vreemde storing aardlekschakelaar

de lak op die draad lijkt me wat gesmolten te zijn. dat kan op overbelasting duiden of leeftijd icm warmte wat de lak heeft doen smelten. een nieuwe aardlek is overigens ook weer zo gemaakt, die ferriet ring en lakdraad is een standaard bij aardleks.

weet dat er bij industrie koelingen wel wat vermogen in gaat. t werk is met een grote gekoelde opslag bezig. dat was het laatste beschikbare vermogen wat er nog was in die regio.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op zondag 29 december 2024 15:11:40 schreef weardguy:
Of de aardlekschakelaar is helemaal niet geschikt voor het afschakelen zo dicht bij een MS-cabine.

Wat is een MS-cabine? TS heeft het daar niet over!

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
revado

Honourable Member

Op zondag 29 december 2024 19:16:31 schreef vergeten:
[...]Wat is een MS-cabine? TS heeft het daar niet over!

Dat vroeg ik mij ook af.
Ben dus niet de enige die dat niet weet.

een MS cabine is een Midden Spanning cabine, ofwel de BE variant van een eigen trafo op het MS net.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

En die heb je, in ieder geval hier in NL, in meerdere varianten.
Je begint met de onzuivere MS aansluiting. Een RingMainUnit zonder mogelijkheid van meten in de middenspanning. Je hebt een middenspanningsaansluiting, maar er word laagspanningszijdig gemeten. Vroeger werd er in zo'n geval een Magnefix MD geplaatst, nu een Schneider RM6.
De volgende is een station met een RMU met meettrafo's aan MS zijde, meestal een Holec/Eaton SVS of Xiria. Dat is voor een aansluiting tot 2MVA voldoende.
Daarboven word het maatwerk.

Sine

Moderator

Op zondag 29 december 2024 19:16:31 schreef vergeten:
[...]Wat is een MS-cabine? TS heeft het daar niet over!

De TS had het daar wel degelijk over.

Op zondag 29 december 2024 14:02:41 schreef Appel:
Het geheel zit op een eigen MS-cabine, hoofdzekeringen 1250A, afgeschaald in verschillende trappen tot een verdeelbord met de 25A, daarna de 20A, daarna de aardlek.
Totale afstand cabine - aardlek is ongeveer 40meter.

Op zondag 29 december 2024 19:38:23 schreef mvdk:
En die heb je, in ieder geval hier in NL, in meerdere varianten.
Je begint met de onzuivere MS aansluiting. Een RingMainUnit zonder mogelijkheid van meten in de middenspanning. Je hebt een middenspanningsaansluiting, maar er word laagspanningszijdig gemeten. Vroeger werd er in zo'n geval een Magnefix MD geplaatst, nu een Schneider RM6.
De volgende is een station met een RMU met meettrafo's aan MS zijde, meestal een Holec/Eaton SVS of Xiria. Dat is voor een aansluiting tot 2MVA voldoende.
Daarboven word het maatwerk.

een inkoopstation komt er tussen, heb een tijd terug daar nog voeding voor aangelegd, meen een 10MVA uitvoering was dat. klinkt raar, maar de 10kV word alleen bemeten. voor licht en verwarming is er een aparte 230V voeding nodig. ken meerdere klanten waar dat zo is, 10KV komt op inkoopstation binnen en gaan van daar met een ringlus naar de trafo's op het terrein van de klant.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Al bij al wijt ik het aan veroudering/ooit overbelasting gehad, de ALS is een herbruikte maar was wel getest op correcte werking voordat die terug in gebruik werd genomen.

Normaliter zorgen de automaten dat de diff niet overbelast kan worden.
Je zou dan ook eerder schade aan de contacten verwachten.
Je weet natuurlijk niet of hij in zijn vorig leven is mishandeld.
Zou het eerder houden bij veroudering al dan niet icm productiefoutje.
Net zo zeldzaam als de Lotto winnen ... het ene aangenamer dan het andere...

nooit blind vertrouwen, ... en vooral logisch denken en meten,

Top :)

al had ik niet de ideale apparatuur om een goede meting te doen.

Een megger in een bedrijf met veel motoren en oude kabels >:) is geen foute investering... ook als hij zo weinig nodig is dat je hem best met verwijderde batterijen bewaard.