Op donderdag 7 november 2024 18:48:48 schreef InHogereSferen:
Dat snap ik dan niet helemaal.
Ach ja, ik snap niet dan men een wasmachine in een badkamer zet, maar wie ben ik...
Je wil toch ook dat het potentiaal van bijvoorbeeld de behuizing van je wasmachine 0 is vergeleken met al de andere geleidbare delen in badkamer?
Als ik een wasmachine in de badkamer had, ja, dan wil ik dat ook.
Ik vind het niet logisch klinken dat al het andere wel vereffend moet worden met met 4mm² en de behuizing van de wasmachine met 2,5mm² via centraaldoos naar het CAP?
Dan kan net zo goed alles met 2,5mm²?
Nee, want: NEN1010: Vreemde geleidende delen zijn geleidende delen die geen onderdeel uitmaken van de elektrische installatie.
NEN 1010: Vreemd geleidende delen zijn geleidende onderdelen die geen deel uitmaken van de elektrische installatie.
Bij het onderwerp van aanvullende beschermende vereffening gaat het om het verbinden van gelijktijdig aanraakbare metalen gestellen van elektrisch materieel met elkaar en met vreemd geleidende delen. Vaak wordt hierbij geen directe verbinding gemaakt, maar vindt de verbinding plaats via een centraal aardpunt (CAP) in de ruimte. In badkamers is dit CAP vaak te vinden in een inbouwdoos onder de wastafel.
Volgens NEN 1010 geldt: als je twee metalen gestellen met elkaar verbindt, moet de kerndoorsnede van de aanvullende beschermende vereffeningsleiding minimaal gelijk zijn aan, of groter zijn dan de kleinste kerndoorsnede van de beschermingsleidingen van de metalen gestellen. In het geval van een wasmachine is dit dus minimaal 2,5 mm².
Daarnaast, volgens NEN 1010:
Wanneer de aanvullende beschermende vereffeningsleiding in een buis wordt aangelegd, om bijvoorbeeld kraan te vereffenen, mag deze leiding ook een doorsnede van 2,5 mm² hebben.
Wordt de aanvullende beschermende vereffeningsleiding echter niet mechanisch beschermd, dan moet de doorsnede minimaal 4 mm² zijn.
In de praktijk geldt dat je in de badkamer alles mag vereffenen met 2,5 mm², mits deze leiding mechanisch beschermd wordt aangelegd. Echter, doorgaans wordt 4 mm² aangelegd, aangezien vaak gebruik wordt gemaakt van blank koper.
de crux zit hem dus in, hoe snel gaat de aanvullende beschermende vereffeningleiding mogelijk stuk?
Snel ≥ 4mm² of meer
beschermd? ≥ 2,5mm²