Compressor of starter?

Hallo,
Ik heb hier een mini-vrieskast die niet meer wil koelen, een Liebherr GX821-20 uit 2008.

De compressor wil gaan draaien maar dat lukt niet en probeert het dan weer. Tik, tik etc.
Het is een EMBRACO type EMU40MLC.

Op de 3 pinnen van de compressor zit een 'starter', een kastje met daarin een PTC relais en een clixon (figuur 9 in dit document: https://www.amerexglobal.com/images/EMBRACO%20ASPERA.pdf ). Er is geen condensator. De clixon meet 0 Ohm, dus dat zit wel goed.

Iemand een tip om erachter te komen of het aan de compressor of de starter ligt?

Als ik op de pinnen van de compressor meet, meet ik tussen "COMMON" (?) en "START" (?) 25 Ohm, tussen "COMMON" (?) en "RUN" (?) ook 25 Ohm. Tussen "START" en "RUN" 50 Ohm.
Zijn deze waarden niet te hoog? Ik lees op diverse plaatsen lagere waarden als normaal.
Op de sticker staat "0,9 A AC 220-240 V 50 Hz".

Dank u!

Dat getik is de thermische veiligheid die uitslaat.

Op 29 januari 2021 18:03:33 schreef fabrice:
Dat getik is de thermische veiligheid die uitslaat.

Je bedoelt dat je het "PTC relais" wat je hoort klikken? Dat lijkt me dan een elektrische veiligheid, geen thermische, toch?
Dan zou er dus te veel stroom lopen als dat zo is, maar zou je dan niet een lagere weestand verwachting van de windingen?
De thermische 'overload beveiliging' die erop zit (clixon) meet nl. netjes 0 Ohm heel de tijd.

pamwikkeling

Special Member

In bedrijf is de hoofdwikkeling van de motor bekrachtigd.
Tijdens het starten, gaat de starter de startwikkeling (tijdelijk) bekrachtigen, zodat de motor kan opstarten.
Daarna wordt de PTC hoogohmig en hierdoor zakt de stroom door de startwikkeling naar nul.

Diezelfde procedure zou je ook kunnen doen met 3 testkabeltjes voorzien van een krokodil klem.

Op twee aansluitpunten zet je 230V en het derde aansluitpunt verbindt je tijdelijk met één van de eerste twee.
Met tijdelijk bedoel ik 0.1 sec tot 0.5 sec, dus er gewoon eens tegen tikken is voldoende om te starten.

Het tricky zit in het probleem om te weten welke van de drie aansluitpunten de hoofdwikkeling is en welke de startwikkeling is.

Als je alzo je compressor tientallen keren na elkaar kan laten starten, denk ik dat je compressor nog goed is.

Welke de juiste ohmse waardes van de wikkelingen zijn weet ik niet, wel vreemd dat ze identiek gelijk zijn, maar om hieruit te besluiten dat de compressor slecht is, vind ik niet correct.

Bedankt voor de nuttige suggestie, ga ik doen vanavond of morgen! :)
(ga ik voor starter spelen dus)
Je bedoelt dus dat ik op de hoofdwikkeling wel de hele tijd 230 V kan zetten, ook al draait de compressor nog niet, correct?

Ik baseer me vooralsnog maar op de 'layout' van de pinnen zoals ik hier vond: http://www.applianceaid.com/image/RelaytestingA.jpg (via http://www.applianceaid.com/refrigerator-start-relay-help.php )

[Bericht gewijzigd door Roland11 op vrijdag 29 januari 2021 18:39:29 (17%)

Ja, je kan op de hoofd en gemeenschappelijke gewoon de 230V op zetten en met een schroeven draaier even kortsluiting maken tussen de hoofd en start wikkeling en moet gaan lopen, bij iets minder en veel gebrom en weinig actie staat compressor vast

De compressor gaat gewoon lopen, keer op keer.
Ook al weet ik niet eens of ik de goede wikkeling gebruik...

230 V op wikkeling 1, kort spanning op wikkeling 2: compressor gaat draaien en blijft draaien
230 V op wikkeling 2, kort spanning op wikkeling 1: idem

Iets zegt me dat lang stroom laten lopen door de startwikkeling niet gezond is, dus ik heb me beperkt tot experimenten van telkens ca, 1 seconde.

Ergo: de compressor lijkt gewoon goed.

Iemand een idee hoe ik aan een nieuwe 'starter' kom?
Zouden dat universele dingen zijn? Iets zegt me dat het Braziliaans Embraco niet meteen zo'n starter aan me zal opsturen.

EDIT: Ah, ik zie via Google al het e.e.a. verschijnen. Bijv. deze: Bosch onderdeel 622068.
Die ziet er optisch 9bijan) hetzelfde uit als degene die er nu op zit!
Ik ga hem bestellen en meld me terug over een paar dagen.

Ronald45

Golden Member

Op 29 januari 2021 12:40:21 schreef Roland11:
.. meet ik tussen "COMMON" (?) en "START" (?) 25 Ohm, tussen "COMMON" (?) en "RUN" (?) ook 25 Ohm..

Dat spreekt voor zich toch?
Run is de hoofdwikkeling en Start de startwikkeling.
Common is de gezamenlijke nul.

/edit Ik dacht dat die tekst op je compressor staat, maar je refereerde naar het voorbeeldschema

[Bericht gewijzigd door Ronald45 op vrijdag 29 januari 2021 23:03:22 (14%)

Klopt ja, staat niet op de compressor zelf ;-)

Dit is een electronisch kastje.. Vermoedelijk herstart elke keer de electronica. Typisch probleem bij deze kasten is een defecte X2 condensator op de print..

Meet eens of je compressor wel 230V blijft behouden. Startweerstand van Embraco compressors zijn redelijk betrouwbaar te noemen

Je zegt dat het kastje van 2008 is, volgens Internet verkrijgbaar sinds 2012...

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 30 januari 2021 18:51:14 (21%)

Op 30 januari 2021 18:49:13 schreef smd:
Dit is een electronisch kastje.. Vermoedelijk herstart elke keer de electronica.

Elektrisch kastje, ja, elektronisch kun je het bijna niet noemen. Herstarten elektronica? Er zit een NTC relais en een klixon op.

Typisch probleem bij deze kasten is een defecte X2 condensator op de print..

Deze zit er niet op...

Je zegt dat het kastje van 2008 is, volgens Internet verkrijgbaar sinds 2012...

Wie kun je beter vertrouwen, een medemens of Internet? Tweakers.net niet dus ;-)

[Bericht gewijzigd door Roland11 op zaterdag 30 januari 2021 19:40:08 (23%)

P.S. Als ik op startrelais voor de Liebherr 821 zoek, kom ik uit op 6940650 / EAN 8713411189616.
Maar aangezien Bosch onderdeel 622068 er (bijna) hetzelfde uitziet en 3 x zo goedkoop is, gok ik erop dat die ook zal werken ;-)

Als goedkoop je ding is kun je mss deze van electrolux nemen. Geven ze op als vervanger en ziet er hetzelfde uit. Minder dan de helft van die siemens dus nog groter verschil met liebherr

2260209040

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 30 januari 2021 20:41: :D schreef EricN:
Als goedkoop je ding is kun je mss deze van electrolux nemen. Geven ze op als vervanger en ziet er hetzelfde uit. Minder dan de helft van die siemens dus nog groter verschil met liebherr

2260209040

Mama mia! We zitten nu al onder de EUR 5! Terwijl de versie voor Liebherr boven de EUR 100 zit en precies hetzelfde lijkt!

Heb inmiddels de Siemens versie besteld voor EUR 13 incl BTW (Aswo), maar die Electrolux versie slaat alles :D :D

Trouwens, waar had jij ergens gevonden dat dat een vervanger zou zijn? Ben benieuwd.

Een professionele site, niet voor particulieren. Ik weet niet waar je +100 euro haalt want origineel kost die "amper" 71 euro.

Op 30 januari 2021 21:43:37 schreef EricN:
Een professionele site, niet voor particulieren.

Mag ik vragen welke?

Ik weet niet waar je +100 euro haalt want origineel kost die "amper" 71 euro.

Ik keek even op Google naar consumentenprijzen, en de eerste die ik zag was hier: https://www.partsnl.nl/startrelais-6940650-koelkast , daar is tie EUR 101,99 incl. BTW..
Maar bij Aswo zag ik hem ook staan inderdaad met advies consumentenprijs EUR 77,08 incl. BTW, niet helemaal maar wel in de buurt van die 71 euro.

aswo. Maar daar kan jij blijkbaar ook op. Dat link naar de electrolux variant niet gezien? Of kun je enkel op een particulier deel?

Op 30 januari 2021 21:54:59 schreef EricN:
Dat link naar de electrolux variant niet gezien?

Joh, ik had een keer te weinig doorgeklikt. Ik ging er vanuit dat er in het 'hoofdscherm' [zie onderstaand plaatje] dat je krijgt als je zoekt op "6940650" of wt voor nummer dan ook er al meteen bijstaat of er een alternatief beschikbaar is!

Blijkbaar doen ze dat soms wel / soms niet?

Want die Electrolux zie ik pas als ik op een van de Liebherr's doorklik.

Ik zal ze nog een mailtje sturen of ik de bestelling nog kan wijzigen ;-)

Als het goedkoop moet zijn moet je maar over mijn lamp wrijven, hahaha. ;-)

Op 30 januari 2021 22:44:12 schreef EricN:
Als het goedkoop moet zijn moet je maar over mijn lamp wrijven, hahaha. ;-)

Ik snap niet meteen wat dat betekent eerlijk gezegd...

Heeft iemand nog andere goede suggesties voor onderdelensites als Aswo die, aan bedrijven leveren?
Ik heb al eens contact opgenomen met Beekman maar ik werd niet meteen blij van de (moeizame) communicatie.

visynet, europarts. Wat doet nedis eigenlijk nog? In een eeuwigheid niets meer van gehoord.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 30 januari 2021 23:22:50 (65%)

Europart is de site van Beekman voor levering aan particulieren. Levering aan bedrijven gaat via de Beekman webshop.
Nedis heeft eigenlijk niets qua onderdelen van apparaten.
Visynet ken ik niet, ik zal eens kijken.

Sine

Moderator

Natuurlijk heeft Nedis onderdelen.

Dat is al lang niet meer hun enige business, maar ze hebben nog steeds het eea.
En helaas verkopen ze heeeel veel (en steeds meer) Chinese import meuk ... al dan niet met 'Nedis' labeltje.

visynet is europarts.be

Nedis: ik bedoel, trekt dat nog op iets? de moeite om daar iets te bestellen?

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 31 januari 2021 00:10:22 (64%)

Sine

Moderator

Net de rubriek onderdelen gevonden ... en er eens doorheen gebladerd.

Daar is niet veel meer van over, nu is de laatste keer dat ik daar wat kocht 10 jaar geleden.
Toen had men nog halfgeleiders ... nu? Tja, die zijn duidelijk een andere weg in geslagen.

Tot zover deze offtopic ;)