Ik ben bezig met een (MW) HF liniair met eerst 2x irf510 maar nu dus de rd15hvf1. De overstap is omdat ik met de irf's voor wat meer (max?) vermogen er 50 volt dc in moet proppen waardoor het geheel meer dc power verstookt dan rf levert.
Vervolgens heb ik het verhaal over balans aka push-pull gelezen
(Some thoughts on low cost, solid state, efficient, kilowatt-class HF linear amplifiers)
Ik begrijp de uitleg over dat met iets anders dan een ringkern je eigenlijk twee trafo's hebt en dat daardoor het voordeel van push-pull wegvalt.
Omdat ik op een lage voeding (15 volt) met hoger ampèrage aan pak hem beet 50 watt wil komen wat met een push-pull rendement van 60 a'65% ongeveer 85 watt dc opname betekent, wat dan weer een mosfet impedantie van ongeveer 2.7 ohm zou betekenen aan 5.4 ampére, zet ik een FT140-43 in om de mosfets aan de 50 ohm uitgang te koppelen.
Echter met de opgegeven 2:3 (1.5x) wikkelverhouding kom ik niet hoger dan 2 watt rf uit. Dus ik bedacht dat ik op de 50 ohm uitgang meer iets dunnere wikkelingen moet leggen en die twee windingen die aan de mosfets hangen dikker maken. Die mosfetkoppeling is nu dus 2 windingen 2.5 kwadraat en de uitgang 6 windingen 1.5 kwadraat. Geeft 10 watt.
Uiteraard zit het opzweepvoedings trafotj'e er ook in die is 18 windingen bifiar op een FT 50-43.
Als ik meet op de mosfets dan gaan deze mooi richting nul en omhoog naar +/- 28 volt. Echter verdwijnt er vermogen in de FT140-43 want die wordt akelig heet.
Ik krijg het echter niet voor elkaar om het vermogen er op de 50 ohm uitgang uit te krijgen, hoeveel of hoe weinig windingen ik er bij leg of afhaal.
Hoe bereken je zo iets?