ALPS rotary switch

Ik heb een rotary switch die slecht werkt, heb hem eruit en open gemaakt en het IPA en Contact61 met een wattenstaafje schoongemaakt maar als de shaft heen en weer beweegt klinken de relais nog steeds, deze worden direct aangestuurd door deze schakelaar met 12VDC

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q70/923/qeruf3.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q70/923/l2LIT8.jpg

Er zitten nog wel wat zwarte sleep banen in het oppervlakte, zou dat het probleem kunnen veroorzaken?

De sleepcontacten heb een klein beetje meer druk gegeven maar het help niet veel.

Arco

Special Member

Zijn het echte contacten, of is het een verzilverd pcb'tje?
Als het een pcb is dan is de contactlaag bij de zwarte sporen waarschijnlijk weggesleten.

Je kunt de sleepcontacten iets horizontaal verbuigen, zodat ze op een 'vers' stukje van het contact komen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op zaterdag 3 februari 2024 20:19:09 schreef Arco:
Zijn het echte contacten, of is het een verzilverd pcb'tje?
Als het een pcb is dan is de contactlaag bij de zwarte sporen waarschijnlijk weggesleten.

Het zijn zilveren contacten gelaagd in het kunststof. Geen PCB

Ik merk nu ook op dat de 1 van de 2 sleep contacten wat los zit in de gesmolten pressfit van de shaft.

Maar op foto ziet het er wel ok uit, MBB (make before brake) lijkt me

https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/923/Oda4b9.jpg

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op zaterdag 3 februari 2024 20:57:39 (19%)

benleentje

Golden Member

Zijn die alps rotary switch niet vrij algemeen? dan zou ik hem gewoon vervangen.

Op zaterdag 3 februari 2024 21:02:53 schreef benleentje:
Zijn die alps rotary switch niet vrij algemeen? dan zou ik hem gewoon vervangen.

Ik heb zitten zoeken maar de is 90's ALPS specifiek voor een Sony TA-FE900.

Het is een 3 positie ALPS schakelaar MET een 20mm D-shaft met de gevlakte kant tov het bearing detent gedeelte in de midden stand en NIET CCW stand.

En dan graag met het juiste schakel patroon want ze worden 2 pole 3 positie gebruikt hier.

Ik heb de contacten met een brons borsteltje bewerkt en daarna met 3M polish
glimmend gepolijst.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/924/rz5qoj.jpg

In het echt glimt het veel meer dan op de foto.

Nu zoek ik nog een contact vet wat ik hiervoor kan gebruiken, iemand een goed idee?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op zondag 4 februari 2024 12:26:33 schreef Arco:
Griffon siliconenvet...
https://www.gamma.nl/assortiment/griffon-siliconenvet-15-gram/p/B21061…

Kranenvet? Daar had ik nog nooit van gehoord.

Maar dan kan ik gewoon Molycote Compound 111 gebruiken, dat is ook siliconen kranen vet. Daar heb ik tubes vol van liggen.

Arco

Special Member

Siliconenvet wordt niet hard, 'gewoon' vet wel... (en is hittebestendig/corrosiewerend/zuurvrij)

Is ook uitstekend te gebruiken als 'dempervet'
(oude cassettespelers hadden van die pseudo-hydraulische deurtjes, daarin zaten 2 plastic schijven met dit soort vet ertussen)

Gaat het siliconenvet niet tussen de contacten zitten en zorgen voor slecht contact of dendercontact?

Arco

Special Member

Als de contactdruk voldoende is geen probleem (met te weinig contactdruk heb je sowieso een probleem, met vet of zonder)

Op zondag 4 februari 2024 14:19:55 schreef Bobosje:
Gaat het siliconenvet niet tussen de contacten zitten en zorgen voor slecht contact of dendercontact?

Dat dacht ik ook maar het zit in veel van dit soort schakelaars, wat het precies is weet ik niet, het is niet geleidend. Je moet de schakelaar niet vol kwarken igg, dun laagje is genoeg lijkt me.

Maar mijn Molycote Compound 111 is wel erg dikke tjap, ik ga die Griffon tube eens halen en vergelijken.

Het kan ook zomaar dat de contacten eigenlijk niet gemaakt zijn om relais te schakelen. Dat is nogal een irritante belasting, zelfs als de uitschakelvonk redelijk gedempt wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zondag 4 februari 2024 20:40:25 schreef maartenbakker:
Het kan ook zomaar dat de contacten eigenlijk niet gemaakt zijn om relais te schakelen. Dat is nogal een irritante belasting, zelfs als de uitschakelvonk redelijk gedempt wordt.

Het zijn volgens de specs 30VDC 300mA contacten. De relais zijn kleine signaal relais met een diode en 4.7uF elko over de spoel. Er zit ook een "lange" bedrading tussen de schakelaar op het front en de relais op het input board achterop.

Ik had de contact druk al wat verhoogd (of bij gebogen naar de oorspronkelijke druk) maar bij het bewegen van de shaft gingen de relais weer klikken soms. Dus de zwarte sleep "vervuiling" was mijn verdachte omdat de sleepcontacten niet los kunnen komen met deze druk.

Ik hoop met het polijsten van de schakelaar en wat siliconen vet het gewoon goed doet. Morgen even naar de Gamma

Maar over het contact vet tast ik een beetje in het duister, het is er een vele soorten. Het mag iig niet geleidend zijn maar die zijn er wel onder de noemer contact vet.

Op zondag 4 februari 2024 21:15:49 schreef nijhuisr:

Maar over het contact vet tast ik een beetje in het duister, het is er een vele soorten. Het mag iig niet geleidend zijn maar die zijn er wel onder de noemer contact vet.

contactolie en vetten zijn een heel speciale famile van smeermiddelen. siliconevet behoort daar absoluut niet toe. Het beschermt het contact wel tegen oxidatie, maar gaat op de plaats van de doorslag (dus daar waar er toch contact gemaakt wordt) van structuur veranderen (chemisch) waardoor je nog meer slecht contact krijgt dan ervoor..

Dus welk smeervet moet ik dan gebruiken? Het gaat niet om een hoge stroom te schakeling.

Op zondag 4 februari 2024 22:22:15 schreef nijhuisr:
Het gaat niet om een hoge stroom te schakeling.

Nee, maar de relais geven wel een tegen EMK, die de isolerende silcone doen doorslaan op de dunste plaats en de chemische verandering te weeg brengen.

Nu, zelfs met silicone gaat het eerst een tijdje goed, voor het bergaf gaat.(ik gebruik vaak silicone als bescherming voor contacten/ potmeters) niet in gebruik

Ik denk dat van de "bereikbare" producten kontakt 61 de beste keuze is. producten zoals Tetra en Electrolube zijn "minder bereikbaar" omdat ze in grote hoeveelheden geleverd worden..)

Jamaar Kris nu gaat het over EMK, dat is juist wat een diode en elko over de spoel behoorlijk tegen houdt.

Mijn inziens is het beter om contacten niet te smeren maar om ze schoon en vetvrij te gebruiken (en te houden).

De fabrikant denkt daar meestal anders over. Nou heb ik modeschakelaars van videorecorders ook wel alleen schoongemaakt in plaats van schoongemaakt en gesmeerd, maar meestal was het dan de bedoeling om er niet veel later een nieuwe in te zetten.

Op zondag 4 februari 2024 22:58:39 schreef nijhuisr:
Jamaar Kris nu gaat het over EMK, dat is juist wat een diode en elko over de spoel behoorlijk tegen houdt.

Hoe snel zijn de diodes en hoe hoog is de piek-laadstroom van de elco's? En nog belangrijker, voor hoeveel schakelingen @...mA is de schakelaar gespecificeerd?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 5 februari 2024 00:04:06 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vettige contacten werken als een "magneet" op stof en andere verontreinigheden zeker als de behuizing van de contacten niet hermetisch dicht is. Op den duur wordt het vet een "vuilnisbeld" van verzamelde verontreinigheden met slechte contact-overgangen tot gevolg.

Dat gebeurde waarschijnlijk in de genoemde videorecorders. Het is altijd een compromis, maar de fabrikant schat kennelijk in dat de schakelaars langer leven als ze gesmeerd zijn. Ik denk trouwens dat dit soort encoders minder rotzooi vangen dan modeschakelaars.

Ik heb met de Griffon siliconen de contacten ligt ingesmeerd en de boel weer dicht geklonken en gemonteerd.

Het werkt prima, ik had in 2 standen een overgang weerstand van 20-50 Ohm.

Nu is het keurig 0.8 Ohm (wat de kortsluit waarde van mijn multimeter is) en
geeft het siliconen vet geen problemen hiermee.

Het verwijderen van de zwarte slijt strepen is heeft dus goed geholpen, de smering is ter voorkoming van nieuwe slijt strepen in de toekomst hoop is.

Nu hopen dat het vet niet langzaam over / onder / tussen de (sleep)contacten gaat kruipen wanneer de rotary voor langere tijd niet wordt gebruikt.

Op maandag 5 februari 2024 23:15:49 schreef Bobosje:
Nu hopen dat het vet niet langzaam over / onder / tussen de (sleep)contacten gaat kruipen wanneer de rotary voor langere tijd niet wordt gebruikt.

het zit er toch al tussen? althans dat schrijft TS.

ben nu wel benieuwd of het weer zwart gaat worden, als de silicone veranderd bij doorslag. dat zien we volgend jaar dan wel