Er wordt inderdaad op de achtergrond nog gewerkt aan het adresseren van de feedbackpunten, we willen dit in één keer afleveren. Dit duurt wat langer dan verwacht, de datum begin april zal dus nog bijgesteld worden.
Moderator
Er wordt inderdaad op de achtergrond nog gewerkt aan het adresseren van de feedbackpunten, we willen dit in één keer afleveren. Dit duurt wat langer dan verwacht, de datum begin april zal dus nog bijgesteld worden.
Golden Member
Ik mag hopen dat je de oude layout parallel aan de nieuwe houd (zoals nu) zodat de desktop (laptop) gebruikers de vertrouwde layout kunnen blijven gebruiken.
Golden Member
Op woensdag 12 maart 2025 13:32:50 schreef Jinny:
Ik mag hopen dat je de oude layout parallel aan de nieuwe houd (zoals nu) zodat de desktop (laptop) gebruikers de vertrouwde layout kunnen blijven gebruiken.
Jinny heeft duidelijk meer verstand van computers dan ik. Ik probeerde ook naar de oude lay-out terug te gaan, puur om het proberen, maar dat lukt me niet.
Golden Member
@Douwe: Klik op je gebruikersnaam, dan Gegevens wijzigen en onder Site thema kun je kiezen voor "Legacy".
Golden Member
Op woensdag 12 maart 2025 16:09:16 schreef rob040:
@Douwe: Klik op je gebruikersnaam, dan Gegevens wijzigen en onder Site thema kun je kiezen voor "Legacy".
Het is gelukt. Dank je
Golden Member
Ik heb de afgelopen dagen steeds gewisseld tussen de layouts en ik weet het niet meer, ik vind ze beide hun voor en nadelen hebben.
Mobiel kan ik alleen met de nieuwe overweg en dat gaat heel goed. Met de oude heb ik het al lang geleden op gegeven. Maar ik gebruik 99,9% van de tijd mijn laptop uitgezoomd naar 150%.
Soms prefereer ik de oude, soms de nieuwe. Ik heb nu na maanden de nieuwe lay-out gebruiken, denk ik een heel een lichte voorkeur voor de oude, maar geen probleem als er alleen de nieuwe zou zijn.
Golden Member
Op woensdag 12 maart 2025 12:22:14 schreef Jeroen:
Ha Jeroen,
Goed om een update van je te krijgen. En goed om te horen dat je de kritiek serieus neemt, en er aan werkt.
Die kritiek is nogal wat om over je heen te krijgen nadat je veel werk hebt gestoken in iets nieuws....
Hopelijk vindt je een modus waarmee alle partijen tevreden kunnen zijn, en dus voor CO behouden blijven als actieve gebruikers.
Wat mij betreft mag dat uitstellen na begin april nog best een stuk later worden . Of definitief uitgesteld
.
Natuurlijk zou ik er niets op tegen hebben als het huidige uiterlijk opgefrist wordt. Het gaat om de huidige functionaliteit en bruikbaarheid, en niet om het uiterlijk.
In dit licht heb ik besloten om CO het voordeel van de twijfel te geven en nog een jaar CO te steunen.
Voor de duidelijkheid: niet meer doneren was niet bedoeld als een "straf" voor het nieuwe design. Ik voorzag domweg dat ik na april weinig tot niet meer op CO te vinden zou zijn.... Dat lijkt nu mee te vallen.
.
Ik draag CO een warm hart toe. Elektronica is een mooie hobby of beroep. Maar vaak zit je in je eentje wat te bedenken of te maken. Het is ook wat eenzaam dus.
CO brengt deze geïsoleerd werkende mensen bij elkaar. Op CO kun je met anderen je bedenksels, bouwsels, onopgeloste vragen en andere ervaringen delen met mensen die je begrijpen. Van elkaar leren, en elkaar verder helpen. Dat is wat mij betreft de kern van CO.
Regelmatige CO'ers worden bekenden. Sommige CO'ers zie ik regelmatig buiten CO, en zijn vrienden geworden.
Wel is het zo dat ik met lede ogen aanzie dat de activiteit op CO afneemt. Het aantal topics wordt minder, en de diepgang wordt minder.
Populaire topics als Show your projects en Je mooiste meetapparatuur waren vroeger in een jaar vol, nu wordt er nauwelijks nog in gepost...
Gister nog had ik het met Flash2b over loads. Hij stuurde me een link naar een topic van hem uit 2012: Actieve load voor voedingen te testen.
Zomaar een voorbeeld van een topic uit die tijd. Mensen laten wat zien, en hebben vragen. Van diverse kanten wordt er meegedacht, en oplossingen aangedragen. Het bruist, en het is leerzaam.
Er is, verborgen achter de stroom van laatste discussies, een schat van veel informatiefs te lezen op CO. Tik op de zoekpagina in het topicstarter veld b.v. "blackdog" in, en je krijgt een waslijst van lezenswaardige topics. Voor elk wat wils, en je bent probleemloos uren onder de pannen.
Maar ook hier: Bij oudere topics levendige discussies. Over schakeling verbeteren (beveiligen ), anderen met andere oplossingen en meningen etc.
Bij recentere topics is het leeg: een verhaal in een startpost en dan.............niets. Eventueel een vervolgpost van TS, en dat is het dan.
Zijn CO'ers passieve consumenten geworden? Ik hoop het niet! De kwaliteit van het forum maak je met z'n allen!
Natuurlijk is bovenstaand een veel breder onderwerp dan alleen de layout. En helaas, een echte oplossing heb ik niet.
Maar met de keuze voor layout (en andere uitingen op/rond CO) kun je natuurlijk wel sturen op welke publiek je wilt aanspreken. Nonius heeft dat eerder in dit topic heel mooi verwoord.
Een nieuwe layout zou gebruikers moeten stimuleren en activeren. En actief bijdragen zo laagdrempelig mogelijk maken.
groet, Gertjan.
Golden Member
Zijn CO'ers passieve consumenten geworden? Ik hoop het niet!
Laat ik het zo zeggen, zonder CO zou AliExpress zo failliet zijn.
"Vroeger" (pre-Ali) werd er niet ieder zelfbouw topic een link naar Ali gegeven maar links naar schemas.
Natuurlijk kon ik het niet laten de discussie een beetje te volgen.
Ook mijn login blijkt nog te werken..
De opmerking die ik wil delen: Het oude ontwerp stond in mijn browser op vrij grote letters ingesteld. Als ik dan "blind" omschakel naar het nieuwe is dat met dezelfde instelling wel zeer ruim. Hier past dus vermoedelijk een andere zoom- en/of lettergrote instelling bij. Zie bijgaande screenshotjes.
Die met de compactere weergave zijn beiden zonder eigen instellingen zoals het ontwerp is, dat is de instelling View -> Actual Size op dit os, maar ongetwijfeld ook in andere browsers beschikbaar.
De ruimere zijn met de instelling zoals ik het legacy ontwerp gebruik. Houd hier rekening mee bij het vergelijken.
Naar mijn intussen bekend veronderstelde mening moet de inrichting en het beheer van CO strikt gebaseerd zijn op zijn niche: De interesse in (hobby-) Elektronica. Daar mag van mij vervolgens heel veel onder betrokken worden, net wat we leuk vinden, mits het de relatie met een persoonlijke interesse in elektronica heeft.
Nieuw ingevoerde secties zoals die voor schoolvragen en witgoed promoten andere richtingen en passen daar niet binnen. Als er de afgelopen 20 jaar "gedoe" was en ik letterlijk wakker van lag van iets op Co dan ging dat ook nooit over elektronica.
Als iemand zich geroepen voelt om een gecombineerd waterzijdig repaircafé-, AIChatYouTock- webdesign- autisten ontmoetingsplek-, wereldvrede- en groene-energiepolitiek forum op te richten, EN te modereren, moet hij dat beslist doen. Volgens mij is er genoeg belangstelling voor gratis en goed advies.
Maar niet hier, ik heb al een baan en verder heeft het mijn belangstelling niet. Een uitzonderlijk ecosysteem zoals dan van CO is kwetsbaar.
Overigens hier ook een sterke afkeer van verandering en 'klerewinkels'. Gelukkig verkoopt de Baco ook sokken
Golden Member
Ik heb juist vanwege het invullen van een niche ook gekozen om het NFOR en het Transistorforum niet revolutionair te veranderen. De threaded software blijft threaded software... En hoe antiek ook, die ondersteunt dus wèl themata zoals eigenlijk alle 3rd party forumsoftware. Dus als ik eens iets drastisch verander dan wordt dat een nieuw thema (erbij, niet in plaats van).
Aan de andere kant kan het ook nooit kwaad om qua inhoud een klein beetje breder te gaan zoals op CO gebeurd is: Net zoals we hier een koffiehoekje hebben, heb ik dat op het transistorforum ook ingevoerd. Op het NFOR waren de moderatoren daar tegen dus daar dan weer niet, ondanks dat het in mijn ervaring het moderatiewerk juist makkelijker maakt.
Aan de andere kant moet het forum wel blijven aansluiten bij de community:
Ik heb bij het transistorforum wel eens gekeken of er een categorie energietechniek of domotica bij moest komen, maar toen waren deelnemers het erover eens dat dat te ver buiten bereik lag.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 13 maart 2025 19:59:32 (45%)
Het topic is te lang geworden om alles door te nemen, maar kunnen jullie meenemen om het aantal malen gelezen weer te geven. Zoals bij transistor- en buizenforum.
Golden Member
Neem rustig de tijd, zeker voor een project dat je voor de hobby erbij doet kan niemand harde eisen stellen aan de tijd die je erin steekt. En zoals ik al schreef: ik heb geen haast en ik denk dat niemand haast heeft (de discussie wie je ter wille wilt zijn of aan wilt trekken is ook een zeer terechte, niet minder belangrijk maar voor mij minder principiëel en die groep kent het forum nog niet en heeft dus ook geen haast).
Jouw insteek was misschien: "het is zo goed als klaar dus gaan we om feedback vragen". Ik hoop dat je insteek nu is "we willen wat gaan veranderen, laten we aan de hand van de feedback rustig uitzoeken wat het gaat worden".
Zou je nu proberen om alle feedback over de layout zelf, constructief te verwerken, ben ik nog steeds bang dat je een schaap met 5 poten creeert, dat zichzelf zo nu en dan pootje licht. Lijkt me vanuit mijn beperkte sw engineering-ervaring een klus om tegenaan te hikken, maar dat kan ik niet voor jou zeggen natuurlijk, misschien zie je het al helemaal voor je.
Als je er een jaar ofzo voor uittrekt om op je gemakje thema's te ondersteunen (of een oplossing die voor jou makkelijker is en voor de gebruikers op hetzelfde neerkomt), heb je 100% tevreden gebruikers in plaats van een deel "dat ermee kan leven" en altijd wel iemand die er om een voor hem of haar terechte reden commentaar op heeft of zelfs afhaakt. En hoef je ook niet elke zoveel jaar een groot project te starten voor een simpele layoutverandering. Dat kan dan gewoon een thema'tje worden met eventueel wat kleine updates aan de code die er in principe niet synchroon mee hoeven te lopen. Dat lijkt me een leukere onderhoudscyclus.
Ik kan me voorstellen dat je er als programmeur uiteindelijk ook vrolijker van wordt. Ik heb de indruk dat de forumcode efficiënt en doordacht is, en als hij dan ook nog state of the art is, heb je iets waar je met trots naar kunt kijken - of zelfs onder een of andere licentie vrijgeven voor derde partijen.
Dank je!
Op donderdag 13 maart 2025 10:20:44 schreef miedema:
Die kritiek is nogal wat om over je heen te krijgen nadat je veel werk hebt gestoken in iets nieuws....
De andere kant van die kritiek is wel dat men dus heeeeeeel erg blij is met je eerdere werk
(Te weten de vorige layout en oja, het hele opzetten van dit forum enzo...). Laat dat ook even gezegd zijn.
Op dinsdag 11 maart 2025 20:10:55 schreef nonius:
[...]Inderdaad! V.w.b. de interface, Philips heeft ooit ook de user-interface van de oscilloscoop flink onderhanden genomen. M'n PM3055 is daar een 'prachtig' voorbeeld van. Prima oscilloscoop, maar een gruwel om mee te werken (voor mij, en voor vele anderen die ik erover heb gesproken of gehoord).
Ik zal niet ontkennen dat, iemand die nieuw is op oscilloscoopgebied, niet prima zou kunnen leren om met dat apparaat om te gaan. Maar als je heel je leven de tijdbasis en verticale afbuigingen met draaiknoppen hebt ingesteld, dan is de Philips-'innovatie' met drukknopjes toch wel verdraaid verwarrend. Prachtig voorbeeld van een verandering die zeker geen verbetering is. Gelukkig hebben andere fabrikanten, zoals Tek met m'n TDS210 heeft gedaan, gewoon lekker de 'look and feel' van de ouderwetse draaiknoppen gehandhaafd. Wel met rotatry encoders i.p.v. mechanische schakelaars, maar voor de gebruiker voelt het in elk geval erg bekend en vertrouwd; die hoeft niet eerst te zitten nadenken, zoeken en lezen (!) bij de knopjes, om iets in te stellen.
Die Philips uit de jaren '80 is een onding om mee te werken, de nieuwere Tek TDS210, die juist teruggrijpt op de aloude analoge interface, is een genot. (alles persoonlijke mening/opinie, uiteraard).
Mijn eerste echte investering in een scope was in een PM3055. Misschien paste mijn 'kinetisch geheugen' zich 40 jaar geleden sneller aan de nieuwe situatie aan: Up/Down drukken i.p.v. draaien. Het AutoSet knopje heb ik nauwelijks gebruikt. Eigenlijk is het me niet opgevallen dat mijn huidige scope weer draaiknopjes heeft na die PM3055 een jaar of 30 gebruikt te hebben. Ik heb nog een 4-kanaals broertje staan met beeldbuis en tektstjes in het scherm. Kan ik ook nog steeds goed mee overweg.
Wat ik me wel afvraag is of het alleen de oudere forumleden zijn die niet zo positief reageren op de nieuwe layout. Ik zit inmiddels ook in die categorie en ik gebruik na een dag proberen weer de oude layout. hopelijk komt het goed, zowel voor jong als oud!
Special Member
Ik heb nog een PM3311. Met draaiknoppen, en mooi om te zien. (de PM3055 'doet' mij niet echt veel... )
Golden Member
Op vrijdag 14 maart 2025 17:15:58 schreef soldeersmurf:
Wat ik me wel afvraag is of het alleen de oudere forumleden zijn die niet zo positief reageren op de nieuwe layout.
Mooi zo laten zoals het nu is. Een forum moet je niet optimaliseren voor een smartfone.
Special Member
Op vrijdag 14 maart 2025 17:24:03 schreef Arco:
Ik heb nog een PM3311. Met draaiknoppen, en mooi om te zien. (de PM3055 'doet' mij niet echt veel...)
Mooiste model scope ooit. Ik had een 3310, maar is verloren gegaan.
Nu een 3311, maar defect.
Golden Member
Hi,
Bij veel zaken probeer ik een Holistische blik toe te passen, vandaar dat ik ook in dit stukje probeer aan te geven dat omdat het "modern" is
dat het daarmee niet inhoud, dat je er op vooruit gaat.
Altijd blijven kijken wat is de oorzaak van de veranderingen, wie wordt er beter van en wie lijd er onder deze veranderingen.
Wat betreft de opmerkingen over de jonge en oude gebruikers, dat heeft volgens mij veel te maken met ontwikkeling en inzicht.
Veel jongeren hebben meer interesse in het ontwikkelen van hun sociale media duimen en hoe snel je door bullshit items/filmpjes kunnen scrollen op hun telefoon,
dan dat ze hun brein ontwikkelen, zoals altijd, uitzonderingen daar gelaten.
Ga eens met de trein of de metro en observeer!
Of je gaat als "Influencer" een Wombat jong bij haar moeder weghalen voor je likes...
Dat zij en haar vriend maar eeuwig in de Hell zullen branden.
Het jonge deel van de bevolking(maar dat schuift steeds sneller op) vind het heel normaal dat veel van hun tijd weggegooid wordt,
het maakt ze geen achterwerk uit, dat ze veel wit zien op een pagina, dat zijn ze al jaren gewend, dit door hun telefoon gebruik.
Kijk naar de opmerkingen deze week van jongeren over Vapen en roken, de domheid is ongekend, kijk naar die lichaamstaal, geen enkel intelligentie zit ze in de weg.
En dan krijgen we van het "Forum Team" ook nog te horen, dat "we" mee moeten met de tijd en dit i.v.m. het domme gedrag van een groot deel van de bevolking.
Het moet "frisser" meer "modern" enz, enz, en de gene die de meeste waardevolle content leveren zijn nu net
de gene die het waarderen dat het forum goed ontworpen is/was en nog jaren mee kan.
Dat zegt iets over de kwaliteit van de huidige forum software.
Laten we de ouderen gebruikers maar even de gene noemen met inzicht, die wat minder gevoelig zijn voor de marketing die je de hele dag door de strot geduwd krijgt.
En de gene die het waarderen dat hun tijd niet wordt weggegooid,
dit omdat er mee gedaan moet worden met moderniteiten, die een flink deel van de goede content leveraars op dit furom zal gaan irriteren...
En ik denk dat ik niet de enige ben die ziet dat aardig wat mensen die goede input leverde, de laaste twee jaar hier niet meer langs komen.
Forum gebruikers zijn altijd in beweging geweest, maar dat bedoel ik dus niet.
Het forum wordt naar mijn mening ook overspoeld door de mensen met hun moderne gedrag, dump even een vraag en dan graag even snel hun probleem oplossen.
Ik steek graag tijd in mensen hun vragen oplossen, als ik dat kan, maar velen die hier rondhangen voor korte snelle oplossingen begrijpen niet dat dit forum
ook een sociale omgeving is, zoiets als geven en krijgen.
En niet bedoeld even lekker goedkoop jouw problemen op te lossen en ook hier weer, dat kan af en toe best een keer.
Wat mij betreft kan het forum er beter op worden als die hele witgoed, Video-TV misschien een eigen forum krijgen
(hoeveel lijnen in het beeld vragen kunnen jullie nog aan?), dan kunnen de fietsaccu's vragen daar ook nog wel bij.
Groet,
Bram
Op vrijdag 14 maart 2025 17:15:58 schreef soldeersmurf:
Eigenlijk is het me niet opgevallen dat mijn huidige scope weer draaiknopjes heeft na die PM3055 een jaar of 30 gebruikt te hebben.
Kan je nagaan hoe ergonomisch goed die draaiknopjes zijn. De inleertijd is nul seconde. Je hebt ze niet eens gezien. Dat is heel wat anders als je overstapt van een (ouderwets) draaiknopje naar een (modern) druktoetsje.
Op vrijdag 14 maart 2025 18:40:57 schreef blackdog:
Wat mij betreft kan het forum er beter op worden als die hele witgoed, Video-TV misschien een eigen forum krijgen
(hoeveel lijnen in het beeld vragen kunnen jullie nog aan?), dan kunnen de fietsaccu's vragen daar ook nog wel bij.![]()
Die is er ook.
Dit forum heeft secties 'Witgoed',' Audio', 'Video & TV' enz. Sectie 'Fietsaccu's' ontbreekt nog
[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 14 maart 2025 20:07:20 (33%)
Honourable Member
Dit heeft niet echt meer met de nieuwe opmaak te maken, maar ik wil er toch even op ingaan. De moderators splitsen het wel af als dat een beter idee blijkt.
Inderdaad hebben we volop rubrieken voor "consumenten"vragen, bv. "witgoed", en "fietsaccu's" zit nogal in dezelfde hoek, en veel vragen in "audio" en "video & tv" zijn ook consumentenvragen. Daarentegen komen we - nmbm - minstens 1 rubriek tekort, te weten "alternatieve energie". Ik durf dan ook pleiten voor het samenvoegen van diverse consumentenrubrieken, om plaats te maken voor die nieuwe rubriek "alternatieve energie". Want de toegepaste forumsoftware laat maar een beperkt aantal rubrieken toe, als ik dat goed begrijp.
Honourable Member
Het forum wordt naar mijn mening ook overspoeld door de mensen met hun moderne gedrag, dump even een vraag en dan graag even snel hun probleem oplossen.
"Overspoeld" is misschien wel een erg ruim woord, maar er zijn er wel meer en meer, ja. En we mogen er prat op gaan dat zovelen hun hoop en vertrouwen bij ons plaatsen. We willen toch niet een clubje van enkel vakidioten zijn? Met weloverwogen gerichte antwoorden kunnen we allicht nieuwe entoesiastelingen aantrekken, en "profiteurs" (eufemistisch: "pragmatici") op afstand houden.