Op 29 augustus 2015 20:56:02 schreef KellyDK:
Ah, dus het zou toch wel eens aan de gebruikte (en ongematchte) mosfets kunnen liggen. Ik zie idd dat je voor zo'n 30 eur op Aliexpress er 20 van elk type kan kopen, misschien nog het overwegen waard.
Deze amp geeft echter 700W aan 4 Ohm, met verhoogde emitterweerstanden beginnen we dan wel serieus wat vermogen in de weerstanden op te stoken. Ze zijn nu idd 0,22 Ohm.
Dit soort dingen moet je (net als met remmen en pacemakers en dergelijke) niet op Alibaba kopen. Koop ze via Mouser, Digikey, Farnell of een andere vertrouwde distributeur! Dat is duurder, maar dan werken ze wel en gegarandeerd. Dit soort transistors worden vaak gerebrand of vervalst. Ik wil niet zeggen dat alles wordt vervalst in China, maar deze dingen dus wel. Er is geen iteratie van gebeurtenissen die ik me kan bedenken waarbij de Chinezen eigenlijk altijd al beter waren in het maken van hoogtechnologische producten, maar nu pas worden ontdekt via de spotgoedkope aanbiedingen op Alibaba. Als het om iets simpels ging had ik het nog kunnen geloven, maar er is een reden dat deze transistoren maar door een beperkt aantal fabrikanten wordt geleverd. Koop ze van een merk waarvan je een datasheet hebt (Vishay, International Rectifier/Infineon/Siemens etc) en via een bekende distributeur van elektronica. Anders zal je blijven houden dat je versterkers falen zonder duidelijke reden.
Groet,
Kruimel
PS De emitterweerstanden staan parallel, dus de uiteindelijke weerstand waar je mee moet rekenen om de verliezen te berekenen is de parallelschakeling van de emitterweerstanden (5 stuks als ik het goed heb), dus dat is 0,044Ω. Het valt allemaal wel mee hoor!