Verbeteringen in Ducati Energia Regelaar

Hallo Elektronici,

Ik ben bezig een Rectifier/Regulator (Ducati Energia) van een motorfiets/ vliegtuigje te verbeteren.

Deze regelaar is bedoeld voor een een fasige alternator (300W) met permanente magneten (levert onbelast wisselspanning tot zo'n
100V ~)! Een soort grote fietsdynamo.

Het Recifier/Regelaar ontwerp (gepatenteerd door Ducati) stamt uit 1977, maar werd tot laat in de negentig jaren toegepast (en werd aldus steeds minder geschikt: komst van ECU's en andere digitale elektronika).

Het schema voeg ik hierbij:

Zoals jullie kunnen zien is het een Graetz brug waarin 2 Thyristoren aan/uit gezet worden met een Voltage follower die zijn referentie haalt uit punt C (kontaktslot) in combinatie met een Zenerdiode.

De regelaar gaat vaak kapot door tal van redenen:

1) Thyristoren en gelijkrichtdioden te zwak gedimensioneerd (en verkeerd gemonteerd).
Raken (in combinatie met onvoldoende koeling) oververhit en solderen zich zelf los (met name de button diodes MR2510).

2) Als de akkuverbinding met punt B+ losschiet, is de uitgang onbelast (maar de regelaar kan (in sommige voertuigbedradingen) ingeschakeld blijven, via spanning van punt C).

Aangezien onbelast de alternator dan zo'n 100V ~ levert gaan de transistors kapot (schijnt binnen seconden te gaan) en is de regelaar KO.

3) De regelaar regelt op 13.9 V (OK!), maar heeft geen ondergrens. Hij werkt al vanaf een "sense" spanning van zo'n 3 V op punt C en regelt uit naar 13.9V op punt C

Ik wil voor de aardigheid een verbeterde regelaar bouwen;

1) gebruik moderne HV Thyristoren (80A) en zeer snelle HV gelijkrichtdioden (80A).
2) gebruik hoog voltage transistoren(Vceo 300V) bv MPSA 92.

Ook zou ik een reedrelais (12V) kunnen inbouwen (gestuurd door B+ akkuspanning in de regelaar, die dan C isoleert van de rest van de voertuigbedrading (breekcontact), als B+ 0V wordt.

(NB simpelweg C aan B+ leggen zou kunnen, maar dan is na zo'n week de akku leeg door het eigen gebruik van de regelaar (100 mA). Daarom krijgt de regelaar zijn voedings/sense spanning via C en het contactslot.

Als de akkukabel nu losschiet wordt C ten alle tijden ook afgeschakeld (dit is lang niet bij alle bedradingen in de Moto Guzzi, Ducati en Rotax vliegtuigmotoren het geval: bv. twee + akku aansluitingen of een seriezekering 30A, tussen akku en B+ die slecht kontakt maak of een bullet connector bij de regelaar die loslaat).

Het enigste wat bv Ducati gedaan heeft is een sticker te plaatsen met de mededeling dat de regelaar niet met draaiende motor losgekoppeld mag worden, maar het is niet "Idiot Proof".
(het staat ook op het huis van de regelaar ingegoten, dus het probleem was zeker bekend, maar ja, extra kosten!!

3) En hier heb ik jullie hulp nodig:

Ik wil ook een ondergrens (ca 11.4V) kunnen instellen) waaronder C ook wordt geïsoleerd (en de regelaar dus ook afslaat).

Zo wordt de regelaar beschermd tegen een plotselinge kortgesloten akkucel, tijdens bedrijf (anders blijft hij doorstoken en gaat hij alsnog kapot).

Het zou bv ook met een voltage comparator gedaan kunnen worden, die een tweede reedrelais stuurt(wanneer Vsense < 11.4V) en een tweede stel kontakten (breek) die ook in serie staan met de C leiding

Maar er moet toch een elegantere elektronische oplossing zijn voor 3) en misschien ook 2).

Enige suggesties?

Ik hoor het graag,

Greetz,

Mart

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hallo Mart, fijn dat je dit post! Het interesseert me ten zeerste want ik pleeg het luchtruim onveilig te maken, aangedreven door een Rotax 912 (80pk). Bij mij is de Ducati-regelaar, die inderdaad een behoorlijk slechte reputatie heeft, reeds lang vervangen, en wel door deze: http://www.schicke-electronic.de/dgr3.htm Er zijn in Duitsland wel meer alternatieven op de markt, bv. ene Silent Hektik doet het nogal goed; ook voor andere opties/alternatieven voor de Rotaxmotoren.

De oude Ducatiregelaar heb ik nog ergens liggen, desgewenst kun je die gerust van me hebben. Ik denk trouwens dat hij door Rotax nog later werd toegepast dan de jaren 1990: er zat er eentje in mijn toestel en dat is in 2011 uit de fabriek gekomen - naar ik aanneem met een redelijk nieuwe motor.

Je verzoek onder 3) is me niet helemaal duidelijk: wát zou er precies moeten gebeuren als Vsense onder de 11,4 volt gaat? Reed relais zouden in geen geval mogen nodig zijn. Maar het lijkt me dat je eigenlijk een stroombegrenzing wilt toevoegen, en daarvoor zou je eigenlijk een stroomsensor moeten hebben. Shuntweerstand in serie met de thyristors, misschien, en daarover de spanning meten met een opamp?

[[nakomertje]] ook denk ik dat je de grens heel wat lager zou moeten leggen dan 11,4 volt: een niet meer kakelverse batterij kan heel wat lager inzakken dan dat tijdens het starten, en komt - als het starten gelukt is - misschien zelfs niet op 1-2-3 terug boven die drempel uit; en dan begin je nooit meer bij te laden, en dan wordt het middel misschien erger dan de kwaal. Ik denk dat je de drempel misschien op 9 volt wilt stellen of zo; en zelfs dan zou je misschien nog een heel smalle puls willlen geven zodat er toch iets van laadstroom kan geleverd worden als er een heel vermoeide batterij aan hangt maar geen sluiting. Maar nogmaals, het zou veel fraaier zijn om deze beveiliging te baseren om stroom, beter dan op spanning.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

HI big fat mama.

Ik ken de Silent Hektik regelaar en het is inderdaad een degelijk Duits product met vele verbeteringen tov de Ducati Energia.
Ik heb hem sinds zo'n 4 jaar op een Ducati 900SS motor (nadat de Ducati Energia regelaar was doorgebrand , een tijdje na het monteren van een sterkere 100/100W koplamp.

Ik heb deze Silent Hektik regelaar laatst doorgemeten (zie bijlage) en kom tot de volgende conclusies:

Conclusies:

1) Serieregelaar ( V < 13.9V ) , met bescherming tegen hoge ~ spanning op ingang
(begint te shunten v/a 25.8 V ~): als akku verbinding verbroken (losse pool of kapotte hoofd zekering).
Laadt vanaf zo’n 15.2 V~ (afhankelijk lading akku)
2) Regelaar heeft akku met gedeeltelijke lading nodig (kan alleen laden v/a 11.4V):
(beschermd tegen defekte accu (open of kortgesloten cel) .
Normaal niet zo’n issue, omdat elektrische starter niet werkt met lege/kapotte akku:
Motor kan dan toch niet gestart worden!
3) Regelaar regelt op 13.9 V (correct met het oog op onnodig gassen/beschadiging (gel) akku)
Let wel op spanningsval in de plaats van de Vsense (vlak achter kontaktslot)
4) Thyristoren aan + zijde van Graetz brug (volgens scoop), e.e.a. ook volgens Silent Hektik Website

Kenmerken:
A) Serie Regelaar met regelpunt van 13.9V op Vsense:
1. Redelijk Vriendelijk voor de alternator (seriële regelaar = DUCATI ENERGIA principe: patent GB 2 016 750A)
2. behalve als belasting wegvalt: Hoge ingangsspanning -> Shunting van de ingang: Extra beschermings feature
B) Regelaar lijkt zelf beschermd tegen wegvallen akku plus belasting (met als gevolg hoge (tot zo’n 80 -100 V AC ingangsspanningen): begint te shunten v/a ca 25V~.
C) Beveiligd tegen draad breuk in V sense (geen uitgangsspanning, als Vsense niet spanningsvoerend)
D) Geschakelde Vsense voorkomt parasitair stroomgebruik (leeglopen akku door +/- 20 mA).
E) Kan zonder akku gebruikt worden: C: 33,000 µF, 63V aan de uitgang tussen Rood en Blauw:
Condensator levert aanloop spanning (nog niet getest)

Voordelen
? Goed geconstrueerd, ziet mooi uit.
? Regelt goed: 13.9 V (veilig/optimaal voor Gel akku’s: weinig gassen)
? Goed beveiligd tegen zelfdestructie (Bestand tegen hoge stroom & hoge ingangsspanning)
? Beveiligd tegen losse verbinding tussen regelaar en akku
(Hoge ingangsspanningen tot zo’n 100V ~ -> shunting v/a 25V~ ingangsspanning)
? Beveiligd tegen defekte akku (kortgesloten of open cel in akku)
(heeft minimaal 11.4 V = nodig op V sense om te starten)
? “Relatief lage belasting van de alternator” vergeleken met pure shunt regelaars zoals Elektrex World RR51 (of bv Shingenden FH020AA/ FH012AA).
? Bewezen betrouwbaarheid/duurzaamheid in Rotax Vliegtuigmotoren met weinig koeling (waar Ducati Energia massaal kapot ging: zichzelf intern los soldeerde ( m.n. MR2510 dioden: constructiefout)

Nadelen
? Niet zo energiezuinig; dissipeert nog steeds veel vermogen bij hogere overtollige ingangsspanning en lage afname
? Reageert met een piekspanning wanneer akkuverbinding verbroken wordt
(ECU etc. beschadiging): Varistor o.i.d. nodig
? Koellichaam relatief klein: Moet extra door rijwind gekoeld worden
? Geen thermische protectie (>70 graden C)?
? Relatief hoge prijs: 200 €

Het volledige meetrapport zit in het bijgevoegde DOC document.

Normaal zou men kunnen stellen: gewoon de Silent Hektik gebruiken ipv de Ducati Energia (de Schicke schijnt ook een goed alternatief te zijn).

De reden waarom ik de genoemde wijzigignen aan de Ducati Energia wil aanbrengen is puur uit nieuwsgierigheid;

1) Sterkere thyristore en gelijrichtdioden: al geimplementeerd in de SH.
2) ik constateer dat de SH alleen werkt in het "window" van 11.4 tor 13.9 V. Dit wilde ik ook in de Ducati implementeren.

3) ik heb inderdaad een belasting (lamp 12V 55W ) kunnen opblazen als ik de akku losmaakte van de SH regelaar (lamp belasting op de uitgang van de regelaar), terwijl C (Vsense ) op de akku bleef (met een extra afschakeling van C (Vsense) zoals beschreven is dit probleem m.i. opgelost.

4) Ik weet niet of de functionaliteit van afschakelen onder 11.4V nodig is (maar de SH heeft deze inderdaad).

5) Thermische protectie is in theorie heel makkelijk ook in te bouwen met een temperatuur switch (zoals die op wasdrogers worden gebruikt ) en die Vsense onderbreekt.
Hierdoor stopt het laden tijdelijk, maar wordt de regelaar van de warmtedood gered.

6) De extra functionaliteit van Shuntbescherming bij > 25V ~ van de Silent Hektik is ook weer een nadeel : het is weer een grotere belasting van de alternator en misschien juist fataal (bij heel veel Aprilia en Suzuki motorfietsen met een Shingenden SH 020 AA mosfet shunt regulator, legt juist de alternator het loodje terwijl de regelaar heel blijft).

Mijn redenatie was de voordelen van Ducati Energia Serie regelaar te behouden, terwijl zijn bewezen tekortkomingen worden opgelost.

Maar de kortste klap is natuurlijk gewoon een Schicke of Silent Hektik regelaar te kopen.Deze hebben een bewezen goede trackrecord in Vliegtuigen; Wel goed koelen.

Bedankt voor je suggesties; ik moet er even over nadenken.

Groeten,

Mart

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mart, stuur aub eens een mailtje (mijn adres staat in mijn profiel)? Misschien heb ik wat voor je.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Weet niet of je er wat aan hebt.

Heb hier een Ducati st2 motorblok met de eletrex RR50 (2de)
En hier wordt door de ECU de sensedraad aan de accu gekoppeld.
Had al een defecte electrex RR50 en platte accu toen ik hem kocht.

Loop al een tijdje met een schuin oog naar de silent hektik regelaars te kijken.

Hi HD13,

Ik ken de Elektrex RR51 (heb hem getest), maar ik ben er niet kapot van.

Het is een zgn. Shuntregelaar (die boven een bepaalde spanning de sinussen van de Alternator kortsluit ("Clipt").

Dit is een hoge belasting voor de Alternator. (veel verbrande Statoren, omdat ze m.n bij weinig gebruikers, steeds op vol vermogen draaien en erg heet worden.

Betere shunt regelaar zijn de Shindengen FH012AA of FH020AA, die MOSFETS gebruiken ipv Thyristoren , om de zaak kort te sluiten.
Regelaar is goedkoop te vinden op de motorsloop.

Nog beter is de nieuwe serial regulator van Shindengen (SH847 = 32800-31J00 http://www.cheapcycleparts.com/oemparts/p/suzuki/32800-31j00/rectifier… ) die o.a Suzuki levert (nadat ze een enorm aantal garantieclaims voor defecte stators kregen (idem Aprilia), maar die regelaar is tamelijk prijzig.

Bedankt voor je reaktie!!

Mart

Ik las onlangs jullie discussie over regulateurs. Ik heb de Ducati vervangen door een Silent Hektik F4118 (SH) voor mijn ROTAX912S om mijn SuperB LiFePo4 batterij op te laden.

Na een uitgebreide testvlucht zag ik het aantal volts toenemen van 14 naar 15 en zelfs 16 V. Onmiddellijk geland.

Silent Hektik geraadpleegd die beweren dat ik hem verkeerd had gemonteerd door geen kabel van het huis van de SH aan de min van de batterij vast te maken. Let wel de SH is op een Alu brandschot geplaatst dat dmv vele popnagels aan het stalen buisframe is vastgemaakt. Dus het huis van de SH heeft wel degelijk massa.

Nadat ik de bewuste massakabel had vastgemaakt zag ik hetzelfde gedrag van de SH. Dus SH is kapot.
Hierover weer met Silent Hektik contact gehad. Geen beantwoording van emails.

Standpunt van zeer onvriendelijke Silent Hektik: geen refund of vervanging. Dus €214 weggegooid.

Ik ben benieuwd of Silent Hektik gelijk heeft dat ondanks dat de SH op een Alu brandschot is geplaatst een massakabel nodig is omdat anders de SH stuk gaat.

Graag jullie mening.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mijn eerste twijfelpunt is dan de verbinding tussen de min-pool van de batterij en het brandschot. Als ik lees van een stalen buisframe en een aluminium brandschot dan komen er herinneringen op aangaande corrosie ijzer/aluminium.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 25 oktober 2018 17:57:39 (40%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dank voor je snelle antwoord.

Ik ben niet duidelijk geweest.

Kern van mijn vraag is: als de het huis van de SH niet aan de massa wordt aangesloten gaat ie dan kapot?

Groet.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Daarop heb ik nog geen begin van een antwoord, ik heb zo'n SH-regelaar nog nooit gezien, laat staan ermee gewerkt. Misschien kan @redguuz aka Mart hier meer over vertellen?

Maar dat het mis gaat als zo'n regelaar geen (of "slechte") massa ziet, dat mag niet verbazen. Op welke manier het dan mis gaat, dat hangt van veel factoren af, vrees ik, ik zie daar geen pasklare antwoorden mogelijk.

Het zal niet prettig zijn om te vernemen, maar ik kan wel een beetje begrijpen dat SH de handen in de lucht steekt. De manier waarop lijkt dan weliswaar weinig beleefd, inderdaad.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Als er geen massadraad voorzien is en hij dus voor massa geheel op het huis vertrouwt, zul je wel moeten zorgen dat dat huis ook echt goed aan massa ligt. Heb je gemeten of er in bedrijf (belast/onbelast) spanningsverschil ontstaat tussen minpool accu en behuizing SH?

Daar staat tegenover dat ik me dan weer slecht kan voorstellen dat hij er stuk van gaat, zeker niet als het een fatsoenlijk ontwerp is. Ik zou denken dat het regelgedrag er belabberd van wordt (wat je ook gemerkt hebt) maar dat dat na aanbrengen van een fatsoenlijke massa gewoon goed is. Heb je die 16V ook nagemeten? En getest (op de grond) of die nog verder oploopt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als het een cel 3 accu is dan is de 16V laadspanning te hoog idd, maar een 4 cel accu mag wel 16V laadspanning hebben. de accu is 12V wat niet kan met lithium gezien de celspanning, nominaal zou deze 11,1V of 14,4V zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

LiFePO4 heeft een wat andere celspanning meen ik. Bij commerciele loodvervangers kom ik een maximale laadspanning van 14,9V tegen.

Hoe dan ook is die regelaar voor lood bestemd, en dan is 16V ook te hoog.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

LiFePo wordt inderdaad geroemd om "zondermeer" een traditionele lood-zuurbatterij te kunnen vervangen, zelfde laadkarakteristieken (of toch gelijkaardig).

En akkoord met Maarten: het zou al een heel brak ontwerp moeten zijn om kapot te gaan van een ontbrekende massaverbinding, dat is tenslotte iets dat al eens kan voorkomen, en moet dus in het ontwerp voorzien zijn.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 26 oktober 2018 13:30:52 (41%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Hi,

Ik lees dit onderwerp nu pas (sorry voor de verlate reactie!):

1) De genoemde Silent Hektik F4118 regelaar is niet gelijk aan de Silent Hektik regelaar R4112 (bestemd voor Loodaccu's), die ik destijds getest hebt.

Voor meer info over de Silent Hektik F4118 (die wel voor LiFePO4 accu's is ontwikkeld, zie SH's website en die van een toeleverancier:

https://www.silent-hektik.de/Duc_R_Duc.htm

https://www.aeroakku.com/LADETECHNIK/-Laderegler/SILENT-HEKTIK-12V-Reg…

Men claimt een 5-voudige stapsgewijze laadtechniek die geschikt zou moeten zijn voor de LiFePO4 accu's: deze zijn veel gevoeliger voor verkeerde lading dan traditionele Loodaccu's.
Ik weet overigens dat deze ontwikkeling pas is getriggered NADAT een paar accu's in vliegtuigen in brand gevlogen zijn (een gevaarlijke combinatie!).
Ik weet niet of nu inderdaad alle eventuele ontwerpfouten in de F4118 eruit zijn gehaald.

Ik wil er overigens nogmaals op wijzen dat de SH R4112 (die voor de 300W single phase) Ducati Energia Alternator icm traditionele loodaccu's prima voldoet, maar ikzelf heb geen ervaring en kan geen oordeel geven m.b.t. de SH F4118 regelaar in combinatie met LiFePO4 accu's!!

Ook ben ik maar een amateur en ik distantieer me dan ook van formele goedkeuringen!

Ik constateer, dat Silent Hektik nu ook andere regelaars op de markt brengt voor UltraLights,zie bv

https://www.silent-hektik.de/UL_R_912.htm

dus ik weet niet of jij de goede regelaar in combinatie met jouw alternator hebt gebruikt (heb je inderdaad SH advies gevraagd of de combinatie Alternator - Regelaar - specifieke LiFePO4 compatibel was??

2) Noodzaak voor aparte massakabel naar Akku - pool.

Voor de inbouw manual van de F4118 regelaar zie:

https://www.silent-hektik.de/F4118_a.pdf

De noodzaak tot een goede aarddraad wordt hierin duidelijk beschreven!

Ikzelf heb inderdaad ook een aparte aarddraad gebruikt bij zowel de Ducati Energia als de Silent Hektik R4112 regelaars .
(Dit zou bij de Ducati Energia regelaar eigenlijk ook altijd gedaan moeten worden, maar werd door sommige motorfietsfabrikanten (met name Moto Guzzi) in hun bezuinigingsdrang weggelaten.

Advies van Moto Guzzi experts is om deze aarddraad ALTIJD nog achteraf aan te leggen (heb ik zelf ook gedaan op mijn Moto Guzzi Daytona die een EFI heeft), omdat anders de spanningspieken veroorzaakt door slechte massa, de ECU om zeep (kunnen) helpen.
(zie fig. 1 voor de aanbevolen hook up, zoals voorgeschreven door Ducati Energia): dus inclusief een aarddraad!

Moto Guzzi had dus in strijd met de richtlijnen van de fabrikant gehandeld, door deze aarddraad weg te laten!!

Bij EFI installaties moet overigens ook nog een Transildiode van 18V parallel aan de ECU voeding gehangen worden om eventuele spanningspieken (inherent aan het regelproces van de Ducati Energia regelaar) te dempen als er een slecht kontakt met de massa of plus pool ontstaat..

Er zijn heel wat ECU's hierdoor voortijdig aan een einde gekomen (In sommige slaat inwendig een Beveiligings Item (bv Varistor) door en kunnen gerepareerd worden, andere typen gaan onherstelbaar defekt). De Fa. Carmo in Eindhoven heeft er een goede boterham aan.!

3) Conclusies:

- Het huis van de Silent Hektik regelaar R4112 ligt inderdaad aan de massa, maar ikzelf zou ALTIJD een aparte aarddraad naar de Minpool van de akku gebruiken.
Dit is ook het advies van de fabrikant!!

- Ikzelf heb geen ervaring met de SH F4118 regelaar, maar zie uit SH's manual dat deze hetzelfde aangesloten moet worden als de R4112 nl. huis aan massa en BOVENDIEN een aparte aarddraad..

- Ik heb zelf ook een aantal malen met Dhr Toni Kurpass van Silent Hektik gesproken. het is een apart persoon met aparte communicatieve eigenschappen, maar hij lijkt mij een prima technicus.

Een collega, die ik destijds (nu 7 jaar geleden) ook gesproken heb, was veel praktischer/vriendelijker en wees mij nogmaals op de goede koeling die nodig is voor deze regelaars. .

De plaats op het schutbord in een vliegtuig (achter de hete motor) is absoluut fout (ik zou de regelaar direct achter de propeller monteren (op een motorfiets zit de regelaar nl. ook in de volle rijwind tussen de voorvork poten).
Het ironische is echter dat in de USA, de regelgeving zodanig is dat een door de Instanties goedgekeurde installatie (die echter een ontwerpfout bevat) niet zomaar gewijzigd mag worden, hoewel dit de veiligheid zeer zou kunnen verbeteren.
Ik had van Big_Fat_Mama begrepen dat in België voor UltraLights, de regelgeving veel losser is en veel meer aan het individu wordt overgelaten (onder het motto; "Het is je eigen leven wat op het spel staat!").

Als de F4118 regelaar idd defect is geraakt, denk ik dat dit eerder het geval is door oververhitting door slechte koeling , dan een "wackelkontakt"' in de aarde.

Ik denk echter ook dat Silent Hektik het recht heeft om de defecte F4118 regelaar niet te vergoeden (nl. onjuiste montage in strijd met de voorschriften van de fabrikant; zowel qua aarddraad als lokatie ivm vereiste koeling!).

To be fair: Silent Hektik wijst op zijn webpage en manual uitdrukkelijk op 1)de noodzaak tot goede koeling alsook 2) goede aarding dmv een degelijke extra aarddraad

Silent Hektik R4112 Manual.pdf

Hallo Redguuz

Ik heb dit topic met belangstelling gelezen. Heb je die verbeterde regelaar gebouwd? If so, wat is het resultaat?

Hoi Lex,

IK volg dit forum niet dagelijks, vandaar de verlate reaktie (sorry).

Ik heb uiteindelijk de verbeterde Ducatiregelaar NIET gebouwd.
(Ik heb 2 motoren, waarvan een met de Silent Hektik R4112 draait (zonder problemen, sinds 2011).
De originele Ducati regelaar was doorgebrand door overbelasting omdat ik de koplamp tot 12V 150W had opgewaardeerd, waartegen deze regelaar net niet bestand was).
De andere motor (Moto Guzzi Daytona) heeft nog steeds de originele Ducati (wel de MkII) regelaar, die tot dusver geen problemen geeft).

Ik heb wel ooit de verbeterde Ducati Regelaar met extra zware Tyristoren en gelijkrichtdioden willen bouwen, maar eigenlijk was dit niet nodig (zie hierboven).

Wel heb ik de werking van de verschillende regelaars uitgeplozen op verzoek van het Rotax vliegtuigforum (en doorgemeten met een testopstelling) en geconcludeerd dat de Silent Hektik R4112 het beste was (combinatie van Shunt en serie regelaar).

Conclusie

A) De Ducatiregelaar kan hoge spanningspieken op het boordnet geven, als de akku slecht is of de akkuverbinding losraakt.
Dit kan een ECU of andere elektronika op het boordnet om zeep helpen.
Daarom moet altijd een extra Transildiode 18V parallel aan de ECU gemonteerd worden om deze te beschermen.
Bovendien moet deze regelaar altijd goed gekoeld zijn en geaard met een extra aarddraad naar de akku (werd weggelaten door Moto Guzzi).

B) Andere regelaars bv MotoElektrix RR51, Shingenden FH020AA) zijn shunt regelaars die de stator van de dynamo kortsluiten.
Dit kan tot overbelasting en verbranden van de stator leiden, maar geeft geen pieken op het boordnet.

C) Er is tegenwoordig ook een gecombineerde Shunt/serie regelaar van Shindengen: SH847 , (die op de Suzuki DL1000A (vanaf 2014) wordt toegepast.
Zie:
https://www.kfm-motorraeder.de/cms/en/genuine-spare-parts/suzuki-spare…

Deze is net zo goed als de Silent Hektik

Aanbeveling:

1) Als je een regelaar icm met een Rotax vliegtuigmotor zoekt, zou ik gaan voor de Silent Hektik R4112, omdat die volledig bewezen is in deze toepassing.
Wel is het beter de regelaar beter te koelen, door deze achter de propeller te plaatsen i.p.v. op het schutbord (achter de hete motor).

2) Voor een toepassing op een motorfiets zijn imo zowel de Silent Hektik R4112 of de Shingenden SH0847 aan te bevelen.

3) Als je tweedehands wilt kopen op een motorsloop is imo de regelaar voor de Suzuki DL1000A (vanaf 2014!) de beste / economische oplossing.
Natuurlijk ook nieuw te bestellen bij de Suzuki dealer of EBay.
https://www.kfm-motorraeder.de/cms/en/genuine-spare-parts/suzuki-spare…

https://www.ebay.de/itm/32800-31J00-000-Suzuki-Rectifier-assy-3280031J…

4) Je kunt natuurlijk de Ducati MkII met nog sterkere thyristoren bouwen, maar ik denk dat je uiteindelijk duurder uit bent dan optie #3. (Bovendien zijn Optie #1 - #3 uitverig in de praktijk getest.

Ook moet je het geheel ingieten in Epoxy om het betrouwbaar en waterdicht te houden.
Bovendien houd je inherente nadeel van de Ducatiregelaar: spanningspieken op het boordnet, wat anno 1970 geen probleem was, maar tegenwoordig (met alle elektronika aan boord) een killer kan zijn.
Italianen zijn best innovatief (Bosch gebruikte in 1970 nog mechanische regelaars!), maar dit principe was eigenlijk niet bestemd voor systemen waar geen pieken mogen optrden zoals UCU's en navigigatie elektronika van vliegtuigen.

Ducati Energia heeft inmiddels ook een Serie/Shunt regelaar voor de huidige motoren met ECU.

Als je toch de verbeterde Ducati MkII met sterkere Thyristoren wilt bouwen, kun je desgewenst de extra zwareThyristoren van mij krijgen (ik heb ze zelf ook van een Forumkeizer gekregen).
Stuur me dan even een PM, dan stuur ik ze op.

EP2362535A1.pdf

ST TM8050H-8W.pdf

IDW100E60.pdf