Hoi Mensen,
Allereerst bedankt voor de reacties.
Leerzaam als altijd.
Ik blijf me verbazen over dat gelijktrekken van die spanningen aan de beide ingangen.
Dat is natuurlijk wel eens aangehaald in de lesstof maar dit komt in de opgaven niet altijd terug.
Tenminste niet bij deze opgave.
Ik bereken de versterking van de spanning op de + ingang.
Ik bereken de versterking van de spanning op de - ingang.
Die waardes vermenigvuldig ik met de aangeboden spanningen en de resultaten streep ik tegen elkaar weg.
Overigens kwam ik nog even die mail aan mijn leraar tegen waarin de verwarring stond.
Ik had moeite het met het begrijpen van de opgave en ik liet mij de uitkomst voorkauwen, nadat ik verkeerd had gegokt
.
Dat had te maken met die spanningsdeling op de plus ingang versus de versterkingsfactor.
Er was wat verwarring over hoe ik het uitlegde en de reactie van de leraar daarop.
Even terug naar die opgave...
Stel ik pak willekeurige andere weerstanden, zodat de versterking anders wordt. Dan zal die spanningsdeling, cq de spanning op respectievelijk de + of - ingang ook veranderen.
Dan zouden die ingangen niet meer gelijk aan elkaar zijn. Zou de Opamp dit willen tegenwerken teneinde toch gelijk te geraken, wat gebeurt er dan met die diverse spanningen over de andere weerstanden, vraag ik mij af.
Hetzelfde met die aangelegde spanningen.
Stel dat ik ipv -1 -0,5V aanbied?
Wat gebeurt er dán met de waardes?
In beide gevallen veranderd er vanalles.
Is deze opgave "toevallig" gemaakt met "ideale" waardes?
(ik realiseer me dat ik mij wat wil laten voorkauwen door jullie, wat ik ook zelf kan beredeneren. Toch hoor ik het ook graag van jullie)