Naam van topicstarter groen

Sine

Moderator

Laptop schermen presteren helaas vaak zwaar onder de maat, zelfs bij de duurdere laptops van de A-merken.

Klopt!

Ik schoot mogelijk wat door in pefectionisme, maar dat komt omdat ik voor de fotografie een stuk kritischer ben. Het is hoogst vervelend als je foto's laat afdrukken en de kleuren komen niet overeen met wat je zelf op de monitor als goed had waargenomen. Zonder goede caliberatatie heb je weinig poten om op te staan bij een klacht over de afwerkinhg bij de centrale.
Ook bij het werken met twee of meer monitoren is het prettig als die overeenkomstige kleuren tevoorschijn toveren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

je kunt de kleuren wat tweaken in de video drivers ( niet die in windhoos standaard zitten ) iets wat ik standaard doe, want op verschillende schermen heb je ook andere kleuren en contrast. heb hier een IPS panel, geeft op lagere resoluties ook geen vertekend beeld in oa tekst wat de goedkopere schermen wel doen. heb dat calibreren weleens gedaan voor iemand met zo'n spyder. die werkte met foto bewerking programma's en moest de kleuren ook 1:1 hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op donderdag 5 december 2024 18:15:34 schreef revado:
Hahaha, wat heb ik nu weer aangericht? >:)

Troost je, het was mij ook niet opgevallen. Maar ik ben ook kleurenblind, vooral als de kleuren dicht bij elkaar zitten is het voor mij allemaal het zelfde. Het ziet er alleen donkerder of lichter uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoe lezen jullie dan dan eigenlijk de waarden van de weerstanden af?
Lijkt me verrekte lastig!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
revado

Honourable Member

Op donderdag 5 december 2024 23:37:33 schreef Tidak Ada:

Op de tast :)
Grapje natuurlijk, het is wel eens lastig met bepaalde kleuren.
Bruin en rood en groen kunnen wel eens aardig op elkaar lijken, voor bij die bruinige weerstandjes.
Bij twijfel gewoon meten.

Wat mij enorm "triggert" is bv in een gymzaal waar felle rode, blauwe en gele strepen op de vloer staan.
Vooral dat rood lijkt wel te schitteren.
En dat komt door de combinatie met meerdere kleuren vlak bij elkaar, zoals Lambiek ook zegt, dat ken ik maar al te goed.

[Bericht gewijzigd door revado op donderdag 5 december 2024 23:55:02 (25%)

revado

Honourable Member

Dit is een leuke om te testen.
Wat ik er wel of niet zie zeg ik later wel >:)

https://www.pearle.nl/oogmeting/kleurenblindheid

fred101

Golden Member

Beetje wazige test. Ik zie steeds beide gevallen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 6 december 2024 00:11:21 (89%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Of je gaat gewoon net zolang aan je electronenkanonnen draaien tot je in onderstaande plaatjes iets zinnigs kan zien. Dan heb je je monitor afgeregeld. ;)

Sine

Moderator

Op donderdag 5 december 2024 22:30:30 schreef testman:
je kunt de kleuren wat tweaken in de video drivers ( niet die in windhoos standaard zitten ) iets wat ik standaard doe, want op verschillende schermen heb je ook andere kleuren en contrast.

Dat is bij bepaalde schermen maar beperkt haalbaar. Er bestaan ook IPS panelen met een waardeloos contrast. [/quote]

alle flatpanels tegenwoordig hebben wel zo een functie van eco-bright-cold-warm-movie-game.... en één van die settings maakt zo een groenachtig beeld.
als je daardoor je hele beeld een groene schijn krijgt, zal je een donkergroene tekst ook niet meer zien.

bij mij staan ze altijd op 'cold white' en met 2 schermen na elkaar zien de rechtse er wat roze uit en de links heeft een blauwe schijn.
de laptop zijn beeld heeft dan nog eens een andere kleur.

afhankelijk waar ik CO op open, zie ik het contrast met de naam soms wel en soms niet goed. op de laptop lijkt alles zwart (links), op het scherm zie ik goed verschil (rechts)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bij mij ziet het er zo uit, vrij helder groen, ik heb er geen klagen over. Laptop-scherm is niet gecalibreerd.

set SCE to AUX.

Printscreens zeggen nou niet echt heel veel over hoe het er op jouw monitor uitziet he :+

D'oh!

Ach, opa wordt ook een dagje ouder en is niet meer zo scherp bij de pinken als vroeger, zullen we maar denken....

(nonius schroeft de dop terug op het flesje Tipp-ex - alle schrijffouten zijn van het scherm gewist dus het kan nu gepost worden).

Foto van het scherm in bijlage. Op de foto is het een stuk onduidelijker dan het in werkelijkheid is, wat dat betreft geeft het eerdere screenshot toch een beter beeld van hoe het er hier uitziet.

set SCE to AUX.

Op vrijdag 6 december 2024 10:26:50 schreef nonius:
wat dat betreft geeft het eerdere screenshot toch een beter beeld van hoe het er hier uitziet.

dat is het hem juist. met die screenshot zie jij het contrast met UW monitor.
uw screenshot ziet er EXACT hetzeflde uit als mijn beeld bij CO, omdat mijn scherm dat nu éénmaal zo weergeeft.

ik heb een foto genomen met de gsm en daar zie ik 2x een zwarte naam op het laptop gedeelte terwijl ik het wel bekijk op het externe scherm

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik gebruik SMD weerstanden, daar staan gewoon cijfers op (bij afmeting >= 0603)

Lambiek

Special Member

Door ze te meten, ik zie het echt niet. Nu zitten de weerstanden gelukkig op een rol of in een zakje, dus één keer meten en de waarde erop schrijven.

Net als meer aderige kabels met een kleurtje, maar die liggen gelukkig in een bepaalde volgorde en dan kun je weer tellen.

Bruin, blauw, rood en geel zie ik goed, maar de rest is gokken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Op vrijdag 6 december 2024 00:02:22 schreef revado:
Dit is een leuke om te testen.
Wat ik er wel of niet zie zeg ik later wel >:)

IK zie allemaal van die kweekbakjes met verschillende kleuren bacteriën erin.
Maar het zouden ook tegeltjes kunnen zijn. Vroeger hadden we zo groene tegel mozaïek vloer in de keuken, maar ik heb daar nooit cijfers ingezien, was zeker niet goed afgesteld. ;). Groene vloer, bruine tegels aan de wand, groen keukenblad en gele voorkanten van de witte kastjes. Verderop nog een witte kast met rood bovenblad. Ja ik snap wel dat mensen kleuren blind worden het is gewoon te druk voor de ogen.

revado

Honourable Member

Op vrijdag 6 december 2024 10:22:00 schreef nonius:
Bij mij ziet het er zo uit, vrij helder groen, ik heb er geen klagen over. Laptop-scherm is niet gecalibreerd.

Dat is voor mij wel duidelijk te zien.

Op een screenshot van mijn eigen scherm is het wel veel duidelijker dan op het scherm zelf.
Dus het is zeker afhankelijk van het scherm zelf.
Heb er vanmorgen nog even mee zitten stoeien of er wat i te stellen is.

[Bericht gewijzigd door revado op zaterdag 7 december 2024 15:50:02 (12%)

revado

Honourable Member

Op zaterdag 7 december 2024 14:23:39 schreef benleentje:
[...]

IK zie allemaal van die kweekbakjes met verschillende kleuren bacteriën erin.
Maar het zouden ook tegeltjes kunnen zijn. Vroeger hadden we zo groene tegel mozaïek vloer in de keuken, maar ik heb daar nooit cijfers ingezien, was zeker niet goed afgesteld. ;). Groene vloer, bruine tegels aan de wand, groen keukenblad en gele voorkanten van de witte kastjes. Verderop nog een witte kast met rood bovenblad. Ja ik snap wel dat mensen kleuren blind worden het is gewoon te druk voor de ogen.

+1, dat zie ik ook.
Links boven zou iets van 87 kunnen staan, maar de rest zijn actieve petri schaaltjes inderdaad.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op vrijdag 6 december 2024 10:23:19 schreef DK:
Printscreens zeggen nou niet echt heel veel over hoe het er op jouw monitor uitziet he :+

Lach maar... jaren geleden zag ik - op mijn tv dus - een tijdlang steeds reclame voor een bepaald merk tv, met plaatjes ervan om te laten zien hoe veel beter de kleuren op die aangeprezen tv waren.
Ik ben er nooit achter gekomen wat de reclamemakers híérbij in vredesnaam hebben gedacht..!

Bij kleurcodes voor weerstanden aflezen helpt het wel weer dat er maar een beperkt aantal combinaties is. Verreweg de meeste weerstanden zijn (of waren althans, in 'mijn' tijd) uit de E12 reeks. De slechts twaalf combinaties waren altijd wel te onderscheiden.
Dus als je twijfelde of een weerstand nu bruin-bruin-rood was, of juist rood-rood-bruin, dan was het vast wel die laatste (220 ohm), omdat 1100 niet in de E12-reeks zit.
Even nameten blijft natuurlijk beter.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op zaterdag 7 december 2024 15:14:39 schreef revado:
Links boven zou iets van 87 kunnen staan, maar de rest zijn actieve petri schaaltjes inderdaad.

Ze zijn een beetje gemeen, de 2 stippen die van een 9 een 8 maken zijn groen, maar ongeveer (of precies, niet nagemeten) even helder als de rode stippen die de rest van het getal maken.

Rechtsboven en de aller onderste 2 zijn voor mij (ook) “louter decorafief maar niet zo mijn smaak” - daar kan ik ook geen getal uithalen.

De TV reclame van F.E.T had ik ook vraagtekens bij, toendertijd.

Op vrijdag 6 december 2024 00:02:33 schreef fred101:
Beetje wazige test. Ik zie steeds beide gevallen.

Ha. Dan ben je gevoeliger voor kleurverschillen dan ik. Maar in een ander topic was er geloof ik al de conclusie dat je wat bijen- of koolmezen-eigenschappen had / je ogen een wat bredere bandbreedte hebben dan gebruikelijk.

Ik denk dat mijn ogen ièts hoger geklokt zijn dan gebruikelijk. Niet dat ik oude crt’s zag flickeren, maar nieuwerwetse led-tl’s (op 100 Hz gemoduleerd licht ten behoeve van een uitstekende powerfactor) geven mij wel een zeer afleidend stroboscopisch effect.

Maargoed. Dit is koffiehoekniveau offtopic… sorry.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Die stippeltjes/'petrischaaltjes' kleurenzientest (officieel Ishihara test) moet eigelijk afgenomen worden met boekjes met geijkt drukwerk in gestandaardiseerd omgevingslicht. Dat bereik je natuurlijk niet wanneer je een scan/jpg van een willekeurige website op jouw ongeïjkte scherm gaat bekijken. Ook de weergavegrootte maakt dan nog uit. Met andere woorden. online kleurentests geven alleen een grove indicatie van een mogelijk probleem met kleurenzien. Voor echte resultaten zal je toch naar de oogarts moeten.

RAAF12

Golden Member

Het was mij eerder niet opgevallen dat de kleur groen is van de topicstarter. Maar vanaf nu is de interesse wel gewekt.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer