Op dinsdag 16 januari 2024 15:09:56 schreef Frederick E. Terman:
Oei, dat scheelt een boel werk! Dank je wel Jos.
Ja, ik ben gisteren begonnen met lezen, vandaag afgerond en het is erg leerzaam, duidelijk uitgelegd, eveneens Jos hartelijk dank.
Even terug naar dit schema van de eerste post en wat ik ook niet terug vind in het verhaal van Jos:
In het schema is dus C3 de bootstrap condensator. Die is gekoppeld ad uitgang dus uitgang omhoog -> extra boost / spanning die doorgegeven wordt aan de 'bovenzijde' om zo de zaak extra in geleiding te brengen, dat kan ik volgen.
Maar: waarom moet de basisweerstand R2 ook aan die uitgang hangen en niet direct aan de +40V zoals wel meer gebruikelijk is bij ingangstrappen.
Is daar iets zinnigs over te vertellen (of een link naar hoe dit heet zodat ik t kan opzoeken?)
Wat ik me kan voorstellen is dat het een soort van extra versterking geeft: eindtrapspanning omhoog geeft ook extra basisspanning en dus ook extra Ube zodat die eerste transistor meer gaat geleiden maar goed...dat zou toch ook moeten werken als ie rechtstreeks aan de +Uv hangt ....
(overigens kan ik mezelf hier tegenspreken: ik heb het geprobeerd in de sim maar dan werkt t dus niet
(vraag is dan dus wel waarom niet en wel als ie aan de eindtrap gekoppeld is).
Dan nog een vraagje over het vervangingsschema met die 2 spanningsbronnen en de 2 mosfets zoals je getekend hebt (en eveneens bedankt voor het meedenken/meetekenen en uitleg geven!)
Ik heb als eerste gekeken wat de parameters zijn van dat Sin commando (omdat ik TINA TI gebruik moet ik die waardes daar invullen).
Daarnaast heb ik met mijn sim gekeken wat in de schakeling de diverse waardes zijn bij mij inde sim-praktijk om te kijken of daar dan overeenkomst in zou zitten.
Wat in het vervangingsschema staat :
a) Sin(7.2 700m 1k 0 0 ) en
b) Sin(16.8 -13.3 1k 0 0)
Die a daar kom ik wel redelijk uit, volgens mij een DC offset van 7,2V , een amplitude (0 <-> top) van 700mV en een freq van 1kHz.
Maar dan b: offset 16,8V een amplitude van -13,3V ?? (en 1kHz freq).
Die -13,3V kan ik niet plaatsen.
De offset komt bij mij wel redelijk overeen, ik "meet" uit het schema een spanning van 7,03V resp 16,2V bij 42,75% potm (U uit is dan precies 20V)
Bij een Uin van 1V t-t heeft de onderste spanningsbron een amplitude van 6,95V (13,9V t-t) en de bovenste een amplitude van 438mV (876mV t-t)alhoewel dat nou niet echt op een zuivere sinus lijkt....

In totaal: dit is mijn vervangingsschema geworden:

Dit zijn de signalen:

En als ik nu de vervorming laat berekenen van alleen deze trap kom ik uit op
2,2% maar omdat mijn Ugs van die bovenste bron qua vorm afwijkt van wat ik in het totaalschema zie denk ik niet dat dit klopt.

Maar die vervorming laat ik maar even zitten, eerst maar eens de basis verder leren...
Wederom, bedankt alvast voor het meedenken en de antwoorden!