De naam van de topic starter is nu groen in de hele discussie zag ik.
Volgens mij een nieuwe optie?
Handig wat mij betreft!
Honourable Member
De naam van de topic starter is nu groen in de hele discussie zag ik.
Handig wat mij betreft!
Dat is al een aantal jaar zo. Maar inderdaad, het was er plotseling en het is een fijne feature
Golden Member
Je hebt nu eindelijk een kleuren monitor?
Wat ze toch allemaal al niet bedenken tegenwoordig hé? Ik was net in de supermarkt en daar zat het brood al voorgesneden in de verpakking!
Ach, trek het je niet aan, Revado, ik kwam er pas na ik ken iemand die er pas na 7 jaar achter kwam dat er een brievenbus in zijn voordeur zat....
'selectieve blindheid'.... het menselijk brein werkt soms erg vreemd.
Golden Member
Wat is een supermarkt ? Ik ken alleen de kruidenier.
[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 5 december 2024 10:01:44 (39%)
Op donderdag 5 december 2024 08:47:03 schreef revado:
Volgens jou profiel ben jij in 2022 met CO begonnen. Ik schat het feature op ouder dan 5 jonger dan 10 jaar. Daarmee moet het voor jou dus al "vanaf het begin" zo zijn.
Honourable Member
Het is wel zo dat bijvoorbeeld op mijn monitor het groen bijna niet te onderscheiden is van donkergrijs.
Voor mijn oogjes is de naam van de topicstarter dus alleen maar een heel klein beetje minder zwart dan de andere namen.
Golden Member
Wellicht een tikje staar?
,,mijn" oogarts vertelde afgelopen maandag dat bij slecher zien niet
direct aan staar gedacht moet worden.
Staar heeft vooral invloed op kleuren.
Special Member
Op donderdag 5 december 2024 11:04:54 schreef Frederick E. Terman:
Het is wel zo dat bijvoorbeeld op mijn monitor het groen bijna niet te onderscheiden is van donkergrijs.
Voor mijn oogjes is de naam van de topicstarter dus alleen maar een heel klein beetje minder zwart dan de andere namen.
Bij mij idem...
Iets lichter groen (of blauw) zou prettiger zijn... (nu moet je soms even over de naam 'hoveren' om te zien of het TS is...)
Golden Member
Heb je de monitor wel eens gekalibreerd ? Bij mij is het groen toch echt heel erg groen en ik hoef niet eens goed te kijken.
Special Member
Groen is nu eenmaal minder opvallend als Blauw of Rood...
Honourable Member
Ja... maar dat zou ook wel weer wat clownerig worden. Het huidige donker mosgroen (hex 00 72 22) is natuurlijk netter.
Ik had geen klachten, maar áls er iets zou veranderen, zou een klein beetje lichter - niet te veel - wel leuk zijn.
Op donderdag 5 december 2024 11:42:10 schreef Arco:
Groen is nu eenmaal minder opvallend als Blauw of Rood...
Zie maar
Wit voor een bijna anonieme poster
Hm, misschien is de kathode-emissie van het groene electronenkanon langzaamaan toch wat aan het teruglopen...?
Moderator
Och er bestaan meerdere kleuren groen de ene wat leesbaarder dan de andere.
Kies er eentje
Op donderdag 5 december 2024 11:32:30 schreef fred101:
Heb je de monitor wel eens gekalibreerd ? Bij mij is het groen toch echt heel erg groen en ik hoef niet eens goed te kijken.
Inderdaad, het calibreren van een monitor is essentiëel.
Alleen heb je daar wel een Spider van Datacolor beschikken.....
Op donderdag 5 december 2024 11:22:51 schreef pietplof:
Wellicht een tikje staar?
Mijn oogarts zegt dat ik dat heb. Ik kan het groen prima zien.
Honourable Member
Op donderdag 5 december 2024 12:28:10 schreef nonius:
het groene electronenkanon
Serieus - wat was dat ook alweer?
Op donderdag 5 december 2024 15:24:09 schreef rew:
[...]Mijn oogarts zegt dat ik dat heb. Ik kan het groen prima zien.
Er zijn meer oogartsen, die dat zeggen Veelal omdat het een eenvoudige kassavulling is.
Er zijn echt meer redenen voor slecht zicht:
Zo kan bijvoorbeeld het hoornvlies beschadigd of vervormd zijn. Dat is voor het zicht hetzelfde effect. Dat bleek bij mij ook en kon opgelost worden door speciale contactlenzen ('cornealenzen'). Helaas bleek ik tot de mensen, die geen conactlenzen kunnen dragen. Korte tijd ging, maar dat gaf tocht problemen. Dus: " 'arme' verzekering".....
Bovendien is het in en brengen en uitnemen van deze (grote) contactlenzen echt een crime.
Nog een reden kan liggen in het snel opdrogen van traanvocht, wat te verhelpen is met z.g.n. "kunsttranen"; verzekeraar betaalt helaas meestal niet
Alleen veroorzaken boven genoemde aandoeningen de kleurweergave niet.
Golden Member
Op donderdag 5 december 2024 15:16:31 schreef Tidak Ada:
[...]
Inderdaad, het calibreren van een monitor is essentiëel.
Alleen heb je daar wel een Spider van Datacolor beschikken.....
Volgens mij niet. Ik heb een setup met 2 verschillende monitoren die elke een iets andere kleur weergave hebben. IK had ergens iets op internet gevonden hoe je dan boel moest kalibreren en sindsdien is het een stuk beter maar nog steeds behoorlijke verschillen.
Je zal gelijk hebben dat je voor perfecte kalibratie een spider? nodig hebt maar voor goed genoeg afregelen is dat niet nodig.
Voor mij was de kalibratie alleen via de menu's op de monitoren en verder niets.
Serieus - wat was dat ook alweer?
Hetzelfde als een kanon wat zxe vroeger in de oorlogen gebruiken alleen dan voor de iets kleinere elektronen. Het lastige vond ik altijd het bijvullen van die elektronen er waren er altijd wel een paar die niet erin wilden. . IK denk dat ze er daarom ook vanaf gestapt zijn
Op donderdag 5 december 2024 09:59:49 schreef nonius:
'selectieve blindheid'.... het menselijk brein werkt soms erg vreemd.
Inderdaad. Ik weet niet beter of het (de groene kleur van TS) is altijd zo geweest. Het is net zoiets als een huis in een straat door sloop of brand is verdwenen. Dan heb ik geen idee hoe dat huis er vroeger uitzag.
Honourable Member
Hahaha, wat heb ik nu weer aangericht?
Ik ben een beetje kleurenblind, dat weet ik al sinds de lagere school met die plaatjes met kleurstippen.
Groen en rood zijn dan de bekende problemen.
Denk maar aan de test bij de optometrist als je een bril hebt, groen en rood vakje met een letter.
Niet veel last van verder, na duizenden aansluitingen met telefoonkabels in verdelers te hebben gemaakt met vooral Norm 45 kabel, maar bv in een gymzaal met gekeurde lijnen op de grond irriteert mij dat behoorlijk.
Dat hebben veel mensen trouwens, dus dat zal het wel zijn.
Op mijn laptop zie ik het groen bij de TS naam bijna niet, vanmorgen op een andere pc viel het wel op
Dus inderdaad afhankelijk van het scherm ook.
het scheelt ook of je in windhoos bijv de nachtstand aan hebt staan, welke de blauwe kleuren filtert in het scherm. kleurendoofheid komt vaker voor. heb dat weleens als ik met een collega kabels aan het uitmeten ben, meet op bruin ff door en denk ik, die kleur heb ik helemaal niet.. oh ja dat is de groene draad bij deze collega..
Golden Member
@Revado: dat laatste wilde ik net opmerken. En dan nog niet eens dat het van de kalibratie van het scherm afhangt, maar eerder van het type scherm + kijkhoek. Op een TN scherm zoals dat in de laptop waar ik dit op typ, ga je dat soort details soms pas zien als je er toevallig onder een andere hoek achter zit. Ook bij VA panels maakt de kijkhoek verschil.