Omdat wij binnenkort waarschijnlijk gaan verhuizen naar een huis met zonnepanelen vond ik het leuk mij te verdiepen in het aansluiten van een thuisbatterij.
Over een paar jaartjes stopt het salderen namelijk. Ik weet niet wat de energieleveranciers tegen die tijd gaan geven of zelfs gaan rekenen voor de teruggeleverde energie, maar dat zal niet al te positief zijn.
Dus ik ben benieuwd wat je hier allemaal voor nodig hebt om te kijken of het rendabel gaat zijn.
Ik ga er vanuit dat de omvormer die er hangt geen hybride is.
Ik heb me al er al een beetje in verdiept wat ik nodig lijkt te hebben is een Victron Multiplus II, LiFePO4 accu's, GX device en een energiemeter.
Ik heb er een paar vragen over:
1. Waarom geen Multiplus I, of wordt er toevallig gewoon overal een Multiplus II gebruikt?
2. Wat doet de GX device en is deze echt nodig?
3. De energiemeter controleert of je terug levert of niet, maar om welke meter van Victron gaat het precies?
4. Stel ik zou de bestaande omvormer weghalen en deze vervangen voor een Victron MPPT die de accu's direct oplaadt, is de energiemeter en GX device dan nog nodig?
5. Of zou je toch goedkoper uit zijn om meteen een hybride omvormer te kopen, of ben je er niet alleen met de hybride omvormer (en accu's)?
6. Wat is jullie mening over thuisbatterijen icm einde salderingsregeling?