Op maandag 9 december 2024 21:27:37 schreef pol_b:
Dus waarom niet gewoon ontwikkelen op DC laden, en vooral bij off-grid ?
De nadelen wegen gewoonweg niet op tegen de voordelen.
1) Duurder. Het idee achter die AC-lader in het voertuig is dat je overal kan opladen, ook bij tante Terry in een gewoon stopcontact. Die beslissing was m.i. essentieel om de drempel om naar EV om te schakelen zo laag mogelijk te houden. Wil je ook nog DC-laden dan is dat nog een bijkomende kost voor een externe thuislader. Makkelijk een paar duizend € als je het mij vraagt.
2) Gevaarlijker. Zo’n hoge DC-spanningen thuis? Vroeg of laat gaan daar ongelukken mee gebeuren.
3) Zelfs als je DC, zoals PV-panelen ter beschikking hebt, is dit zelden een passende spanning. Je zit dus nog steeds met een omvormer (of transformator voor die Latijn beheersen ). Waarom dan niet gewoon de bestaande gebruiken die al op je PV-installatie zit. Dat off-grid is immers te marginaal.
4) Wat is het effect van dat constant in- en uitschakelen van de laadcyclus op de batterij bij off-grid? Zou mij niet verbazen dat dit een negatief effect heeft op de levensduur van de batterij.