Thuisbatterij zonnepanelen

Omdat wij binnenkort waarschijnlijk gaan verhuizen naar een huis met zonnepanelen vond ik het leuk mij te verdiepen in het aansluiten van een thuisbatterij.
Over een paar jaartjes stopt het salderen namelijk. Ik weet niet wat de energieleveranciers tegen die tijd gaan geven of zelfs gaan rekenen voor de teruggeleverde energie, maar dat zal niet al te positief zijn.

Dus ik ben benieuwd wat je hier allemaal voor nodig hebt om te kijken of het rendabel gaat zijn.
Ik ga er vanuit dat de omvormer die er hangt geen hybride is.
Ik heb me al er al een beetje in verdiept wat ik nodig lijkt te hebben is een Victron Multiplus II, LiFePO4 accu's, GX device en een energiemeter.

Ik heb er een paar vragen over:
1. Waarom geen Multiplus I, of wordt er toevallig gewoon overal een Multiplus II gebruikt?
2. Wat doet de GX device en is deze echt nodig?
3. De energiemeter controleert of je terug levert of niet, maar om welke meter van Victron gaat het precies?
4. Stel ik zou de bestaande omvormer weghalen en deze vervangen voor een Victron MPPT die de accu's direct oplaadt, is de energiemeter en GX device dan nog nodig?
5. Of zou je toch goedkoper uit zijn om meteen een hybride omvormer te kopen, of ben je er niet alleen met de hybride omvormer (en accu's)?
6. Wat is jullie mening over thuisbatterijen icm einde salderingsregeling?

als je een hybride omvormer koopt die op die accu werkt, en één van beide gaat in de toekomst kapot, ga je die dan nog kunnen vervangen door eentje die ook op bestaand systeem werkt?

als je nu gewoon een accu hebt, die op 230V zit aangesloten en die, via CT spoelen of digitale meter weet wanneer je injectie hebt en daarmee oplaad, zijn beide onafhankelijk van elkaar.
mijn thuis batterij zal ook stand alone zijn.

die zal 3 functie krijgen
1) overtollige zonnestroom maximaal opslaan
2) het nachtverbruikt (130W minimum) volledig uit accu halen (1kWh per nacht ongeveer
3) bijspringen in het capaciteits tarief als er een kwartier enorm verbruik is (bv 4kW). daar zoek ik nog een systeem voor, die per kwartier berekent. als er al 10min voorbij zijn en het kwartierverbruik is 4kW, dan die dan 5min vollop energie levert om die piek kwartierverbruik op bv 2,5kW te krijgen.

voor mij is het niet nodig dat ik de hele avond/nacht doorkom en daar 10kWh energie uithaal.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op zondag 6 oktober 2024 19:46:51 schreef InHogereSferen:
Over een paar jaartjes stopt het salderen namelijk. Ik weet niet wat de energieleveranciers tegen die tijd gaan geven of zelfs gaan rekenen

om te kijken of het rendabel gaat zijn.

hoe wil je gaan tellen of iets rendabel is als je geen idee hebt waarmee je moet gaan tellen?

Verder wil je nu iets bouwen? Of pas na het afschaffen van t salderen?

Op dit moment kost accuopslag rond de 150 euro per 1 KWh. Dat is exclusief BMS, omvormer, PV-lader. Een gemiddeld gasgestookt huishouden gebruikt ongeveer 12.5 KWh/dag.

Die 12.5 KWh gaat je PV zeer waarschijnlijk niet leveren de komende wintermaanden.

Vanaf ongeveer begin/helft lente, zomer tot begin helft herfst wel.

Met een 10 tot 15 KWh accu kan je dan je dagelijks verbruik 'equalizen'.

Kost:
ongeveer 3000.- euro accu+BMS
Ongeveer 1500.- Multiplus2 48V-5KW

Komt nog installatiekosten bij.

Dus al snel 6K euro voor alleen dagverbruik equalizen. Waarmee ik bedoel dat je dan nagenoeg nul netverbruik hebt tijdens de 'goede' maanden.

Overproductie uit de zomerse en betere dagen kan je er niet in kwijt, dan heb je véél meer opslag nodig en wordt je accu héél erg duur.

Er van uitgaand dat je van de 12 maanden er 4 zonder voldoende zon zit, moet je 122 dagen x 12.5 KWh = 1525 KWh minimaal kunnen opslaan.
1525 KWh x 150.- euro = 228750.- euro voor je accu.

mvdk

Golden Member

Zo'n installatie is alleen rendabel als je een bouwmarkt of een grote supermarkt hebt. En dat regelmatig de stroom uitvalt. Zoals in Zuid Afrika, waar jarenlang een betrouwbare energievoorziening was. Mensen op farms, plase in afrikaans, deden hun windchargers weg. Batterijen die opgeladen werden met kleine windturbines, er was niks anders. De Electricity Supply Commission (Escom) legde in de jaren 60 door het hele land energielijnen aan, ook naar farms op afgelegen plekken.
Door mismanagement ontstonden er de afgelopen jaren regelmatig stroomtekorten, en overal stonden grotere en kleinere aggregaten te draaien. Op een gegeven moment ben je dat zat en investeer je in zonnepanelen en een toestel wat z'n stroom uit drie bronnen kan halen: accubatterij, netaansluiting, panelen. Niet om geld uit te sparen op de energierekening, die investering verdien je uit dat oogpunt niet terug. Maar je wilt bij stroomuitval gewoon je klanten kunnen blijven bedienen. Kom morgen maar terug helpt niet, want morgen is er weer stroomuitval, elke dag.

Hou dat in gedachten als je dingen gaat kopen. Zo erg is het hier niet met de stroomvoorziening.

Edit1: En waar laat je de stroom als de accu's vol geladen zijn? Verwarmingsweerstanden? Gewoon naar de vogeltjes? Als je dat kan engineren, kun je net zo goed die accu's weglaten, is alleen maar een kostenpost.

Edit2: De installatie bij een bouwmarkt in Stilbaai Zuid Afrika.

Het is koffiedik kijken. Er zijn nu veel discussies over het rendabel maken van zonnepanelen met zo'n thuisaccu. Echter kan je met flex uurtarieven die accu ook in de wintermaanden 's nachts voordelig van het net opladen (en natuurlijk 's zomers overdag, dwz je hebt helemaal geen panelen meer nodig.).

Als je een EV voor je deur heb (vooral in de piekuren) levert een accu erbij ook weer minder rendement, maar dan moet die EV wel veel gebruikt worden.

Zo kan je ook je boiler heet stoken met PV, alleen ook daar geldt: hoe groot, hoe vaak?

Misschien is het wel slimmer om een vaatwasser en wasmachine erbij te kopen. Praktisch al erg handig, redelijk voordelig en je laat alles rond het middag uur draaien.

Op zondag 6 oktober 2024 21:03:16 schreef mvdk:

[bijlage]

Ziet er uit als een 3x 15 KWh 48V LifePo4 set.

mvdk

Golden Member

Heerlijk toen ze die installatie in bedrijf namen. Voor die tijd stond er elke keer een lawaaierig aggregaat te draaien, precies bij onze voordeur. Knettergek raak je ervan.

Stel dat je met die accu 2000KwH op jaarbasis weet te besparen, en de totale kosten zijn 10K. Reken 0,25€ / KwH dan is de jaarlijkse besparing 500€. De installatie moet dan al 20 jaar meegaan om de aanschaf terug te verdienen. Op dit moment stellen de meeste leveranciers dat een accu tussen de 10 a 15 jaar mee gaat.
Kortom rendabel zijn gaat het nooit.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op zondag 6 oktober 2024 21:03:16 schreef mvdk:

[bijlage]

met een mespatroon houder die je onder last bij DC niet wilt openen.

ken gevallen waar men een heel bedrijf moet draaien, maar de aangevraagde 2MVA krijg je nu niet, dus dan maar een stel grote diesels om de tijd te overbruggen dat je 30x meer vermogen binnenkrijgt ofwel je aangevraagde vermogen. echter moeten dan de trafostations nog uitgebreid worden, en hoogspanningsnet moet verzwaard worden. dat levert geheid weer bemoeienis van de gemeente op als er de hele dag generatoren staan te rammelen langs de weg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Veel reacties maar niet echt antwoord op de eerste 5 vragen.

totale kosten zijn 10K

Victron multiplus €525
2 x 200Ah LFP accu's met ingebouwde BMS €800
Nu zal er vast nog een paar honderd bij komen, maar hoe je aan €10.000 kom zie ik even niet in?

hoe wil je gaan tellen of iets rendabel is als je geen idee hebt waarmee je moet gaan tellen?

Het is meer om me erin te verdiepen wat er allemaal nodig is, en wat het kost. Het rekenwerk met de nodige aannames daar kom ik wel uit.

Verder wil je nu iets bouwen? Of pas na het afschaffen van t salderen?

Pas na het afschaffen van salderen.

Misschien is het wel slimmer om een vaatwasser en wasmachine erbij te kopen. Praktisch al erg handig,

Zijn er serieus nog mensen die met de hand wassen?

En waar laat je de stroom als de accu's vol geladen zijn? Verwarmingsweerstanden?

Bijvoorbeeld in een boiler die ik aansluit op de water inlaat van de combiketel.
En anders terug het net op als het niet anders kan? Het is de bedoeling om je eigen verbruik van de zonne-energie omhoog te krikken.

Zo erg is het hier niet met de stroomvoorziening.

Dat is ook niet de reden dat ik het doe. Ik ben heel blij met ons elektriciteitsnet waar zoveel over geklaagd wordt. Maar ik vind het gewoon zonde dat als de salderingsregeling stopt, de zon lekker schijnt, iedereen hier aan het werk is en de kWh's het net op verdwijnen zonder dat ik daar wat voor terug zie of sterker nog, misschien voor moet betalen.

Op zondag 6 oktober 2024 23:08:09 schreef InHogereSferen:

Pas na het afschaffen van salderen.

doet dat er nog toe dan?
Multiplus 1 of 2? Tegen die tijd gebruikt iedereen de multiplus 4
Is er dan nog een gx?
Misschien is een heel ander merk dan wel interessanter

[...]
Zijn er serieus nog mensen die met de hand wassen?
...

Als je antwoorden met een kwaliteitsstempel en garantie wil dan moet je een ingenieursbureau bellen ;)

Ik bedoel een extra set vaatwasser en wasmachine, daarmee ben je nog steeds redelijk flexibel zijn als je teveel vaat of was hebt en kan je alles perfect op de goedkoopste (middag) uren draaien.

[...]
Victron multiplus €525
2 x 200Ah LFP accu's met ingebouwde BMS €800
Nu zal er vast nog een paar honderd bij komen, maar hoe je aan €10.000 kom zie ik even niet in?

Heb je een exact typenr en vermogen, mogelijkheden van die multiplus?

En wat is het voltage per accu of merk en model?

Kan je multiplus standaard communiceren met je accu's?

@harry64,

Op dit moment kost accuopslag rond de 150 euro per 1 KWh.

Een collega heeft 3x PYLONTECH US5000 - 48V 4.8kWh Thuisbatterij gekocht a 1100€ / stuk. Dat werkt out of de box samen met de Victron Multiplus.

Kortom waar koop ik accu's van 1 Kwh voor 150€.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op maandag 7 oktober 2024 07:53:10 schreef Roland van Leusden:
@harry64,

[...]

Een collega heeft 3x PYLONTECH US5000 - 48V 4.8kWh Thuisbatterij gekocht a 1100€ / stuk. Dat werkt out of de box samen met de Victron Multiplus.

Kortom waar koop ik accu's van 1 Kwh voor 150€.

hij zei het al, zonder BMS, zonder lader....

een 18650 3200mAh li-ion kost nu een 1,6€ als je er 100 koopt bij Nkon.
https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/eve-inr18650-33v-31…
dat is bijna 12Wh voor 1,6€.
160€ voor 100 stuks maakt 1,18kWh
1kWh kost dan 136€ met deze cellen.
1000-1500laadbeurten als je ze goed behandeld

lifepo: Een 24V 105Ah pack (8S) is dan 2,5kWh kost je 277€. 34,65€/cell als je er 8 koopt. dat komt op 110€/kWh.
https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/prismatisch/eve-lf105-prismat…
3000-5000laadbeurten als je ze goed behandeld

met grotere cellen kom je goedkoper uit: 280AH 3,2V voor 57,5€. dat is 896Wh
https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/prismatisch/envision-ess-4lh3…
1kWh kost dan 65€ ofzo.
je kan ze kopen in 100Ah, 150Ah, 200Ah. was er toevallig deze week naar aan het kijken om zelf een accu te maken ermee.

LTO is me net wat te duur momenteel, ook al beweren ze 20-30 000laadbeurten.

Dat je het met "kale" cellen wel redt kwa prijs is me duidelijk.
Wie iets plug en play aan de muur wil hebben incl. installatie en garantie is een stuk meer kwijt.

Ik zal eens navragen hoe de verzekering er mee omgaat als zo'n zelf samengestelde thuisbatterij in de fik gaat.

Een Multiplus welke met PV direct de accu's oplaat geeft als voordeel t.o.v. een 'normale' omvormer, dat deze ook in eilandbedrijf kan werken. Ofwel: als de netspanning wegvalt dan stopt een normale PV omvormer, maar een Multiplus blijft werken en kan via de accu's 230V aan de woning leveren.
Deze oplossing zie je vaker in landen waar de netaansluiting soms wegvalt, of helemaal niet aanwezig is. Kleinere configuraties vind je terug in off-grid woningen, boten/schepen en campers. Als je deze opstelling gebruikt en de accu's zitten vol dan kun je het overschot via de Multiplus omvormen naar 230V voor een boiler.

Een Cerbo GX is min of meer een centrale besturing van Victron hardware met GX ondersteuning. In combinatie met bijvoorbeeld Node Red kun je Als-Dan regels schrijven die bijvoorbeeld de Multiplus een boiler vol water laat verwarmen als de accu's zijn volgeladen.

Kijk anders eens naar de video's van Harold Halewijn, daarin worden al je vragen beantwoord met goede uitleg.

Op maandag 7 oktober 2024 08:13:55 schreef Roland van Leusden:
Wie iets plug en play aan de muur wil hebben incl. installatie en garantie is een stuk meer kwijt.

Ik zal eens navragen hoe de verzekering er mee omgaat als zo'n zelf samengestelde thuisbatterij in de fik gaat.

tegenwoordig heb je voor een 1000€ al snel 4kW.
bv hier 4.8kWh voor 1140€. komt op 237€/kWh dan
https://www.nkon.nl/pylontech-us-5000-48-v.html?srsltid=AfmBOoqoTjnIAX…

1695€ voor 6.5kwh, is ook 260€/kWh
https://www.onlinebeveiligingsshop.nl/nl/ap-thuisbatterij-512v-65kwh.h…

tussen de 250 en 300€/kWh vind je er vele

JoWi

Golden Member

De prijs van een accu en een omvormer is natuurlijk niet de prijs van een compleet systeem. Hoe zorg je ervoor dat als er 1000W van je panelen komt en je 1500W gebruikt er 500 van de accu en 1000W van de panelen.
Monitoring, regeling, installatie er komen nog allerlei kosten bij.

Maar zelfs als het allemaal werkt: Ik gebruik per jaar zo'n 2000kWh en wek net zoveel op met mijn panelen. nul-op-de-meter zou dat zijn.
Maar in werkelijkheid importeer en exporteer ik ongeveer 1300kWh en gebruik 700kWh direct.

Nu hou ik al vele jaren elke drie minuten de meterstanden bij (rPI in de meterkast) en kan dus modelleren wat als ik 5kWh opslag heb? Daarbij ben ik van 100% rendement uitgegaan (geen conversieverliezen) en dan importeer en exporteer ik 700kWh en gebruik 1300kWh direct.
Als de saldering is afgeschaft en ik zou niks krijgen voor de teruggeleverde energie bespaar ik 200E per jaar.

Vergroten van de accu naar 10 of 20kWh levert weinig winst op: In de zomer is de accu in de morgen vol en in de winter is ie bijna altijd leeg.

Een compleet systeem als de sessy kost ruim 3000E, wat een terugverdientijd zou opleveren van 15 jaar, economisch niet interessant.

Daarom maar een airco voor verwarming laten plaatsen, dat ding haalt op dit moment een COP van 10 en dat levert meer op.

Ignorance is bliss

Op maandag 7 oktober 2024 09:11:26 schreef JoWi:

Daarom maar een airco voor verwarming laten plaatsen, dat ding haalt op dit moment een COP van 10 en dat levert meer op.

ik heb 3 aircos, draait geenenkele van nu, is nog altijd te warm buiten en de zon schijnt ook goed.
nu is het echt de moment dat een accu rendabel is

gisteren had ik 11,31kWh net verbruik en 11,96kWh net injectie.
(21kWh verbruik en 22kWh zon opbrengst)
een 10kWh had optimaal gewerkt.
voor mijn injectie krijg ik 0,36€ terug
voor dat net verbruik zal ik 3,7€ betalen

ik heb ook 2 boilers.
90L warmtepompboiler die altijd naar 55°C warmt (270W verbruik)
en een 80L gewone boiler die erachter zit. deze warmt van 55°C naar 70°C INDIEN zon. als er meer dan 1100W injectie is, springt die ook aan.
maw, door de vele zon gisteren, heb ik 80Lx70°C en 90L aan 55°C. er zal minder verbruikt worden bij het douchen (door hogere temperatuur) en de warmtepomp zal dus minder moeten bijwarmen vandaag. vandaag ook weer zon, dus de gewone boiler gaat weer naar 70°C.
ik neem dus deels de zonnestroom mee naar de eerstvolgende regendag via de 'warmwateraccu'

Op maandag 7 oktober 2024 08:13:55 schreef Roland van Leusden:

wat denken verzekeraars over jouw thuisbatterij

Kantoorpikkies:

Thuisbatterijen zijn gedekt onder onze royale woonhuisverzekering, mits op het dak bevestigd.
Klaverblad verzekeringen

:P

[Bericht gewijzigd door harry64 op maandag 7 oktober 2024 11:23:03 (13%)

de batterij moet op het dak worden bevestigd????

Het Verbond van Verzekeraars is duidelijk. Laat je nieuwe thuisaccu installeren door een vakbekwame installateur. Doe dit dus ook. Om problemen achteraf te voorkomen. Verzekeraars kunnen bij calamiteiten facturen van installaties opvragen. Bewaar je facturen dus altijd goed (bijvoorbeeld digitaal).

Kortom het zelf bouwen en installeren van een thuisaccu, hoe voordelig ook is vanuit het oogpunt van verzekering niet aan te raden.

Op maandag 7 oktober 2024 11:17:25 schreef harry64:
[...]
wat denken verzekeraars over jouw thuisbatterij

Citaat van die website:
Kan een thuisbatterij brand veroorzaken?

Ja. De kans op brand als gevolg van het plaatsen van een thuisbatterij is laag is, maar niet uitgesloten. Zo blijkt ook uit cijfers van Stichting Salvage die namens gezamenlijke brandverzekeraars eerste hulp biedt aan gedupeerden van onder andere brand.

Brand veroorzaakt door thuisbatterijen, in percentage van het totaal.
? 2023 (nog niet bekend)
? 2022: 4,1%
? 2021: 4,7%
? 2020: 3,7%
? 2019: 2,5%

Er zijn nog weinig thuisbatterijen, maar ze zijn wel al verantwoordelijk voor bijna 5% van de brandoorzaken. Als de thuisaccutrend doorzet zullen die dingen tot hoofdoorzaak van brand uitgroeien. Bij de meeste verzekeraars rekenen ze er geen extra premie voor.
Iedereen kan dus een forse verhoging van de brandverzekeringspremie tegemoet zien.