Ik zie al twee drie gemakkelijkere oplossingen in dit draadje....
Rondvragen op het net voor binaries en als dat niet lukt een auto ritje en:
Guido, niet helemaal. Ik heb wat vragen uitstaan maar het ding lijkt aardig zeldzaam te zijn. Daarnaast moet de eigenaar ook nog in staat zijn die roms te copieren en dat te willen.
Ik heb er twee manuals bij. Het oudste heeft het niet over signature analyse, het nieuwere wel. Mijn LA zit qua serienummer tussen beide in.
Mijn LA heeft U2, dat is ROM#6 en dat is volgens de partlist optional. Vandaar dat de zelftest hem niet ziet.
Het autoritje is 200km op 1 dag. Dat red mijn rug niet anders had ik het gelijk gedaan. Zo'n Tek is erg mooi. Vooral nu ik beter begin te snappen wat LA's kunnen. Of beter wat je er mee kunt.
Er is iets belangrijkers dan makkelijk, dit is een hobby projectje met de bedoeling er wat van te leren. Het was alleen niet helemaal de bedoeling dat ik met een LA in een LA ging meten maar het is een leerzaam oefen object. Dus meet ik vrolijk verder ook al weet ik dat de kans op succes heel klein is en de oplossing waarschijnlijk niet ideaal.
Maar ik heb hulp nodig want ik doe wat fout denk ik.
Ik heb rom#6 eruit gehaald en daar een "connector" op waardoor ik de zeroplus of scoop kan aansluiten op de adreslijnen. Na de error melding komt voert hij steeds een loop uit van iets van 80 adressen
Maar ik doe wat fout. Ik verwacht dat de adressen toch enigszins op volgorde zijn. Dus bv 5 min of meer opeenvolgend dan een jump ergens heen, weer een paar bij elkaar in de buurt etc.
Nu gaan ze van hot naar her en er zitten adressen tussen die midden in een opdracht landen. Ik heb op de LA Adreslijn HAB0 tot HAB10 in de zelfde volgorde aan de LA gehangen. Toen een bus daarvan gemaakt en gedecodeerd in hex. Daarna ze allemaal over geschreven en de gedeassembleerde rom files erbij.
Maar ik weet dat er vaak nogal vreemd gewerkt wordt door rare volgorden te gebruiken waarbij de eerste byte de laatste is (LSB en MSB) Leuk bij 16 bits maar ik heb er maar 11 op die eproms, dat deelt wat lastig in 2 dus ik denk dat ik daar al de fout in ga.
Maar hoe weet je nu hoe je die volgorde moet maken ? Ik heb de file opgeslagen dus ik denk dat ik gewoon met de traces kan schuiven.
Ik vond een 8080 programmeer cursus maar die doet alles octaal ipv hexadecimaal. Mijn casio fx880p kan in hex rekenen converteren maar niet octaal. Ben nu met intel's programmers manual bezig en dat is makkelijker (voor mij dan) want dat gaat meer om de hardware relatie.
Heb ik het goed dat rom0 van 0 tot 0800H gaat, rom1 van 0801 tot 1000H etc en dan daarna bv de RAM ic's. Of kan de hardware bouwer ook eerst 3 Roms dan 1 ram en dan weer 2 roms doen ?
En als in Rom0 in de code een jump naar bv rom3 adres 1805H wordt gedaan dan enabled de processor microcode automatisch rom3 en weet dat hij dan naar 0005H moet ?
Leren werken met een LA en zo'n single board 8 bitter bouwen vult elkaar mooi aan (hoewel het bouwen nu door werk stil ligt)