Het begrijpen van dit soort dingen begint bij hoe nauwkeurig je het opschrijft. Je berekening heb ik verder niet gecontroleerd.
Hij verbruikt nooit Amperes. Amperes lopen alleen maar, iets anders kunnen ze niet, het zijn heel erg ééndimensionale wezentjes. VA is de effectieve spanning die op het apparaat staat (die blijft hetzelfde) maal de (piek)stroom die er loopt. Misschien mag je VA wel beschrijven als totaalverbruik (werkelijk verbruik + blindverbruik) maar ik noem het liever aansluitvermogen omdat verbruik suggereert dat er iets met die energie gebeurt en dat doet het niet - je aansluiting moet het aankunnen maar je electriciteitssmeter gaat er niet van draaien. Het enige dat er gebeurt is dat er iets meer kabelverliezen zijn, maar voor een consument mag je dat verwaarlozen.
(bijbehorende basis die waarschijnlijk wel duidelijk is:)
Bij een power factor kleiner dan 1, loopt die maximale stroom niet op hetzelfde moment dat de spanning (sinus) maximaal is.
Het verbruik in Watts (W) is in zo'n geval altijd kleiner dan het aansluitvermogen in Voltamperes (VA), met een vermenigvuldigingsfactor die gelijk is aan de powerfactor.
P.S. Ik heb het expres niet over rendement. Dit heeft in principe niets te maken met power factor. Behalve dan dat een laag rendement toevallig vaak samenloopt met een slechte powerfactor door de manier waarop trafo's en schakelende voedingen opgebouwd zijn. Ik ga er gemakshalve van uit dat die altijd hun maximale stroom trekken maar dat bij een belasting van 0 de power factor ook 0 is. In de praktijk is dat meestal een stuk gunstiger. Voor toepassingen waar dat belangrijk is moet je het meten of in de datasheet nazoeken, ik zou er in elk geval niet zomaar een vuistregel voor weten omdat de precieze bouw daar erg veel invloed op heeft.
[Bericht gewijzigd door
maartenbakker
op zondag 24 november 2024 22:40:33
(22%)