Opdrukken op Philipslampen

Proxxima

Golden Member

Op zaterdag 27 juli 2024 22:12:46 schreef Ledlover:
Zou je daar een keertje de U/I karakteristiek van op kunnen nemen?

Een gloeilamp van 100W doet het ook heel aardig bij een 22W TLE. Die Stabilux zal er met zijn specs niet veel vanaf zitten denk ik. De Stabilux is natuurlijk niet gemaakt om met een starter en pre-heat te werken. De 100W lamp brandt dus ook iets feller tijdens het starten dan bij het branden. Maar het geeft een goed beeld van wat voor bagger rendement je met de Stabilux constructie hebt ;)

https://youtu.be/70f_tr9oSuQ

revado

Honourable Member

Dat werkt dus ook met een gewone TL, grappig.
Normaal is die serielamp ( stabiliux) voor tl-S
TL-S heeft aan beide zijden een enkel contact en een strip intern die de beide gloeidraden verbind.
De 20 Watt brand op 60 volt, de 40 Watt versie op 103 volt.
De 40 Watt versie trekt 430 mA dus dan zal die stabiluxlamp ongeveer 50 watt zijn. ( 220-103V X 0,430 A) en dus verstookt dat ding meer dan de TL zelf ;(
Ik zal eens meten wat stabilux doet als ik er spanning op zet.

Proxxima

Golden Member

Op woensdag 7 augustus 2024 17:40:42 schreef revado:
De 20 Watt brand op 60 volt, de 40 Watt versie op 103 volt.
De 40 Watt versie trekt 430 mA dus dan zal die stabiluxlamp ongeveer 50 watt zijn. ( 220-103V X 0,430 A) en dus verstookt dat ding meer dan de TL zelf ;(
Ik zal eens meten wat stabilux doet als ik er spanning op zet.

Jep, ik denk dat je met een Amerikaanse 115V 50W lamp een prima VSA hebt voor een 40W TLS.

revado

Honourable Member

Net even de bollen getest.
Eerst een onderzoek onder de loupelamp en er is nog net te zien: 220 V 30 W
Dus ze zijn identiek aan die van @flash2b :)
Een productiecode is onleesbaar.
Na die 220 gezien te hebben konden ze onder spanning ( variac is even niet voorhanden).
En wat een geweldig mooi licht ;(
Voor die tijd zal het niet ander geweest zijn.
Aan de bovenkant is een "kaal kruintje" op de rode bol, die heb ik iets verder afgekrabbeld en een mooi plaatje van het filament kunnen maken.

revado

Honourable Member

Op woensdag 7 augustus 2024 17:47:33 schreef Proxxima:
[...]

Jep, ik denk dat je met een Amerikaanse 115V 50W lamp een prima VSA hebt voor een 40W TLS.

Ja, dat denk ik ook.
Ik heb alleen TL-S 20 liggen, geen 40W.
Maar die zaten volop in de bekende gele treinen en ik heb daar een goede kennis...
Even kijken of er nog wat overschot ligt...

@revado
Dank je wel dat jij ook je lamp hebt 'onderzocht'. Op de laatste foto kan je mooi de originele oranje verf zien. Ik heb vroeger mijn lamp ook in originele staat gezien met rip kartonnen huls, mijne kwam ik tegen in mijn ouderlijke huis en de ombouw naar kamer/sfeer lamp is door mijn vader nooit verder gekomen dan wat het nu is.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Op woensdag 7 augustus 2024 22:23:30 schreef revado:
[...]

Ja, dat denk ik ook.
Ik heb alleen TL-S 20 liggen, geen 40W.
Maar die zaten volop in de bekende gele treinen en ik heb daar een goede kennis...
Even kijken of er nog wat overschot ligt...

Kunnen ook TLC of TLR geweest zijn met dubbele inwendige streep.
Speciaal voor gelijkstroom.
Deze zoek ik ook nog voor mijn collectie.

De TLS 40 Watt zijn redelijk zeldzaam, tot nu toe maar eentje gevonden.
De TLX 40 Watt minder zeldzaam, maar met dezelfde eigenschapen als de TLS.

revado

Honourable Member

Op donderdag 8 augustus 2024 15:12:49 schreef TV museum:
[...]

Kunnen ook TLC of TLR geweest zijn met dubbele inwendige streep.
Speciaal voor gelijkstroom.
Deze zoek ik ook nog voor mijn collectie.

De TLS 40 Watt zijn redelijk zeldzaam, tot nu toe maar eentje gevonden.
De TLX 40 Watt minder zeldzaam, maar met dezelfde eigenschapen als de TLS.

Klopt, TL-X is voor explosieveilige armaturen, die heeft een metalen pen aan de zijkanten.
Zater vroeger in benzinepompen en armaturen in gasmeter ruimtes etc.

TL-C of TL-R heb ik ook niet helaas, waren die voor schepen?

Ik heb onlangs een doosje nieuwe TL-M 20 watt gescoord, wilo jij daar ook van hebben?
Ik heb ook nog een SL lamp voor je die ik beloofd had en vergeten ben met de "matjes".

[Bericht gewijzigd door revado op donderdag 8 augustus 2024 16:48:38 (13%)

De TL-R werd zeker in trams gebruikt, foto's gemaakt in een oude tram door Proxxima. De TL-R heeft twee strepen, gelijkstroom wordt bij ieder nieuwe start omgedraaid, dus gelijkmatige slijtage van de twee electrodes.

Ik heb nog geen voorbeeld gezien wat er in de oude treinen gebruikt werden aan type TL buizen, maar TL-R is wel een optie.

Welke kleurnummer hebben de 20 wWatt TLM buizen die je aanbied?

Op donderdag 8 augustus 2024 16:47:04 schreef revado:
[...]

Klopt, TL-X is voor explosieveilige armaturen, die heeft een metalen pen aan de zijkanten.
Zater vroeger in benzinepompen en armaturen in gasmeter ruimtes etc.

.

in stookruimten waar open ketels stonden, in Ex opslag ruimten waar bijv een half jaar fabrieksproductie aan WD40 staat. ook bij vuurwerk opslagen.

kende een Ex armatuur voor een 60W gloeilamp, zon gegoten grijze stalen kooi met dikke glazen binnenpot. die hing sinds begin 60's in een huisje waar de gasmeter hing. een collega deed al 25 jaar de gasstanden opnemen elke maand, nam een zaklamp mee voor in dat donkere hok want die lamp kon niet aan. ik nam die ronde 1x over en zette buiten tegen het dak de Ex schakelaar gewoon aan en er was licht. had ie die schakelaar nog nooit gezien :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Op donderdag 8 augustus 2024 18:40:08 schreef TV museum:
De TL-R werd zeker in trams gebruikt, foto's gemaakt in een oude tram door Proxxima. De TL-R heeft twee strepen, gelijkstroom wordt bij ieder nieuwe start omgedraaid, dus gelijkmatige slijtage van de twee electrodes.

Ik heb nog geen voorbeeld gezien wat er in de oude treinen gebruikt werden aan type TL buizen, maar TL-R is wel een optie.

Welke kleurnummer hebben de 20 wWatt TLM buizen die je aanbied?

Wit, 33.
@Ledlover en ik zijn ook benieuwd naar die ingefreesde code op de buis.
Misschien weet iemand dat?

https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=989&am…

Zo zat dat in sommige trams.
Er zijn er ook die meerdere TL's in serie (met ergens nog een ballast) op de bovenleidingspanning hadden.
Zo ziet dat er uit als er ijzel op de bovenleiding zit: https://youtu.be/gweTYBto20I?t=23

Niet kijken als je fotogevoelige epilepsie hebt, 't is heftig :+

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Proxxima

Golden Member

revado

Honourable Member

Op donderdag 8 augustus 2024 21:57:41 schreef Proxxima:
[...]

Twee in serie? ;)

Zou in theorie moeten kunnen, kan het eens uittesten.
In die bakken in de luifel van de flat zaten van die joekels van trafo's (sloffen) waar 4 x TLS 20 op was aangesloten.
Ik weet niet of die sloffen er nog in zitten.
Weet wel dat er ook teerknollen bij zaten.
Er ligt een ledbak klaar om te passen, met dit goede weer kan ik er mooi eens een openmaken :)

Proxxima

Golden Member

Wat ik me nog afvroeg is hoe lang die Stabiluxlampen mee gaan. Normaliter gaat een gloeilamp niet zo lang mee als een TL buis. Zouden deze lampen geoptimaliseerd zijn door minder fel te zijn en langer mee te gaan oid?

Of kon je rustig vier Stabiluxlampen verslijten op één TL?

revado

Honourable Member

Dat zullen niet veel mensen meer weten.
Ze branden niet vreselijk fel dus misschien valt dat wel mee.

Net een maatje gesproken die monteur is bij de NS, in de oudere treinen zat TL-M.

revado

Honourable Member

Met veel gepruts een foto van het filament gemaakt.
Ik wil wedden dat er maar 1 foto van bestaat :)
Ziet er echt uit als een normale lamp, 2 steuntjes voor de gloeidraad.

Op donderdag 8 augustus 2024 19:30:32 schreef revado:
[...]

Wit, 33.
@Ledlover en ik zijn ook benieuwd naar die ingefreesde code op de buis.
Misschien weet iemand dat?

[bijlage]
[bijlage]

Ik heb een rechtstreekste contact naar de Sylvania fabriek en daar de vraag neergelegd. Antwoord op gekregen.

Hi Marcel, dat is een eerste voor mij te zien!
Het is bijna zelfde als op Thorn tubes die zijn gegraveerd door CO2 laser met de kopnummer van de Sealex machine. Misschien heeft Sylvania ooit met dat geëxperimenteerd voor dat ze hadden de inktjet markering systeem ingevoerd.

revado

Honourable Member

Thanks Marcel,
Dat is wel leuke info.
Dan zijn er mogelijk niet zo veel van gemaakt in deze uitvoering.
Ik heb een doos vol, ik mail je wel even.

Gemeten met een stabilux lamp, wel met TLX in plaatst van TLS, maar hebben dezelfde eigenschappen.

Foto 1, TLX 40 Watt met stabilux lamp, 101 Volt over de TL buis, lampstroom 0.520 A.
Over de lamp 140 Volt, wellicht iets te hoog, netspanning 233 volt ipv 220 Volt.

Foto 2, 2 x TLX 20 Watt in serie werkt ook prima.

Foto 3, TLX 40 Watt met gloeilamp 150 Watt. Lamptroom 0.570 A is te hoog, wellicht een gloeilamp van 130-140 Watt beter in de richting, maar geen gebruikelijke wattage. Spanning over TL 101 Volt, dat is prima.

Foto 4, TLX 20 Watt met gloeilamp 100 Watt. Stroom 0.410 A. Spanning over TL buis is 60 Volt, dat is prima.

Volgens Philips mag de lampstroom 20 procent afwijken.

revado

Honourable Member

Mooi dat je het gemeten hebt Marcel!
Het kan dus inderdaad, 2 buizen in serie.
Ik ben bezig voor TL-S 40 watt, als die nog in een magazijn liggen dan komen ze vanzelf onze kant op ;)
En mocht jij een TL_X over hebben... O-)

Bij Jowa in Zandam, ergens ver weggestopt achterin de loods, achter een papierbalenmaakmachine, ligt een compleet 2x 20w TL-X armatuur voor de liefhebber.

Te groot voor mijzelf, helaas. Maar doe er je voordeel mee.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Op vrijdag 9 augustus 2024 17:05:30 schreef Ledlover:
Bij Jowa in Zandam, ergens ver weggestopt achterin de loods, achter een papierbalenmaakmachine, ligt een compleet 2x 20w TL-X armatuur voor de liefhebber.

Te groot voor mijzelf, helaas. Maar doe er je voordeel mee.

Waar wij toen zijn geweest?

De naam ken ik niet, maar dat was in Krommenie.

revado

Honourable Member

Op vrijdag 9 augustus 2024 17:20:41 schreef Ledlover:
De naam ken ik niet, maar dat was in Krommenie.

Ja, dat was het idd.