Op donderdag 16 mei 2024 14:46:35 schreef rew:
De laatste tijd posten mensen soms qualitatief prima fotos maar inzoomen om details te bekijken... helaas.
Ik herken het, maar gezien de aspect-verhouding vermoed ik dat het gros gewoon van een telefooncamera komt. Das niet erg, maar ik krijg de indruk dat er bewerkings-software óp die telefoons staat die de boel verkleint naar iets als 'op het scherm passend' en daarbij ook de resolutie aanpast, omdat je het op een telefoonscherm dan toch wel goed kan zien en je dus niet die honderdmiljoenmiljard pixels nodig hebt.
Op vrijdag 17 mei 2024 08:10:52 schreef rew:
Daarnaast. 2000x2000 dat is 4 Megapixel. Daar gaat dan de aspect ratio van af dus de fotos worden maximaal 3 Mpixel, ongeveer.
Wat is dat nu voor idioterie? Megapixels worden ook gewoon gebruikt bij een verhouding van 3:2 of 4:3. Of je nu 4 megapixels beschikbaar hebt bij 3:2 of 4:3 maakt niet uit, het aantal pixels blijft hetzelfde.
Op vrijdag 17 mei 2024 08:10:52 schreef rew:
Dat is een resolutie vergelijkbaar met mijn camera uit 1999. 25 jaar geleden. Tegenwoordig is het triviaal om een hogere resolutie uit een telefooncamera te trekken (met zinnige informatie in de pixels!).
Ja, jammer alleen dat veel mensen de telefoon niet stil genoeg houden, de 'flitser' gebruiken, of de foto na het maken nooit op een computer bekijken en de (soms) gruwelijke onscherpte daarom niet op valt. En dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat de meeste mensen hun lens vergeten schoon te maken.
Fotocamera's zijn gewoon zoveel makkelijker voor mij en ik kan daar tenminste gewoon een geheugenkaart uit trekken. Dat kan ik met m'n telefoon niet. De enige optie om snel zaken te verplaatsen is een kaartlezer en SD-kaart per USB-OTG aansluiten en het kaartje weer in de lezer die aan m'n PC hangt te stoppen.
Dat gaat in ieder geval sneller dan per gigaslome USB verbinding PC<>telefoon.