VHF schakelingen vereisen zeer veel 'fingerspitzengefühl' om werkend te krijgen. Het is helaas een slecht idee om dat als introductie in de elektronica te gebruiken. Ik heb zelf geprobeerd om een superreg-ontvanger te ontwerpen voor de FM band als leerlingenproject, maar dat heb ik laten vallen. Té gevoelig voor allerlei variabelen. Ik kon er zelf de vliegtuigen mee horen, maar alleen met een antenne van lengte zus, en als ik mijn hand op 104,5mm afstand van de spoel hield etc etc.
Je zegt 'gebruiken wij de juiste onderdelen' - dat weten wij niet, je hebt het schema niet gepost.
Maar in ieder geval:
- VHF schakelingen kun je niet op breadboard opbouwen. Teveel spurieuze capaciteiten.
- De pootjes van de onderdelen moeten afgeknipt worden, de draadlengte mag maar millimeters bedragen.
- Ik zie geen trimcondensator voor het afstemmen.
- Ik zie een spoel die op onderbuikgevoel meer past bij een zendfrequentie van 70MHz.
- Ik zie geen metalen kastje waar het geheel is ingebouwd om de invloed van handcapaciteiten te voorkomen.
Mijn advies: vergeet het. Dat baseer ik op het feit dat vrij veel leerlingen in het voortgezet in het geheel geen FM ontvanger bezitten (een zendertje daarvoor heeft dus geen zin), dat eventuele storingen in de banden belanden waar commerciële- en veiligheidsbelangen zijn en het AT dus meer oplet, en dat het werkend krijgen van dit soort "simpele" VHF schakelingen niet te doen is voor de onervaren bouwer.
Wat is het alternatief?
Bijvoorbeeld een zendertje en ontvangertje met een stevige infraroodled. Daar ben ik momenteel wat mee aan het testen.
Als in jouw regio wat lokale nieuwe middengolfzenders zitten, dan is een ontvangertje met TA7642 (MK484) ook een goed plan, die zijn erg makkelijk werkend te krijgen.
Dat kan je eventueel combineren met een klein middengolfzendertje met ferrietantenne. Bereik blijft dan beperkt, er is geen commercieel of veiligheidstechnisch belang meer dus de kans op problemen is gering.
Leerlingen luisteren tóch al weinig radio, dus of het nu AM of FM is maakt niet uit, zolang je maar wat kan horen.
Wil je helemaal leuk uitpakken, dan bouw je een goede, zuivere 1w middengolfzender en vraag je voor ca. 350 euro per jaar een frequentie aan bij het AT. Kwartgolf langdraad op het schooldak (niet ideaal maar ideale antennes voor de middengolf zijn gewoon lastig), en je hebt een 'echte' schoolradiozender die in een straal van een paar kilometer geheel legaal te ontvangen is.
Tot op zekere hoogte (het regelen van de vergunning, het arrangeren van de programma's, afdragen van de buma/stemra kosten, het contacteren van een bouwer van een zender (er zijn genoeg mensen die dat kunnen en willen, als het voor een non-profit legaal doel is) en het verifiëren van de spectrale zuiverheid van de aangekochte zender) is dat zelfs nog te doen als eindexamenproject. Struikelblok is daar dat je een commissie van leerlingen moet hebben, die de programmering ook daadwerkelijk draaiende houden. Voorgeprogrammeerd is prima maar het kost wel inzet.