Teslacoil en dergelijke Deel 8

Dit topic is gesloten

Dit zijn DE caps voor een mmc.
Ze komen bij rell vandaan.
En na bestelling ongeveer twee weken gewacht.
Kosten 150 euro all inn

Type is 942c20p15k
.15mfd +- 10%
2000 vdc

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat :D
Ik ga nu even lexan aftekenen morgen zagen boren en solderen.
En dan eens good old java raadplegen waar ik ongeveer moet uitkomen met m'n primaire.
Dan heel mischien zaterdag opbouwen in een hal en testen.
Maar dat hangt nog van 1 en ander af.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Dit is zo ongeveer de uitkomst.
Als nog iemand op of aanmerkingen heeft zou ik dat gaarne horen.
Ik zal nog wat wikkelingen van de secundaire moeten afhalen.
Of wat bij de primaire aanprutsen.
Anders kom ik niet aan de juiste frequentie.
Van die 1600 wikkelingen zou ik best een paar kunnen misen denk ik.......

J A V A T C v.10 - CONSOLIDATED OUTPUT
dinsdag 8 november 2005 20:50:40

Units = Centimeters

----------------------------------------------------
Surrounding Inputs:
500 = Ground Plane Radius
500 = Wall Radius
500 = Wall Height
500 = Ceiling Radius
500 = Ceiling Height

Secondary Coil Inputs:
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
12.5 = Radius 1
12.5 = Radius 2
5 = Height 1
175 = Height 2
1598 = Turns
0.01 = Wire Diameter

Primary Coil Inputs:
16 = Radius 1
35 = Radius 2
1.6 = Height 1
1.6 = Height 2
10.5 = Turns
0.8 = Wire Diameter
0.09 = Primary Cap (uF)
0 = Desired Coupling (k)

Top Load Object Inputs (dimensions & topload or ground connection):

Toroid #1: minor=32, major=140, height=205, topload

Secondary Outputs:
61.78 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
90 [deg°] = Angle of Secondary
170 [cm] = Length of Winding
9.4 = Turns Per cm
0.96383 [cm] = Space Between Turns (edge to edge)
1255.07 [meters] = Length of Wire
6.8 = H/D Aspect Ratio
2755.69 [ohms] = DC Resistance
33841 [ohms] = Reactance at Resonance
34152 [ohms] = Forward Transfer Impedance
0.088 [kg] = Weight of Wire
87.179 [mH] = Les-Effective Series Inductance
84.236 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
91.321 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
76.126 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
72.223 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
110.136 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.9212 [mm] = Skin Depth
61.565 [pF] = Topload Effective Capacitance
2793.1 [ohms] = Effective AC Resistance
12 = Q

Primary Outputs:
64.81 [kHz] = Primary Resonant Frequency
4.67 [%] = Percent Detuned
0 [deg°] = Angle of Primary
1682.32 [cm] = Length of Wire
1.01 [cm] = Average spacing between turns (edge to edge)
3.5 [cm] = Primary to Secondary Clearance
67.007 [uH] = Ldc-Low Frequency Inductance
251.765 [uH] = Lm-Mutual Inductance
0.102 [k] = Coupling Coefficient
9.8 = Number of half cycles for energy transfer at K
75.14 [uS] = Time for total energy transfer (ideal quench time)

Transformer Inputs:
220 [volts] = Transformer Rated Input Voltage
8400 [volts] = Transformer Rated Output Voltage
500 [mA] = Transformer Rated Output Current
50 [Hz] = Mains Frequency
220 [volts] = Transformer Applied Voltage
0 [amps] = Transformer Ballast Current
0 [ohms] = Measured Primary Resistance
0 [ohms] = Measured Secondary Resistance

Transformer Outputs:
4200 [volt*amps] = Rated Transformer VA
16800 [ohms] = Transformer Impedence
8400 [rms volts] = Effective Output Voltage
19.1 [rms amps] = Effective Input Current
4200 [volt*amps] = Effective Input VA
0.1895 [uF] = Resonant Cap Size
0.2842 [uF] = Static gap LTR Cap Size
0.494 [uF] = SRSG LTR Cap Size
276 [uF] = Power Factor Cap Size
11878 [peak volts] = Voltage Across Cap
41987 [peak volts] = Recommended Cap Voltage Rating
6.35 [joules] = Primary Cap Energy
435.3 [peak amps] = Primary Instantaneous Current
279.8 [cm] = Spark Length (JF equation using Resonance Research Corp. factors)

Rotary Spark Gap Inputs:
1 = Number of Stationary Gaps
4 = Number of Rotating Electrodes
1500 [rpm] = Disc RPM
1.2 = Rotating Electrode Diameter
1 = Stationary Electrode Diameter
11 = Rotating Path Diameter

Rotary Spark Gap Outputs:
4 = Presentations Per Revolution
100 [BPS] = Breaks Per Second
31.1 [kmh] = Rotational Speed
10 [ms] = RSG Firing Rate
7.56 [ms] = Time for Capacitor to Fully Charge
5 = Time Constant at Gap Conduction
2.55 [ms] = Electrode Mechanical Dwell Time
99.87 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
11862 [peak volts] = Effective Cap Voltage
6.33 [joules] = Effective Cap Energy
417449 [peak volts] = Terminal Voltage
633 [joule*seconds] = Energy Across Gap
236.4 [cm] = RSG Spark Length (using energy equation)

Static Spark Gap Inputs:
8 = Number of Electrodes
1 [cm] = Electrode Diameter
0.8 [cm] = Total Gap Spacing

Static Spark Gap Outputs:
0.114 [cm] = Gap Spacing Between Each Electrode
11878 [peak volts] = Charging Voltage
16810 [peak volts] = Arc Voltage
33840 [volts] = Voltage Gradient at Electrode
21013 [volts/cm] = Arc Voltage per unit
141.5 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
3.566 [ms] = Time To Arc Voltage
280 [BPS] = Breaks Per Second
12.72 [joules] = Effective Cap Energy
591585 [peak volts] = Terminal Voltage
3566 [joule*seconds] = Energy Across Gap
335.1 [cm] = Static Gap Spark Length (using energy equation)

Ziet er goed uit :) Vet hoor. Mooi dat de caps binnen zijn.
Inderdaad een paar windingen eraf zodat je secondaire iets hoger kan stemmen als primair.
Alleen die rotary sparkgap, klopt die zoals je hem ingevoerd hebt ? 11 cm is wel een beetje klein schijfje.
Met 8 electroden, 200bps wordt de cap nog tot 96% opgeladen maar wel meer bangs. Volgens javatc ga je dan van 230 naar 260 vonklengte.

Ik ben druk bezig mijn sstctje weer aan de gang tekrijgen. H-brug lag er weer eens uit. Ik ben ook meteen een interupter aan het maken. Eigenlijk een klasse d aansturing. Eens kijken of er een beetje muziek uit het coiltje wil komen :)

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Jah sorry ik had ff een blackout ofzo..
mijn rotary heeft 8 elektroden
de diameter is 22 cm
de primaire heeft 15 wikkelingen
de secundaire draad is 0.1 en niet 0.01

dus ik kan stemmen heb 200 bps en iets langere voorspellingen.

pffffffft slaapgebrek maakt meer kapot dan je lief is

Als ik even mag vragen sparks, maak jij gebruik van resonant charging of inductive kick? Ze zijn allebei wel interessant, maar eisen veel van de condensator.

Ik ben iig van plan het niet te doen, ook omdat het nogal ingewikkeld is en er altijd meer dingen meespelen dan de waarden opgenomen in de formules.

EDIT:

Jeej, net weer naar de sloop geweest en daar 3 magnetrons gegiert :) Keb ze ook ff doorgemeten, en is het de bedoeling (of is het verstandig) als ik die met de laagste weerstand gebruik? Het verschilt nogal namelijk, eentje is 166 Ohm, en de andere 83Ohm.

Daarbij, ik heb ook een combi magnetron/oven (groot/zwaar) van 1000W of zo, maar de aarde wikkeling secundaire zit aan zelfde kant als de hoogspanningstap. Weet niet of dat wel zo handig is.

En sparks, waarom ga jij niet naar de sloop of zo voor meer MOTs?

[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op woensdag 9 november 2005 17:21:22

Nogmaals bedankt voor de tips enkele weken geleden. Na een paar kleine afstellingen loopt mijn tesla trafo als een treintje. Ik heb hem wat toonbaar gemaakt en hij is bijna klaar zie foto
img http://www.circuitsonline.net/images/teslabijnaklaar.gif/img
Maar, veel te veel ideen en veel te weinig tijd. Ik ben alweer met een nieuw projekt bezig, een "can crusher" ik kon voor niets aan een paar honderd condensatoren komen. Hoever ik kom qua energie is nog maar afwachten. Ik moet dus een condensatorenbank maken maar ik zit met twee verschillende mogenlijke configuraties, volgens mij maakt het niet uit maar ik wilde het toch maar even voor dit forum van wijze mannen voorlegen. zie plaatje.
http://www.circuitsonline.net/images/condensatorbank.gif

Ps. hoe kan ik voorkomen dat de condensator bank Oscillerend ontlaad en dus een wissel stroom opwekt, zijn hier diodes de enige mogenlijkheid? er moet nogal een hoog vermogen worden gelijkgericht.

Je plaatje doet het niet :+

Ik ben net ff wezen meten aan mijn motstack, en nu springen de vonken leuk over enzo, maar ik meet niks qua spanning in secundaire circuit. Ook van aarde tot een uiteinde niet. En ook stroomsterkte is er alleen in het primaire circuit. Rara, wat doe ik fout?

nog eens proberen.

Nogmaals bedankt voor de tips enkele weken geleden. Na een paar kleine afstellingen loopt mijn tesla trafo als een treintje. Ik heb hem wat toonbaar gemaakt en hij is bijna klaar zie foto
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=teslabijnaklaar…
Maar, veel te veel ideen en veel te weinig tijd. Ik ben alweer met een nieuw projekt bezig, een "can crusher" ik kon voor niets aan een paar honderd condensatoren komen. Hoever ik kom qua energie is nog maar afwachten. Ik moet dus een condensatorenbank maken maar ik zit met twee verschillende mogenlijke configuraties, volgens mij maakt het niet uit maar ik wilde het toch maar even voor dit forum van wijze mannen voorlegen. zie plaatje.
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=condensatorbank…
Ps. hoe kan ik voorkomen dat de condensator bank Oscillerend ontlaad en dus een wissel stroom opwekt, zijn hier diodes de enige mogenlijkheid? er moet nogal een hoog vermogen worden gelijkgericht.

Nu klopt het wel denk ik

@jandier
Je Tesla Coil ziet er heel netjes uit (zeg maar gerust mooi)
Nu nog foto's en filmpjes van streamers en strikes. :)
Ga je ook naar de eerste teslathon?

@Sparks
Nou verwacht ik toch wel een paar foto's en filmpjes van gigantische strikes met die mooie caps. (of maak je nog steeds van die lange werk dagen??)

@Jorrit
Waar zit je toch (druk op school??)

Mijn stacato controller is klaar:) Vrijdag ga ik eens lekker mijn vttc in stacato mode testen, hou jullie op de hoogte.

[Bericht gewijzigd door ZAQ op woensdag 9 november 2005 23:30:43

een marathon, maar dan met tesla's :+ komt er op neer dat veel mensen samen komen hun werk aan elkander te laten zien.

Ik heb een lot gewonnen op ebay. Binnenkort even oppikken in duitsland :)
http://www.xs4all.nl/~vam/tesla/AEG.JPG
125kva 3-fasen 400/10kV, met olie 640kg, 150kg olie. Is nu leeg, dus slechts 490 kg :) 220 euro, als oud ijzer(koper) brengt ie het ook nog wel op denk ik. Het plan van de bijbehorende tesla is in wording, de financiering is wel een beetje een probleem. Het zal wel een meer jaren project worden denk ik.

Jandier, 26 nov is er in utrecht een bijeenkomst van CO coilers, er komen iets van 10-20 tesla's. biertje erbij reuze gezellig, komen dus :) Stuur maar een mail als je wilt komen(me naam aanclicken voor het adres).
Btw, als je zorgt dat de cancrush spoel opgeblazen is voor dat de spanning van polariteit verandert ben je klaar volgens mij :P

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

goeiendag zeg, hoe moet je dat apparaat aan de gang krijgen fry?

voor de cancrusher is wisselstroom wel een voordeel denk ik maar ik wil gelijkstroom hebben omdat ik ook wil kijken hoe sterk ik staal kan magnetiseren.

Ik ben een loner zeg maar gerust kluizenaar, ik doe het niet zo goed op bijeenkomsten.

Op 10 november 2005 00:49:27 schreef fry:
Ik heb een lot gewonnen op ebay. Binnenkort even oppikken in duitsland :)
[afbeelding]
125kva 3-fasen 400/10kV, met olie 640kg, 150kg olie. Is nu leeg, dus slechts 490 kg :) 220 euro, als oud ijzer(koper) brengt ie het ook nog wel op denk ik. Het plan van de bijbehorende tesla is in wording, de financiering is wel een beetje een probleem. Het zal wel een meer jaren project worden denk ik.
:P

Holy f*ck, wat een enorme trafo :o

@Fry
Jeetje, ik zou bij je elec leverancier maar vast een wat dikkere kabel aanvragen :)

Ik heb nog een stukje 5 x 75 mm2 liggen >:) (vind ik zelf alleen te leuk om te bewaren)

Jandiers: nogmaals bewondering voor het plexiglas werk.
En mooie tc natuurlijk.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Jah jandier mooi apparaat heb je daar gebouwd.
Kan menigeen jalooers op zijn :D

SJEESSS FRY wat ben je van plan? hoe groot moet dat gaan worden?
Tis dat je zo'n end weg woont maar anders zou ik hem graag samen bouwen:P

Ik heb net mijn mmc afgemaakt.
Capiciteit is iets lager dan verwacht majah dat heb je met die tolerantie van 10%
Ik heb hem net even met 2 nst's aan de rsg gehad met eentje kreeg ik hem nauwelijks aan het vonken.
70mA 8Kv en dat in iets 0ver de 80nf.
Maar zelfs dan worden kabels warm waar je het niet van verwacht.
12 mm doornsee koperkabel in amper een minuut al knap warm.
Dat beloofd wat :D
Er zit behoorlijk meer pit in als in bottle caps.

@zaq ik werk nog steeds lange dagen "moet" zaterdag ook werken dus testen word dan niks.

Foto's laten dus nog even op zich wachten.
Mischien in het ergste geval een first light op de teslathon.

Jandier heeft daar zeker een mooi apparaatje (/me is jaloers).
En ik ben ook jaloers op Fry, jezus.. wat een groot ding.

Ik kwam in een magnetron trouwens ook nog iets van een inductor tegen. Nou is het een EI core, alleen snap ik nog steeds niet wat die E core en I core is (het bestaat idd uit een E en een I deel aan elkaar, maar als ze zeggen 'beweeg de I's verder van de E af', heb ik toch echt maar één I).

Ik ging toch maar ff testen op het lichtnet, en vanaf de 0volt tap tot de 230, was maximum output 0,14A. Leuk en aardig, maar iets te weinig, dus ging ik naar de 110V tap. En dat ging niet helemaal goed :+ Direct vonken en nu is tap een beetje zwartgeblakerd en is een uiteinde van meetding van multimeter een beetje weggesmolten. Maar voor dat kleine moment ging hij wel resoneren :)

En als iemand me wil slaan, mag dat bij deze :P Ik was vergeten de zwarte plug in de Volt poort op de multimeter te douwen, ik had hem nog in de COM zitten. Stroomsterkte kan ik op een of andere manier nog steeds niet meten, maar hij maakt van 13,91V iets van 523, factor 37 dus, en met 230Volt input iets van 8600V output (hoop je dan maar :))

Soooow Jandier! Je TC monstertje ziet er zeker mooi uit, echt heel netjes afgewerkt enzo!

...gewoon uit nieuwschierigheid heb ik nog een vraagje. (Ik durf me nog láááng niet aan die gigantisch hoge spanningen te wagen! (de MOT's al helemaal niet!))
Ik heb laatst wel een MOT weten te krijgen uit de magnetron van een vriend die hij niet meer nodig had. Maar das alleen maar om beetje te kijken naar de werking enzo. Aansluiten op t lichtnet? Nèèèèhh! (Ik heb nog een leven voor me enzo... ;) )

Hoe zit het nou precies met het ballasten van een MOT? Waarom is dit precies nodig? Van het geen ik tot nu toe heb begrepen, is het omdat als je bijvoorbeeld een vlamboog trekt, je kortsluiting maakt en de stroomsterkte op blijft lopen tot de stoppen dr uit knallen of je trafo vreemd gaat roken... Dat was dan weer omdat hij niet begrensd is ofzo? (tot zover goed? ;) )Dus als je een vlamboog weer heel snel uit elkaar zou trekken, zou het mogelijk zijn dit te doen zonder ballasting van je trafo? Waarin verschild het op dit punt dan met bijvoorbeeld een NST of Flyback?

En dan nog iets, welke methode is het effectiefst/veiligst e.d. voor het ballasten? Uit een ander topic heb ik de volgende verschillende methodes geplukt:

- Capicatieve ballasting
Je kunt MOT condensatoren in serie zetten met de secondaire windingen, dit heet capicatieve belasting.

- Ballasting met weerstand
Je kunt een weerstand (straalkachel ofzo), in serie zetten met de MOT's maar hierdoor krijg je veel verliezen doordat een deel van het vermogen in de kachel verstookt word.

- Inductieve ballasting
Ook kun je een spoel in serie zetten met de primaire windingen dit is inductieve belasting en een van de betere soorten.

- MOT ballasting
Ook kun je nog een kortgesloten MOT gebruiken om de boel te begrenzen maar hierbij krijg je ook warmte ontwikkeling in de mot en dus verliezen.

Dan vraag ik mij af wat dan precies het verschil is met de spoel belasting en de kortgesloten-MOT-belasting? Dit is toch infeite hetzelfde? Gewooon de spoel gebruiken als een weerstand....? Of zeg ik nu hele vreemde dingen ('t zou zomaar kunnen :) )

http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/mot/mot_ballast.png
Hier ook nog een plaatje dat ik heb gevonden over MOT ballasting.
Waarbij (a) de kortgesloten MOT methode is en (b) de belasting met weerstand in serie, maargoed dat was wel duidelijk neem ik aan. :D

Chris

Ik ga voor inductieve ballasting dus (hoop ik dat het dat is :P).

Het doel van ballasting is dat je dus minder stroom je MOT Stack ingooit, als je hem gewoon op lichtnet aansluit gaat er een best wel groote stroom lopen namelijk, en dit zal vast wel niet goed zijn met al dat koperdraad op elkaar gehoopt, en dus maak je een ballast. :)

BTW, en MOT stack is op zich niet zo gevaarlijk (niet veel gevaarlijker dan een NST), gewoon geen gekke dingen mee doen, en eerst met laagspanning testen enzo. En volg altijd de.. gebruiksaanwijzing van het demonteren

[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op donderdag 10 november 2005 20:59:29

Op 10 november 2005 20:50:33 schreef dj_tjerk:
BTW, en MOT stack is op zich niet zo gevaarlijk (niet veel gevaarlijker dan een NST), gewoon geen gekke dingen mee doen, en eerst met laagspanning testen enzo.

Nou, een MOT stack levert toch een stuk meer stroom dan de gemiddelde NST hoor... Dus als je een optater krijgt, is de kans een stuk groter dat je het niet overleeft. Waarmee ik niet wil zeggen dat een optater van een NST wel gezond is ;)

Dat ligt er maar net aan kipmans. Een MOT Stack KAN meer stroom leveren, maar aan 50mA van de NST kan je ook nog doodgaan. Als je er een ballast voor zet zou je zelfs miinder dan de outputstroom van de NST kunnen maken.

En ik weet trouwens niet waaraan je precies dood gaat. 8000V / 1M Ohm = 8mA , en dus zou je nooit doodgaan hoe sterk de stroom is die de trafo levert. Maar ik denk dat het net ietsjes anders zit :+

[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op donderdag 10 november 2005 21:03:38

Je lichaam is een VDR, dus hoe hoger de spanning hoe lager de weerstand.

Op 10 november 2005 20:50:33 schreef dj_tjerk:
Ik ga voor inductieve ballasting dus (hoop ik dat het dat is :P).

Het doel van ballasting is dat je dus minder stroom je MOT Stack ingooit, als je hem gewoon op lichtnet aansluit gaat er een best wel groote stroom lopen namelijk, en dit zal vast wel niet goed zijn met al dat koperdraad op elkaar gehoopt, en dus maak je een ballast. :)

ik gebruik als ballast een straalkacheltje van 2kw aan de 230 kant. een aanrader! werkt best goed. mischien een keer ons gourmetstel van 3kw als ballast proberen:P

Ik besloot om maar ff wat foto's (klikbaar) te maken van mijn nederige werkhoekje op mijn kamer (ik haal de hele kluskelder naar mijn kamer onderhand :P).

Overzicht MOTs:
[img]dj-tjerk.gotdns.com/TC/1thumb.jpg[/img]
Wat ik dus als ballast wil gebruiken:
[img]dj-tjerk.gotdns.com/TC/2thumb.jpg[/img]
En nog eens overzicht MOTs met links het wikkeldraad (hopen dat het goed is)
[img]dj-tjerk.gotdns.com/TC/3thumb.jpg[/img]

Wil iemand me misschien uitleggen waar op die inductor de E en de I dingen zitten :?

Dit topic is gesloten