3-fase motor draait te langzaam

ik heb probleem met 3 fase motor die in combinatie met condensator op 240v
staat.
condensator is goed, andere opgezet geen verschil.
de motor heeft 3 draden
zwart en wit heeft weerstand van 7 ohm.
zwart en rood heeft weerstand van 5 ohm.
condensator is origineel 25 uf 400v

benleentje

Golden Member

Meer informatie graag.
Normaal zit er geen condensator op een 3 fase motor.

Heeft deze motor altijd een condensator gehad of gebruik je hem nu anders is?
Heeft de motor een type plaatje.

IK zie dat je 2 weerstanden heb gemeten.
Een 3 fase motor heeft 3 spoelen en dus ook 3 weerstanden die alle 3 gelijk zijn.
Een enkelfase motor met condensator heeft maar 2 spoelen en vaak verschillend van weerstand.

en wit-rood is 12 ohm?

Zoals benleentje ook al zegt, voor een driefase motor (eventueel aangepast voor enkelfase gebruik) zijn de weerstanden alle drie gelijk. Dat is zeker als wit-rood 12 ohm is niet het geval. Het is een enkelfase motor.

Die motoren kunnen eigenlijk niets anders doen dan "ongeveer" het juiste toerental draaien. Als ze niet het juiste toerental draaien dan worden ze ontzettend heet op plekken die daar niet voor gemaakt zijn. Waarom denk je dat ie te langzaam draait ?

@hunnebedbouwer hieronder: Precies. Ik had geen tijd om dat nog er bij te typen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heeft de motor wel een hoger toerental gedraait?
Als ie zo gekocht is, met de verwachting dat ie 3000 toeren draait en ie doet maar 1500 of 1000 toeren doe je er niets aan. Daarom het kenplaatje als die er nog op zit zal uitkomst bieden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Als de motor op een machine zit die bedoeld is voor 400V en nu op 230V moet draaien kun je dat in de meeste gevallen vergeten: het koppel dat je overhoud met een condensator is misschien maar 60% van het originele koppel.

@GJ, er zijn hints dat het geen (van origine) driefase motor is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de motor is van een waterpomp.
er gaat 3 dragen naar de motor.
altijd op 230v gewerkt, condensator is origineel.
moet water uit de sloot pompen maar zuigt nu niet meer aan.
als je aanzuigslang in emmer water doet wekt pomp oke.
terugslagklep in slang oke, schoepen in pomp oke, en filter schoon.
rood/wit meet 10 ohm.
zie foto

revado

Honourable Member

Dat is inderdaad geen 3 fasen motor.
Draait de motor soepel, lagers ok, keerringen goed?

moet water uit de sloot pompen maar zuigt nu niet meer aan.
als je aanzuigslang in emmer water doet wekt pomp oke.

Bij deze foutmelding denk ik eerder dat de pomp erin slaagt om ergens lucht te trekken.

High met Henk

Special Member

Of de condensator versleten..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@HMH: De condensator is van veel minder belang als ie eenmaal draait.

Mijn suggestie is dat het stuk slang naar de sloot verstopt zit.

Water uit de sloot als beregening van een moestuin of tuin ?

High met Henk

Special Member

@rew:

Ik heb de condensator in onze vorige afzuigkap 2x moeten vervangen: bij een grotere capaciteit draaide hij MERKBAAR harder.

Als de capaciteit afnam werd hij steeds trager..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

zakt de voeding niet te ver in onder last van 1400W als er eenmaal debiet geleverd moet worden? smoren op de persleiding kan zorgen dat het wel werkt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

lagers oke, kering oke, motor draait soepel, condensor vervangen, slang in emmer gaat oke dus trekt geen lucht.

benleentje

Golden Member

slang in emmer gaat oke dus

Wat is er dan anders aan deze situatie met slang en emmer en slang in de sloot?
Hoe diep licht de sloot?
Is het dezelfde slang als in de emmer of is die naar de sloot langer?
Zit er een aanzuigkorf aan de slang?
Gebruik je dezelfde stopcontact + verlengsnoer voor naar de sloot?

Kortom heel veel details die jij weet en voor ons onbekend zijn alles kan belangrijk zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 20 oktober 2024 21:02:52 (24%)

slang in emmer gaat oke dus trekt geen lucht.

Ook als die emmer IN de sloot staat?

Op zondag 20 oktober 2024 20:41:04 schreef gerard1:
lagers oke, kering oke, motor draait soepel, condensor vervangen, slang in emmer gaat oke dus trekt geen lucht.

Mijn ding doet het niet, en ik heb alles gechecked en dat is het niet. Wat is het wel?

Op maandag 21 oktober 2024 12:06:33 schreef rew:
[...]

Mijn ding doet het niet, en ik heb alles gechecked en dat is het niet. Wat is het wel?

Is de pomp wel zelfaanzuigend? Als de slang aan de zuigzijde te lang is kan het soms heel lang duren dat de pomp water aanzuigt.
Ik heb op een tuinderij gewerkt en daar zat een open waterreservoir op de afgaande leiding. De methode was pomp aanzetten en kraan van het reservoir open zetten. De pomp en aanzuigbuis loopt dan vol. Als de pomp werkt, zal het waterreservoir weer gevuld worden. De kraan wordt dan dicht gedraaid. Handbediening zal wel ouderwets zijn, maar kan natuurlijk ook op een of andere manier automatisch werken.
Edit:
Komtie RTFM
Lees de gebruiksaanwijzing!!!!

De handleiding is gewoon terug te vinden op het www.

benleentje

Golden Member

Natuurlijk zal de pomp bij drooglopen beschadigen. Maar dat is niet voor een minuut dat het een keer droog loopt.

Maar ik zou toch graag nog de antwoorden op mijn vorige paar vragen hebben.

Op maandag 21 oktober 2024 18:43:21 schreef benleentje:
Natuurlijk zal de pomp bij drooglopen beschadigen. Maar dat is niet voor een minuut dat het een keer droog loopt.

Maar ik zou toch graag nog de antwoorden op mijn vorige paar vragen hebben.

De motor draait en als er water in zit werkt de pomp ook, wat wil je dan nog meer weten van TS? De manual is duidelijk over het werken met de pomp.

sloot is 1 m tov maaiveld, zelfde slang, korf op slang, zelfde stopcontact
pomp is zelf aanzuigend uit emmer, terugslagklep in aanzuigleiding in sloot
hij draait gewoon te weinig toeren om die 1m aan te zuigen.

Dan zul je effectief het toerental moeten gaan meten...
En de onderdruk op de aanzuigleiding...

Een te traag draaiende motor heeft als oorzaak:
Overbelast en trekt dus teveel stroom.
Te lage spanning en heeft dus te weinig koppel

Zuigt de korf zich ook niet vast in de blubber in de sloot?
Heb je het pomphuis aleens gecontroleerd op vastgekoekt segment? en lekkage in de zuigslang of is het een slappe? slang die zich?dicht zuigt?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
benleentje

Golden Member

Een te traag draaiende motor heeft als oorzaak:

OF toch een verkeerde condensator. Wat dan ook een te lage spanning op de hulpwikkeling geeft en daardoor een te laag koppel.

Maar het kan ook zijn dat er toch iets mis met de impeller of dat er iets mis is met de motor zelf.