Videorecorder beeld flikkert op lcd tb

Beste,

Als hobby knap ik video 2000 machines van Grundig op.
Je probeert het beste resultaat en beeld eruit te halen natuurlijk ;)

Wat me opvalt als ik naar het beeld kijk op mijn Kdx40 850 Sony tv is dat het beeld af en toe knippert.
Heel irritant.

Nu heb ik al het uitgangspunt signaal ic, TDA3771, en een transistor in dit signaal pad vervangen.
Geen resultaat.

Het vreemde is, dat het beeld via de UHF modulator wel strak en stabiel is.

Heb geprobeerd het Fbas signaal met een kabeltje direct van de print te tappen, zowel de uitgang richting de modulator als de uitgang richting de av bus.

Beide keren knippert het beeld af en toe.

Wat zou dit kunnen zijn? Synchroniseert de tv beter op UHF?

Fordman
maartenbakker

Golden Member

Hoe sluit je de video aan als je hem niet via de UHF modulator laat lopen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten, via de scart aansluiting achter op de tv, de tv heeft daarnaast ook nog een losse ingang voor de gele video tulp zeg maar.

Ik heb beide geprobeerd zelfde effect dat het beeld niet stabiel is.

Het lastige is, dat het beeld af en toe ook goed is. Maw, het geflikker is er niet altijd.

Fordman

Ben bang dat oude, sterke sync signalen niet lekker werkt op modernere digitale toestellen. ik gebruik een ouderwetse CRT nog hiervoor en nooit problemen, ook niet met V2000 recorders..

beeldformaat al eens op 4:3 gezet? en alle digitale verbeteringen uitgezet?

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 12 april 2025 21:54:08 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de adviezen mensen!

Gisteren de av uitgang van de video, aangesloten op een beeldbuis tv, en daar lijkt de av uitgang idd beter op te werken.

Toch raar dat de lcd tv op uhf wel goed beeld geeft.

Zal de tips meenemen, en eens door de instellingen van de tv gaan Testman, bedankt!

Fordman

Zoek in de instellingen van de LCD TV ook naar "PLL adjustments" of iets dergelijks. Het kan zijn dat de PLL moeite heeft om het analoge video signaal te locken.

KGE

Golden Member

In het verleden hadden TV's een speciaal videokanaal waar de 'vliegwiel synchronisatie' wat ruimer was. Je zou verwachten dat dat op de Scart ingang ook actief zou zijn.

Een CRT TV is altijd wel aangepast voor VCR sync, maar digitale toestellen niet helaas. Gisteren een Philips VR930 VHS op een Samsung LCD getest, en trilt en flikkert geregeld..

Wel logisch dat een UHF kanaal wel beter werkt, daar sync nog eens Analoog binnenkomt, gefilterd word en gescheiden.

Bij Scart of RGB bij "moderne" toestellen is gebouwd op DVD met strak Sync signaal wat al redelijk digitaal is..

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 13 april 2025 19:18:33 (40%)