Zonneboiler Heliotub geeft bruisend water af dat verdwijnt.

Op maandag 24 februari 2025 12:05:25 schreef smd:
Dan nog als de perlator er op zit schuimt het na een tijdje niet meer dus samenstelling water is anders..

smd, hier een filmpje zonder perlator. Het bruisen is weg maar de kleur van het water is minder helder als dat van het koud water....

https://youtu.be/33vUCPxkGYo

Vul eens een glas met koud en 1 met warm water, even laten afkoelen en vergelijken of er verschil in kleur is.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op dinsdag 25 februari 2025 11:29:33 schreef Hunebedbouwer:
Vul eens een glas met koud en 1 met warm water, even laten afkoelen en vergelijken of er verschil in kleur is.

oké
straks na afkoeling foto's van warm en daarna afgekoeld.

Ik lees dit topic nu pas. Nog lang niet helemaat zelfs tot nu toe.

Ik reageer omdat er bij mij de volgende 'brainfart' optrad:

Dat bruisen van het water, kan dat niet veroorzaakt door een of andere (elektro)lysis? Elektro tusssen haakjes, omdat water ook nog wel door andere (elektro)chemische fenomenen gelyseerd kan worden, Dan ontstaan de gassen zuurstof en waterstof wat best enig geborrel kan veroorzaken.
Water bevat sowieso een percentage opgeloste gassen. Die zouden na verloop van tijd in de boiler kunnen ophopen, met gevolg dat er een zekere bruis meekomt, mede als gevolg van het wegvallen van overdruk tijdens het tappen.

OT
Toch nog even m.b.t. het geschreven taalgebruik:

Het is niet alleen het ontbreken van kapitalen, die de teksten van sommigen moeilijk tot onleesbaar maken. Ook het gebrek aan juiste of de afwezigheid van interpunctie alsmede het gebrek aan alinea's, maken er een 'onverteerbare klei' van.
Hierdoor worden veel berichten mis geïnterpreteerd, dan wel niet gelezen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 25 februari 2025 13:27:07 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op dinsdag 25 februari 2025 11:29:33 schreef Hunebedbouwer:

Ziezo, ik heb 2 glazen gevuld. De ene met koud en de andere met warm (bruisend water dat terug normaal komt) en die laten afkoelen.

Op het 1ste zicht zie ik een ietwat minimaal verschil: warm glas is 'ietsiepietsie' minder zuiver, maar men moet goed kijken.

Het verschil is minimaal. Waar komt dit vandaan?

Het glas was proper...in het koude water zaten minimaal blaasjes in het begin, na aftappen. Nu zijn die weg. (stilgestaan zowat 2uur)

Laatste foto met onderaan het bruine platform was wanneer het warm water nog niet afgekoeld was.

High met Henk

Special Member

kalk? Warm water veroorzaakt kalk en dat is dus minder helder...
heb je bij waterkokers ook.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op dinsdag 25 februari 2025 15:02:01 schreef High met Henk:
kalk? Warm water veroorzaakt kalk en dat is dus minder helder...
heb je bij waterkokers ook.

Dit fenomeen komt pas voor sinds een 6-tal dagen nu.

Ik heb wel ook een waterontkalker (goed onderhouden).

Kan die magnesium-stok dit probleem geven?
Is nog nooit vervangen (2014).
Nu gaat mijn chauffagist er een nieuwe juiste in plaatsen.

@Tidak Ada: inderdaad. Slecht opgestelde zinnen met ontbrekende interpuncties die crutiaal zijn kunnen voor mistoestanden en interpretatieproblemen zorgen maar kun je in dit topic zulke toestanden aanduiden want volgens mij gaat het hier over muggeziften?

@GuidoM: een magnesiumstaaf komt toch niet in aanraking met je warm water (die in een spiraal door de boiler gaat)?
Een ontharder aanwezig, dan zijn er mogelijk nog meer oorzakelijkheden te verzinnen.
Ik vermoed dat je voor de 6 dagen niet zo kritisch was op je waterkleur en dat je deze experimenten nooit voorheen gedaan hebt? Dat maakt dat er eigenlijk geen correcte referentie is.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 25 februari 2025 17:17:50 (43%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

je hebt dus een waterontharder? daar gaat zout in met grote zakken. heb je toevallig een ander merk of andere soort zout gepakt de laatste keer? of is de instelling verschoven naar veel te kalkvrij water? dat merk je oa aan bijv haar wassen en je krijgt dan de zeep er bijna niet uitgespoeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wel vreemd, het koude water komt door dezelfde ontharder. Kan je deze ontharder eens overbruggen tijdelijk?

Op dinsdag 25 februari 2025 21:10:54 schreef smd:
Wel vreemd, het koude water komt door dezelfde ontharder. Kan je deze ontharder eens overbruggen tijdelijk?

oké, ik probeer....maar ik moet die loskoppelen en doorverbinden. Er staan geen 'kranen' op om die te ontkoppelen.

Helaas zal het even moeten om te kijken waar het euvel zit. Misschien is het water veel te zacht? Je kan ook een PH waarde stripje gebruiken om dit te bepalen. Kan je bij een aquarium speciaal zaak halen

Op woensdag 26 februari 2025 11:09:00 schreef smd:
Helaas zal het even moeten om te kijken waar het euvel zit. Misschien is het water veel te zacht? Je kan ook een PH waarde stripje gebruiken om dit te bepalen. Kan je bij een aquarium speciaal zaak halen

Die stripjes zitten bij mijn waterverzachter om te testen. Zal ik eerst doen.
Ik laat weten.

Op woensdag 26 februari 2025 11:27:10 schreef GuidoM:
[...]

Die stripjes zitten bij mijn waterverzachter om te testen. Zal ik eerst doen.
Ik laat weten.

In mijn keuken heb ik warmwater met een afzonderlijke boiler-verwarmer en daar is alles normaal....maar ja, is niet hetzelfde zeker?

Opmerkelijk. Toch elektolyse dan? Veel verschillende leidingmaterialen na elkaar? Koperen buis. Ijzeren koppelingen. Ijzeren spiraal. Galva....?

Op woensdag 26 februari 2025 11:47:48 schreef EricN:
Opmerkelijk. Toch elektolyse dan? Veel verschillende leidingmaterialen na elkaar? Koperen buis. Ijzeren koppelingen. Ijzeren spiraal. Galva....?

De installatie is van 2014 en nu pas sedert een 7-tal dagen een bruisend warm water via mijn zonneboiler. eigenaardig toc hé.

Erosie? De galva laag weggevreten?

Op dinsdag 25 februari 2025 18:27:33 schreef testman:
je hebt dus een waterontharder? daar gaat zout in met grote zakken. heb je toevallig een ander merk of andere soort zout gepakt de laatste keer? of is de instelling verschoven naar veel te kalkvrij water? dat merk je oa aan bijv haar wassen en je krijgt dan de zeep er bijna niet uitgespoeld.

Oké...
Het 'zout' (iedere keer 25 kg) dat ik er iedere keer aan toe voeg is altijd van hetzelfde merk geweest vanaf het begin.
De instellingen zijn steeds hetzelfde gebleven. De onderhoudsman van die waterontharder, zet die instellingen en ik kom daar niet aan.

Maar ik zal toch eens nazien....

In hittebestendig glas bv een liter koud water en warm water droogkoken en kijken naar het residu? Afhankelijk van je methode wel op tijd van het vuur halen, je wilt het residu zelf niet verbranden.
Bij een verschil in kleur weet je iig dát er wat meekomt, met een beetje mazzel kun je enigszins bepalen wát er meekomt. In welke mate bepaalde testen eenvoudig thuis uit te voeren zijn weet ik niet, maar Tidak Ada volgens mij wel?

Op woensdag 26 februari 2025 14:29:04 schreef pe5ocb:
In hittebestendig glas bv een liter koud water en warm water droogkoken en kijken naar het residu? Afhankelijk van je methode wel op tijd van het vuur halen, je wilt het residu zelf niet verbranden.
Bij een verschil in kleur weet je iig dát er wat meekomt, met een beetje mazzel kun je enigszins bepalen wát er meekomt. In welke mate bepaalde testen eenvoudig thuis uit te voeren zijn weet ik niet, maar Tidak Ada volgens mij wel?

Oké.

Echter, ik kijk naar de hoeveelheid 'zout' in mijn waterontharder en wat zie ik : volledig leeg, enkel nog 30 cm (hooghte) donkergrijs water en geen enkele korrel zout.

Ik heb dus vergeten bij te vullen. Ongelofelijk hé. Dus ik heb/had nog een zout-zak van 25 kg in voorraad en heb deze eringekieperd. Dit is te weinig en morgen ga ik om een nieuwe voorraad en vul ik die terug bij.

Het zou dus mogelijk kunnen zijn, dat dit de oorzaak is?
Afwachten, tot morgen of overmorgen vooraleer ik hopelijk positief resutaat zie.
Hoe stom kan men zijn...
Dank zij vele tips van o.a. smd, EricN, testman en nog vele andere, heb ik gekeken naar de zout-hoeveelheid in mijn waterverzachter, anders had ik dit nog niet direct gedaan.
Nogmaal , hopelijk is het opgelost en door mijn eigen verwaarlozing om te controleren naar de zout-inhoud, zou het kunnen dat dit de oorzaak is (hopelijk).
Ik moet een systeem regelen met mijn gsm (alarm of zo) om die zout-bijvulling regelmatig uit te voeren. dom dom dom....hopelijk.
Ik laat morgen of overmorgen zeker iets weten hoor.

Op woensdag 26 februari 2025 16:39:58 schreef GuidoM:
[...]

Oké.

Echter, ik kijk naar de hoeveelheid 'zout' in mijn waterontharder en wat zie ik : volledig leeg, enkel nog 30 cm (hooghte) donkergrijs water en geen enkele korrel zout.

Ik heb dus vergeten bij te vullen. Ongelofelijk hé. Dus ik heb/had nog een zout-zak van 25 kg in voorraad en heb deze eringekieperd. Dit is te weinig en morgen ga ik om een nieuwe voorraad en vul ik die terug bij.

Het zou dus mogelijk kunnen zijn, dat dit de oorzaak is?
Afwachten, tot morgen of overmorgen vooraleer ik hopelijk positief resutaat zie.
Hoe stom kan men zijn...
Dank zij vele tips van o.a. smd, EricN, testman en nog vele andere, heb ik gekeken naar de zout-hoeveelheid in mijn waterverzachter, anders had ik dit nog niet direct gedaan.
Nogmaal , hopelijk is het opgelost en door mijn eigen verwaarlozing om te controleren naar de zout-inhoud, zou het kunnen dat dit de oorzaak is (hopelijk).
Ik moet een systeem regelen met mijn gsm (alarm of zo) om die zout-bijvulling regelmatig uit te voeren. dom dom dom....hopelijk.
Ik laat morgen of overmorgen zeker iets weten hoor.

ik weet van iemand die ook zo'n systeem heeft dat het zout snel opraakt als bijv de buitenkraan ook op die ontharder zit. en om de auto te wassen of tuin te sproeien is geen onthard water nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oké, ik heb geen verbetering vastgesteld met het bijvoegen van 25 kg zout (wa&s leeg) en na gerenegeerd te hebben (manueel).

Miojn chauffagist heeft ook gezocht in zijn privee-forums van zelfstandige. En het zou komen van "water in de glycol". Ingesijpeld door/via de panelen(ik heb er 2). Hopelijk zijn die ook niet defect.
Hij gaat nu op zoek gaan naar een 200 liter zonneboiler om die oude te vervangen.

Op Glycol lekkage begint het aardig te lijken, maar dan moet dat ook minder worden?

Dan zou het probleem moeten verdwijnen, zodra je het glycolsysteem drukloos maakt en een tijdje spoelt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 27 februari 2025 10:51:53 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als er al een lekje is , zit dat in de warmtewisselaar! en niet in de panelen

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?