Op dinsdag 10 december 2024 17:55:45 schreef benleentje:
Die [DC-DC-converter] zit er toch wel in de auto.
De laadpaal levert een vaste 800V de accu in de auto is geen 800V maar een andere spanning.
Dat klopt niet; de DC-lader levert een spanning overeenkomend met wat de auto nodig heeft om zijn batterij te laden. Onder andere daarvoor is dat overleg tussen auto en laadstation.
In de wandeling hebben we het over '400V-' en '800V-architectuur', maar dat geeft alleen ruw het gebied aan waarin de batterijspanning zit.
Mijn auto heeft een accubatterij van 580 V, en valt daarmee in de '800V'-categorie. Maar de lader gaat hem geen 800 V aanbieden, gelukkig.
[...]Dat word leuk zo een auto die alleen DC lust, zit je ergens in de polder met een lege accu en kom je nog net bij een huis aan en heeft die beste man helemaal geen DC aansluiting. Dan ben je dus verplicht om altijd een AC - DC converter in je kofferbak meet te slepen. IK geloof niet dat mensen dat handig vinden.
We gaan ruim een eeuw terug in de tijd:
'Dat word leuk zo een auto die alleen op benzine rijdt, zit je ergens in de polder met een lege benzinetank en kom je nog net bij een huis aan en heeft die beste man helemaal geen benzinepomp. Dan ben je dus verplicht om altijd een hoeveelheid benzine in je tank mee te slepen. IK geloof niet dat mensen dat handig vinden.'
Op de een of andere manier zijn we eraan gewend geraakt daar rekening mee te houden.
--
Oh ja, ook een rendementsoverweging: de grote snelladers hebben vaak een vloeistofgekoelde aansluitkabel. In de kabel gooien ze dus vermogen weg. Technisch gesproken is hij dus 'te dun'. Je zou een dikkere aderdoorsnede willen, maar dat is zó onhandelbaar , dat er voor de huidige oplossing is gekozen. De kabel is dan nog wat hanteerbaar.
(e: Ik dacht dat de dikkere kabel - inclusief andere ophanging etc. - ook nog in totaal duurder uit zou vallen, maar nog eens overdenkende weet ik niet meer of dat nu het geval was, of niet.)
Bij de lader die @TS voorstelt speelt dit natuurlijk niet; de stroom is daar klein genoeg om normale kabels te kunnen gebruiken.