Opdrukken op Philipslampen

Uit de philips catalogus van 1970. In de VS werden transparante 125w kwikdamplampen veel gebruikt als goedkope privé-terreinverlichting (voortuin, boeren erf) helemaal tot het moment dat LED lampen het overnamen.
Ze produceren ook flink wat UVA op 365nm (de blacklight golflengte dus). Kan niet zo heel veel kwaad indirect en bij matige niveaus maar je moet beslist niet in de boogontlading gaan lopen kijken.
Geldt overigens ook voor die 400w lamp met reflector die ik van je kreeg. Veilig, mits.
Ze produceren grofweg 20.000lm. Ietsje minder dan de variant met fosforcoating.

Op vrijdag 6 december 2024 23:51:10 schreef rob040:
[...]
Klopt, de RA (CRI) is wel beroerd, maar je kunt dus wel kleuren zien. Zeker als je de spullen zowat tegen de lamp aan zet. :+
SOX (lage druk natrium) is monochromatisch.

De kleuren zijn er, maar zijn erg slecht bij een CRI van rond de 21 voor een conventionele SON.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Opdrukken op Philips... Werkbanken?

Ik heb toen ik nog maar net op CO zat, van Hugo Welther een fantastische werkbank gekocht die bij Philips in o.a. het Natlab gebruikt werd.

Omdat ik aan de vooravond van een verhuizing sta, ben ik al een en ander aan het voorbereiden. Dat betekent het ladeblok dat ingebouwd zat door een hoogslapertrapje, loshalen en leegmaken. Daar zit nog spul in van voordat de hoogslaper er kwam...

Herkent iemand deze stempel? Is deze van Philips z'n interne meubelmakerij, of kocht Philips deze werkbanken bij een derde partij? Hij bevindt zich onzichtbaar, bovenop het ladeblok dat onder de tafel 'hangt'. De tekst kan ik net niet lezen, behave kwaliteitscontrole, 'Meubel...' en de datum.

De hele labtafel heeft m'n halve leven zo ingebouwd gestaan en gaat nu met mij meeverhuizen. Maar eerst gaat ie in al z'n onderdelen uit elkaar om 'm een verse laklaag te geven. Nieuwe woning heeft maar een woonkamer en een slaapkamer, dus hij komt hoe dan ook in het zicht te staan en dan moet ie wel mooi zijn. M'n ouders suggereerden voorzichtig dat ik misschien een kleinere werkbank zou moeten kopen maar daar moet ik niet aan denken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 7 december 2024 15:27:17 (17%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik zal eens kijken of er bij mij ook zo'n stempel op zit.

EDIT: Helaas geen stempel kunnen ontdekken.

[Bericht gewijzigd door Benadski op dinsdag 10 december 2024 10:20:33 (29%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op vrijdag 8 november 2024 16:03:44 schreef Ledlover:
[bijlage]

Dankuwel bouwmarkt!

8 stuks TL-S. 7 warmwit 29, eentje Osram koudwit 20 (33)

[bijlage]

Ze lijken geheel ongebruikt.

[bijlage]

En de wikkels zijn nog in zeer aardige staat.

Wie weet hoe oud ze zijn? De wikkel doet denken aan de jaren '80.

Ik heb natuurlijk geen doel voor 8 snelstart TL's. Twee (edit: ik behoud me even het recht voor om 4 zelf te houden, e.e.a. hangt af van of ik er twee in serie met een Stabiluxlamp kan laten werken - of dat ik een manier kan vinden om er één met lamp kan laten werken, want dan heb ik maar één reserve nodig) philipsen houd ik zelf, de rest mag weg.
Ik heb ze dan ook alleen maar uit de bak gevist uit historische overwegingen. Wie wil? Als niemand wil, is het wat voor het spoorwegmuseum, aangezien dit type bij mijn weten ook in ouwe treintjes zat, of LED'ificeren zij alles?

Lampen gereserveerd voor:
Revado: 1 in kleur 29 (warm)

Heb je ze nog? Ik heb er wel belang bij!

Heb ze zeker nog. 4 houd ik zelf, 1 gaat naar Revado. Dat betekent dat ik nog 2 warmwitte (29) en een koud witte (33) over heb. Wil je die allemaal?

Op maandag 9 december 2024 18:26:38 schreef Ledlover:
Heb ze zeker nog. 4 houd ik zelf, 1 gaat naar Revado. Dat betekent dat ik nog 2 warmwitte (29) en een koud witte (33) over heb. Wil je die allemaal?

Ja hoor, alles is welkom! Ik hobby namelijk een beetje met oude straatverlichting, en daar zitten die ook in :)

revado

Honourable Member

Op maandag 9 december 2024 22:13:26 schreef Double-M:
[...]

Ja hoor, alles is welkom! Ik hobby namelijk een beetje met oude straatverlichting, en daar zitten die ook in :)

Ok,oude straatverlichting, een mede-hobbyist dus :)
Zou jij @ledlover en mij dan misschien aan fittingen kunnen helpen voor TL-S?
Die zoeken wij weer.
Ik heb eventueel ook nog Hpl-n liggen...

Lampje gevonden:

Het is een 220V E10 fitting TL lampje met de opdruk van Hamilton, Schotland, UK.

Hij brand ook nog, redelijk fel voor een lampje iets groter dan fietslamp formaat.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
revado

Honourable Member

Is dat net zo'n zelfde soort lampje als 10 augustus in dit draadje voorbij kwam( Maarten en ledlover) . ?

Ja, maar dat was een E14 fitting, deze is E10 (en ook groen geverfd).

revado

Honourable Member

Op zondag 15 december 2024 18:54:59 schreef flash2b:
Ja, maar dat was een E14 fitting, deze is E10 (en ook groen geverfd).

Dus ook een of ander gaslampje en geen neon ( al is dat ook gas natuurlijk).
Interessant!

maartenbakker

Golden Member

Neon met groen poeder is vrij gebruikelijk dus het hoeft geen "TL" te zijn, maar ik ben benieuwd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

zo'n 220V E10 lampje heb ik ook nog 1, maar net weer anders. heldere kap met streepjes erop en geeft gewoon oranje neon licht. meen zelfs dat het ding weer een functie had gekregen onlangs. had een 230V indicatielamp nodig en had nog een bakje van die rafi E10 houders in allerhande kleuren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Onder de groene verf van mijn lampje is het wit. Duidelijk wil licht schijnt uit de beschadigde delen. Ik kan mijn E10 fittingen niet zo snel vinden voor een uitgebreide test

revado

Honourable Member

Van deze heb ik een flinke bak vol NOS liggen, ik stuur er met alle plezier een paar naar je toe.

Nog een sceneswitch, deze keer niet gedemonteerd want deze doet het nog :)

Warmwit of koudwit, met een klik van de schakelaar.

Dit soort lampen vind ik een heel stuk slimmer dan al die dingen die ergens in een vage wolk hangen en via een server in Verweggistan moeten horen of ze aan mogen of dat de klant eerst meer abbonementsgeld moet betalen, dat geeft volgens mij alleen maar smart.

EDIT:
Hij is al wat ouder, ik denk dat ik 'm bij Reichelt gekocht heb. Hij is wel made in China, maar ik denk dat 'ie echt is :).

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 22 december 2024 14:32:10 (14%)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

"Philips Lighting"? Die bestaan allang niet meer, of hebben de china-fakers dat nog niet door?
Of het is nog een "oude" uit de Philips tijd?

Op maandag 16 december 2024 08:16:54 schreef revado:
Van deze heb ik een flinke bak vol NOS liggen, ik stuur er met alle plezier een paar naar je toe.
[bijlage]

Moet je gaan verkopen aan een flipperkast restaurateur, daar zitten die dingen vol mee.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op maandag 9 december 2024 22:13:26 schreef Double-M:
[...]

Stuur me even een berichtje, ik ga ergens deze maand verhuizen en het zou handig zijn als ik ze niet mee hoef te nemen naar m'n nieuwe huis.

revado

Honourable Member

Blijft nog de vraag van Ledlover en mij staann wie er een paar fittingen (over) heeft voor TL-S.

Die E10 fittinkjes laat ik liggen, die komen nog wel eens van pas.
Ik heb een even grote bak met NOS neonlampjes.
Beide komen uit de voorraad van wijlen Jaap Keizerwaard.

Op maandag 16 december 2024 08:16:54 schreef revado:

Dank voor het aanbod, maar vandaag heb ik mijn E10 fittingen gevonden. Dus meteen een testje met het lampje gedaan. Het brand ontzettend mooi:

De groene verf is er hier en daar af, en duidelijk is de witte laag onder het glas te zien:

Verder nog een E14 neon lampje gevonden van Philips (Made in Holland), 220/230V. Deze heeft zo'n lens bovenop:

Daar zat de E14 fitting gelukkig al bij, en hij werkt ook nog:

maartenbakker

Golden Member

Waar de groene laag af is, geeft hij daar ook gewoon groen licht? Dat is naar mijn idee gebruikelijk als het een neonlampje is.

Overigens heb ik zelf eindelijk foto's gemaakt van mijn laatste aanwinst:

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 26 december 2024 12:45:50 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Heel bijzonder dat er geen Nederlandse tekst op de achterkant van die Decolampverpakking staat. Er was zelfs nog ruimte voor. ;)

maartenbakker

Golden Member

Op de doos dan weer wel... Maar misschien waren de lampen niet in eerste instantie voor de Nederlandse markt bestemd. Ik kocht ze als partijtje op een van de radiomarkten, dus geen idee van de precieze herkomst. Behalve dan dat ze in Oostenrijk gemaakt zijn, ik neem aan in 1991 (juli op de lamp, augustus op de omdoos).

revado

Honourable Member

Nog nooit eerder gezien, grappig model!

Zijn in Nederland op de markt geweest, staan in mijn Philips boekje 1993/1994.