Goede schroefbitjes, welk type of model?

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb hier wat verschillende schroefbitjes maar weet nog steeds niet welke er nu echt goed zijn.
Dat komt omdat ik de schroefbits weinig gebruik bij remote IT werk. ;)

Maar het komt natuurlijk ook voor dat ik netwerk apparatuur installeer en dan kasten aan de muur schroef, net als diverse typen gooten, of zoals leveranciers dat graag noemen "kabelkanalen"

Ik wil in verschillende boormachines die ik heb, een setje schroefbitjes opnemen en dan wel van goede kwaliteit.
Dus goede passing en grip.
Ik heb in het Nederlands en het Engels gezocht op testen van bitjes, maar ik denk dat een groot deel van die testen gesponcert is, dus geen goede info bevat.

Geen idee of hier mensen op het forum zijn die dagelijk schroefbitjes gebruiken en willen delen welke kwalitatief goed zijn.
Gewoon de basis bitjes, kruiskoop, torx, posidrive enz.

Dank en groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wera is het eerste wat in mij opkomt.

Maar goed, voor dat soort doeleinden heb je meestal geen grote draaimomenten, dus heel kritisch komt het niet.
Wel is het handig om de juiste bits bij je te hebben.

Torx, Pozidrive, normaal + en - bitjes, maar bv ook een vierkante bit (Die kom ik regelmatig tegen)
Die vierkante zijn ideaal als je in onhandige hoeken moet werken, dan valt de schroef er niet af terwijl je wel een goede grip hebt, maar niet bijzonder gangbaar

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op vrijwel elk industrieterrein zit wel een leverancier van bouten, moeren EN gereedschappen.
Loop daar eens naar binnen, die verkopen zelden rotzooi.
Vaak verkopen ze ook aan particulieren.
Fabory, BUS, Probin etc.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

De meeste bitjes zijn wel goed. Maar de kwaliteit van de schroeven, daar schort het ook nogal eens aan.

Zorgen dat de bitjes goed passen is het belangrijkste. Als het goed past mag de schroef eigenlijk niet van het bitje vallen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi Toeternietoe, :-)

Ik ben geen particulier, heb accounts bij grote bedrijven voor mijn onderdelen, zoals Rexel, Tu, Wurth enz.

Kilian, ik zal Wera eens onderzoeken, dank.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Belzer was ook altijd heel goed...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

Ik vind dit altijd prettig werken : https://eshop.wurth.nl/Product-categorieen/Omsteekkling/31216013050101…

scheel tevens een boel ruimte, wegens 2 zijdig te gebruiken, kunnen in diepe gaten zonder dat de houder in de weg zit.

[edit] bij gebruik van bitjes in een schroef machine moet je er ook vanuit gaan dat het verbruiks materiaal is, ik gebruikte in het verleden heel veel parkers die ik met de machine rechtstreeks in het staal draaide, die kocht ik per 10,als je eenmaal de kruis door hebt laten schieten is het snel gedaan.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 2 juli 2021 19:26:14 (31%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

de bitjes van wera zijn goede, ook wurth heeft goede bits. als je assy hebt van wurth, die heeft wera ook maar de helft goedkoper, die van wurth doen 3€ de stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
chuckie

Honourable Member

Ik gebruik bijna uitsluitend nog Facom of Festool.
Kost iets meer maar daar heb je alleen maar lol van...

Heb altijd wel ergens een NANO set van Facom liggen (waar ook dopjes en sleutel e.d. inzitten). Die misbruik ik ook weleens voor machine's maar blijft altijd heel...

Een fijn klein setje waar alles in zit wat je nodig kan hebben voor het kleinere werk.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Ik ben erg tevreden over de schroevendraaiers en bitjes van Action. Past goed en heeft heerlijke grip.

Maar goed, WERA is ook echt goed.

I love it when a plan comes together !

Ik heb hier wat bitsetjes van metabo en die voldoen erg goed.
Maar zoals gezegd zorg dat je passende bitjes gebruikt dan gaan ze veel langer mee.
Heb ook wel eens setjes uit de 5 euro bak van de bouwmarkt gehad maar die waren echt slecht. Of te hard en breken af of te zacht...

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Arco

Special Member

Die van Action zijn prima, zolang je er niet teveel eisen aan stelt.
Je moet niet proberen om heel vast zittende schroeven los te draaien, dan kunnen ze zo de kliko in... (het 'staal' is niet echt van hoogdravende kwaliteit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Die van Action zijn leuk voor 1 keer maar de pasvorm is lala.
die van HBM zijn iets beter maar ben er nog niet van onder de indruk.
Afgelopen zomer deze set gekocht voor de verbouwing van mijn huiskamer en de pasvorm is super , PZ1'tjes (RVS) blijven er prima aan hangen zodat je met 1 hand kunt schroeven.

https://www.bol.com/nl/nl/p/bosch-professional-schroefborenset-43-deli…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

een bit moet niet magnetisch zijn, en de passing moet zo zijn dat de kop aan de bit blijft plakken. maar er zijn tegenwoordig ook K$%^&T schroeven die rommel daar past een PH of PZ niet in , die zijn gewoon waardeloos gemaakt, of met het idee dat zo beide schroevendraaiers er (niet)in kunnen ?

help

Golden Member

Bosch, Wera.
Heb zelf de voorkeur voor lange (+50mm) bits zodat ik geen losse bithouder (nodig) heb.

Recentelijk ook wat bits van de Ecotools, maar die zijn wel minder dan Bosch/Wera echt verbruiksmateriaal. Pasvorm daarvan was overigens prima.

blackdog

Golden Member

Hi,

Dit heb ik net besteld:

https://www.amazon.nl/dp/B01BNGH3TK?psc=1&smid=A17D2BRD4YMT0X&ref_=chk…

WERA met Diamand poeder op de tips, we zullen zien hoe goed dat gaat.

Dank voor alle tips!

Groet,
Bram

Shiptronic

Overleden

Lijkt me een mooie/goede set, en duidelijk te zien dat bepaalde maten idd. verbruiks artikelen zijn :)

Zelf had ik eerder voor dit gekozen : https://www.amazon.nl/Wera-Kraftform-051017001-Compact-schroevendraaie…

Alles paraat, ook als je accu leeg is. en los draaien is prima , maar er word tegenwoordig veel te veel dicht geschroefd met machines :( Ik zoek toch altijd liever even het "begin" door linksom te schroeven tot de schroef in de spoed valt.

Maar dat is BD wel toe vertrouwd.

blackdog

Golden Member

Hi Shiptronic

Ik heb altijd al een schroevendraaiersetje bij me in mijn tas, waar ik nog een paar dingen bij heb gestopt.
Dat is voor het "normale werk" ;)
https://www.pb.swisstools.nl/webshop/categorie/bestsellers-2021/allrou…

Groet,
Bram

fred101

Golden Member

Die moeten wel goed zijn want volgens de site hebben deze een "BiTorsion-zone voor het afveren van belastingsspitten".

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Mijn schroevendraaiers zijn de meeste van Belzer en PB, zijn echt onverwoestbaar... (ik weet niet eens meer hoelang ik ze al heb)
Op die van PB swisstools zit ook levenslange garantie: https://www.pbswisstools.com/nl/gereedschappen/quality-hand-tools/schr…

Shiptronic

Overleden

Op 2 juli 2021 20:59:38 schreef blackdog:
Hi Shiptronic

Ik heb altijd al een schroevendraaiersetje bij me in mijn tas, waar ik nog een paar dingen bij heb gestopt.
Dat is voor het "normale werk" ;)
https://www.pb.swisstools.nl/webshop/categorie/bestsellers-2021/allrou…

Groet,
Bram

Haha, die set heb ik ook, goed maar niet perfect, gemiste kans is dat je de klinken niet om kan draaien, en ze passen wat slecht in een boor machine kop, ze slippen door om dat ze rond zijn , en ja ik weet daar zijn zijn ze niet voor gemaakt :) maar als je voorzichting doet werkt het wel

Maar handige set, die plus een knipex kniptang en een paar strippers en I'm ready to go! 95% van de klussen los ik er mee op (en de multimeter natuurlijk)

Op 2 juli 2021 21:05:53 schreef Arco:

Op die van PB swisstools zit ook levenslange garantie: https://www.pbswisstools.com/nl/gereedschappen/quality-hand-tools/schr…

Je weet wat dat in houd ? Als je schroevendraaier stuk is, dan is de levensduur over en dus ook de garantie ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 2 juli 2021 21:09:40 (18%)

Ik zie vooral antwoorden over merken van bits, maar heeft nog niemand het verschil tussen PHILLIPS en POZI genoemd? Let daar vooral op. De een past niet goed op de ander, en dan zit je mooi te kijken met je bitjes-van-een-super-merk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein