3 fasen motor loopt niet meer

Een 3 fasen motor welke altijd gewoon opstart start niet meer op.
Bij schakelaar indrukken wil de motor draaien maar maakt een schokkend geluid.
Met de hand draaien geen noemenswaardige weerstand, loopt soepel zonder geluid.
Aansluitkast geopend, er zijn 3 fasedraden aangesloten en heel merkwaardig een aarddraad maar geen neutraal draad, ook in de stekker geen neutraal draad.
Had ter plaatse geen multimeter voorhanden dus kon geen metingen verichten tussen de 3 fasen, wat is wijs?

Aansluitkast geopend, er zijn 3 fasedraden aangesloten en heel merkwaardig een aarddraad maar geen neutraal draad, ook in de stekker geen neutraal draad.

Geen neutraal (blauwe draad) hoeft helemaal niet zo merkwaardig te zijn; zit ook niet op m'n draaibank, of welk ander 3-fase apparaat dan ook hier. Uiteraard wel een aardaansluiting (geel/groen), voor de veiligheid.

Had ter plaatse geen multimeter voorhanden dus kon geen metingen verichten tussen de 3 fasen, wat is wijs?

De spanningen meten lijkt me al een verdraaid goed begin.... bij voorkeur met een Duspol (i.e., laagohmige meting), maar in geval van nood is een multimeter (DMM) ook bruikbaar. Het probleem kan zo simpel zijn als een ontbrekende fase door een losse draad ergens, of een schakelaar die slecht contact maakt.

Zit er een VFD (frequency drive) tussen? Ster/delta-omschakeling? Zit er een motorbeveiliging tussen?

Foto van het typeplaatje van de motor, de besturingskast, schakelaar, en extra info over de toepassing of het apparaat (merk/type) waar het om gaat kan ook nooit kwaad.

set SCE to AUX.
revado

Honourable Member

Kijk ook even in de groepenkast.
Mogelijk nog ouderwetse schroefzekeringen en daar is er een van defect?
Soms is een zekering stuk maar zit het gekleurde meldertje er nog in.
Op 2 fases start de motor niet.

Wat Nonius zegt, meten bij voorkeur met een duspol.

Als er een zekering uit ligt gaat er sowieso nog wel eentje uit want die andere twee spoelen gedragen zich dan als een geblokkeerde motor met het bijbehorende stroomgebruik. Die meldertjes zijn inderdaad niet heel betrouwbaar.

Het lijkt me dat er ergens een contactor zit waar wat mee is, want anders krijg je hetzelfde fenomeen als met een missende fase: veel stroomgebruik en dan wordt de motor in elk geval erg heet. Misschien is het de schakelaar zelf, maar meestal krijg je dan andere problemen.

Een inductiemotor werkt zonder neutraal, dat is normaal. Die heb je eigenlijk niet nodig tenzij je 230V nodig hebt. Stroomcentrales hebben ook geen neutraal.

PS Een beetje meer informatie kan geen kwaad trouwens. Wat voor apparaat? Hoe zet je hem aan? Heb je de zekeringen überhaupt gezien of gecontroleerd?

Nonius) Er zit geen VFD (frequency drive) tussen?
Revado) voorzien van ouderwetse schroefzekeringen en visueel gecontroleerd.

Motor is op andere locatie dus moet eerst weer ter plaatse zijn voor verdere controle.

Dubbelcheck dus of de drie fasen aankomen bij de motor.

De makkelijkste meting is tussen aarde en de drie fasen, aannemende dat je geen duspool hebt maar een DMM (Digitale Multi Meter).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew) Inderdaad geen duspool maar wel een goede DMM

EricP

mét CE

Ga er maar vanuit dat je een fase mist.
Een multimeter... Tsja... dat kan. Maar dan moet je je wel erg bewust zijn van wat je meet - een ontstorings netwerkje bijvoorbeeld kan prima spanning op die fase zetten. Die meet je met je multimeter. Bij de minste belasting stort dat volledig in.

Ja, maar dan meet je iets van 60V op 1 fase, en 230 op de andere twee. Dan weet je wel hoe laat het is, toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op maandag 24 maart 2025 08:02:18 schreef rew:
Ja, maar dan meet je iets van 60V op 1 fase, en 230 op de andere twee. Dan weet je wel hoe laat het is, toch?

In zulk soort situaties NOOIT meten tov de Nul of de Aarde.
Meten tussen 2 fasen, dat geeft uitsluitsel.

kan een zekering zijn, maar kan net zo goed de schakelaar zijn de 1 fase niet (goed) doorschakelt.
Of ergens een losse verbinding.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Lijkt er heel sterk op dat 1 van de 3 fases niet aankomt bij een stator wikkeling.
Zekering defect,slecht contact in schakelaar of relais, draadbreuk in kabel.

High met Henk

Special Member

eerst idd kijken of alle 3 fases op de aansluitingen van de motor binnen komen (kroonsteentje of boutjes/draadeindjes)

en als dat het geval is, is het een schade in de motor zelf en motortje laten repareren of wisselen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Vandaag met DMM alles na kunnen meten ter plaatse, voeding bij aansluiting thermisch relais 100%, tussen N en L1/L2/L3 +/- 230V, tussen de fasen +/- 400V.
Bij controle uitgang thermisch relais tussen L1 en L3 +/-400V tussen L1 en L2 ongeveer 12V en tussen L2 en L3 ook ongeveer 12V. Conclusie L2 had een probleem. Thermisch relais uit elkaar gehaald en probleem was een breuk in een doorverbinding. Dit hersteld en motor loopt weer prima.
Ik wil iedereen hartelijk danken voor het meedenken en de mogelijke oplossingen.

Thermisch relais uit elkaar gehaald en probleem was een breuk in een doorverbinding. Dit hersteld en motor loopt weer prima.

Als noodoplossing tot het nieuwe thermisch relais aankomt of is het de definitieve herstelling?

Ben aan het kijken naar een nieuw thermisch relais, tot die tijd kan het zo blijven werklen.

GJ_

Moderator

Da's trouwens wel heel bijzonder want een thermisch relais schakelt nooit in de drie fasen. Dan is er toch wel iets heel raars gebeurt.
Wat voor merk/type is dat thermische relais?

GJ_
Het Bi-metaal was kapot, heb intussen een kompleet nieuwe set besteld
ETI motorbeveiligingsschakelaar MS25-10 6.3 - 10A (4600100) en een
ETI geïsoleerde behuizing IP55 voor motorbeveiligingsschakelaar (4600200)

Geen risico lopen, gewoon vervangen.

[Bericht gewijzigd door De vonkenman op woensdag 26 maart 2025 17:02:05 (82%)

GJ_

Moderator

Ah, dat kan, dat is geen thermisch relais. Die heeft ook wel bimetalen, maar die heb ik eigenlijk nooit stuk zien gaan. Die schakelen ook niet de fasen uit, alleen wat hulpcontacten.