P1 poort slimme meter.

Ik heb sinds kort zonnepanelen en ja ben opeens veel meer bezig met dat gedoe....

maar nu zag ik dit :
https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

en die heb ik besteld.

maar nu ben ik een beetje aan het zoeken en lezen...

maar had dus ook een Arduino of een Raspberry Pi kunnen pakken...

Maar nu de vraag, wat doe dit ding wat ik besteld heb? is het niet gewoon een rs232 to wifi verhaal? want dmv een App kan je de data lezen uit de slimme meter...?

ook kan je in die app je zonnepanelen koppelen, maar dat kost 99 cent per maand.. okay, niet echt super veel, maar ik heb al een app van de zonnepanelen, dus alleen voor het uitlezen in hun app betaal je 99 cent?

maar nu dus eigenlijk de vraag... is het niet makkelijk zelf te maken?

Bestaat er al iets voor?
waar kan je beter voor gaan Raspberry pi or arduino?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Er is een ondersteuning in home assistant voor deze meter:
https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/

Dat zou je dan op een PI kunnen draaien bijvoorbeeld.

PE2BAS
Lambiek

Special Member

Wij hebben de HomeWizard ook, met de onbetaalde app kun je alleen je stroomverbruik en je gasverbruik zien. Met een extra sensor ook je waterverbruik.

Met de betaalde app kun je apparaten schakelen. Het niveau wanneer er geschakeld moet worden kun je instellen.

Stel je levert 5kW terug, dan kun je zeggen dat als je boven de 1kW komt dat je dan bijvoorbeeld een verbruiker in schakeld. En als je bijvoorbeeld onder 1kW komt schakel je de verbruiker weer uit.

Je kunt ook je omvormer koppelen aan de app, maar daar moet ik zelf nog naar kijken, wij hebben al een app voor de omvormers, maar kan ook via HomeWizard. Er is dus best veel mogelijk, en er komt steeds iets bij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
marcob

Golden Member

Hier een voorbeeld met een ESP32. Het ontwerp bestaat uit vier losse ESP32 modules, één die de meter uitleest, één die de informatie op een display weergeeft. En twee stuurmodules om PWM of relais te sturen. De modules communiceren onderling via WiFi.

https://github.com/thieu-b55/Slimme-meter-ESP32-V2

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

ik heb een raspberry draaien.
het is kleinschalig begonnen bij mij omdat mijn zonnepanelen eerst geen APP hadden. 4 panelen, 4 micro omvormers en niks zichtbaar.

daarna kwam de grote SMA zonnepaneel installatie, maar die website van SMA is verschrikkelijk. https certificitaten niet in orde. dus een account gemaakt op sunnyplaces om de boel te monitoren, zijn die er ook mee gestopt.

dus mijn raspberry uitgebreid met de 2 installaties, er ook een KWH meter bij gezet om het huis verbruik in detail te zien.
die krijgt nu input van mijn 2 zonnepaneel installaties EN leest ook de digitale meter uit. werkt volledig standalone, dus geen cloud toestanden en dergelijke

paar jaar erna kwam die digitale meter hier en die lees ik elke 24h éénmaal uit om de meterstanden bij te houden (capaciteitstarief enzo)

het grote voordeel van mijn arduino, is dat ALLES op 1 pagina staat en je geen 10menus door moet om eens data te bekijken

ik kan dus ook verschillende dagen met elkaar vergelijken zo (zowel verbruik als zon opbrengst).

mijn boiler is ook geautomatiseerd (ESP) en die vraag data op aan die raspberry. in de woonkamer ook een ESP die alarmen geeft als het capaciteitstarief overschreden wordt, ook die haalt dat van de raspberry.
je hebt alles in eigen handen dan en alles kan communiceren. ben nu bezig met de bouw van een thuis battery, ook die zal praten met de raspberry en die zou dan ook data van de ESP's kunnen krijgen om extra stroom te voorzien.
een soort van webbased timer klokje, maar die vanzelf ook aan gaat als er +1100W injectie is en uitschakelt als het verbruik boven de 5000W gaat

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 13 november 2024 09:46:01 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Stijnos

Golden Member

makkelijker zelf maken is het niet natuurlijk dan iets of the shelf kopen wat iemand anders al heeft uitgedoktert, alleen ben je wel flexibeler als je het zelf doet en niet gebonden aan abbonnementen en risico dat de support gewoon stopt als het bedrijf de stekker eruit trekt.

Ik heb ooit eens ergens een printje gekocht met een esp8266 die ik in mijn p1 poort steek en heeft ook een foto opnemer voor de water meter.
ADt ding was al kant en klaar gesoldeerd en van software voorien. Kan je dat zelf? Ja dat kan, maar mijn ervaring is dat het dan te lang op de todo list blijft hangen.
Dat ding heb ik gekoppeld aan home assistant. HEt mooie daaraan is dat je in home assistant allerlhande "automations" aan elkaar kan koppelen. Je kan bij wijze van spreken je ring deurbel laten rinkelen als je afgenomen vermogen te hoog wordt. Maar je kan ook gewoon iets nuttigs doen, dus ene groot verbruike r inschakelen.
Het vergt echter heel wat uitzoek werk, proberen, trail and error en onderhoud. Vind je dat leuk en acceptabel doe je het lekker zelf. Wil je gewoon iets redelijk out of de box, zonder teveel poespas en wat altijd werkt zeg ik niet aan beginnen (jaja ik krijg vast weer reactie dat bij mensen hun homeassitant al jaren 24/7 zonder problemen draait, nou hier niet igg)

Een esp8266, een rpi met home assistant
Onderhoud en uitzoekwerk
Om 99 cent te bezuinigen?
Wat gebruikt het aan stroom? Als zo'n systeem 5 watt nodig heeft, vervang je het dus voor 99 cent aan energie

Dit moet je dus 100% als hobby willen doen, anders kun je beter de app van hun kopen

Ik sluit me helemaal aan bij stijnos.

Mocht zoon bedrijf ooit stoppen, lekker boeiend, koop je gewoon weer iets anders. Voor die paar euro dat het kastje koopt.

PE2BAS

Op woensdag 13 november 2024 10:19:05 schreef hardbass:
Ik sluit me helemaal aan bij stijnos.

Mocht zoon bedrijf ooit stoppen, lekker boeiend, koop je gewoon weer iets anders. Voor die paar euro dat het kastje koopt.

ja, maar stel dat je slimme stopcontacten eraan hangen, en je zonnepanelen, en je thuis batterij, en een heleboel automatisatie die vanzelf aan springt als er overschot is aan zonnestroom...
en binnen 5jaar vervangen ze de digitale meters weer en zit die P1 er niet meer op, of is het een ethernet uitgang... sta je daar dan.

bij mij boeit het niet, ik vraag de tellers op en dat maakt weinig uit of het serieel, of ethernet is. de oude versie nam met een webcam fotos van het telwerk.
mijn eerste digitalisatie was ook fotos nemen van de digitale meter zijn tellers (telkens het beeld versprong een foto)

Lambiek

Special Member

Op woensdag 13 november 2024 11:11:29 schreef fcapri:

ja, maar stel dat je slimme stopcontacten eraan hangen, en je zonnepanelen, en je thuis batterij, en een heleboel automatisatie die vanzelf aan springt als er overschot is aan zonnestroom...
en binnen 5jaar vervangen ze de digitale meters weer en zit die P1 er niet meer op, of is het een ethernet uitgang... sta je daar dan.

Dan sta jij er ook zeker, want ik neem aan dat jij ook de P1 poort gebruikt. :)

Arco

Special Member

Ik heb ook Homewizard spul. Werkt prima, alleen de Wifi verbinding is beroerd: de dingen zijn zo doof als een kwartel...

Alle Wifi werkt prima in huis, behalve het Homewizard spul, klaagt steen en been over slechte verbinding of valt dagenlang helemaal uit... :(
Zelfs op 6m afstand is de verbinding al beroerd en onbetrouwbaar terwijl andere pc's en tv's het op 12-15m zonder probleem doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

[...]
sta je daar dan.

Dit hou je toch altijd. Als je iets kant-en-klaars koopt, tja die fabriek kan failliet.
Als je home assistant gebruikt, tja die kunnen er ook mee stoppen of er komt een vervangend project, dan is HAS depricated.
Als je het zelf maakt, tja, Arduino kan ook zomaar stoppen. Of van C naar Python gaan ofzo.

De vraag is een beetje, wat sluit het beste aan bij TS. Zelf doe ik dit via home assistant en een ESP32 met ESPHome. Waarom? Die esp had ik nog liggen en home assistant gebruik ik al voor mijn lampen. Ook is voor mij een goede balans tussen beschikbare kant-en-klare software en de vrijheid om te doen wat je wil.

Maarja, als mijn server crashed als ik op vakantie ben. Dan kom ik thuis en kan ik mijn lampen niet aanzetten.

PE2BAS

Ik ben toevallig ook van plan deze/aankomende week een nieuwe P1 meter te bouwen (ben recent verhuisd). Ik heb thuis alles gebasseerd rondom Tasmota.

Mijn vorige was gebasseerd op een esp8266, de nieuwe zal een esp32 hebben. En wel met ethernet:

https://templates.blakadder.com/wireless_tag_WT32-ETH01.html

En bij deze de pagina waarbij de scripting uitgelegd wordt:
https://tasmota.github.io/docs/Smart-Meter-Interface/#sanxing-sx6x1-sx…

Kost even wat moeite maar werkt top :)

Ohja, en van de P1 poort kan je 2,5 watt halen waar je niet voor betaald en is meer dan genoeg om zo'n esp32 te laten werken.

[Bericht gewijzigd door Gekke Henkie34 op woensdag 13 november 2024 13:56:45 (11%)

Stijnos

Golden Member

[...]

bij mij boeit het niet, ik vraag de tellers op en dat maakt weinig uit of het serieel, of ethernet is. de oude versie nam met een webcam fotos van het telwerk.
mijn eerste digitalisatie was ook fotos nemen van de digitale meter zijn tellers (telkens het beeld versprong een foto)

ik denk juist dat er bedoeld wordt als je met bijvoorbeeld een homeassistant alle redelijk goedkope losse componenten kan integreren en kan koppelen, dan ben je juist minder afhankelijk.
Als de P1 poort vervangt dan komt de vervangende meter zowieso weer binnen no time terug in homeassistant. De community is inmens groot. DE rest blijft gewoon werken. Jij hebt inderdaad exact hetzelfde probleem als dat zo is.

Lambiek

Special Member

Op woensdag 13 november 2024 12:45:14 schreef Arco:
Ik heb ook Homewizard spul. Werkt prima, alleen de Wifi verbinding is beroerd: de dingen zijn zo doof als een kwartel...

Hebben we hier totaal geen last van. :)
Werkt echt prima.

Op woensdag 13 november 2024 12:19:42 schreef Lambiek:
[...]
Dan sta jij er ook zeker, want ik neem aan dat jij ook de P1 poort gebruikt. :)

voor 2%. enkel de standen uitlezen. en dit is dan voor mijn eigen excel sheet.

het arduino systeem draait standalone, meet zijn eigen stroom via kwh meter op de zonnepanelen (3F en 1F) en ook een kwh meter die naar het huis gaat.
gewone standaard kwh meter met puls uitgang (blijven bestaan).
arduino en raspberry heb ik met hopen liggen, images van de sd card ook aanwezig.

veranderd de P1, dan moet ik 1 script aanpassen om de tellerstanden weer binnen te halen (voor de digitale meter was het met fotos van het telwerk ;-) ).

als je zo een compleet werkend systeem hebt, en ineens van die P1 weg, wat heb je nog aan de home wizard? wat ben je met je slimme stopcontacten of alle andere spullen die eraan hangen?

ik was afhankelijk van SMA met die sunnyplaces en ineens trekken ze de stekker uit. ga maar over naar de sunny portal zeggen ze dan. heb ik gedaan, vind ik niet zo handig meer.

en terwijl ik dit type, log ik eens in in sunnyportal, IS DE BOEL OMZEEP!
ze zijn weer overgegaan naar iets anders en lukt niet met mijn account nu.
afhankelijk zijn van 3rd party is de hoofdreden dat ik alles ZELF doe

ik heb het echt wel gehad met die cloud rommel

Voor de volledigheid:

Als je een halve dag geduld hebt dan zijn je meterstanden ook bij je aanbieder én een tussenpartij naar keuze uit te lezen.

Bijvoorbeeld bij Nuon, Eneco, Engie e.d. krijg je de volgende dag de standaard gegevens. De gegevens zijn per uur.

Enelogic en andere partijen kan je toestemming geven ook je meterstanden op te vragen en dan heb je wat meer mogelijkheden om je eigen database te vullen middels een API. (zij ondersteunen ook zo'n P1 kastje als je wil)

De P1 poort heeft als voordeel dat je op het moment (real-time) kan handelen. Bijvoorbeeld bij veel zonne-energie kan je aparatuur aanzetten bij weinig zon juist uithouden.
De gegevens krijg je per seconde dus je kan beter zien dat de vaatwasser tussen 13:00 en 13:40 heeft gedraaid en dat om 13:50 de oven aan is gezet.

picsels

Golden Member

Op woensdag 13 november 2024 08:51:37 schreef Arjan Swets:
maar nu zag ik dit :
https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

en die heb ik besteld.

maar nu ben ik een beetje aan het zoeken en lezen...

maar had dus ook een Arduino of een Raspberry Pi kunnen pakken...

Ik ben zelf begonnen als proof of concept met een rpi pico W (had ook espxx kunnen zijn) en dat werkte goed: oud telefoonsnoertje erin, pcb-adaptertje voor de andere kant en data bitbangen. Zowel hardware als protocol voor uitlezen is legio info over te vinden.
Maar uiteindelijk toch voor het gemak gekozen (ik heb die van Smart Gateways, maar werkt hetzelfde): ik was geïnteresseerd in de metingen, niet in de meter.
Met name omdat die dingen eenvoudig met Home Assistant integreren, wat ik heb draaien.
Mijn zonnepanelen lopen via de meterkast, dus die info wordt óók teruggeven door de slimme meter en ben ik niet afhankelijk wat een leverancier al dan niet wenst door te geven.

Mijn opstelling is nu:

• Kant-en-klare P1-module van Smart Gateways in de meterkast.
  • Home Assistant leest verbruik gas, elektra en terugwinning van de zonnepanelen uit en toont alle info out-of-the-box op een dashboardje.
  • De P1-module heeft een API interface, dus met een simpel Python scriptje op een Raspberry Pi servertje lees ik ook nog near real time de data uit en zet die in een simpel database-je. Áls ik dan ooit besluit om zelf nog wat met die data te doen of wat terug wil zoeken, dan kan dat.
Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken, dan...

Dank allemaal!!

Ik ga eerst allees eens goed lezen en bekijken...

Dan zullen er wel meer vragen komen... :-)

dijkmane

Golden Member

ik gebruik deze https://www.ztatz.nl/p1-monitor-software-archief/ op een raspi 4 en het werkt prima.
watermeter, alles doet het.
je kunt ook met de raspi schakelen via dit programma als je aan het terugleveren bent en dan een acculader aanzetten o.i.d. om het terugleveren te verminderen.
logt elke 10 seconden ( dit hangt af van je meter zelf ) en bewaard alles in een database, ik kan dus alles van de afgelopen 3 jaar, verbruik per 10 seconden, het weer van dat moment, etc, allemaal terugvinden.

In no Sense, Nonsense

Op woensdag 13 november 2024 09:10:04 schreef hardbass:

Nou bedankt... :-) gelijk weer een hoop werk er bij... :-)

Ik had nog een raspberry Pi liggen, dus gelijk Home Assistant er op gezet....

en inderdaad, het PI wifi ding werd gewoon gevonden... gelijk mooi grafiekjes.... maar ook de zonnenpanelen van Enphase ... die we van de woningcorporatie hebben gekregen... kon zo gelezen worden...
leuk... :-)

maar ook, ik had eens zo ip-cam LSC bij de action gekocht... en ook die kon ik koppelen.... ...

net even bij de action een slimme stekkerbak gekocht... en ook die hangt er nu aan... :-) leuk... dus ja.. nu eens een mooi dashboard maken...

Bedankt voor de Tips!!!

Op woensdag 13 november 2024 09:10:04 schreef hardbass:

Nou bedankt... :-) gelijk weer een hoop werk er bij... :-)

Ik had nog een raspberry Pi liggen, dus gelijk Home Assistant er op gezet....

en inderdaad, het PI wifi ding werd gewoon gevonden... gelijk mooi grafiekjes.... maar ook de zonnenpanelen van Enphase ... die we van de woningcorporatie hebben gekregen... kon zo gelezen worden...
leuk... :-)

maar ook, ik had eens zo ip-cam LSC bij de action gekocht... en ook die kon ik koppelen.... ...

net even bij de action een slimme stekkerbak gekocht... en ook die hangt er nu aan... :-) leuk... dus ja.. nu eens een mooi dashboard maken...

Bedankt voor de Tips!!!

Op woensdag 13 november 2024 18:03:13 schreef K7Jz:
Voor de volledigheid:

Als je een halve dag geduld hebt dan zijn je meterstanden ook bij je aanbieder én een tussenpartij naar keuze uit te lezen.

Bijvoorbeeld bij Nuon, Eneco, Engie e.d. krijg je de volgende dag de standaard gegevens. De gegevens zijn per uur.

Enelogic en andere partijen kan je toestemming geven ook je meterstanden op te vragen en dan heb je wat meer mogelijkheden om je eigen database te vullen middels een API. (zij ondersteunen ook zo'n P1 kastje als je wil)

De P1 poort heeft als voordeel dat je op het moment (real-time) kan handelen. Bijvoorbeeld bij veel zonne-energie kan je aparatuur aanzetten bij weinig zon juist uithouden.
De gegevens krijg je per seconde dus je kan beter zien dat de vaatwasser tussen 13:00 en 13:40 heeft gedraaid en dat om 13:50 de oven aan is gezet.

ja daar wil ik ook naar kijken.. vandaar ook dat ik die slimme stekkers gekocht heb....

maar bijvoorbeeld onze wasmachine , zit standaard een tijd start verhaaltje... dus die late we nu al aan gaan om een uur of 12 op de dag, want ondanks we pas 1 week die panelen hebben. zie ik in de grafiekjes al dat ze dan het meeste leveren... dus dan gaat de wasmachine aan...