isolatieweerstand / meggeren meter

Janballeman

Golden Member

Hallo,

Ik ben bezig met het herstellen van de scope-afkeurpunten. De zaken zoals trekontlasting, afdekramen etc. heb ik al afgehandeld. Nu kom ik bij de laatste stappen, en dat is een isolatieweerstandprobleem. Ik beschik zelf niet over een Fluke, maar kan een GMC METRAHit 27I lenen. Zou ik hiermee zelf kunnen nameten? Heeft iemand tips voor een goedkope meter, eventueel via Ali?

Ik heb zelf fysiek gecontroleerd en zag bijvoorbeeld een half losgewikkelde aardedraad om een waterleiding. Ook zag ik op een losse, oude kabel dat alleen de aarde verbonden was met de werkende installatie. Daarnaast vermoed ik dat twee groepen met elkaar zijn gekoppeld. Kan het hierdoor komen?

Groepenkast:
Oude stoppenkast, 3 fasen.
In het pand zit alleen één krachtgroep in de meterkast zelf.
De 230V-groepen zijn wel verdeeld over L1, L2 en L3.

Dit is zo omschreven:
---------------------
De impedantie (Zs) tussen fase en de beschermingsleiding (L-PE)
is te hoog. (1010:411.3.2.) (3140:5.101.6.9)

Classificatie:
Defect in beschermingsmaatregel

Defect of niet aanwezig zijn van foutbescherming c.q.de
vereffening
--------------------
+ zie foto:

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja met deze Metrahit kun je het nameten.
Zo’n dure meter heb je beslist niet nodig voor een eigen nakontrole! Wel bij een officilele keuring.
De isolatieweerstand moet minimaal het 1000 voudige van de netspanning zijn, dus 230 kOhm bij fase - nul, fase -, aarde en Nul - aarde.
Bij 3 fasesystemen moet deze minimaal 400 kOhm zijn tussen de fasen onderling.

De meetspanning (bij 230V / 400 Volt installaties moet minimaal 500 V DC zijn.

Meting met 1000 Volt heeft totaal geen zin! En kan zelfs je apparatuur beschadigen.

Dat 2 groepen door elkaar deze fout veroorzaken zou kunnen! Maar is niet waarschijnlijk.

Wees niet kritisch met meten! Officieel moer de weerstand minimaal 230 kOhm zijn, een waarde die je in de praktijk (bij een goede installatie) makkelijk kan berijken.
Denk dus niet als je bv 400 kOhm meet, het is in orde. Dat klopt! Maar elke waarde onder de 2 MOhm is al verdacht.

Uitzondering is vaak bij een heel nieuw huis waar de beton nog zeiknat is van de nieuwbouw.
Wacht daar een maandje mee! En meet dan nog een keer.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik snap even niet waarom je een "impedantie te hoog" probleem met een megger zou moeten aanpakken.

Alles wijst er op dat er in plaats van "te hoog" "te laag" had moeten staan.

Toch? Als dit zo uit de keuring komt: Slordige keuring.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

@rew: slip van de pen van ts. In het bijgevoegde plaatje staat "te laag"

dit is een gekende bij dergelijke scope keuringen idd. vaak de regel van zoek maar uit waar die groep heen gaat en waar het zit. dit zijn typische meetwaarden van installaties zonder groepenverklaring. soms water in een buitenlamp, soms wcd vervuild, of boiler weerstand stuk kan vanalles zijn. begin bij alle stekkers op die groep. dan nog niet weg installatie deel voor deel scheiden.

met 500V meten op een 230V installatie is ook zeker niet goed. een varistor laat je megger bij 500V denken dat je aardsluiting hebt van 0,02Mohm, terwijl het op 250V wel ruim goed is. 500V is meer voor krachtgroepen. 500V kan op een kale 230V installatie wel, maar dan geen apparaten erop die een overspanning beveiliging hebben.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 31 december 2024 22:22:06 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Waarom hebben jullie het steeds over het lichtnet als het gaat om een scope reparatie, daar heb je toch geen megger voor nodig?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Google: Wat valt er onder de Scope 10 keuring? Bij een Scope 10 inspectie wordt de hele elektrische installatie en bekabeling in je bedrijfspand gekeurd. Denk aan stopcontacten, de meterkast, aardlekschakelaar en aangesloten apparatuur, zoals losse verlengsnoeren.

Ik begreep het eerst ook niet :-)

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Scope-10 keuring van de lichtnetinstallatie, niet een oscilloscoop :)

[Edit: Raaf12 was snellerder]

[Bericht gewijzigd door nonius op dinsdag 31 december 2024 23:09:17 (19%)

set SCE to AUX.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De installatie testen cq meten doe je allleen op de installatie.
ZONDER aangesloten toestellen apparaten etc.
Die krijgen (als het goed is) een eigen keuring.
Dus alle stekers eruit en werkschakelaars ( bij een boiler) UIT.

Overspanningsafleideres in de installatie moet je afkoppelen tijdens de inspectie.
Dat dient de keurder ook te weten.

Bij een fout resultaat zoek je eerst uit in welke groep het zit.
Dat zou je al kunnen weten! Dat moet op het keuringsrapport staan.
Dat scheelt vaak al heel veel.
Daarna wordt het zoeken en kun je geluk hebben.

Pas dus wel op met deze keuringen:
Woning gekeurd! Alles is prima en voldoet ruim aan de voorwaarden.
En dan tref je een niet geaarde (en overigens zeer slechte) boiler.
Tja, apparaten vallen niet onder deze keuring……..

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 1 januari 2025 10:00:58 (13%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op dinsdag 31 december 2024 17:17:01 schreef Janballeman:

Dit is zo omschreven:
---------------------

Classificatie:
Defect in beschermingsmaatregel

Defect of niet aanwezig zijn van foutbescherming c.q.de
vereffening
--------------------
+ zie foto:
[bijlage]

ik denk dat er meerdere opmerkingen zijn en TS niet het volledige verslag laat zien. Uit de tekst die hij mee geeft kan ik halen dat deze Circuit impedantie metingen ook gedaan zijn met een installatie tester en deze kunnen inderdaad te hoog zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op woensdag 1 januari 2025 09:53:50 schreef Robbe de Smet:
[...]

ik denk dat er meerdere opmerkingen zijn en TS niet het hele verslag laat zien. Uit de tekst die hij mee geeft kan ik halen dat deze Circuit impedantie metingen ook gedaan zijn met een installatie tester en deze kunnen inderdaad te hoog zijn.

[bijlage]

[bijlage]

Sorrie, maar waar lees jij het woord Impedantie in het meet verslag?
Impedantie is wat ander dan weerstand.

In waar lees jij welk instrument deze inspectie gedaan is. Dat moet natuurlijk op het rapport staan, maar i’ kan het niet vinden…..

Op woensdag 1 januari 2025 10:04:38 schreef Toeternietoe:
[...]

In waar lees jij welk instrument deze inspectie gedaan is. Dat moet natuurlijk op het rapport staan, maar i’ kan het niet vinden…..

dat staat ergens in de eerste pagina's van zo'n rapport. vaak kun je de meetwaarden met een andere isolatie tester vergelijken. als het tenminste geen water is, dat kan in de maanden na de keuring weer andere waarden hebben gekregen.

en geloof me, die keurder koppelt niks af als ie groepen gaat meten. zeker in de gemiddelde in 40 jaar aan elkaar gemaakte installatie zonder verklaring. die zou moeten weten dat ie dient te keuren op 250V om geen valse waarden te krijgen. zeg een kantoorpand, wat er al boven het plafond zit op een groep en je dus niet ziet. tevens is zo'n keuring steekproefgewijs en ziet die keurder een hoop ook niet. heb wel foto's gehad boven een plafond waar een stekkerblok lag, afkeurpuntje. als ie 180 graden had gedraaid lag een stel VD draden los op plafond met voeding nog erop. dat soort dingen komt dan 3 jaar later weer met de herkeuring.

je kunt wel dingen zelf op gaan lossen, maar de verzekering wil een bewijs van een bedrijf wat daarvoor gecertificeerd is. een deel kun je zelf oplossen. dat word op t werk ook gezegd, zit veel tijd in die frutdingen als stekkerblokken enz terwijl je eigen klusser dat ook op kan lossen. degene die aan de verzekering door moet geven dat de punten opgelost zijn checkt dat werk dan ook even.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 1 januari 2025 10:16:03 (14%)

Op woensdag 1 januari 2025 10:04:38 schreef Toeternietoe:
[...]

Ik zal het nog eens herhalen wat ik schrijf:

Op woensdag 1 januari 2025 09:53:50 schreef Robbe de Smet:
[...]

ik denk dat er meerdere opmerkingen zijn en TS niet het volledige verslag laat zien. Uit de tekst die hij mee geeft kan ik halen dat deze Circuit impedantie metingen ook gedaan zijn met een installatie tester en deze kunnen inderdaad te hoog zijn.

Welk woordje heb je niet begrepen? Het gaat hem vooral om die Zs die TS mee geeft in zijn uitleg. Vandaar mijn mogelijke veronderstelling. Kan natuurlijk zijn dat het niet in het verslag staat, maar van waar haalt TS dan die opmerking?

Op dinsdag 31 december 2024 17:17:01 schreef Janballeman:

Dit is zo omschreven:
---------------------

Op woensdag 1 januari 2025 10:25:23 schreef Robbe de Smet:
[...]

Ik zal het nog eens herhalen wat ik schrijf: [...]

Welk woordje heb je niet begrepen? Het gaat hem vooral om die Zs die TS mee geeft in zijn uitleg. Vandaar mijn mogelijke veronderstelling. Kan natuurlijk zijn dat het er niet in staat, maar van waar haalt TS dan die opmerking?

[...]

de foto van ts is van een isolatiefout op F6, maar de tekst gaat over de hoofdaarding impedantie welke te hoog is. immers dient de installatie zelf een zo hoog mogelijke weerstand tussen L en PE te hebben.

Janballeman

Golden Member

Excuseer me voor het niet vermelden van meer info.

Het gaat dus om Impedantiemeting en isolatieweerstand meting.
Waarom ik vermoed dat er iets met de groepen niet klopt is omdat als ik de zekering uitzet de verlichting uitgaat maar op de centraal doos zit wel spanning op de L en schakeldraad naar de verlichting. De spanning controleer ik met zo'n spanningzoeker pen zoiets als bijvoorbeeld een fluke lvd2.

Extra info:

Fluke 1664 FC Installatietester

Stroomstelsel: TT
Netspanning: 400 V ~ 3 fase + N + PE
Installatie type: Utiliteit

Opmerkingen
Meerdere stopcontacten hebben een te hoge impedantie tussen L-PE

2x foto:

Isolatieweerstand van 2 groepen zijn bovendien niet goed
groep 6 en 8.
Er is verder geen groepenverklaring.

Het is een oud installatie waarbij ooit een keer nieuwe groepenkabels zijn getrokken door iemand denk geen bedrijf maar door een matige installateur als ik zie hoe het is gedaan. Er is ook in de jaren erna door derdenen wat bij gemaakt vermoed ik.

Paar jaar geleden is er een nieuwe aardepen geschoten en de groepenkast voorzien van de nieuwe aarde, voorheen hadden ze dit niet(dit is door een elektrobedrijf gedaan).

Als het aan mij ligt zou het beste een schone installatie zijn alleen wil men het niet i.v.m. hoge kosten het is een grote pand(ongveer 300m2).

Of de keurmeester alle stekkers eruit heeft gehaald weet ik niet, ik moet dat dus wel doen?

Het advies is dus om op 250v te meten?
daarnaast geeft de rapport aan dat de afwijking in de L-PE / N-Pe zit, moet ik dan ook tussen L & N meten?

Kan ik met de Metrahit 27I ook een impedantie meting uitvoeren dit kon ik in de handleiding niet vinden.

[Bericht gewijzigd door Janballeman op woensdag 1 januari 2025 11:51:03 (12%)

als je het zo zegt, dan klinkt het alsof je de aarde mist op de gemeten wcd's. vandaar ook de foto van de meter op die plekken erbij. dat wcd heeft een probleem. wrs aarde draad los, of 3 aderige kabel gebruikt en de aarde is voor de lichtschakelaar gebruikt. begin maar met meten of je tussen aarde-fase dezelfde spanning meet als tussen fase-nul. is aarde-fase maar de helft of zelfs niks dan mis je de aarde. halve spanning is het vaak wat verder weg, netfilters van apparaten op die groepen zorgen voor de zwevende spanning.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 1 januari 2025 12:14:16 (34%)

De spanning controleer ik met zo'n spanningzoeker pen zoiets als bijvoorbeeld een fluke lvd2.

Succes... neem hiervoor minstens een duspol waarmee je ook laagohmig kunt meten.

Voor een impedantie fout Zs te lokaliseren heb je genoeg aan continuiteitsmeting van de aarding met een ohmmeter.

En isolatiefouten vind je met een megger meetspanning 250Vdc

...daarnaast geeft de rapport aan dat de afwijking in de L-PE / N-Pe zit, moet ik dan ook tussen L & N meten?

Met alle respect hoor maar...

revado

Honourable Member

TS,je had toch een goede duspol gekocht voor het meten bij die garage een tijd je terug?
Die gebruiken en niet zo'n pen geval.
Een megger of installatiemeter kan je ook huren.

Ik sluit mij aan bij OXO.
En als het niets mag kosten bij de klant zou ik gewoon weglopen :)

Janballeman

Golden Member

Met de Duspol had ik ook gemeten, schakeldraad van Verlichting in de ruimte en Null geeft duspol 50vac, en schakeldraad afgedopt(in de cd) met Null geeft hij 80vac aan.
De Verlichting Null met de L1 wcd geeft hij kortsluiting aan.
Wcd L en N geeft hij 232v aan
Dit alles wanner de zekering uit is

High met Henk

Special Member

zeg dan ook welke scope je keurt, dat voorkomt de verwarring...

Scope 10 slaat nog wel ergens op scope 12 is compleet idioot in mijn ogen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
revado

Honourable Member

Op woensdag 1 januari 2025 14:00:17 schreef Janballeman:
Met de Duspol had ik ook gemeten, schakeldraad van Verlichting in de ruimte en Null geeft duspol 50vac, en schakeldraad afgedopt(in de cd) met Null geeft hij 80vac aan.
De Verlichting Null met de L1 wcd geeft hij kortsluiting aan.
Wcd L en N geeft hij 232v aan
Dit alles wanner de zekering uit is

Ook laagohming, dus met knopje(s) op de duspol ingedrukt?

Op woensdag 1 januari 2025 11:44:36 schreef Janballeman:

Extra info:

Fluke 1664 FC Installatietester

Stroomstelsel: TT
Netspanning: 400 V ~ 3 fase + N + PE
Installatie type: Utiliteit

Opmerkingen
Meerdere stopcontacten hebben een te hoge impedantie tussen L-PE

Bedankt voor de extra info, zoals ik al dacht gebruik gemaakt van een installatie tester. Een mooi en compleet toestel die fluke 1664, ik zie ze regelmatig voorbij komen in ons kalibratie labo. Aan de hand van de waarden bij de circuit impedantie metingen kan je al het één en ander veronderstellen.

Kijken of de vereffeningen/aardingen aanwezig zijn in de stopcontacten (kan eventueel met een continuïteits meting). De circuit impedantie meting met de installatietester vertelt je onrechtstreeks ook het één en ander over je spreidingsweerstand (zie plaatje eerder mee gegeven in mijn eerste reactie). Dus ergens een aardingsmeter scoren en eventueel de spreidingsweerstand van de installatie nameten.

Voor de rest ga ik mee in de redenering om een duspol te gebruiken voor spanningsmetingen in elektriche installaties.

Op woensdag 1 januari 2025 14:09:22 schreef High met Henk:
zeg dan ook welke scope je keurt, dat voorkomt de verwarring...

Scope 10 slaat nog wel ergens op scope 12 is compleet idioot in mijn ogen...

12 voor PV systemen, die gaat nogal ver idd. pas ook bij een scope 4 geweest en wrs moest er nog een scope 6 overheen. nog even en de top10 is rond met die keuringen :P

Ik ken die scope keuringen niet (als belg) wij hebben ook wel keuringen maar dan wettelijk vast gesteld. Wat wel op valt is dat er veel negativiteit, en daar bedoel ik niet enkel dit topic mee maar een algemene trend hier op CO, rond die scope keuringen hangt: zo te zien in dit topic is het wel nodig om het kaf van het koren te scheiden.

Op woensdag 1 januari 2025 19:36:02 schreef Robbe de Smet:
Ik ken die scope keuringen niet (als belg) wij hebben ook wel keuringen maar dan wettelijk vast gesteld. Wat wel op valt is dat er veel negativiteit, en daar bedoel ik niet enkel dit topic mee maar een algemene trend hier op CO, rond die scope keuringen hangt: zo te zien in dit topic is het wel nodig om het kaf van het koren te scheiden.

alsof het verplichte keuren in BE zo favoriet is. nu is het in NL van verzekeringswege en niet vanuit de overheid. gaat de verzekering premie omhoog als je daar niet aan meedoet. en er zijn zat gevallen waar ik die keuring echt wel nodig achtte. maar ook scope keuringen gehad bestaande uit 6 puntjes van niks en klaar in 1,5 uur. de tegenhanger van weken werk met meer man heb je ook, maar dat zijn geen kleine bedrijfspandjes meer. dat is een beunwerk van 25+ jaren meerdere panden beslaand. dan heb je afkeur op kasten, kabeldiktes, kabelsoort, aardlek beveilgingen en wat niet meer. je hebt er ook de klanten bij die een actueel tekening pakket willen ( ook een scope puntje, keurder afhankelijk of het belangrijk is ) dat kan maar dat gaat met 2 man en er moet geschakeld worden.

weet ook wel gebouwen waar is gekeurd, en waar de keurder mijn inziens met oogkappen rondliep. ken de installatie daar ( door de vele ellende ) en kan nooit zo weinig afkeur punten hebben. de spanning voerende draden hangen uit de muren, te zwaar gezekerd, kabels te dun en wat niet meer.