Je kunt er meer mee dan je denkt, net als je een curvetracer ook voor veeel meer dan torren en diodes kunt gebruiken. Ik ben redelijk creatief in het gebruiken van meetapparatuur.
Ik heb bv van de week met de LA van mijn scoop een 7 tal relais getest. Ik moest weten welke aangaan en in welke volgorde. Zo kwam ik er achter dat daar een fout zat. Die werden op een ander board door ULN2003 aangestuurd welke op hun beurt door een paar analoge schakelaars werden bediend welke op hun beurt weer door de processor worden bestuurd, al dan niet met nog wat glue logic er tussen.
Met een scoop bijna niet te doen. Het lukt wel maar met de LA was dat veel makkelijker. Het zijn single shot acties die je tegelijk moet meten. Dat maakt reverse engineeren makkelijker.
Bij bovenstaand voorbeeld zijn er een stuk of 12 functies Als je er een kiest wordt er een hoop geschakeld. Zowel door relais als halfgeleiders (analog switches, mosfets, torren, tor arrays, de draaiknop op het front etc. Veel onderdelen zijn even actief. Met de scoop uitzoeken welke poorten van de processor reageren op user commandos is monnikenwerk omdat het ding zijn hele functie gaat uitvoeren. Met een LA kan ik 8 of 16 poorten tegelijk tegelijk bekijken en zo de volgorde vast leggen. Maar nu doe ik dat door de scoop op roll mode te zetten en dan te hopen dat ik snel genoeg op stop kan drukken.
Ander voorbeeld, een component, bv een eprom, in de datasheet staan timing diagrammen (heet dat zo ? ) Je kunt de adres bus pin voor pin met een scoop meten en de controle lijnen ook maar als je die tegelijk kunt zien samen met bv de data of adres bus kun je mbv de datasheet zien of er rare dingen gebeuren. Het lukt me met de scoop ook wel maar met een LA gaat het voor mij gewoon makkelijker.
Ik heb nu een keer of 3 met een half defecte processor of een van zijn kompanen gezeten waarbij ik niet 100% zeker was maar het gelukkig wel goed bleek te hebben. Daar gebruikte ik alleen de scoop.
Mijn Hameg 350 MHz scoop heeft 8 LA lijnen maar geen protocol analysers. Alle lijnen hebben 1 kleur en dan is het puzzelen of de lijn hoog of die erboven laag is.
Ik heb een 16 kanaals Zeroplus welke ik met Sigrok/linux en zijn eigen software onder XP gebruik. Daar wil ik vooral meer uit kunnen halen.
En ik krijg binnenkort een mooie klassieke HP-1615A met pods en manuals. Die heeft ook nog glitch detect, en dat lijkt me wel handig, een groter spanning bereik en beter beveiligd.
Ik probeer mijn digitale kennis op te krikken. Dat heb ik een tijd met programmeren geprobeerd maar dat is niet zo mijn ding. Ik vergeet altijd de syntax etc. Ik ben nu andersom begonnen, met de hardware. Ik ga ook zo'n single board 8 bitter bouwen (maar tijd is een probleem)
Ik heb wel tijd als ik moet liggen maar dan kan ik niet bouwen, echter wel met een logic analyzer spelen.