Enexis TS signaal 500hz triggert aardlek

Sinds de plaatsing van een laadpaal voor de auto en derhalve nieuwe meterkast klapt de aardlek er op vaste momenten uit: om 22:30, 23:00, 23:30, 0:00, 06:00, 07:00. 7 dagen in de week, exact dezelfde tijd. Alleen wanneer ik de bekabeling naar de tuin loshaal blijft de groep erin. Er loopt 1 kabel van huis naar schuur (15 meter) daar alles losgekoppeld. Kabel gemegd, geen weerstand. Het dus alleen aansluiten van een loze kabel van huis naar schuur (niks erop aangesloten) is dus genoeg om de aardlekschakelaar te doen trippen. Lijkt erop dat deze kabel iets oppikt, al ligt die grotendeels 50 cm diep.

Nu blijkt dat meer mensen problemen hebben op op dit tijdstip o.a. met ledlampen en ook aardlek wat te relateren lijkt / is aan de TS signalen voor straatverlichting bij Enexis welke wordt uitgefaseerd tot in 2025. Zie links hieronder.

Oplossing is denk ik:
- tijdschakelaar op de tuinkabel :)
- oude aardlek in de nieuwe meterkast plaatsen.
- wachten tot dit is uitgefaseerd.
- netfilter op de ingang meterkast.

Wat ik me nu afvraag, hoe kan een TS signaal van ~ 500 Hz een aardlek doen klappen ?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2209730
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2264778/0

mvdk

Golden Member

Kabel gemegd, geen weerstand.

Bedoeld word, mag ik hopen, oneindig hoge weerstand?

Is het mogelijk om fotoo'tjes te plaatsen van hoe de kabel aan beide zijden is aangesloten? En wat voor een aardlekschakelaar?

Mensen hier zijn dol op alle info die het noemen van oplossingen mogelijk maken.

Edit:

Wat ik me nu afvraag, hoe kan een TS signaal van ~ 500 Hz een aardlek doen klappen ?

TF signalen gaven in het verleden verscheidene klachten bij verbruikers. Storende pulsgeluiden uit stereo sets, knipperende verlichting, zowel halogeenspotjes als led. Maar problemen met aardlekschakelaars hebben we hier maar weinig voorbij zien komen.
TF staat voor toonfrequent.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 22 december 2024 18:17:01 (39%)

Maak alle draden van de kabel naar de schuur eens los in de kast, het kan ook in de aardlekschakelaar zelf zitten!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

aardlekproblemen icm TF heb ik ook nog niet gehad idd. ik heb het idee dat in de meterkast iets fout zit. hoe weet je zeker dat de kabel naar de tuin de oorzaak is als er geen lek is? als er nog 3 groepen op die aardlek zitten en je zet 1 voor 1 elke avond 1 groep uit, blijft de aardlek dan miss in bij een andere groep die uitstaat? of zelfs is de aardlek zelf gevoelig voor die 500Hz? foto van de meterkast helpt nog weleens hier..

punt is dat die 500Hz er eerst ook al was, dus houd je de meterkast zelf over, en vooral die aardlek. miss een toestel achter die aardlek wat in de netfilter reageert op die 500hZ en voorheen een oude aardlek had die niet tripte.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 december 2024 18:39:19 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hoeben

Golden Member

Ik denk dat die TF iets aanstuurt en dat apparaat dan die problemen veroorzaakt.

Op zondag 22 december 2024 18:44:44 schreef Hoeben:
Ik denk dat die TF iets aanstuurt en dat apparaat dan die problemen veroorzaakt.

die TF stuurt het boiler relais, of meter dag/nacht tarief omschakeling aan. beiden in grote delen van het land al niet meer van toepassing.

Op zondag 22 december 2024 18:46:30 schreef testman:
[...]

die TF stuurt het boiler relais, of meter dag/nacht tarief omschakeling aan. beiden in grote delen van het land al niet meer van toepassing.

Hoi, voor de eindgebruiker klopt dit maar Enexis gebruikt nog steeds dit systeem voor andere zaken zie de 2de link in mijn bericht.

revado

Honourable Member

Wat voor merk aardleks en automaten zijn er gebruikt?

Op zondag 22 december 2024 18:12:44 schreef mvdk:
[...]
Bedoeld word, mag ik hopen, oneindig hoge weerstand?

Is het mogelijk om fotoo'tjes te plaatsen van hoe de kabel aan beide zijden is aangesloten? En wat voor een aardlekschakelaar?

Mensen hier zijn dol op alle info die het noemen van oplossingen mogelijk maken.

Edit:
[...]
TF signalen gaven in het verleden verscheidene klachten bij verbruikers. Storende pulsgeluiden uit stereo sets, knipperende verlichting, zowel halogeenspotjes als led. Maar problemen met aardlekschakelaars hebben we hier maar weinig voorbij zien komen.
TF staat voor toonfrequent.

Oneindige weerstand idd, zelfs op 1000v gemegd.
De aardlek is een pfim-63/2/003a eaton.
De grondkabel in de tuin komt in de gang omhoog in een doos en zit daar met lasdoppen op de rest van de installatie, in de schuur idem zo, maar daar hangt die afgedopt los.

Op zondag 22 december 2024 19:25:57 schreef revado:
Wat voor merk aardleks en automaten zijn er gebruikt?

pfim-63/2/003a eaton aardlek

eaton pln6-b16/1n Automaat

Op zondag 22 december 2024 19:29:43 schreef MarcelVoo:
[...]

pfim-63/2/003a eaton aardlek

eaton pln6-b16/1n Automaat

al eens met een schroevendraaier op de voorkant getikt? ik heb de 40A versie van deze eaton al vaker triggerhappy gehad.

en zo niet, ruil deze eens om met een aardlek elders in de kast die er nu niet uitgaat. blijft de omgeruilde eruit gaan, vervangen. gaat de gewisselde op de de plek waar het eerst ook fout ging trippen ligt het aan de groepen die erachter zitten. toevallig ook een airco op 1 van die andere groepen?

Op zondag 22 december 2024 19:31:04 schreef testman:
[...]

al eens met een schroevendraaier op de voorkant getikt? ik heb de 40A versie van deze eaton al vaker triggerhappy gehad.

en zo niet, ruil deze eens om met een aardlek elders in de kast die er nu niet uitgaat. blijft de omgeruilde eruit gaan, vervangen. gaat de gewisselde op de de plek waar het eerst ook fout ging trippen ligt het aan de groepen die erachter zitten. toevallig ook een airco op 1 van die andere groepen?

Ga ik morgen eens proberen. Ja achter deze aardlek hangt ook een airco. 2 zelfs een multisplit en een enkele. Ik ga eerst idd morgen de aardlek eens wisselen en beide airco’s aansluiten op een eigen aardlek / groep is ook een optie, echter een hoop kabelwerk.

Wat me alleen blijft intrigeren is de combinatie van die exacte tijdstippen en de loze tuinkabel.

mvdk

Golden Member

Aan TS: In die tweede link staat ook iets over het verwisselen van aardlekschakelaars. Bleek te werken.
Ook in uw situatie zou het kunnen dat de ALS een beetje triggerhappy is.
Een elektriciën begint anyway altijd met het vervangen van de aardlekschakelaar, als er klachten zijn.

Edit: Toen ik begon met het schrijven van deze post, stond als laatste de post van TS, "Gepost zondag 22 december 2024 19:16:11"

Met de bijdragen van de anderen was deze post wellicht overbodig geweest.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 22 december 2024 19:44:39 (27%)

revado

Honourable Member

In ieder geval een merk en geen emat/ chint spul.

[Bericht gewijzigd door revado op zondag 22 december 2024 19:41:09 (76%)

Op zondag 22 december 2024 19:40:18 schreef mvdk:

Edit: Toen ik begon met het schrijven van deze post, stond als laatste de post van TS, "Gepost zondag 22 december 2024 19:16:11"

Met de bijdragen van de anderen was deze post wellicht overbodig geweest.

internet wat traag in afrika mvdk?

in de 2e link gaat het over een airco op de aardlek die tript, veel kans dat die dus een reden kan zijn. airco op alamatje zetten of een ander merk aardlek erin kan helpen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 december 2024 19:50:19 (20%)

mvdk

Golden Member

Op zondag 22 december 2024 19:48:32 schreef testman:
[...]

internet wat traag in afrika mvdk?
(...)

Zit nog thuis, in Delft. Waar ik naar toe ga in ZA word het eerst pas in februari lekker weer. ZA, bekend van sunny sky's en lekker warm. Maar de zuidkust is koud en regenachtig. Ongeveer zoals zuid Portugal in de winter.

We hebben daar in het Langeberg gebied twee internetproviders die via antennes en zend/ontvangstations signaal aanbieden. Niet zo snel als ADSL, maar beter en goedkoper dan via het selfoon netwerk.

revado

Honourable Member

Wat @mvdk ervaart had ik ook.
Ik had een uitgebreide reactie gestuurd ( 19.40) , na versturen stonden er ineens veel meer reacties dus heb ik een deel wat dubbel was weer weggehaald.

KHJM

Special Member

Op zondag 22 december 2024 19:40:16 schreef MarcelVoo:
[...]

Ga ik morgen eens proberen. Ja achter deze aardlek hangt ook een airco. 2 zelfs een multisplit en een enkele. Ik ga eerst idd morgen de aardlek eens wisselen en beide airco’s aansluiten op een eigen aardlek / groep is ook een optie, echter een hoop kabelwerk.

Wat me alleen blijft intrigeren is de combinatie van die exacte tijdstippen en de loze tuinkabel.

Is dit nog gelukt, ik ben namelijk wel benieuwd :)

Lek is boven water.

2 heren van Enexis op bezoek gehad na melding, hadden meer van deze situaties gehad.

Ze hebben alle groepen doorgemeten en op 1 aardlek zat 10mA lekstroom, op de andere 2mA, 1 groep gewisseld om hier balans in te krijgen.

Daarna ook nog de tuinkabel gemegd en niks gevonden. De volgende ochtend om exact 07:00 de aardlek eruit. Doordat de groepen waren gemeten wist ik dat de 3.5kw omvormer van de zonnepanelen de grootste bijdrage had in lekstroom, bij deze de aarding losgehaald en nu ruim 1 week stabiel. De conclusie:

- in vermogens apparaten, zit een netfilter welke het 500hz toonsignaal als rommel ziet, en laat afvloeien naar aarde. Dit zorgt voor een lekstroom welke de aardlek kan trippen. Ook vaatwassers staan hier blijkbaar om bekend.
- de nieuwe meterkast waarmee de ellende begon heeft aardlekschakelaars welke ook op DC lekstroom reageren, wat de boel extra gevoelig maakt.

De kabel van de tuin blijft een mysterie, wellicht toch een bepaalde capacitive werking gehad op de lekstroom wat de op scherp staande aardlek deed trippen. Inmiddels de hele tuin weer aangesloten en alles blijf erin. Ik ga de omvormer nu een eigen aardlek geven om alles weer netjes te maken.

Conclusie ; het TS signaal van Enexis is nog springlevend en kan bij vermogensapparaten met een netfilter icm met een DC gevoelige aardlekschakelaar dus inderdaad op vaste tijden de aardlek doen trippen als de boel door oa andere lekstromen op scherp staat zoals ik heb mogen ondervinden.

Op donderdag 30 januari 2025 22:32:28 schreef MarcelVoo:
Lek is boven water.

n. Ik ga de omvormer nu een eigen aardlek geven om alles weer netjes te maken.

de PV omvormer zat dus bij een aardlek waar ook andere huisgroepen bijzaten? dat is dus fout, zo maak je dat niet. mede om deze reden. soms dient het zelfs een 100mA aardlek te zijn, kun je in de specs van de omvormer vinden.

Op vrijdag 31 januari 2025 08:15:08 schreef testman:
[...]

de PV omvormer zat dus bij een aardlek waar ook andere huisgroepen bijzaten? dat is dus fout, zo maak je dat niet. mede om deze reden. soms dient het zelfs een 100mA aardlek te zijn, kun je in de specs van de omvormer vinden.

Tsja, zat achter een PV verdeler, dus per definitie achter dezelfde aardlekschakelaar. Ik denk dat dit bij 1000-en mensen zo aangesloten zit. Maar blijkt dat dit toch problemen kan geven.

mvdk

Golden Member

En toch effe die hoender se hol uitdruk: het is een TF signaal. TF, afkorting voor toonfrequent. TS is hier op dit forum de afkorting voor topicstarter.
Het is anders zo verwarrend allemaal.
:+

Als je de omvormer een eigen 100ma ALS gaat geven moet er in de PV verdeler een 30ma ALS bijkomen. En vergeet dan ook niet een remautomaat in de groepenkast te plaatsen.

Op donderdag 30 januari 2025 22:32:28 schreef MarcelVoo:
- de nieuwe meterkast waarmee de ellende begon heeft aardlekschakelaars welke ook op DC lekstroom reageren, wat de boel extra gevoelig maakt.

Zijn dit dan type B aardlekschakelaars? waarom zijn die toegepast? Type A is gebruikelijk.

[Bericht gewijzigd door Erik777 op vrijdag 31 januari 2025 10:49:27 (51%)

KHJM

Special Member

Op vrijdag 31 januari 2025 10:42:50 schreef Erik777:
Zijn dit dan type B aardlekschakelaars? waarom zijn die toegepast? Type A is gebruikelijk.

Type A reageert op pulserend gelijkstroom.

pv achter een aardlek waar ook huisgroepen achter zitten is vragen om ellende. heb er bijgehad waar de pv van 2 even oude huizen in dezelfde periode jaren later steeds in de ochtend de aardlek eruit ging gooien, puur vanwege het vocht buiten. de DC zijde was niet helemaal galvanisch gescheiden. er moest een 300mA voor ( wrs was 100mA ook genoeg geweest, maar dat kreeg ik mee)

daarom de pv altijd achter eigen aardlek / alamat zetten.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 31 januari 2025 19:06:35 (22%)