Tijdschakelaar vraag

Beste Mannen,

Ik zit met het volgende: In de kast wordt de buitenverlichting van een bedrijfspand (waar we recent in zijn getrokken) met een tijdschakelaar aangeschakeld.

Nu kom ik ergens niet uit.

De relais die de buitenverlichting aanschakeld meet ik zowel op A1 (c op de foto)als op A2 (G op de foto) 230v. De relais is dan niet ingeschakeld. Zodra de tijdschakelaar aangaat dan pas gaat de relais aan.

Waar het dus op neerkomt is dat er vanuit de tijdschakelaar stroom loopt naar A2 en vanuit A1 ook stroom loopt. Op moment dat de tijdschakelaar aangaat loopt er geen stroom meer op A2 en wordt de (contactor) relais aangetrokken.

Mag dit wel? En waarom hebben ze dit zo aangesloten?

Is het mogelijk om voor de tijdschakelaar een schemerschakelaar te plaatsen? Zodat de het eerst donker moet zijn voor dat de lampen en de tijdschakelaar uberhaupt aangaan.

Ik ben overigens geen elektroman ik heb alleen slechts advies nodig.

Arco

Special Member

Of je spanning meet of niet heeft feitelijk niks te maken met of er stroom loopt...

De spanning die je in rust op A1 en A2 meet is normaal, da's de spanning die door de relaisspoel heen gaat.
Er loopt een heel klein stroompje op het moment dat je meet, omdat iedere meter nu eenmaal stroom verbruikt.

Bij aantrekken wordt 1 pool aan de fase en 1 pool aan de nul gelegd.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er is niets mis mee.
Het is vermoedelijk gedaan omdat de stroom voor de lampen te hoog is voor de schakelklok.
Noot: men had beter een echte contactor / magneetschakelaar kunnen nemen ipv een hulprelais.

Je kunt de tijdklok vervangen door een schemerschakelaar.
Nadeel, de verlichting brand de hele nacht (nu schakelt deze gedurende een paar uur uit
Je kunt ook de tijdklok vervangen door een tijdklok met zg astronomische schijf.
Je kunt ook een schemerschakelaar toevoegen. Kan de verlichting alleen aan als het donker is, en kan gedurende de nacht nog een aantal uren uit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op dinsdag 10 september 2024 12:30:13 schreef Arco:
Of je spanning meet of niet heeft feitelijk niks te maken met of er stroom loopt...

De spanning die je in rust op A1 en A2 meet is normaal, da's de spanning die door de relaisspoel heen gaat.
Er loopt een heel klein stroompje op het moment dat je meet, omdat iedere meter nu eenmaal stroom verbruikt.

Bij aantrekken wordt 1 pool aan de fase en 1 pool aan de nul gelegd.

Dus het is normaal dat er vanaf de tijdschakelaar stroom loopt maar de relais en ook vanuit de klemstrook op A1.

Want als de relais uitgeschakeld (niet aangetrokken)is meet ik op G en E 230v
En C en B meet ook ik ook 230v. Als ik de tijdschakelaar handmatig aanzet en de relais wordt aangetrokken. Dan meet ik alleen op G en E 230v. Op c en b is het dan weer nul.

revado

Honourable Member

Een vraag, waar meet je mee?
Met een meter of met zo'n spanningzoek schroevendraaier?
Beste meten met een multimeter, of nog beter een duspol en tegenover de nul meten.

Je schakelt het relais aan in de nul, de fase staat op het relais. Dit kun je omdraaien, maar met een stekker aansluiting is het maar net hoe je de stikker er in steekt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op dinsdag 10 september 2024 12:45:26 schreef Toeternietoe:
Er is niets mis mee.
Het is vermoedelijk gedaan omdat de stroom voor de lampen te hoog is voor de schakelklok.
Noot: men had beter een echte contactor / magneetschakelaar kunnen nemen ipv een hulprelais.

Je kunt de tijdklok vervangen door een schemerschakelaar.
Nadeel, de verlichting brand de hele nacht (nu schakelt deze gedurende een paar uur uit
Je kunt ook de tijdklok vervangen door een tijdklok met zg astronomische schijf.
Je kunt ook een schemerschakelaar toevoegen. Kan de verlichting alleen aan als het donker is, en kan gedurende de nacht nog een aantal uren uit.

Ah ok,

De schemerschakelaar toevoegen doe je zeker na de tijdschakelaar?

Op dinsdag 10 september 2024 12:59:27 schreef revado:
Een vraag, waar meet je mee?
Met een meter of met zo'n spanningzoek schroevendraaier?
Beste meten met een multimeter, of nog beter een duspol en tegenover de nul meten.

Met een multimeter.

Op dinsdag 10 september 2024 13:14:07 schreef Hunebedbouwer:
Je schakelt het relais aan in de nul, de fase staat op het relais. Dit kun je omdraaien, maar met een stekker aansluiting is het maar net hoe je de stikker er in steekt.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, als ik de uitgang van de tijdschakelaar die naar A2 gaat van de relais omdraai? Met welke? Met de andere uitgang op de tijschakelaar? Want daar staat geen spanning op.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op dinsdag 10 september 2024 15:16:13 schreef Semsim:
[...]

Ah ok,

De schemerschakelaar toevoegen doe je zeker na de tijdschakelaar?

Dat gaat vaak fout, veel schemerschakelaars schakelen als de spanning erop komt eers een poosje IN, om daarna te gaan werken zoals moet.
Voeding, fase naar de schemerschakelaar, uitkomende kontakt naar je tijdrelais.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Aangezien de tijdschakelaar niet meer de jongste is en ook nog wat energieverbruikt wil je misschien een astrologische astronomische tijdschakelaar. Deze kent de verschillende daglengtes in het jaar en schakelt de lamp op de juiste tijden.
https://www.automation24.nl/astronomische-tijdschakelklok-selec-ats2m1…

Buiten dat, als je een conventionele schemerschakelaar gebruikt dan heb je de tijdschakelaar toch niet meer nodig? Of wil je in de nacht nog uitschakelen? Dat kan met bovenstaande vast ook.

edit: een astrlogische klok voorspelt wanneer je licht nodig hebt ;)

schemerschakelaars zijn niet meer zo van deze tijd, een astroklok is nu meer gebruikt. die kun je ook bijv 30min eerder en later laten in/uitschakelen, en meteen zeggen na 23uur uit tot bijv 7uur. dan heb je alles ineen, en je hoeft de klok niet meer goed te zetten 2x per jaar. de grasslin C15 kun je met een app instellen, ipv met die pokke kleine knopjes in een donkere kast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

https://www.conrad.nl/nl/p/wallair-wifi-timer-din-rail-schakelklok-dig…

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar astro/tijdschakelaar maar die dan via wifi te bedienen is. Iemand advies of tips?

Wat vinden jullie van die hierboven? Goed merk?

Ik zou ook Shelly kiezen denk ik. Volledige programmeerbaar via talloze protocollen en gewoon mobiel.

https://www.shelly.com/products/shelly-pro-1
https://www.shelly.com/products/shelly-pro-1pm (met energiemeter)

Die Wallair lijkt alleen een weekprogramma te hebben, waarschijnlijk heb je dan geen 'astro'.

Shelly heeft dat wel:
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pro-1pm-web-interface-gu…

To create a schedule that happens every second/minute/hour/day/month/weekday, simply tick the box below the values in the desired section (seconds, minutes, hours, days, months, or weekdays). Additionally, you can use the sunrise/sunset offset by ticking the box next to this option. Doing so will bring up a new menu with hours and minutes.

Op dinsdag 29 oktober 2024 00:03:57 schreef K7Jz:
Ik zou ook Shelly kiezen denk ik. Volledige programmeerbaar via talloze protocollen en gewoon mobiel.

https://www.shelly.com/products/shelly-pro-1
https://www.shelly.com/products/shelly-pro-1pm (met energiemeter)

Die Wallair lijkt alleen een weekprogramma te hebben, waarschijnlijk heb je dan geen 'astro'.

Shelly heeft dat wel:
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pro-1pm-web-interface-gu…
[...]

Sorry was een tijd afwezig. Is een Shelly goed qwa merk? Het is om de buitenverlichting van een bedrijfspand aan en uit te schakelen. ( zitten 2 groepen achter een relais) de Shelly schakelt de relais alleen aan en uit.

Op maandag 28 oktober 2024 20:14:33 schreef deKees:
Shelly is ook leuk.

Bijv https://shelly-cloud.nl/shelly-plus-1pm

Is Shelly een goed merk? En mag je dit gebruiken voor buitenverlichting van een bedrijfspand?

Op maandag 25 november 2024 09:49:39 schreef Semsim:
[...]

Is Shelly een goed merk? En mag je dit gebruiken voor buitenverlichting van een bedrijfspand?

Volgens mij wel. Je kan ook natuurlijk Siemens Logo of zo nemen maar dat is niet zo flexibel, niet zo gebruiksvriendelijke en misschien wel 5x duurder.

revado

Honourable Member

Is een gewone astro klok niet voldoende?
Bv. die @testman adviseert.
Het licht moet aan en uit gaan bij donker / licht en dat doet een astro klok perfect voor je.
Heb je een speciale reden om het aan wifi te willen hangen?

Op maandag 25 november 2024 17:39:41 schreef revado:
Is een gewone astro klok niet voldoende?
Bv. die @testman adviseert.
Het licht moet aan en uit gaan bij donker / licht en dat doet een astro klok perfect voor je.
Heb je een speciale reden om het aan wifi te willen hangen?

Ja om op afstand te kunnen bedienen indien gewenst. De andere redenis dat ik zie dat de prijzen niet veel verschillen

Op maandag 25 november 2024 16:18:53 schreef K7Jz:
[...]

Volgens mij wel. Je kan ook natuurlijk Siemens Logo of zo nemen maar dat is niet zo flexibel, niet zo gebruiksvriendelijke en misschien wel 5x duurder.

Zat ik ook aan te denken. Maar is duurder en kost te veel tijd.

Ligt er een beetje aan welke klok je gebruikt.
Maar neem een mogelijkheid op om de relais bv via een schakelaar te kunnen bedienen.
Dit kan je dan gebruiken om overdag te controleren of alle lampen nog werken.

Als het voor zakelijk pand is, neem je de Shelly 1P.
Klik je op dinrail en sluit je aan met Lan kabel. Geen Wifi vandoen.

ASPA-tech.be

Op dinsdag 26 november 2024 00:11:11 schreef Semsim:
[...]

Zat ik ook aan te denken. Maar is duurder en kost te veel tijd.

Wat ik van Shelly heb gezien is het redelijk klik & klaar. Even verbinden met een mobieltje of laptop: astroschema aanzetten, klaar. Misschien wil je wel permanent wifi (of kabel) om de klok synchroon te houden.

Je kan er voor de zekerheid en de prijs twee kopen, dan heb je altijd wat backup. Je kan er ook een normale schakelaar parallel zetten. Zodat een ieder de lampen ook aan kan zetten op onverwachte momenten of wanneer er een defect optreedt.