overigens is dat een vrij kaal schema, en dat deed philips er ook bij destijds.
Zo kaal waren die schema's destijds niet hoor: volledige schema, met componentenwaardes en typenummers van transistoren of IC's. Ook met op veel plaatsen de normale spanningen, oscilloscoopplaatjes van het 'soll'-signaal, etc. Zeer behulpzame info. Heb zojuist eventjes de handleiding van m'n allereerste eigen radiootje, een Japannertje uit 1980, erbij gepakt, en ook daar staat een volledig schema in met componentenwaardes.
Het schema van de Philips 22RH953 (de stereo die m'n ouders in '77 of '78 gekocht hebben, en ik nog steeds in gebruik heb in de woonkamer) bevat alle informatie die men nodig heeft om gericht fouten te kunnen zoeken. Een service-manual zou inderdaad leuk zijn, maar met zo'n schema en wat kennis komt men ook een heel eind. Zie detailopname van één kanaal van de stereo-eindversterker. Met deze informatie kan ik dit apparaat repareren en aan de praat houden tot het einde der tijden (en zonder schema zou het ook nog wel lukken, ten koste van veel meer tijd en ergernis.)
Tsja, en dat was in een tijd dat er nog geen lippendienst werd bewezen aan 'duurzaamheid', 'ecologische footprint', 'CO2-uitstoot', 'right-to-repair' en meer van dergelijke modetermen....
Overigens, als er één ding kaal was dan waren het wel de schema's in de servicemanual van m'n moderne Philips TPVision, waar de hele voeding beschouwd werd als een black-box, 'bij defect, compleet vervangen door een nieuwe voeding'. Tsja, zo kan ik het ook....