij dus al ingehaald he :) Moet ik ook maar eens de boel gaan tunen denk ik. Ben wel benieuwd naar de fotos!

Oh, ik ben ook nog even langs de C1000 geweest, want ik moest nog wat meer diepvrieszakjes hebben, maar ik kan het ook niet meer terugvinden. Ik denk dat het spul uit het assortiment is gehaald. Al die andere diepvrieszakjes vind ik maar rommel. Is van dat hele dunne groene spul met sluitstrips... zucht... Nu ben ik dus op zoek naar een alternatief.

hehe ik heb hem ook al gewoon in het stopcontact geprobeerd hij doet gewoon helemaal niks meer was ineens weg. niks geen rook of knal of een zekering eruit helemaal niks. maar hij doet ook niks meer. fotos zijn trouwens helemaal donker moest ze denk ik maar met statief maken maar dat is nu te laat

hier trouwens wel een foto van voordat ik hem aanzette
er waren echt overal aan elke kant van de toroids ontladingen ik had aan 2 kanten een streamers naar de strike ring. ik had streamers naar de tl en naar de standaard.

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=PIC_0180…
is link plaatje is anders te groot en verneukt de layout

okee ik heb nog is zitten meten
maar hij is echt stuk
ik heb op de primaire spoel gemeten staat gewoon 230 volt op
maar hij vonkt niks meer. dus ik denk dat er ergens iets stuk is maar ik weet niet wat.
de weerstand wie ik meet is:
primair: 6.5 ohm
secondair: 7.1 Kohm

en alweer een edit:
ben nu weer opzoek naar een nst deze keer heb ik liever ook een wat zwaardere dus. rond de 50 mA dus als iemand wat moois ziet.
en heeft iemand toevallig nog een mooi link waar ik uit kan zoeken hoe ik een filter ervoor kan bouwen heb niet zin in nog een dode nst.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op woensdag 27 oktober 2004 20:39:44

DAmn :( Het klonk alsof je tesla echt lekker tekeer ging :)

Die gemeten weerstand klopt wel ongeveer lijkt me als ik een beetje extrapoleer van wat ik aan mijn trafo's heb gemeten.

Meestal begeven nst's het in tesla's door overvoltage. Volgens mij zijn ze met iets teerachtig vol gegoten. Als de islolatie het een keer begeeft ontstaat er een koolstof pad waardoor die blijft kortsluiten. Niet bij het voltage van je mulitmeter maar wel bij 8 kV.
Je zou eens kunnen meten hoeveel stroom hij trekt als je een een AC ampere meter hebt. Als de secondaire kortsluit zou hij iets van 1 a 2 ampere moeten trekken.

Het mogelijk die isolatie laag helemaal te verwijderen
en bijv in olie tezetten. Dan kun je ook meteen een paar van de magnetische shunts eruit tikken, en hem zo opvoeren(meer mA).
Nst' in olie kunnen hogere voltage aan.

Edit. de sparkgap parallel schijnt echt heel veel te schelen.

verplichte leesstof :http://hot-streamer.com/TeslaCoils/MyPapers/MyPapers.htm

Van die pagina: http://hot-streamer.com/TeslaCoils/MyPapers/rcfilter/rcfilter.html Alles over RC style filters voor nst's, Mischien heb je wel vaker de term gelezen, Terry filter. Das deze dus.

hmm jah ik had mijn sparkgap al parralel dus.
maar helaas in mijn behuizing compleet gesloten. dus word het moeilijk om hem los te halen. maar dat ik nog gewoon goede weerstand meet klopt dus wel ?

maar fry jij adviseert dus om hem los te halen en dan de isolatie te verwijderen op een of andere manier en dan in een bak met olie bouwen ?

we posten ongeveer tegelijk fry
bedankt voor de links ik had ze al wel eens vaag gelezen maar was de link kwijt. maar ik denk dat ik dat ook maar zo'n filter erbij ga bouwen.

hij bestaat dus eigenlijk alleen maar uit een condensator en 2 weerstanden.

bij baco heb ik nu de volgende weerstanden gevoden
ze kunnen allene maar tegen 2500 volt dus ik denk niet dat ze geschikt zijn ofwel?

ARCOL draadweerstanden,HS150D, de z.g.n. DALE typen, gemakkelijk te bevestigen tegen b.v.b. koellichaam, met aangesoldeerde aansluitdraden, vermogen:150watt,max spanning:2500volt, in de volgende waarden:, 10Kohm, afm:98x47x25mm, zijn nieuw.........€3,-

ARCOL draadweerstand, HS100D, 100 watt type, robuuste behuizing, gemakkelijk te monteren, max. spanning:2500 volt, 47 Kohm, tolerantie:1%, afm:65x47x25mm..........€2,-

[Bericht gewijzigd door Jorrit op woensdag 27 oktober 2004 21:14:34

Misschien wil KillerB zijn nst even doormeten, die zijn redelijk vergelijkbaar dacht ik ?

Mijn 6 kV 50 mA ampere trafo's hebben een secondaire weerstand van 4,5 Kohm. Dat kan wel kloppen dus.
Als de secondaire doorgebrandt is meet je geen 7,5 Kohm, maar out of range of OL of zoiets.
Als de primaire kortsluit gaat de stop eruit.
Dan blijft er niet zoveel over...

Als hij dus kortsluit bij een hoog voltage kan je hem weggooien en een nieuwe zoeken, of proberen dat ding te fixen.
Depotting nst, zal met google wel wat hulp geven.

jah ik denk dus dat ik kortsluiting heb bij hoogspanning want met mijn multimeter meet ik nog gewoon 7.1 Kohm
ga hem nog wel ff nakeijken en anders probeer ik hem gewoon los te halen veel kan ik er niet op verliezen.
in iedergeval bedankt voor de tips enzo nog

Ik heb dus ook mn NST uitgebouwd. Al het harde zwarte spul om de spoelen heen heb ik verwijderd. Het is wel met grof geweld gebeurd, vandaar dat ik laatst ook de NST opnieuw moest bedraden. De draad tussen de 2 secundaire spoelen was verloren gegaan tijdens het uitbouwen. Ik heb de trafo overigens niet in olie staan, maar gewoon in de open lucht.

Het is een 8kV 50mA trafo, welke 4,6kohm secundair meet en 2,0ohm primair meet. Wel een lage primaire weerstand, maar ja, deze werkt iig wel. Ik denk eigenlijk ook dat je wikkelingen nog wel goed zijn, maar dat er binnenin ergens doorslag is, die je niet direct zult meten.

Oh en ik heb eindelijk mn condensator zover dat ie niet meer doorslaat met de sparkgap volledig open. Nu weet ik zeker dat ik per knal de maximale hoeveelheid energie in de primaire krijg. Enige punt is dat de capaciteit nu gedaald is naar 7nF. Qua streamer lengte maakt dit niets uit, ik behaal nog steeds streamers van 15cm. Ik verwacht dus dat ik met tunen nog flink wat winst kan maken.

- edit -

Hee fry, hoe zit dat met die magnetische shunts in de NST? Hoe zien die er precies uit? Kan het veel performancewinst geven?

Zo, deze thread gaat over een week wel weer dicht denk ik :P

Ik denk dat je trafo erzo uitziet.

|----------------------|
| |------------------| |
| | |--|))|--|))|--| | |
| |-|  |--|  |--|  |-| |
|   |  |  |  |  |  |   |
| |-|  |--|  |--|  |-| |
| | |--|))|--|))|--| | |
| |------------------| |
|----------------------|

EI kern, drie wikkelingen.
sec 1 ,prim, sec 2
) = de shunts.
Die sluiten het magnetischveld door de kern kort en limiteren zo de nst. Als het goed is zijn dat vier pakketjes blik. Als je er overal een paar weghaald wordt het vermogen van de nst groter. Dus meer mA. Hij zal wel wat warmer worden, maar zeker als je hem in olie zet kun je het vermogen ws. verdubbelen zonder problemen.

Jorrit, Ik stond al vaker op het punt die grote weerstanden tekopen voor het zelfde :)
Die 47K's zijn te hoogohmig. Veel teveel verliezen.
Die 10K's lijken me best ok.
Datasheet
Er mag 2500 V over staan, dat gebeurt niet in je tesla, das goed dus :)
En ze mogen tot 6,5kV doorzich hebben. Ik denk dat als je ze goed geisoleerd plaatst het wel goed gaat met 8kV (11 kVpiek). Op een dikke plaat plastic ver van andere draden enz...

Edit: Robbes, hou op met zeuren ! Dit is al je tweede onzinnige bijdrage aan deze thread vandaag.
En trouwens het eerste deel was 56 pagina's en het tweede 22 pagina's

Dit topic is gesloten