ik heb een raspberry draaien.
het is kleinschalig begonnen bij mij omdat mijn zonnepanelen eerst geen APP hadden. 4 panelen, 4 micro omvormers en niks zichtbaar.
daarna kwam de grote SMA zonnepaneel installatie, maar die website van SMA is verschrikkelijk. https certificitaten niet in orde. dus een account gemaakt op sunnyplaces om de boel te monitoren, zijn die er ook mee gestopt.
dus mijn raspberry uitgebreid met de 2 installaties, er ook een KWH meter bij gezet om het huis verbruik in detail te zien.
die krijgt nu input van mijn 2 zonnepaneel installaties EN leest ook de digitale meter uit. werkt volledig standalone, dus geen cloud toestanden en dergelijke
paar jaar erna kwam die digitale meter hier en die lees ik elke 24h éénmaal uit om de meterstanden bij te houden (capaciteitstarief enzo)
het grote voordeel van mijn arduino, is dat ALLES op 1 pagina staat en je geen 10menus door moet om eens data te bekijken
ik kan dus ook verschillende dagen met elkaar vergelijken zo (zowel verbruik als zon opbrengst).
mijn boiler is ook geautomatiseerd (ESP) en die vraag data op aan die raspberry. in de woonkamer ook een ESP die alarmen geeft als het capaciteitstarief overschreden wordt, ook die haalt dat van de raspberry.
je hebt alles in eigen handen dan en alles kan communiceren. ben nu bezig met de bouw van een thuis battery, ook die zal praten met de raspberry en die zou dan ook data van de ESP's kunnen krijgen om extra stroom te voorzien.
een soort van webbased timer klokje, maar die vanzelf ook aan gaat als er +1100W injectie is en uitschakelt als het verbruik boven de 5000W gaat
[Bericht gewijzigd door
fcapri
op woensdag 13 november 2024 09:46:01
(13%)