Feedback nieuw ontwerp

fred101

Golden Member

Het boek wat ik nu lees heeft 63 karakters op een regel. Het vorige boek heeft er 65. De oude layout is veeeeel breder.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 24 januari 2025 00:00:32 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

De veel bredere regel is geen enkel probleem, de leesbaarheid blijft gelijk.
En voor wie dat wel als een probleem ervaart simpelweg het browser-window smaller maken tot ongeveer boek breedte, probleem opgelost.

Op donderdag 23 januari 2025 23:48:33 schreef Bobosje:
Dat de huidige legacy CO layout niet meer voldoet vind ik totale onzin.

De huidige "staat van de wereld" is zo dat google bepaalt wat de regels zijn.

Als google sites die geen HTTPS doen niet meer indext ben je als webbeheerder verplicht om https te gaan doen. Dat was een paar jaar terug.

Nu sinds een halfjaar of zo is het google standpunt: Niemand heeft meer een PC, iedereen zit op mobiel of tablet, dus je wordt lager gezet (bestraft) als je niet mobiel-vriendelijk bent volgens hun normen.

Omdat vindbaarheid bij CO gewoon gewenst is, ook om de bezoekersaantallen hoog te houden en de advertenties goed te laten lopen moet CO daar aan toegeven. Daar valt weinig aan te doen.

Mijn voorstel blijft: Sta toe dat mensen de PC-vriendelijke versie selecteren. Liefst via een cookie per device en niet via een instelling per ingelogde gebruiker.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dus volgens Google zijn er geen werknemers of mensen meer die nog een PC, Desktop of Laptop gebruiken voor het serieuze werk?
Inderdaad, iedereen zit tegenwoordig op sites waarbij je met een of meerdere dikke vingers scrolled van boven naar beneden of van links naar rechts voor het bekijken van katten filmpjes of het geven van onzinnig commentaar daarop.
CO zakt af naar mobiel gebruik waarbij het gebruik van dikke vingers centraal staat.

Maar ben het helemaal eens met je voorstel!

HarmP

Golden Member

Mijn langere post gisteren lijkt een beetje ondergesneeuwd tussen de andere reacties.

Op donderdag 23 januari 2025 22:39:46 schreef HarmP:
@Jeroen, ik heb de links die je gepost hebt eens doorgenomen.

De eerste link gaat over het gebruik van teksten voor e-commerce , oftewel: reclame. Daar wil je binnen een paar seconden je boodschap kwijt: weinig tekst, simpele boodschap, veel plaatjes. Bovendien zal meestal de doelgroep anders zijn.

…. Knip …..

Mijn voorkeuren kan ik dan ook samenvatten in: ongeveer zoals Wikipedia.

De discussie lijkt vooral te zitten in de tegenstelling tussen:
- goede leesbaarheid door de breedte van de hoofdtekst beperkt te houden.
- op grotere schermen: overzicht door menu’s/ lijstjes/… in de kantlijn van de hoofdtekst te zetten.
- de gebruiker enige controle geven over de indeling (Wikipedia).

We praten nou al de hele tijd over de keuze tussen deze opties, terwijl de aangehaalde voorbeelden laten zien dat het gewoon tegelijk kan.. Daarom blijft voor mij de vraag: is het echt te moeilijk om de indeling aan de serverkant aan te passen aan het type apparaat, zoals de sites die als ‘goed voorbeeld’ genoemd worden doen? (Wikipedia, eevblog).

Is het een idee om de discussie wat constructiever te maken door voorbeelden te verzamelen:
- wat vinden mensen een fijne site (opmaak/indeling, niet inhoud)
- welke opmaakelementen zijn daar prettig (PC, tablet, telefoon)
- wat is daarvan wel of niet te realiseren binnen de beperkingen van CO?

Overigens heb ik nog een beetje met verschillende browserinstellingen gespeeld (iPad). Door de scaling omlaag te zetten wordt het een stuk beter. Dan komt opeens ook de tracker te voorschijn (die hinderlijk over de tekst ligt, maar dat terzijde).

Wasluis1971

Golden Member

Als ik een website wil bezoeken, gebruik ik daarvoor het liefst een laptop- of een desktopcomputer. Van al dat getuur en gepriegel op een paar vierkante centimeter (lees: een smartphonescherm) word ik namelijk niet vrolijk...

Als deze website ook gewoon leesbaar blijft op laptop- of desktopcomputers zul je mij niet horen klagen. De lay-out interesseert me eerlijk gezegd niet zo, als ik het forum maar kan blijven gebruiken.

Leve het transistortijdperk!

Op vrijdag 24 januari 2025 08:09:20 schreef Wasluis1971:
Als ik een website wil bezoeken, gebruik ik daarvoor het liefst een laptop- of een desktopcomputer. Van al dat getuur en gepriegel op een paar vierkante centimeter (lees: een smartphonescherm) word ik namelijk niet vrolijk...

Als deze website ook gewoon leesbaar blijft op laptop- of desktopcomputers zul je mij niet horen klagen. De lay-out interesseert me eerlijk gezegd niet zo, als ik het forum maar kan blijven gebruiken.

+1

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fatbeard

Honourable Member

Op vrijdag 24 januari 2025 00:06:35 schreef Bobosje:
De veel bredere regel is geen enkel probleem, de leesbaarheid blijft gelijk.
En voor wie dat wel als een probleem ervaart simpelweg het browser-window smaller maken tot ongeveer boek breedte, probleem opgelost.

+1 (meer schijnt niet te mogen)

Dat terugbrengen van de window-breedte van je browser heeft een ander voordeel: er blijft schermruimte over om andere dingen te doen (zoals datasheets lezen)...
Er zijn maar heeeeeel weinig websites die ik bezoek die de volle breedte van mijn scherm nodig hebben om bruikbaar te zijn, zowel op mijn laptop als mijn PC.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op vrijdag 24 januari 2025 00:26:34 schreef Bobosje:
Dus volgens Google zijn er geen werknemers of mensen meer die nog een PC, Desktop of Laptop gebruiken voor het serieuze werk?

Ja, kennelijk! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Mooi dat ik lekker op mijn laptop blijf werken Choochel kan me rug op. Wat een verstand stelletje ellende kippen. Jeroen, mooi zo laten je hebt een vaste schare fans. Niet laten opjutten door die minkukels uit Siliconen vallie.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
blackdog

Golden Member

Hi,

Eerste post in het nieuwe ontwerp, tweede poging om te kijken of ik er mee wil werken. :-)
Ik heb vanochtend nog een mobiele telefoon getest en zal vandaag, omdat ik me dan in een groep bevind,
zoveel mogelijk telefoons testen op de oude website.
Dit om te zien of die onbruikbaar zouden zijn met het oude forum en nodig "opgefrist" moet worden.

Hieronder een plaatje om te laten zien hoe het nieuwe ontwerp weinig "optimaal" is.
Ik vraag regelmatig aan mensen die wat maken, wat nu de bedoeling is, b.v. wat foto's of film betreft.
Dus wat is het onderwerp en waar gaat de aandacht naartoe van wat je gemaakt hebt.

Kijk dus naar mijn plaatje en dan is dit nog statisch, waar gaat de aandacht naartoe?
Ik wou het met kaders gaan aangeven maar het is beter om het zelf even aandacht te geven, dus wat trekt de aandacht?

1e
Grote zwevende balk die over de tekst transparant heen staat met verschillende letter typen.
Met de grote tekst er achter, kijk naar mij, kijk naar mij!

2e
Dat blok met info rechts met knopjes die willekeurig in het blokje lijken te staan,
invoervelden die ook weer anders van opbouw zijn.
Ik weet het , smaken verschillen, maar dit is ronduit lelijk en trekt de aandacht weg van waar het om gaat en dat is de topic tekst.

3e
Bij de oude indeleing scrollt ook de twee menubalken uit beeld, dat is geen probleem,
maar het zwabbert niet alle kanten op, het mag geen aanracht trekken.
Je ogen moeten op de topic tekst blijven, het moest toch leesbaarder worden?

4e
En dan het keurslijf waarin ik gedwongen wordt om mijn zinnen aan te passen tijdens het schrijven,
ik ervaar dit nu niet direct als prettig...
De breedte van deze regel die ik hier type in het edit veld, komt wat breedte betreft niet overeen met hoe het er uitziet als ik het post(Browser op 100%), dus ik heb nog minder controle over hoe mijn schrijfsels er uit ziet.

Daar kijk ik bij iedere post naar en past het aan als ik vind dat de opbouw er niet goed genoeg uit ziet.
Dit net als mijn vele taalvouten *grin*

Dat er hier gebruikers zijn en dat zijn er best veel, die maar blijven typen zonder af te breken,
het dus wat aandacht te geven, kan ik weinig aan doen behalve het hier even aan te tippen.

https://www.bramcam.nl/Diversen/Nieuw-Sjabloon-01.png
.
Als je naar beneden scrolt veranderd er dus van alles aan het beeld, niet zo goed dus, want het trekt aandacht.
Het is het zelfde als bij meetinstrumenten, je moet niet met de Interface van het meetinstrument bezig zijn maar met je te meten object.
De aandacht moet bij je te meten object blijven.

Een schroevendraaien met een roze strik van de Action, blijft meestal een prul,
een schroevendraaier van PB als je heb niet mishandeld, gaat 30 jaar mee het heeft geen roze strik nodig.

Nogmaals, de oude interface is niet perfect, ook de gebruikers niet :-)
Maar vooruitgang moet het zijn en niet verandering omdat Marketeers het beter vinden.
Zie hiervoor de links de Jeroen gaf en Sine, dan begrijp je waarom ik soms aan adders denk. ;-)

Groet,
Bram

PS
Om het afbreken van de zinnen een beetje netjes te houden ben ik nu duidelijk meet tijd kwijt,
welke ik liever besteed aan de info van het topic.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jeroen

Moderator

Op donderdag 23 januari 2025 22:39:46 schreef HarmP:
Het derde artikel verwees als voorbeeld naar Wikipedia. Die erbij gepakt, dat was voor mij ‘de klik’:

In dat artikel staat dat de regellengte normaal iets van 50 - 75 karakters zou zijn, maar dat er redenen kunnen zijn om daarvan af te wijken, waarbij inderdaad Wikipedia wordt genoemd. In de 'standaard' layout heeft Wikipedia ook een limiet op de breedte van de tekst. We zitten al boven die 75 karakters, en als je straks de lettergrootte kunt instellen kun je het nog hoger maken als je wilt.

Op vrijdag 24 januari 2025 11:24:13 schreef blackdog:
En dan het keurslijf waarin ik gedwongen wordt om mijn zinnen aan te passen tijdens het schrijven,
ik ervaar dit nu niet direct als prettig...
De breedte van deze regel die ik hier type in het edit veld, komt wat breedte betreft niet overeen met hoe het er uitziet als ik het post(Browser op 100%), dus ik heb nog minder controle over hoe mijn schrijfsels er uit ziet.

Tja, je hebt altijd maar beperkt controle over hoe je posts eruit zien, want je weet niet hoe groot het scherm is van diegene die je posts bekijkt (eigenlijk heb je er in de nieuwe layout wat meer controle over).

Om het afbreken van de zinnen een beetje netjes te houden ben ik nu duidelijk meet tijd kwijt,
welke ik liever besteed aan de info van het topic.

Je hoeft niet zelf de regels af te breken met enters, dat werkt averechts alweer omdat je niet weet hoe breed het scherm is van diegene die je post bekijkt. Dus dat afbreken kun je beter aan de site overlaten.

Het is uiteraard wel handig af en toe een nieuwe paragraaf te starten (twee enters) voor de leesbaarheid. En leestekens gebruiken is ook wel fijn ;).

Ik kom nu per toeval dit topic tegen.
Heel even geprobeerd, maar toch snel weer teruggezet. Het nieuwe ontwerp is erg kaal en zoals anderen al aangaven, zwevende balken die over andere regels heen gaan en deze onleesbaar maken.
Ook geen "meer topics" in de forum tracker om meteen weer naar de lijst met alle topics te gaan.
Ik gebruik mijn telefoon maar weinig voor browsen op internet. Scherm is sowieso te klein en ik heb te dikke vingers voor zo'n klein pokke toetsenbord.
Maar CO is best te doen in de oude layout. Ik gebruik mijn monitors thuis als breedbeeldmonitors, dus waarom zou ik mijn telefoon dan als hoogbeelmonitor gebruiken?
Onderstaand plaatje is een screenshot van mijn telefoon.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Misschien goed om nog even iets te horen van een gebruiker die wél enkel op een smartphone meeleest:

Ik onderschrijf het doel van betere mobiele bruikbaarheid en ik begrijp de wens voor moderner design. Maar de huidige uitvoering is qua leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid nog ondermaats.

De informatiedichtheid steekt af bij wat op diverse andere fora de standaard lijkt te zijn waardoor het gewoon onprettig leest. Op alle vlakken lijkt doe boel net wat teveel opgeblazen en onlogisch onder elkaar geplaatst. Hierdoor ben je continue aan het scrollen.

Zie hieronder wat voorbeeldjes van tweakers. Zonder dat er daar "gepropt" is, bevatten de pagina's bijna twee keer zoveel informatie wat veel fijner leest.

Verder helemaal eens met jeroen: met fatsoenlijke stylesheets hoeven mobiel en desktop echt niet verschillende templates te krijgen. Het concept van thema's is echt iets van vroeger. Net als ui's op de schop gooien zonder vroegtijdige gebruikerstests ;)

Op donderdag 23 januari 2025 19:47:28 schreef Jeroen:
zoveel mogelijk in een scherm proppen is iets anders dan leesbaarheid.

Helemaal eens, maar nu lijkt het wat doorgeslagen naar de andere kant.

RAAF12

Golden Member

Op zondag 26 januari 2025 06:30:52 schreef wieltje:
Misschien goed om nog even iets te horen van een gebruiker die wél enkel op een smartphone meeleest:

Handig zo'n steun :-)

Verkrijgbaar bij A*i

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Als je er zo iets van maakt, scheelt al heel veel ruimte.

Het zou wel prettig zijn als je niet te veel moet scrollen / swipen om de hele text te lezen. In een boek staan de regels ook allemaal onder elkaar zonder hele stukken leeg ertussen. Dit staat nog los van de regel breedte.

PE2BAS

Dat ovalen window "Forum-Activiteit" rechtsonder het scherm is een irritant dingetje. Die mag van mij weg.
En het ovalen window "Circuits Online Forum Vraag & Aanbod Nieuws Shops Meer" neemt veel te veel ruimte in beslag en bederft mijn uitzicht op de interessante site.

Op woensdag 29 januari 2025 10:28:25 schreef Tidak Ada:
[...] Je moet er wèl bijziend voor zijn.....

En arme nekwervels en -spieren !

Op zondag 26 januari 2025 08:48:17 schreef RAAF12:
[...]

Handig zo'n steun :-)\ [bijlage] Verkrijgbaar bij A*i

Je moet er wèl bijziend voor zijn.....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 29 januari 2025 10:30:13 (29%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
revado

Honourable Member

Op dinsdag 28 januari 2025 23:17:57 schreef ohm pi:
Dat ovalen window "Forum-Activiteit" rechtsonder het scherm is een irritant dingetje. Die mag van mij weg.
En het ovalen window "Circuits Online Forum Vraag & Aanbod Nieuws Shops Meer" neemt veel te veel ruimte in beslag en bederft mijn uitzicht op de interessante site.

Die tracker kan je uitzetten in het "tandwieltje" als je dat niet wil.

Ik gebruik de nieuwe vanaf de 18e en ben er eigenlijk al redelijk aan gewend.
Dat vele scrollen is een ding, als je te snel naar beneden scrolt zit je in die enorme zwarte "reclamebanner".
Er is een en ander te wensen, ik wacht rustig af wat Jeroen gaat doen.

revado

Honourable Member

[...]

Mooi alternatief voor vele mensen die de telefoon tegenwoordig al lopende voor zich houden om er dan hard tegen te schreeuwen... Ergerlijk.

blackdog

Golden Member

Hi,

Het plaatje van RAAF12 laat wel mooi de normale kijk positie zien, horizontaal, hier geen "Hoogbeeld TV" (vrij naar Koot en Bie) maar zal best te draaien zijn.

Voor de Hoogbeeld TV kijkers, je ogen zitten naast elkaar en niet boven elkaar... *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

[...]

Oefening baart kunst, maar zonder ondersteuning een zware telefoon vasthouden kan ook ook stressvol zijn. Vooral bij uit de hand langdurig filmen op ooghoogte. Ik begrijp wel dat telefoontjes erg in zijn voor de dagelijkse dingen. Voor mij is een groot scherm en een (vooral!) groot toetsenbord belangrijk!

https://www.fibromyalgieblog.nl/liggend-werken-laptop-standaard/

Een zittend bestaan is trouwens erg slecht, volgens mij is er ARBO wetgeving over voor werkslaven in loondienst.

blackdog

Golden Member

Hi,

Even over de link die RAAF12 laat zien om 10:41, daar heb ik wat bedenkingen bij...

Ze proberen aan alles te denken, alleen de gebruikte beugel is niet geschikt voor "Hoogbeeld TV" gebruik.
De laptop kan je niet op zijn kant zetten op die beugel, dat is naar moderne inzichten wel nodig,
dit omdat zo'n 60% van de gebruikers gewend is een mobiel in de Hoogbeeld TV stand te gebruiken! :+

Groet,
Bram

Op woensdag 29 januari 2025 10:41:39 schreef RAAF12:
[...]

https://www.fibromyalgieblog.nl/liggend-werken-laptop-standaard/

Een zittend bestaan is trouwens erg slecht, volgens mij is er ARBO wetgeving over voor werkslaven in loondienst.

Ooit dit toetsenbord gekocht bij de Lidl voor een aaipet van mijn vrouw.
Het werkt ook met de telefoon. Handig op reis als je alleen je telefoon meeneemt.
Je kunt ook een speciale muis voor de aaipet kopen, dan heb je geen last van het reageren bij nadering met je vingers, wat mij vaak overkomt |:( met zo'n touch-pad.

Heeft een eigen accu en werkt onder Blauwtand® en is als deksel voor de aaipet te gebruiken.

Voor de liefheber is er een beschikbaar....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.