https://www.amazon.nl/dp/B01BNGH3TK?psc=1&smid=A17D2BRD4YMT0X&ref_=chk…
Ik heb altijd ruzie om die bitjes te pakken te krijgen..vingers te dik
https://www.amazon.nl/dp/B01BNGH3TK?psc=1&smid=A17D2BRD4YMT0X&ref_=chk…
Ik heb altijd ruzie om die bitjes te pakken te krijgen..vingers te dik
Golden Member
Hi Flip-flop,
Dat verschil is bij mij in ieder geval wel bekend.
En zoals iemand anders als schreef, de beste schroefbitjes zijn weinig waard, als je slechte kwaliteit schroeven hebt.
Maar dat heb ik in mijn werk niet altijd in de hand bij welke schroef ik hem en in duuw.
Groet,
Bram
Golden Member
Blackdog heeft ze al besteld dus...mosterd na de maaltijd.
Ik heb tot voor enkeke Jaren Belzer gebruikt ; zo goed als onverwoestbaar.
Belzer is niet meer en sinds dat moment werk ik met Wiha
Eveneens zo goed als onverwoestbaar; net als Belzer gruwelijk kostbaar.
Mocht je toevallig eens in het Zwarte Woud ronddarren kun je de Wiha outlet bezoeken. Ik heb dat inmiddels drie keer gedaan en aardig gescoord voor redelijke prijzen.
Golden Member
Op 2 juli 2021 20:59:38 schreef blackdog:...Dat is voor het "normale werk"
https://www.pb.swisstools.nl/webshop/categorie/bestsellers-2021/allrou…...
Zo'n set in kleinere uitvoering heb ik al 25 jaar in gebruik voor in- en uitschroeven netwerkapparatuur. Als je het gebruikt waarvoor het gemaakt is (dus geen platte schroevendraaier voor een kruiskop) is het onverwoestbaar. Bitjes raken bij mij op een of andere manier altijd kwijt. Deze set zit standaard bij de laptop in de tas samen met een kniptang, een rol klittenband en cleaningtool voor fiberoptic kabels.
https://www.pb.swisstools.nl/webshop/categorie/schroevendraaiers/rol-e…
Golden Member
Hi pietplof,
Ik heb gezocht op Weru, maar dat niet direct gevonden.
Bedoel je soms Wera?
Schimanski
De kleinere setjes van PB gebruik ik al 50 jaar.
Ligt hier in mijn gereedschapsla en ook een in de auto en nog een reserve mapje...
Dat geeft wel aan hoe prettig in gebruik ik die setjes vind.
Groet,
Bram
Ik heb een paar jaar geleden een paar van dit soort setjes genomen
https://www.gereedschapcentrum.nl/metabo-626710000-29-delige-bitset-in…
werken lekker en de lange komen soms goed van pas voor diepe schroeven in het rack.
Golden Member
Tja Blackdog, de leeftijd doet zich nu toch pijnlijk gelden.
In mijn berichtje heb ik de fout al hersteld maat ter verduidelijking ....het merk is WIHA.
Weru is het merk van onze kunststof raam- deurkozijnen en daarmee krijg je echt geen schroeven in dan wel uit een muur.
Moderator
Wera en swiss pb?
En altijd een passend bitje gebruiken.
Special Member
Op 2 juli 2021 22:50:16 schreef pietplof:
Tja Blackdog, de leeftijd doet zich nu toch pijnlijk gelden.
In mijn berichtje heb ik de fout al hersteld maat ter verduidelijking ....het merk is WIHA.
Zo iets: https://www.conrad.nl/p/wiha-bit-collector-07943-bitset-61-delig-plat-…
Golden Member
Ik gebruik gewoon TORX (het sterretje).
Daar kan ik ook vrouwlief mee laten schroeven, kan bijna niet fout.
Golden Member
Heer Hoeben,
Ik heb geen controle over wat ik af en toe tegenkom.
Het meeste wat ik zelf gebruik is posidrive.
Ik zal een kijken wat Wurth heeft als ik mijn schroevenbak weer aanvul, en dan zal ik ook wat TORX menemen.
Groet,
Bram
Ik lees veel over bits (die Wera set is een uitstekende keus!) maar nog niks over bithouders.
Goedkope setjes hebben vaak magnetische bithouders. Vooral met inbus maar ook met torx wil het wel eens gebeuren dat het bitje in de schroef blijft "plakken". Waardeloos!
In die Wera set van blackdog zit een "rapidator" bithouder waarmee de bit vastgeklemd wordt door een ring naar achteren te schuiven. (filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=CnstRbtvqR4) Heerlijk spul om mee te werken.
Pozidriv en Phillips zullen voorlopig wel niet verdwijnen, maar ik zou wel graag meer Torx zien. Leken gaan dat minder snel doorelkaar halen, dus minder gestripte schroeven en versleten uitgeleende bitjes. Bovendien - durf ik het te zeggen - kun je een Torx schroef in geval van nood redelijk goed bedienen met een platte schroevendraaier.
Over schroevendraaiers gesproken, ik gebruik die liever dan bitjes. Mijn eerste Torx was een barnsteenkleurige Bernstein, T10 om redenen die reparateurs zullen snappen, en die leeft nog steeds al is hij wel een beetje sleets aan het raken.
heb heel veel setjes bitjes, van duur tot minder duur. (Wiha, Bosch, Wera, proxonn, Jeep, Aldi..etc)
Zelfs die van de broers Aldi (bieden ze enkele keren per jaar aan) zijn goed te noemen. Het is vrij lastig om slechte bitjes te kopen, lijkt me. (maar ze bestaan, let op voor de rommelbakken in de doe het zelf, das rommel eerste klas)
de Wera's zijn zo hard.. daar is een torx gewoon van gebroken. (zonder veel kracht) maar de rest leeft nog allemaal.
belangrijker vind ik de lengte van de bitjes. Ik heb ze liefst een pak langer dan de standaardbitjes, en die vind je niet overal.
Special Member
Er is nogal wat wildgroei in de kruiskop markt...
Als het even kan geef ik tegenwoordig de voorkeur aan TORX.
Een jaar of wat geleden zijn de patenten op TORX verlopen en langzaam aan zie je steeds meer TORX verschijnen.
Hornbach en Ecotools hebben allebij spaansplaatschoeven met TORX.
Witte maakt ook goede bitjes.
Over het algemeen zijn goedkope bitjes van slechte kwaliteit, en als je wat meer dan een bodumprijs betaalt is het vaak al een stuk beter.
Ik wil je ook afraden om scroeven bij de Aldi / Lidl ofzo te kopen. Die hebben vaak een slechte pasvorm en dat leidt ook tot erg veel extra slijtage aan je bitjes. Als het goed is, dan zit een PZ bitje klem op een PZ schroefkop.
[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op zaterdag 3 juli 2021 08:12:01 (46%)
Op 2 juli 2021 22:27:46 schreef pietplof:
...sinds dat moment werk ik met Wiha
Eveneens zo goed als onverwoestbaar....Wiha outlet bezoeken. Ik heb dat inmiddels drie keer gedaan en aardig gescoord...
Als die bitjes zo onverwoestbaar zijn, hoef je er niet zo vaak heen om nieuwe te kopen. Dan heb je aan 1 stuks per type genoeg Die outlet is best geinig, maar ook weer niet zo bijzonder. Klein winkeltje en ze moeten maar net hebben wat je nodig hebt. Maar toch best leuk om even te neuzen. Zit in Schonach, naast de (een) WIHA fabriek.
Moderator
Op 2 juli 2021 23:14:45 schreef Hoeben:
Ik gebruik gewoon TORX (het sterretje).Daar kan ik ook vrouwlief mee laten schroeven, kan bijna niet fout.
Torx kan juist fout: één maat te klein lijkt te passen voor een leek, maar je draait nog steeds schroeven stuk.
Probleem met kruiskop is dat het bit, met draaien, uit de schroef wil, dus je moet een draaiende en drukkende beweging maken. Hoe kan het dat de meest beroerde schroefkop het meest populair is?
Als je op internet zoekt, lijkt het een patent verhaal:
https://www.roadandtrack.com/car-culture/car-accessories/a33490602/phi…
Op 3 juli 2021 11:12:23 schreef MJN:
Probleem met kruiskop is dat het bit, met draaien, uit de schroef wil, dus je moet een draaiende en drukkende beweging maken. Hoe kan het dat de meest beroerde schroefkop het meest populair is?Als je op internet zoekt, lijkt het een patent verhaal:
https://www.roadandtrack.com/car-culture/car-accessories/a33490602/phi…
Ik heb dat verhaal niet doorgelezen, maar ik meen dat dat een bewuste ontwerpkeuze is om te zorgen dat je de schroefmachines aan de assemblagelijn niet kapot kan krijgen.
De schroefjes van 5 cent gingen makkelijk stuk, maar de machines van honderden dollars niet, en het is ook heel lastig om de schroef extreem hard aan te draaien (met risico's voor het product dat gemaakt wordt) doordat de bit sneller uit de kop van de schroef springt.
Voor iedereen mét mechanisch gevoel, is torx wel heel prettig.
Golden Member
Als die bitjes zo onverwoestbaar zijn, hoef je er niet zo vaak heen om nieuwe te kopen
Meestal ook alleen maar omdat je ze kwijtraakt.
Golden Member
Ik gebruik voor de 2 meest gebruikte maten PZ, PH en flat schroevendraaiers. Voor heel diep zittende heb ik een paar schroevendraaiers met iets van 30 cm lange steel. Voor miniatuur een Proxon (PH, flat, torx, hex)en Wiha (flat, PH) set. De laatste is niet zo goed als de onverwoestbare, perfect passende Proxxon)
Voor de rest heb ik wat (goede) bitsets, de mooiste van ifixit. Goed gereedschap gaat eeuwig mee (bij juist gebruik) Ik kom voor mijn werk eigenlijk geen beroerde schroeven tegen maar heb net even een portable radio/cassette/CD speler open gehad en daar zaten zelftappers in die er uitzagen als PZ maar er paste niks echt goed in. Gelukkig zaten ze in plastic.
Zelf vind ik torx en hex het fijnste, Ik heb een torx set L-vormige gevallen (net zoals de bekende inbus-sleutel-sets).
Ik zou nog 1 ding willen, iets wat de kop vasthoud voor plaatsen waar je met je vingers niet bijkomt en net genoeg grip heeft om het schroefje net een kwartslagje ofzo in te kunnen draaien. bv een longnose tangetje maar dan met een holle bek ofzo. (voor kleine schroefjes)
iets wat de kop vasthoud voor plaatsen waar je met je vingers niet bijkomt
Dat is ook een voordeel van het Robertson (vierkante) bit, deze loop beetje taps, je kunt het schroefje op het bit steken en het blijft zitten.
Bij imbus gebruikte we nog wel eens een stukje van een latex handschoen, die we toen toch aan hadden, stukje over de imbussleutel, schroefje erop drukken en het blijft zitten.
Overleden
@Fred bedoel je zoiets ?
Golden Member
Ze zijn er in alle soorten en maten en 'vasthoud'schroevendraaier is the magic word voor Google.
Ik heb er een met metalen lipjes en een veer maar die minstens 60 jaar oud.
Mijn oudste is trouwens een Meccano M3 'schroeven'draaier met houten handvat
Behelpen kan natuurlijk ook om de bout of schroef even tijdelijk met tape aan de schroevendraaier vast te maken. Dat zit vaak beter vast in moeilijke gevallen dan een magnetische bithouder.