Oei, dat weet ik niet, contact baantjes zijn praktisch niet te volgen, de pcb is zwart.
Je bedoeld hoeveel er daadwerkelijk in gebruik zijn, ik ga nog is goed kijken.
Is de VCC de rode of de groene pijl?
Oei, dat weet ik niet, contact baantjes zijn praktisch niet te volgen, de pcb is zwart.
Je bedoeld hoeveel er daadwerkelijk in gebruik zijn, ik ga nog is goed kijken.
Is de VCC de rode of de groene pijl?
Golden Member
Op 10 maart 2023 19:43:56 schreef TYPE ONE:
Ik zou zeggen dat de bovenste pootjes aan elkaar zitten, de onderste kan ik niet zien hoe die lopen. [bijlage]
Wat dacht je van gewoon meten of ze aan elkaar zitten ? Als het een 3V3 regelaar is moet je dat kunnen meten. Aangezien er 3V3 in het circuit staat is de 3V3 regelaar goed. Als die 6j een 3V3 regelaar is dan is hij goed en belast iets hem teveel. Tenzij alleen zijn standby functie dood is. Bij spanning ompolen kunnen tantalen overlijden en de boel kortsluiten.
[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 11 maart 2023 09:57:36 (36%)
Wat ik nu gemeten heb:
Onderling tussen 1,2,3 is 0.0 Ω
Onderling tussen 4,5,6 is 0.0 Ω
Van pootje 1 naar 4,5,6 is 100.5 Ω
Van pootje 2 naar 4,5,6 is 100.5 Ω
Van pootje 3 naar 4,5,6 is 100.5 Ω
Van plus batterij naar 1,2,3 is 72.7 Ω
Van plus batterij naar 4,5,6 is 0.0 Ω
Van min batterij naar 1,2,3 is 0.0 Ω
Van min batterij naar 4,5,6 is 100 Ω
Dit is wel gemeten met de regelaar op de print.
Ik heb niet het juiste smd gereedschap om hem er vanaf te halen.
Special Member
Ik denk dat die '6J' een tvs array is...
Oke, bedankt.
Kun je iets met de waardes die ik gemeten heb?
Zou ie daadwerkelijk stuk zijn?
Golden Member
Een 100 ohm TVS ? Ik snap een regelaar met enable op die plaats wel. Een TVS array is niet perse nodig, als ik een knock-off maakte zou ik die als eerste weglaten. Zeker gezien het feit dat het ding een accu heeft en een draadloze lader, dan zijn 3 tvs een beetje overkill. Maar 4V / 51mA = 78 ohm. Dat ligt in de buurt van de 72 ohm die de TS meet. Ik zou in dit geval de boel uittekenen en als het idd een tvs is kun je het verwijderen en moet de boel zonder ook werken.
Type one, Je zult reverse engineering moeten toepassen hoe de boel daar in elkaar zit. (met de doorpiep functie van je meter)
Maar nu je volgens mij gezien je vragen en methodes toch niet zoveel reparatie ervaring blijkt te hebben, en je ook niet met SMD uit de voeten blijkt te kunnen, moet je jezelf afvragen of doorgaan zin heeft want als je het defecte onderdeel vindt, zul je het toch moeten vervangen.
Special Member
Een 100 ohm TVS ?
Zonder uitsolderen valt er over de in-circuit gemeten waardes niks zinnigs te zeggen...
Golden Member
Klopt, je hebt gelijk. Als het een TVS is zijn ze in ieder geval waarschijnlijk goed. De gene die ik vervangen heb waren altijd compleet short. Ze zitten ook over de batterij dus zo gek is het idee toch niet.
Het horloge werkt maar gaat niet in sleep/standby. Er is 3V3 in het circuit. De uP werkt, de nixies gaan aan dus de HV werkt ook. Ik zou eerst de datasheets van onderdelen opzoeken en dan kijken naar onderdelen die een enable pin hebben die met de processor is verbonden. En dan meten wat daar gebeurd. Ik zou hier zelf met een scoop aan de gang gaan. Dan zie je gelijk ook of er digitale signalen "vervormd" zijn.
Golden Member
Op 11 maart 2023 19:41:08 schreef fred101:
Klopt, je hebt gelijk. Als het een TVS is zijn ze in ieder geval waarschijnlijk goed. De gene die ik vervangen heb waren altijd compleet short. Ze zitten ook over de batterij dus zo gek is het idee toch niet.
Een TVS is eigenlijk een soort snelle zener en hoort niet (of nauwelijks) te geleiden bij normale omstandigheden (en al helemaal niet warm te worden). Alleen bij overspanning hoort die in te grijpen.
Als het een unipolaire TVS is, dan werkt die bij omgekeerde polariteit gewoon als een diode in geleiding en heeft die misschien een tik gekregen door de hoge stroom welke een lithium-ion accu kan leveren.
Mijn vader werkte bij R&H en later bij Imtech.
Dat is hoe ik aan mijn liefde ben gekomen voor electronica. Ik heb er nooit voor geleerd ik heb het dus van mijn pa geleerd en afgekeken.
Ik zou het fijne ook best willen leren, maar dan zou ik toch een leermeester moeten vinden.
Ik zal het aan de electronica expert voorleggen, hij kan daar beter mee overweg dan ik.
Special Member
Toch wil een TVS of zeker nog wel behoorlijk lekker onder zijn spanning en zou weleens het sluipverbruik kunnen verklaren....
Maar dat weet je pas als je ze eruit soldeert en op een curvetracer zet....
Eindelijk werkt het nixie horloge weer!
Ik heb hem nu zo'n 2 weken terug en werkt weer goed.
Batterij was wel echt defect die er vanuit de fabriek in zat, wel erg slecht natuurlijk, maar ja, wie weet hoe lang het horloge al op de plank lag daar...
De reparateur kwam erachter dat het 6J chippie gewoon een diode is die de boel beschermd bij een piekspanning, bv van statische elektriciteit.
Dus zonder de 6J functioneert het geheel ook gewoon.
En zonder heeft ie maar een verbruik van 308µA, dat is zoals het zou moeten.
Ik heb er toch weer een diode weten in te solderen, en nu is het stand-by verbruik 468µA, genoeg voor ruim een dag gebruik met de arm-lift-functie en op vol vermogen van de buizen.
Probleem opgelost!
Special Member
Op 16 juli 2023 20:45:58 schreef TYPE ONE:
[...]
En zonder heeft ie maar een verbruik van 308µA, dat is zoals het zou moeten.
Ik heb er toch weer een diode weten in te solderen, en nu is het stand-by verbruik 468µA, [...]
De diode vreet dus ruim 50% van het vermogen. ik zou dus zeggen met de diode eruit of 1 die minder lek heeft heb je dus bijna 2 dagen...
Special Member
Er zijn genoeg diodes die veel zuiniger zijn.
Bijv. een TVS als de MMBZxxx (500nA@VR) of een zener als de MMSZ4xxx (4uA@VR)
468 is niet het dubbele van 308...
Maar een zuinigere zou idd wel fijn zijn.
Heb je een exact type waar ik op kan zoeken?
Special Member
Met die 50% wordt bedoeld dat 'ie 50% extra verbruikt...
Welke spanning moet het zijn?
Special Member
MMBZ5V6ALT1G.
Zitten 2 tvs diodes in die je parallel kunt zetten.
Op 17 juli 2023 21:15:27 schreef TYPE ONE:
3,7V Dat is het voltage van de li-ion.
Nominaal 3,7V. Maar geheel volgeladen is het eerder 4,2 V.
Dus een 3,7V zener gaat het daar nogal warm van krijgen als ‘ie dat op 3,7V wil clampen.
(De diode zal toch hopelijk niet de ‘shunt regelaar’ van het inductieve laadcircuit zijn hè? Ik mag hopen dat daar een wat netter ontwerp voor gebruikt is)
Als het echt een ESD protectie diode is, zou je 4,50 V kunnen kiezen, maar als ‘ie de laadspanning moet begrenzen blijf je idealiter onder de 4,25 V. (In de datasheet die arco linkt zie ik dat er geen 4,2V type wordt genoemd maar wel 4,5)
Op 17 juli 2023 21:23:20 schreef Arco:
MMBZ5V6ALT1G.
Zitten 2 tvs diodes in die je parallel kunt zetten.[bijlage]
Dit model zit er nu ook in, maar er zijn maar 2 aansluitingen functioneel.
Maar de MMBZ5V6ALT1G zou dan dus zuiniger zijn? Zou 1 aansluiten voldoende zijn?