Zoek een schema van dimmer ledlampen.

SIMUL

Special Member

Wat ik ook maar doe , ik vind geen schema voor het dimmer van een led-lampen op 220 volt .
Met een gewone dimmer gaat het natuurlijk niet omdat de onderhoud stroom te klen is .
Natuurlijk zit in een led lamp ook een circuit maar wat . Zou starten met een lamp van 8 watt 220 volt . sturing met sturen van diac met triac dat ken ik . Met dank

Paulinha_B

Honourable Member

Henry, dat lijkt een goed antwoord, dankje!
Slechts in de marge: ik zou me lekkerder voelen met een weerstand in serie met de 330 nF die de laagspanning voedt. Of zie ik nu spoken?

Henry S.

Moderator

Dat is altijd een goed idee, zeker voor de levensduur van de condensator. 100-470Ω op de gok, er is hele kleine belasting.

En de condensator moet beslist een X2 type zijn met een minimale werkspanning van 275Vac (ivm de netvervuiling vind je tegenwoording 305Vac en hoger types).

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

A deeper inspection of the above concept shows that the concept might not work due to the presence of the internal filter capacitor in every LED bulb circuit, right after the bridge rectifier.

This filter capacitor will hold the charge and keep the LED bulb ON even during the OFF times of the PWMs, preventing the dimming effect.

This means that dimming an LED bulb through an external means can be impossible.

Dat staat ook op de site erbij.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op maandag 4 november 2024 22:21:26 schreef Sine:
[...]

Die triac constructie kan nooit werken.

Er staat ergens een schema met een 555 en een IGBT, dat heeft meer kans van slagen.

About Swagatam

I am an electronics engineer with over 15 years of hands-on experience. I am passionate about inventing, designing electronic circuits and PCBs, and helping hobbyists bring their projects to life.

Sine,
Ho, ho eens even!!
Wat denk je wel? Zomaar een expert aanvallen, hoe durf je!
Maar wel scherp gezien. Ik was er ook ingetrapt.

Op maandag 4 november 2024 22:25:14 schreef fred101:
[...]
Dat staat ook op de site erbij.

Ook dat is onzin.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 4 november 2024 22:35:06 (12%)

Henry S.

Moderator

Oh lekker hoor, is helaas weer een verzamelwebsite.

SIMUL

Special Member

Bedankt iedereen , ik bekijk het .

fred101

Golden Member

Hoezo schrijf ik onzin, ik quote alleen maar de ontwerper.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Je moet in ieder geval een fase-afsnijdings dimmer hebben: fase-aansnijding met triac vinden ledlampen helemaal niet fijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op maandag 4 november 2024 22:48:24 schreef fred101:
Hoezo schrijf ik onzin, ik quote alleen maar de ontwerper.

Jij schrijft geen onzin, maar wel wat de ontwerper knoeier schrijft in jouw quote

Sine

Moderator

Uit een appnote van ST, deze geef ik meer kans van slagen. Ik had er nog eentje, maar die kan ik zo snel even niet vinden.

Niet dat ik ze nog zelf ga bouwen overigens, een dimmer met ongeveer deze inhoud kocht je wat jaren geleden voor 9 euro bij de ikea.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 4 november 2024 22:54:54 (57%)

Henry S.

Moderator

Jeever

Golden Member

Op maandag 4 november 2024 22:48:29 schreef Arco:
Je moet in ieder geval een fase-afsnijdings dimmer hebben: fase-aansnijding met triac vinden ledlampen helemaal niet fijn...

Hierbij het schema van een fase-afsnij dimmer.
De FL5150 kost € 1,53 bij Mouser.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
SIMUL

Special Member

Iedereen bedankt voor de tips

Ik maakte pas deze dimmer, werkt goed hoewel hij niet voor leds gebruikt wordt. Zie ook mijn blogje.

Arco

Special Member

Op dinsdag 5 november 2024 19:08:11 schreef Aart:
Ik maakte pas deze dimmer, werkt goed hoewel hij niet voor leds gebruikt wordt. Zie ook mijn blogje.

Meeste leds werken zoals reweds gezegd niet of slecht met fase-aansnijdings dimmers...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com